Ryzen 9 7900X deliddas – sjunker 20 grader i temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@ChaosClocker @ronz Haha, samma minut postar vi tre exakt samma sak

Haha!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det finns möjlighet för de som köpte en bra X370 bräda att gå från en Ryzen 5 1600 ända upp till en 5950X, rent teoretiskt. Helgrymt om du frågar mig.

Vi kan också vända på frågan: Varför ska du vara tvungen att köpa ny bräda varje gång du vill byta cpu?

Den som köper din CPU behöver troligen också ett moderkort, köper du beggad CPU vill du rimligen ha ett beggat moderkort och spara pengar där med. Hur många vill köpa enbart en begagnad CPU?

Jag tror konkurrensfördelen med långlivad plattform är överskattad, men vad vet jag

Permalänk
Medlem

De kan ha långlivade plattformar, men de behöver inte ha bakåtkompatibilitet med tidigare plattformar. Varför inte bara köra ett AM4-race i 4-5 år, och sedan ett AM5-race i 4-5 år eller vad det nu blir, där de egna plattformarna har egna grejer.

Å andra sidan, flera generationer av CPUer har fått mycket hjälp av delidding och liknande, detta är inte första. Om AM5 är bra i stock, men om du dessutom nu ser hur den kan förbättras avsevärt genom t.ex. delid eller inställningar, så är det ju det senare bara en bra bonus.

Permalänk
Medlem

Kylarebakåtkompatibilitet är en positiv sak, men temperaturpriset för det verkar väl högt. Å andra sidan är inte en delid + flytande metall en realistisk situation för den vanliga användaren. AMD skulle knappast kunna sälja cpu:er utan värmespridare som de gjorde förr, skadeproblemen med kantstötta cpu:er hade blivit för stora. Frågan är hur mycket lägre temperaturen hade blivit med en mer vanlig värmespridare; en som inte böjer sig då förstås?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag skulle tro att om du slipar ner CPU:n några centimeter så förändrar det både kompabiliteten och funktionaliteten.

Haha, 10-dels millimeter skulle det ju vara!
Hur tjock är värmespridaren egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Hade inte en smartare lösning varit X mm högre/tjockare sockel istället för X mm tjockare IHS?

Jo. Vilket får mig att undra varför de inte gjorde så. Är det för att göra plats för en lösning med V-cache som är väldigt hög, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket man skulle kunna sänka temperaturen med om man underklockade den samt satte en powerlimit som i denna video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är det vanligt att folk enbart uppgraderar sin CPU? Aldrig förstått varför AMD gör så stor grej av att klämma sig fast vid en sockel.

Bytte från 1800X till 3800X och skulle kunna tänka mig en billig beggad 5800X eller X3D under nästa år om det inte blir AM5. Moderkort från 2017.

När det gäller kylare känns det dock lite onödigt, speciellt om det påverkar kylprestandan så mycket. Min kylare från 2013 kommer garanterat bytas ut nästa gång ändå, det har hänt en del på marknaden sedan den kom ut. AM4 kittet man beställde 2017 känns inte helt optimalt, bara en platta med två skruvar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är det vanligt att folk enbart uppgraderar sin CPU? Aldrig förstått varför AMD gör så stor grej av att klämma sig fast vid en sockel.

absolut, jag uppgradera min rig från AMD Ryzen Threadripper 1900X till AMD Ryzen Threadripper 2920X, var väldigt trevlig att kunna använda samma moderkort samt kylning.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror helt klart att det är därför IHS är så tjock på den. Givet detta resultat hade det helt klart varit bättre om de sumpat kompabiliteten, tror inte att folk hade blivit allt för upprörda.

På tal om temps såg jag en annan video (minns inte från vem nu) där han drog ner PBO med 30 och fick ner tempen rejält samtidigt som boost blev bättre, kan ju vara värt att testa för er med zen4.

Optimum tech på youtube

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Bytte från 1800X till 3800X och skulle kunna tänka mig en billig beggad 5800X eller X3D under nästa år om det inte blir AM5. Moderkort från 2017.

