Permalänk
Hedersmedlem

Var medlem på Costco när jag bodde i USA. Tyckte inte att det var värt det. Som jag mins det var det mycket storpack, inte många kända märken. Man kunde göra vissa klipp på TV-apparater och annat, men även där var det "no-name" typ. Fast jag har för mig att när vi blev medlemmar så skulle vi köpa något speciellt som gjorde att vi gick runt på medlemskapet, men sedan var vi bara där några gånger till och köpte typ ingenting.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Med en avgift på 500:- så tror jag att de "slipper" vissa besökare och även en del snatterier.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

Säljer de amerikanska varor i bulk (som det ska vara) eller är det en Svenskifierad butik med svenska varor i styck?

Av det man läst så verkar väldigt få här veta vad Costco är i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Säljer de amerikanska varor i bulk (som det ska vara) eller är det en Svenskifierad butik med svenska varor i styck?

Det jag såg var amerikanska varor.
Mejeri, kläder och hemelektronik verkar inte kommit än.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Costco kan ha kul grejer, de sålde Nomos Glashütte, Frederique Constant och något annat märke (fina klockor alltså) när jag var där senast. Inte för att priset var något speciellt. Elektronik, kläder, leksaker och mat och alkohol förstås. Sällan handlat speciellt mycket när jag varit där dock och tror inte jag kommer känna någon dragning till att åka dit.

Det återstår att se hur noga det följs upp men i utlandet så verkar folk låna andras kort.

Detta koncept verkar inte slagit i Skandinavien, blir intressant att följa med på hur som helst.

Det är svårt att låna andra personers kort då det är foto på det. Man kan chansa och ha tur att personen i kassan inte tittar så noggrannt när man ska visa upp kortet där. Vanligare är då att man följer med en person som är medlem som deras gäst och den personen köper åt dig på sitt medlemskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Det jag såg var amerikanska varor.
Mejeri, kläder och hemelektronik verkar inte kommit än.

Är det importkostnader pålagt på priserna då också eller? Dvs dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är det importkostnader pålagt på priserna då också eller? Dvs dyrt.

Inget var prissatt, de lossar och ställer ut i butiken.

Permalänk
Medlem

Nu är jag redo!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu är jag redo!
<Uppladdad bildlänk>

Jag fick en sån av fröken när jag var 7 kände mig så stolt...

Nästa steg...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
DingDongerMcDongface

Om det är någon som pungat ut för ett medlemskap och är sugen på att snoka vid något tillfälle är jag sjukt nyfiken på om de har något vettigt utbud av kattmat & djurtillbehör till bra pris. Helt seriöst. Det är typ det enda som KANSKE skulle kunna motivera mig att ta mig hela vägen till Arninge och köpa ett medlemskap. Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det är någon som pungat ut för ett medlemskap och är sugen på att snoka vid något tillfälle är jag sjukt nyfiken på om de har något vettigt utbud av kattmat & djurtillbehör till bra pris. Helt seriöst. Det är typ det enda som KANSKE skulle kunna motivera mig att ta mig hela vägen till Arninge och köpa ett medlemskap. Kanske.

Fast då kanske man hamnar i den riskfyllda "Crazy cat lady" kategorin eller?

Vore lite kul om Sweclockers redaktionen blev medlem och åkte ditt för att göra ett inslag på Sweclockers Extra kanalen... Ett av de mer spännande inslagen skulle ju då vara om du lyckas hitta kattmat och om de har några spännande drycker för test...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Om det är någon som pungat ut för ett medlemskap och är sugen på att snoka vid något tillfälle är jag sjukt nyfiken på om de har något vettigt utbud av kattmat & djurtillbehör till bra pris. Helt seriöst. Det är typ det enda som KANSKE skulle kunna motivera mig att ta mig hela vägen till Arninge och köpa ett medlemskap. Kanske.

