Google lägger ned Stadia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Javisst, nu väntar vi bara på att quantum entanglement communication ska uppfinnas så att vi kan skicka information snabbare än ljusets hastighet, vilket är begränsningen som gör att det funkar dåligt att strömma spel från en server i Långtbortistan.

Även konsolspelare förväntar sig 60 FPS idag, och det kravet kommer nog inte minska över tid.

Japp lite ai-assistering på kvantinternet så kommer vi få negativa latenser. alltså bättre upplevelse via streaming än att spela lokalt! eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att man skulle ha fått hela bibloteket?
Alla spel behövdes konverteras till Stadia vilket var en extrem kostnad och jag tror Google betalade vissa bolag för det, så det hade aldrig någonsin var ekonomiskt.
Vad skulle steam få för det? Etc?
Var tjänsten verkligen bra?

Fast Steam har ju Steam link, så jag kan rendera spelet på datorn och streama det till exempelvis surfplattan.
Testade det häromdagen, hade ~30 ms delay när jag lirade i 1440P @ 120 Hz.

Jag vet att Stadia gjorde om titlarna så att det blev lite nedskalat på Stadia, men frågan är om det verkligen var nödvändigt.
Fast det är väl som du säger förmodligen en kostnadsfråga av att streama spelen rakt av, men då hade de kunnat höja priset ut mot kund istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det var väl väntat ända sen de sålde starter pack för 400:- (CC ultra + kontroll)

För visso men de fick nog både en och annan cromecast då la till stadia på dem även om de nu lägger ner det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

"Google försäkrar oss om att Stadia inte kommer stängas ned"

Artikel på FZ 2022-07-31
https://www.fz.se/nyhet/290952-google-forsakrar-oss-om-att-st...

Då förutspådde jag att Stadia hade max 2 år kvar, jag hade visst fel.

Du hade väl rätt? Två månader är under två år i min värld.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av deeshu:

Men det gör det ju? Har använt min till PC många gånger 😊

Skrivet av Pie-or-paj:

Det kan du, som orginalposten hintade om är det bara blåtanden som inte är implementerad annat än för discovery och quick-setup. Har använt min ganska mycket för emulator eftersom den ligger väldigt bra i handen.

Ni får gärna säga hur

För när jag försöker får jag absolut inget alls att hända, varken på stationära eller bärbara maskinen.. Steam vägrar erkänna det som en X-input öht.

EDIT: Okej testade precis igen - det fungerar när jag bootar in i Ubuntu, men vägrar fungera med Windows..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Stadia, men jag kör regelbundet Xcloud. Dels för att jag inte orkar installera, men också för att min progress är synkad mellan dator (xcloud) och Xbox (antingen installerat eller xcloud).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan nog tycka google maps, gmail, android, youtube, chrome, chromium, sökmotorn google, google ads, analytics, google docs, google drive, pixeltelefonerna, , nexustelefonerna deras routrar och chromecast kan räknas som ganska lyckade.

Om vi räknar i % så är det bara några få sin är kvar. Deras Routrar rör jag inte, Nexustelefonerna går bara att få tag på i vissa delar av värden och stödet för som de slog stora trumman på för chromceast med stadia är nu nedstängt. Pixeltelefonerna samma sak som med nexus. google alt mot MS 365 ok.
Youtube köpte de och ändrade om. Maps ok. Chromium är så splitrat så man måste testa flera varianter för att logga in på forsakringskassan.
Men pengar känar dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jo jag förstår dig. Det är samma problem på steam, xbox game pass och allt det där. Spelen är mer som en tjänst och kan tas ifrån oss om plattformen stängs.
Men ja, vi är väl redan i den eran sedan rätt länge. Det slaget är över ;).
Vet inte riktigt om steam, stadia eller xbox game pass verkligen gjort det dyrare för oss.

Kanske aningen orättvist. Antagligen har google själva trott på idén eftersom att de plöjt ner pengar, tid och teknik och satsat på det här - men det har inte blivit som de hoppats riktigt. Känns inte riktigt chysst att beskriva allt som en lögn.
Men visst har stora företag en kataglog med produkter och tjänster som inte längre säljs eller ebjuds. Inte minst techförertag.

