Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Fortsättning på denna spännande följetong. Två av de fyra minnesmodulerna är frikända. En av har beslagits med fel. Den sista körs nu, hittills inga fel på den.

Om det bara är en det hittas fel på, vad tror ni om oddsen för att en ny minnesmodul som jag köper snart lirar ihop med de gamla? Om jag anstränger mig för att hitta motsvarande specar och kanske till och med märke? Om det går.

Ett alternativ skulle kunna vara att nedgradera till 32 MB RAM. Jag skulle nog sällan märka någon praktisk skillnad, men det skulle kännas sugigt, det skulle det.

Edit: ah det verkar som att dessa minnen fortfarande finns att köpa. Då borde det ju verkligen vara lugnt.
(Här: https://www.inet.se/produkt/5310185/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

Då hoppas vi att problemet nu är löst 🙂

Det bör/brukar oftast funka med ett annat minne med andra spec också. Men visst är det säkrare om man köper ett liknande med liknande specs.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Fortsättning på denna spännande följetong. Två av de fyra minnesmodulerna är frikända. En av har beslagits med fel. Den sista körs nu, hittills inga fel på den.

Om det bara är en det hittas fel på, vad tror ni om oddsen för att en ny minnesmodul som jag köper snart lirar ihop med de gamla? Om jag anstränger mig för att hitta motsvarande specar och kanske till och med märke? Om det går.

Ett alternativ skulle kunna vara att nedgradera till 32 MB RAM. Jag skulle nog sällan märka någon praktisk skillnad, men det skulle kännas sugigt, det skulle det.

Edit: ah det verkar som att dessa minnen fortfarande finns att köpa. Då borde det ju verkligen vara lugnt.
(Här: https://www.inet.se/produkt/5310185/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

Även om 2 moduler kör felfritt så rekommenderar jag att du kör med bara dessa 2 ett tag för att se så de uppför sig stabilt. Man vet aldrig

När du vet att de fungerar som de ska kan du uppgradera med 2 moduler till.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Följetongen fortsätter igen! Jag beställde en (1) sticka av samma modell på minnet från Inet. Tänkte att äh det går nog. Men det visar sig att med alla fyra stickor i bootar inte datorn ens

Jag håller nu på att köra memtest86 på enbart den nya stickan för att se att den är ok i sig i alla fall. Hittills är inga fel rapporterade MEN memtest rapporterar en minneshastighet på 12 GB/s. Jag är rätt säker på att den sade 18 GB/s för de gamla modulerna i single channel. Eller så minns jag fel, jag får väl starta upp en sådan sedan och se vad memtest säger.

Men... ja. Eller snarare: nej.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppdatera här igen, för de tappra själar som eventuellt fortfarande följer tråden.

Den nya stickan fungerar av allt att döma i sig. Den funkade även med EN annan sticka i. Med fyra stickor i bootade inte datorn ens, oavsett hur jag satte i dem. Moderkortet rapporterade minnesfel.

Jag beställde retur på nya stickan men pratade med Inet som rådde mig att ta ur batteriet på moderkortet, sätta tillbaka det och prova igen. Det gjorde jag igår (krävde att jag lyfte ut grafikkortet men jaja). Efter viss initial tvekan bootade datorn med alla fyra stickor! Över natten till i dag har den fått köra memtest86, bara för att. Alla fyra stickor har tidigare klarat memtest var för sig och det gjorde de nu också, tillsammans. I kväll ska jag (försöka) boota in i Windows.

Så alltså, det ser ut som att det hjälpte att ge BIOS en rejäl örfil. Vet mer i kväll.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Jag tänkte uppdatera här igen, för de tappra själar som eventuellt fortfarande följer tråden.

Den nya stickan fungerar av allt att döma i sig. Den funkade även med EN annan sticka i. Med fyra stickor i bootade inte datorn ens, oavsett hur jag satte i dem. Moderkortet rapporterade minnesfel.

Jag beställde retur på nya stickan men pratade med Inet som rådde mig att ta ur batteriet på moderkortet, sätta tillbaka det och prova igen. Det gjorde jag igår (krävde att jag lyfte ut grafikkortet men jaja). Efter viss initial tvekan bootade datorn med alla fyra stickor! Över natten till i dag har den fått köra memtest86, bara för att. Alla fyra stickor har tidigare klarat memtest var för sig och det gjorde de nu också, tillsammans. I kväll ska jag (försöka) boota in i Windows.

Så alltså, det ser ut som att det hjälpte att ge BIOS en rejäl örfil. Vet mer i kväll.

Härligt, skönt när saker faktiskt verkar lösa sig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Oooch jag körde datorn i Windows igår och i morse, inga extrema tester men lite flygsimulator. Det funkar hittills. Hurra!

Nu behöver jag bara göra några riktigt feta panoraman i Lightroom så att jag får någon som helst nytta av att ha 64 GB i stället för 32 GB.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2