Har du provat att bara gå in? I den butiken jag besökte i USA behövde man bara visa kortet när man skulle betala.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast då kanske man hamnar i den riskfyllda "Crazy cat lady" kategorin eller?

Vore lite kul om Sweclockers redaktionen blev medlem och åkte ditt för att göra ett inslag på Sweclockers Extra kanalen... Ett av de mer spännande inslagen skulle ju då vara om du lyckas hitta kattmat och om de har några spännande drycker för test...

Om någon tittar snett får du såklart snabbt utbrista att du bara "kollar åt en kompis"

Det skulle faktiskt kunna vara ett riktigt kul upplägg! Vi behöver ändå påfyllning av mer drycker!

Skrivet av giplet:

Har du provat att bara gå in? I den butiken jag besökte i USA behövde man bara visa kortet när man skulle betala.

Haha, jag antog att det stod någon i dörren och kontrollerade. Att behöva visa det vid betalning låter ju såklart 100 gånger mer logiskt, så man faktiskt lockar folk med utbudet först. Kanske får masa mig dit någon dag då, nackdelen är att jag bor på andra sidan stan så det tar ju en stund dit kommunalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om det är någon som pungat ut för ett medlemskap och är sugen på att snoka vid något tillfälle är jag sjukt nyfiken på om de har något vettigt utbud av kattmat & djurtillbehör till bra pris.

Skrivet av landmarks:

Kanske får masa mig dit någon dag då, nackdelen är att jag bor på andra sidan stan så det tar ju en stund dit kommunalt.

De har inte öppnat än, de säljer bara medlemskap än så länge men enligt websidan har de:
"ett stort produktsortiment för sällskapsdjur, inklusive mat, godis, dynor och leksaker."
Återstår att se vad utbudet faktiskt är och hur priserna är.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha, jag antog att det stod någon i dörren och kontrollerade. Att behöva visa det vid betalning låter ju såklart 100 gånger mer logiskt, så man faktiskt lockar folk med utbudet först. Kanske får masa mig dit någon dag då, nackdelen är att jag bor på andra sidan stan så det tar ju en stund dit kommunalt.

För det första, lugna dig för affären är inte öppen ännu (rätta mig om jag har fel! ).

Men det verkar ganska vanligt att dom kräver medlemskap redan vid entrén så det är nog det man får ställa in sig på, men vi får väl se!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mindfighter:

De har inte öppnat än, de säljer bara medlemskap än så länge men enligt websidan har de:
"ett stort produktsortiment för sällskapsdjur, inklusive mat, godis, dynor och leksaker."
Återstår att se vad utbudet faktiskt är och hur priserna är.

Intressant! Det lär nog bli ett besök någon gång, förutsatt att man kommer in, men lär nog vänta till nyhetens behag lagt sig lite (och till efter julhandeln). Antar att de siktar in sig på det åtminstone till viss del, om öppning ligger om knappt en månad.

Skrivet av Squallie:

För det första, lugna dig för affären är inte öppen ännu (rätta mig om jag har fel! ).

Men det verkar ganska vanligt att dom kräver medlemskap redan vid entrén så det är nog det man får ställa in sig på, men vi får väl se!

Haha ingen fara, jag är lugn! Senast jag hörde var det väl i slutet av oktober, men iom att man kan ansöka om medlemskap redan nu kom jag på att man kanske kan fråga snällt

Aja då var jag inte helt ute och cyklade då ang. när man måste visa medlemskortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NidoKing:

Med en avgift på 500:- så tror jag att de "slipper" vissa besökare och även en del snatterier.

De lär ju inte kolla medlemskapet i dörren, utan först när man betalar. Det hindrar inte snatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De lär ju inte kolla medlemskapet i dörren, utan först när man betalar. Det hindrar inte snatterier.

De gånger jag varit på Costco i USA har det kollats att i alla fall en i sällskapet är medlem innan man går in i butiken. Tror man egentligen bara fick ha med en gäst per medlem.