Problemet med Google är väl att de har pengar nog att plöja ner miljoner i "testskott". Finns ju fler saker, typ Google+, som förstörde deras kärnverksamhet, sökmotorn, genom att tvinga folk att använda annat än ett plustecken för att signalera att ett ord eller en fras måste finnas på en sida. Fast det kanske de har ändrat tillbaka nu när det är dött och begravet. Det vet jag faktiskt inte.

Tycker Intel gör ett mycket bättre jobb rent etiskt och filosofiskt med Arc. De vet att de kommer vara trea i många år men är ändå villiga att plöja ner tid och pengar för att det så småningom ska bli bra. Det får det i alla fall att kännas som att de tror på produkten, istället för att det ska vara ett "LOL-projekt".

Angående att allt skall vara en service är jag väl av uppfattningen att typ Netflix, Spotify etc är OK för där hyr man tillgång till åtkomsten och läggs tjänsten ner så har man inte förlorat något som var ens eget, och det är ju samma med Stada egentligen, men Google borde då återbetala för hårdvara man köpt om den blir obrukbar.

Men alla launchers, Steam, Origin etc... Där köper man ju spelen, till fullpris, så där borde det definitivt finnas regelverk som säger att man ska äga och kunna använda det man köpt, oavsett tjänstens vara eller icke vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag som inte hängt med utan är en gubbe som spelar extremt sporadisk tyckte jag det var optimalt.
En chromecast och en kontroll och man kunde spela på tv. Inget krångel liksom

Vad finns för reella alternativ där man inte behöver köpa massa konsoler eller speldatorer? Där man alltså kan köra via chromecast, Firestick, Apple TV och en trådlös kontroller.

Jag vill bara sitta och slöspela assasins creed på tv typ.

Skulle verkligen uppskatta om nån orkar tipsa om nåt liknande. Amazon Luna? Geforce now kräver väl en dator, och vilken kontroll kan man koppla till tv isf?

Vem har testat nåt annat?

Edit:
Det borde väl funka med Geforce NOW med en prenumeration på ubisoft plus, och används Google tv och stadiakontrollen?

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Spelade ett par titlar på Stadia under en gratis testperiod.
Funkade förvånansvärt bra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

"We will be refunding all Stadia hardware purchases made through the Google Store, and all game and add-on content purchases made through the Stadia store."

Faktiskt ett snyggt sätt att kompensera early-adopters, gg Google!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Plockade en Founders Edition och sedan en gratis Premiere Edition ett år senare när jag förhandsbokade Cyberpunk 2077.
Nöjd med båda. Kändes stabilt när man spelade. Kul att ha trots att vi inte använde Stadia så överdrivet mycket här hemma.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Betyder det att jag får pengarna tillbaka för min founders edition jag köpte för typ 3 år sedan?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Betyder det att jag får pengarna tillbaka för min founders edition jag köpte för typ 3 år sedan?

Verkar så, och du får nog ändå behålla hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Verkar så, och du får nog ändå behålla hårdvaran.

Fan va najs då. Hade helt glömt bort att jag ens hade ett

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om Steam också la ner och betalar tillbaks allt man spenderat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Med USB så funkar det med Steam och utanför det finns xbox emulator.

https://github.com/walkco/stadia-vigem.
"Xbox 360 controller emulation for Stadia controller. Supports multiple devices and vibration."

Trådlös lösning finns men har inte testat det.

https://github.com/helloparthshah/StadiaWireless
"Stadia Wireless enables you to use your stadia controller wirelessly. Not just with stadia, but with any game."

En snabb titt visar att StadiaWireless verkar vara en fysiskt koppling till sin androidtelefon som troligen skickar signalen till datorn. Inte true wireless i mina ögon.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Vad för något? Aldrig hört talas om? Trodde de sålde fritidsgrejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast Steam har ju Steam link, så jag kan rendera spelet på datorn och streama det till exempelvis surfplattan.
Testade det häromdagen, hade ~30 ms delay när jag lirade i 1440P @ 120 Hz.

Jag vet att Stadia gjorde om titlarna så att det blev lite nedskalat på Stadia, men frågan är om det verkligen var nödvändigt.
Fast det är väl som du säger förmodligen en kostnadsfråga av att streama spelen rakt av, men då hade de kunnat höja priset ut mot kund istället.