När det gäller kylare känns det dock lite onödigt, speciellt om det påverkar kylprestandan så mycket. Min kylare från 2013 kommer garanterat bytas ut nästa gång ändå, det har hänt en del på marknaden sedan den kom ut. AM4 kittet man beställde 2017 känns inte helt optimalt, bara en platta med två skruvar.

Grejen med kylarkompabilitet är AMD man vill att det skall finnas ett stort utbud av kylare dag 1 som processorn finns att köpa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu vill man ju se en kombination av delid samt undervolt/power limit

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Antar att 3d modellerna kommer ha någåt högre die så IHS'en lär vara smalare på dom modellerna.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul när folk klagar på ingengörerna.
Så här fungerar det i verkligheten:

1. Ramarna för komponentens funktionalitet sätts upp. Ex temperaturspann som den fungerar i osv.

2.Designen/funktionen utgår ifrån att IHS:en ska sitta på plats och fungera HELA processorns beräknade livslängd.
Dvs pastor/lod med bibehållen funktion över tid prioriteras. ”Super-pastor” som tappar funktion efter ett par år är därför inget alternativ, även om de presterar avsevärt mycket bättre.

3. Man utgår ifrån att den kommer kylas med en så dålig kylare som möjligt (dålig formulering). Visst kan man designa hela komponenten att fungera optimalt med flytande kväve och man skulle vinna massor i detta scenario. Men hur många datortillverkare använder flytande kväve? De vill ha den billigaste kylare som går att använda.

Så det är möjligt (nu spekulerar jag) att man väljer en tjockare ihs för att kompensera för detta. En tjockare ihs sprider ut värmen och en kylfläns med tunnare bas kan användas. Kompromissen är att effektivare kylning som tex vatten blir lidande men man kan nu använda klenare kylflänsar. Dvs man avväger antalet entusiaster med vattenkylning mot hela OEM/medelsvensson som bara vill ha en så billig kylare som möjligt.

4. Kompatibilitet är stort för OEM/medelsvensson och inte minst i marknadsföringssyfte.

Summering: Ytterst få saker designas/optimeras för absolut max prestanda. Man sätter upp en ram där full funktion under normala förhållanden råder och sen ser man till att hitta en avvägning mellan pris, prestanda och funktion så länge man spelar inom den uppsatta ramen.

Precis samma sak med bilar. Varför släpps en bil med en motor som bara har 150hk när en duktig kille eller tjej kan få upp den i 300hk? Jo för att medelsvensson inte har samma kunskap som denna kille/tjej. Det kräver att man upgraderar resten av bilen, bromsar, drivlina osv osv samtidigt som livslängden och servicebehovet av motorn förändras. Detta vet ju meckaren om och tar höjd för men det är inget medelsvenssons som åker till ICA brukar sig om.

Visst det suger stenhårt att det är så stor temperaturskillnad. Hade det kunna gjorts bättre? Vet ej då jag inte känner till vad de hade för mål/ramar.
Det jag stör mig på i denna tråd är att man helt enkelt bara säger ”dåliga ingenjörer” utan att veta vilka förutsättningar de hade.

Permalänk
Medlem

Ett dåligt beslut av AMD att försämra produkten så avsevärt bara för att ha ett stort utbud av kylare vid release. Med lite förberedelser hade det kunnat funnits ett acceptabelt utbud av nya fungerande kylare.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

I korthet så ökar resistansen allteftersom värmen ökar. För en djupare förklaring än så tror jag vi har ett gäng forumgurus som är bildade i ämnet och kan ge något vettigare än vi två.

Det är helt korrekt, konduktiviteten minskar i takt med att värmen stiger.

Ökar man spännig så ökar också värme utvecklingen vilket är det som på sikt tar död på halvledare så för att slå hål på en myt så finns där ingen "säker" spänning, det är relativt till temperatur vad som är säkert.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det finns möjlighet för de som köpte en bra X370 bräda att gå från en Ryzen 5 1600 ända upp till en 5950X, rent teoretiskt. Helgrymt om du frågar mig.