Jag hade inte velat ha ansvaret att neka folk med fulla kundvagnar i kassan om de inte är medlemmar efter de spenderat tid att plocka på sig allt. Som företag hade jag heller inte velat betala för mantimmarna att ställa tillbaka samtliga deras varor då de tveklöst bara kommer lämna allting och gå därifrån efter att ha fört ett jävla liv och sen berättar de för alla de känner och på internet hur dåligt behandlade de blivit etc.

Permalänk
Medlem

En jävligt rolig feature med deras kassor är att samtliga är utrustade med ett, lågt placerat, utsvängbart bord. Ett bord avsett att skriva ut checkar på 🙄

Första tanken var om de öht har koll på svenska marknaden, men det är nog så att de använder samma typ av kassor världen över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b1ghen:

De gånger jag varit på Costco i USA har det kollats att i alla fall en i sällskapet är medlem innan man går in i butiken. Tror man egentligen bara fick ha med en gäst per medlem.

Jag hade inte velat ha ansvaret att neka folk med fulla kundvagnar i kassan om de inte är medlemmar efter de spenderat tid att plocka på sig allt. Som företag hade jag heller inte velat betala för mantimmarna att ställa tillbaka samtliga deras varor då de tveklöst bara kommer lämna allting och gå därifrån efter att ha fört ett jävla liv och sen berättar de för alla de känner och på internet hur dåligt behandlade de blivit etc.

Man kunde också bli medlem i kassan när man gick ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Känns inte som något lockande vid en första glans för min del. Jag låter andra testa butiken och se vad de har att säga om huruvida det är värt det. Jag vill se lite exempel på priser innan jag uttalar mig.

Jag antar att de inte säljer något över nätet? För om de säljer på distans, då kan det helt beroende på priser vara värt det.

Skrivet av Necrophor:

Kikade lite på deras medlemskap och fick en del funderingar, tex:
"3) Costco kan neka vem som helst tillträde när som helst."
"10) I varuhuset gäller vårdad klädsel."

Vad utgör vårdad klädsel? Det är ju en högst subjektiv "smaksak", är man spritt språngande naken lyder det ju redan under "förargelseväckande beteende" t ex.

Punkt #10 känns inte så konstig enligt mig (dock onödigt iom #3), och används på många ställen. Är du en "normal person" behöver du med 99,9% säkerhet inte tänka på det - tanken är nog framförallt för att slippa folk som sover på gatan, inte duschat och inte bytt kläder på två veckor liksom. För allas trivsel.

"Vårdad klädsel är inte heller en etablerad klädkod. Normalt kan antas att kläderna inte skall vara trasiga, slitna eller smutsiga. Termen används ibland av krogar för att sortera gästerna."

Men oavsett så spelar #10 inte någon roll, iom att de enligt #3 kan neka vem sen helst, när som helst ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Känns inte som något lockande vid en första glans för min del. Jag låter andra testa butiken och se vad de har att säga om huruvida det är värt det. Jag vill se lite exempel på priser innan jag uttalar mig.

Jag antar att de inte säljer något över nätet? För om de säljer på distans, då kan det helt beroende på priser vara värt det.

Du behöver inte anta, de har redan sagt att de inte ska starta någon e-handel. De startade aldrig någon e-handel i Island heller, de har bara detta i Storbritannien när det gäller vår del av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De lär ju inte kolla medlemskapet i dörren, utan först när man betalar. Det hindrar inte snatterier.

Vad jag vet så kollar de faktiskt medlemskap vid ingången. Så du sen kan gå runt i butiken utan att bli frågad om medlemskap.
Man kan dock säga att man fixar det i kassan om man nu vill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De lär ju inte kolla medlemskapet i dörren, utan först när man betalar. Det hindrar inte snatterier.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad jag vet så kollar de faktiskt medlemskap vid ingången. Så du sen kan gå runt i butiken utan att bli frågad om medlemskap.
Man kan dock säga att man fixar det i kassan om man nu vill.