Förstår fortfarande inte hur du tänkte det skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Men attans också. Körde deras pro version 99 kr i månaden för höguplöst. Skitsmidigt att bara ha ibland och leka när man hade folk över... kul att få saker tillbaka då man köpt spel och spelat färdigt, men hade hellre sett att de fortsatte. Också skönt att kunna lämna datorstolen och sitta i soffan...

Chromecasten man fick med används dock dagligen.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jo jag förstår dig. Det är samma problem på steam, xbox game pass och allt det där. Spelen är mer som en tjänst och kan tas ifrån oss om plattformen stängs.
Men ja, vi är väl redan i den eran sedan rätt länge. Det slaget är över ;).

Majoriteten av mina Switch-"kassetter" har faktiskt spel i spelbar form på sig

Tråkigaste exemplet på fysisk kopia jag har är nog Shadow of The Tomb Raider. Nej, inte bara en tomt fodral med en kod, utan det ligger en DVD-skiva i som innehåller en random ~8GB chunk av spelet, vilket är ungefär en tredjedel av originalversionens storlek. Resten måste laddas ned via Steam.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Förstår fortfarande inte hur du tänkte det skulle fungera?

Stadia verifierar mot Steam att man har en licens, man streamar spelet direkt från Stadia?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du hade väl rätt? Två månader är under två år i min värld.

Fel i den mening att jag tog i för mycket, skulle skrivit månader och inte år.

Permalänk
Sötast

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Stadia verifierar mot Steam att man har en licens, man streamar spelet direkt från Stadia?

Är väll så Nvidias streaming tjänst redan fungerar med Nvidia 3080 istället för nån 5år gammal skit GPU från AMD, så vad ska du ha Stadia till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är väll så Nvidias streaming tjänst redan fungerar med Nvidia 3080 istället för nån 5år gammal skit GPU från AMD, så vad ska du ha Stadia till?

Jag pratade inte om andra streamingtjänster, utan sade bara vad jag tror de hade kunnat göra för att inte gå under.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Google gör en Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Jag som inte hängt med utan är en gubbe som spelar extremt sporadisk tyckte jag det var optimalt.
En chromecast och en kontroll och man kunde spela på tv. Inget krångel liksom

Vad finns för reella alternativ där man inte behöver köpa massa konsoler eller speldatorer? Där man alltså kan köra via chromecast, Firestick, Apple TV och en trådlös kontroller.

Jag vill bara sitta och slöspela assasins creed på tv typ.

Skulle verkligen uppskatta om nån orkar tipsa om nåt liknande. Amazon Luna? Geforce now kräver väl en dator, och vilken kontroll kan man koppla till tv isf?

Vem har testat nåt annat?

Edit:
Det borde väl funka med Geforce NOW med en prenumeration på ubisoft plus, och används Google tv och stadiakontrollen?

150 riksdaler I månaden för Ubisoft känns lite magstarkt, nog bättre att köpa spelen på en Steam rea istället.

Skrivet av Allexz:

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

Va??????
De la ner alla sina studios för fler år sedan?
De betalade miljoner för att gamla skräp trippel -A tittlar skulle lanseras på Stadia.
På vilket sätt räddade de oss från mediokra CoD spel?

Permalänk

Undra vad detta kalaset har kostat ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

De hade verkligen något unikt på gång. Eftersom allas klienter i teorin kördes i samma server-rack var ju bandbredden mellan instanserna totalt obegränsad och i princip utan latens, detta borde ju tillåta extrema saker som fullständigt förstörbara världar av voxlar som sömlöst kan strömmas mellan spelare eller andra sinnessjuka upplevelser som kan vara helt serverside. Spel som inte går att fuska i för allt renderas serverside. Så sjukt många möjligheter.

Istället försöker de bli någon halv-konsol med låst plattform och dålig affärsmodell. De borde kört något gamepass-liknande och betalat utvecklare per timme spelad, eller likt geforce now kört med existerande spelbibliotek och hyrt kapacitet per timme, eller vad som helst annat

Stadia i sig var sjukt intressant tekniskt och implementationen av streaming i stort sett problemfritt, men plattformen och affärsmodellen var totalt fel och drev bort alla som borde varit intresserade. För mig gör steamdeck mer än stadia lyckats med. Ta med mig spelen vart som helst alltså.

Potentialen finns där för nya aktörer att göra det rätt, men Stadia var både långt före och efter sin tid