Hur många såna moderkort finns där nya BIOS släppts i den omfattningen att det går?

Skrivet av liten_lemmel:

Vi kan också vända på frågan: Varför ska du vara tvungen att köpa ny bräda varje gång du vill byta cpu?

För att lagringsteknologi, minnen och dess anslutningar utvecklas och ersätts med snabbare standarder över tid. De som inte tycker att det spelar någon roll om de sitter fast på PCIe 3.0 och massa SATA-anslutningar behöver antagligen inte byta CPU heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Den som köper din CPU behöver troligen också ett moderkort, köper du beggad CPU vill du rimligen ha ett beggat moderkort och spara pengar där med. Hur många vill köpa enbart en begagnad CPU?

Jag tror konkurrensfördelen med långlivad plattform är överskattad, men vad vet jag

Så kan det absolut vara men oavsett så slipper den som ska uppgradera köpa allt nytt och enbart en del, om den så önskar.
Sen finns ju många äldre komponenter kvar att köpa nya till en billig peng. Man kan säker hitta schyssta, nya och billiga X470 eller B550 moderkort de kommande åren om man letar lite.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur många såna moderkort finns där nya BIOS släppts i den omfattningen att det går?
För att lagringsteknologi, minnen och dess anslutningar utvecklas och ersätts med snabbare standarder över tid. De som inte tycker att det spelar någon roll om de sitter fast på PCIe 3.0 och massa SATA-anslutningar behöver antagligen inte byta CPU heller.

Jo, alltså jag fattar att man ibland vill eller rent krasst behöver byta socket /bräda. Men om man inte vill eller behöver är det riktigt nice att enbart byta en komponent och i många områden få avsevärt bättre prestanda.

Problemet är i de fall man tvingas byta allt för att uppgradera. Då är iaf en långlivad socket ett bra mycket bättre alternativ på alla punkter. Om du sen ändå vill byta allt är upp till var och en.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Skrivet av kotz:

Är det dåliga ingenjörer som tig fram produkten?
20 grader och uppenbarligen dålig design pekar väl på ovanstående?

Eller snålhet… eller bara inkompetens?

I mina ögon är detta väldigt dåligt av AMD.
Pinsamt!!

Hade AMD sett till att CPUn var svalare men en liten högre prislapp hade dom rätt säkert tjänst på det 😆
Och fått en väldigt bra produkt. Men nehej, vi skiter i det 😂

Tror att de ingenjörer som protesterade fick tillsägelse att hålla tyst, av marknadsskäl som det brukar heta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Rätt sjukt vad Optimum Tech åstadkom med lite pill i bios. Hade lätt satt 80c som max och undervoltat. Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

@sweclockers detta MÅSTE ni prova. Typ NU 😃

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AMD bör nu börja sälja denna generation UTAN IHS (no-delidd-needed)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Grejen med kylarkompabilitet är AMD man vill att det skall finnas ett stort utbud av kylare dag 1 som processorn finns att köpa.

Vi förstår syftet men det måste vara en miss av AMD att fixa världens kanske sämsta IHS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Några som planerar att Delidda till Jul?

Jag tycker det är dåligt att AMD designar en onödigt dålig IHS, även om det nu bidrar till bättre bakåtkompatibilitet med kylare.
Men ändå härligt att AMD återaktualiserar SweClockers Julskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag skaffade en billig begagnad Ryzen 3 1200 CPU för att funktionstesta mitt X570S moderkort.
Officiellt stöds bara Ryzen 2000, 3000 och 5000 av MSI på X570 / X570S.
Men såg något om någon uppdatering som även gav Ryzen 1000 stöd på X570 moderkort, så jag chansade.
Några månader senare skaffade jag en begagnad Ryzen 5 2600. Som är vad mitt X570S moderkort kör med nu.

Tänkte vänta och se om det blir något black friday i år.
Sen tänkte jag införskaffa en Ryzen 7 5800X3D.