Har handlat på Costco flera gånger i USA på farsans medlemskort. De har absolut en personal som står vid ingången vars enda arbetsuppgift (för det arbetspasset) är att kolla medlemskap. Sen så har de inte varit så noga med vem som står på kortet däremot. Jag är inte direkt lik min farsa då han är över 80 år, men de har som sagt aldrig kollat på själva kortet, bara att man faktiskt har ett. Den Costco affären har ju dock funnits i över 20 år tror jag, så vad personalen gör och vad policyn säger är nog 2 olika saker. Kan tänka mig att öppningshelgen för första butiken i sverige så kommer de vara lite hårdare.

Var senast på Costco i Juli och då var jag i Kalifornien (San Francisco-området) som har USA:s högsta sales-tax, men inflation och dålig kurs för svenska kronan gjorde att det inte direkt var billigt (ens jämfört med sverige), så vissa saker kan absolut vara billigare, men jag tror inte på några superdeals, såvida de inte bestämt sig för att gå med förlust första tiden för att etablera sig på marknaden.

Sen så ville jag påpeka att detta inte direkt är nytt fenomen ens för Sverige. Martin och Servera Restaurangbutiker (tidigare Martin Olsson Cashe) bl.a i Årsta har ju samma grej med medlemskap för föreningar och restauranger, och då får man handla storpack av olika saker. Vissa saker billigt, och vissa dyra. Medlemskort scannas vi ingång i butik, samt kassa. Alla priser exkl. moms, sen läggs momsen på när man handlar.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

En del bra deals (8x1,5L Cola för 89:- !!) men hela upplägget känns lite out of culture här 😂

https://viewer.joomag.com/sweden-opening-offers/0461190001666...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

En del bra deals (8x1,5L Cola för 89:- !!) men hela upplägget känns lite out of culture här 😂

https://viewer.joomag.com/sweden-opening-offers/0461190001666...

Halvkilo chips för 79 kr? 🤨

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

En del bra deals (8x1,5L Cola för 89:- !!) men hela upplägget känns lite out of culture här 😂

https://viewer.joomag.com/sweden-opening-offers/0461190001666...

Skrivet av Hyllbert:

Halvkilo chips för 79 kr? 🤨

Rena rama svengelskan.

Blandar för mycket i språket.

Känns som de missat att de är i norden eller ens Europa, tror de flesta ser igenom "du sparar X antal kronor". Vi är så vana med butiker som aldrig har något "ordinarie pris" så känns fel att lyfta fram annat än priset, går du in i en butik och spenderar pengar sparar du inget.

Jo, om man ser det som chips var de dyra. Linschips brukar dock innehålla 110 gram i påsen här, så frågan är snarare hur du ska äta upp dem innan de blir dåliga av att du öppnat påsen.

~7,42 kr litern för Coca Cola är inte dåligt, men fyrpack brukar hamna däromkring när ICA/Willys/Coop har kampanj.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var medlem på Costco när jag bodde i USA. Tyckte inte att det var värt det. Som jag mins det var det mycket storpack, inte många kända märken. Man kunde göra vissa klipp på TV-apparater och annat, men även där var det "no-name" typ. Fast jag har för mig att när vi blev medlemmar så skulle vi köpa något speciellt som gjorde att vi gick runt på medlemskapet, men sedan var vi bara där några gånger till och köpte typ ingenting.

I usa är det säkert värt det, dom älskar handla såna enorma storpack, och sen fyller man hela bilen med billiga varor som räcker flera månader. samma koncept i lilla sverige känns tveksamt dock kuta omkring i ikea liknande miljö, väljer hellre min lokala lidl eller ica och inte krävs det nåt medlemskap för att handla och man har inte långt hem xd.

Permalänk
Medlem