Så innan årsskiftet kan jag ha gjort resan från:
Ryzen 3 1200 -> Ryzen 5 2600 -> Ryzen 7 5800X3D
,rent praktiskt. Helgrymt om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo hade det funnits begagnade, fungerande AM5 processorer för någon hundralapp att köpa förra hösten så hade jag köpt en sån istället.
Men nu fick det istället bli en billig Ryzen 1000 som "stopgap solution".
Ibland är det enklare att köpa produkter som finns. Än något som kommer någon gång i framtiden.
Har redan bytt till en Ryzen 5 2600 istället (också begagnad).
Tänkte blackfriday shoppa en Ryzen 5000 processor.

Moderkort (köptes helt nytt, garantier, återförsäljare, etc):
MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI

Nu påstår jag inte att jag nödvändigtvis är representativ för varken SweClockers, Sveriges, eller jordens befolkning.

Men när du tänker
- Ingen behöver det här.
Då är det jag som är denna Ingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vi förstår syftet men det måste vara en miss av AMD att fixa världens kanske sämsta IHS?

Jag tror inte att alla förstod det, med tanke på hur många som trodde att det handlade om att man skulle kunna återanvända sin gamla kylare.

I vilket fall: det här ser ut som en sån där lösning man får när man måste läsa det där sista hörnet av konstruktionen. Som någon annan påpekade hade det varit lättare att placera de mm extra under chippet istället - dvs, lyfta upp pinnarna, så att hela chippet sitter högre. Det gjorde man inte, så då kan man kanske ana att det kommer tjockare chip på den plattformen. Staplad cache, nån?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skrivet av mpat:

Jag tror inte att alla förstod det, med tanke på hur många som trodde att det handlade om att man skulle kunna återanvända sin gamla kylare.

Blir inte det samma sak?
Om de gamla kylarna fungerar så kan man återanvända en gammal kylare.
Eller så kan man nyköpa en gammal kylare (NOS = New Old Stock).

Jag bränner handen på spisen för att den är varm.
Spisen är varm för att jag bränner handen på den.

Hade Neo vält vasen om inte Oraklet hade sagt till honom att han inte behövde bry sig om den?

Let's Call The Whole Thing Off (You say ... , I say ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Finns det ett rimligt svar på varför dem inte lägger på från början ordentlig kylpasta av flytande metall? Speciellt för det priset?

AMD kör väl med fastlödd IHS så vitt jag förstår, så kylpasta är inte problemet.

Problemet är att IHS:en är väldigt tjock, vilket försämrar värmeöverföringen, och av allt att döma har detta enbart gjorts för att bibehålla kompatibiliteten med cpu-kylare för AM4. Om de använde en tunnare IHS så skulle existerande kylarna inte få kontakt med cpu-ytan.

Detta borde väl ha kunnat lösas på annat sätt kan man ju tycka, själva sockeln skulle t.ex. kunna vara lite högre, men nu är det tyvärr som det är.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Överklockaren "der8auer" visar att värmespridaren till AMD:s nya Ryzen 7000-processorer avsevärt försämrar kylningen.

Läs hela artikeln här

Fattar helt att "Celerons" och low-end CPU har "slarviga IHS", men i de högre "tiers" tycker jag är oerhört dåligt att tillverkarna (både AMD och Intel) slarvar så med konstruktionen och tillverkningen på.

Problemet berör inte bara extrema överklockare som der Bauer, utan också "vanligt folk". Som kör sina CPU i stock, och får antingen högre ljudnivå alternativt behöver skaffa större och dyrare kylare.

Ger tumme ner för dåliga IHS!
-Deliddar gör inte ens "hyfsat avancerade överklockare", om inte CPU ryker, så ryker ju garantin..

20 grader är extremt mycket. Helt okej med några få grader, typ 3-5. Det kan jag "köpa" att händer i massproduktion där allt måste gå så att säga undan och fort. 20 grader är INTE acceptabelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Hade inte en smartare lösning varit X mm högre/tjockare sockel istället för X mm tjockare IHS?

Då är det ju inte samma sockel längre...