The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Kostar ju ~2000 spänn per statist / dag (Gissar att det tar en dag att sätta i ordning / filma en sån där scen) - Så det blir ju 200 lakan bara för statisterna. Om man får välja på att bränna 200 loppor på statister, eller betala en fjärdedel för att CGI:a dem, och sen köpa käk till hela produktionen i några dagar, valet lär ju vara tämligen enkelt.

Du kan säkert få betala notan nästa gång om du vill, är nog bara erbjuda.

Skämt åtsido, är ju onekligen rätt taffligt i post hehe, kul med goofs dock!

Varför filmer de saker på plats, de borde bara filma med green screen och lägga in resten sen. Tänk vad mycket pengar de kunde spara.

Varför har de olika skådisar till olika roller? De kunde ju klä ut en person med peruk och skägg så kan han spela två roller!

Jag hade inte ens betalat för Prime Video för att se serien, om det inte var för att jag redan hade Prime pga andra mycket bättre serier samt gratis frakt på Amazon. Lite lame att dra argumentet "men betala du då!" kanske..

Antingen gör man rätt eller så gör man det inte alls

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det enda jag orkar kommentera är hur jävla dålig stridsscenerna var...Numenors militär beter sig som värsta amatörerna, kavalleriet ser helt kaotiskt ut.

Utöver mina kritiska observationer så var avsnittet i vanlig ordning riktigt långtråkigt.

Visst, kan medge att Halbrand och Adar är någorlunda intressanta, men annars har serien inte mycket att komma med imo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Det enda jag orkar kommentera är hur jävla dålig stridsscenerna var...Numenors militär beter sig som värsta amatörerna, kavalleriet ser helt kaotiskt ut.

Utöver mina kritiska observationer så var avsnittet i vanlig ordning riktigt långtråkigt.

Visst, kan medge att Halbrand och Adar är någorlunda intressanta, men annars har serien inte mycket att komma med imo.

3 "skepp" fick plats med alla de där, plus en häst till allihopa! Lite galet.

Story och världsmässigt fortsätter de att vrida ur Tolkiens vilande kropp likt en gammal blöt trasa.

Numenorians, the mightiest military & naval empire. Singlehandedly scared the shit out of Sauron so he surrendered before a fight even occurred! Typ enligt böckerna. Tror inte vi någonsin kommer se något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

3 "skepp" fick plats med alla de där, plus en häst till allihopa! Lite galet.

Det är väl inte konstigt. De ser större ut än tex Vasa-skeppet som var ett förhållandevis litet träskepp jämfört med vad som byggts på medeltiden för de stora haven.
Men som ett exempel: 145 sjömän och 300 soldater var tanken att skeppet skulle fylla…

Permalänk
Medlem

Alltid hittar ni nåt att klaga på...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Alltid hittar ni nåt att klaga på...

Glaset är alltid halvtomt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Det är väl inte konstigt. De ser större ut än tex Vasa-skeppet som var ett förhållandevis litet träskepp jämfört med vad som byggts på medeltiden för de stora haven.
Men som ett exempel: 145 sjömän och 300 soldater var tanken att skeppet skulle fylla…

Var fick hästarna plats då? Och stora var de väl inte när man såg isildur & co ute på sjön, när han bl.a. släpper på repen.
Numenor ska förövrigt ha tusentals skepp.

Skrivet av TotalF:

Alltid hittar ni nåt att klaga på...

För att serien inte följer någonting som tolkien skrivit? Tänk dig all outrage om Game of Thrones inte alls följde böckerna.

Värt att kika på.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Var fick hästarna plats då? Och stora var de väl inte när man såg isildur & co ute på sjön, när han bl.a. släpper på repen.
Numenor ska förövrigt ha tusentals skepp.

För att serien inte följer någonting som tolkien skrivit? Tänk dig all outrage om Game of Thrones inte alls följde böckerna.

Värt att kika på.

Vid det här laget kanske du ska sluta hoppas att de ska börja följa tolkiens ord slaviskt och inse att serien är baserad på hans verk, tar sig artistiska friheter med allt möjligt och bara försöka hitta lite LOTR-feeling.

Eller bara sluta titta, förstår inte meningen med att fortsätta se på något som har vart "tokfel" från första avsnittet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Vid det här laget kanske du ska sluta hoppas att de ska börja följa tolkiens ord slaviskt och inse att serien är baserad på hans verk, tar sig artistiska friheter med allt möjligt och bara försöka hitta lite LOTR-feeling.

Eller bara sluta titta, förstår inte meningen med att fortsätta se på något som har vart "tokfel" från första avsnittet.

Hur kan något vara baserat på en persons verk om de inte alls.. följer verket?

Vissa friheter är förståeligt, men när det gör om ALLT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur kan något vara baserat på en persons verk om de inte alls.. följer verket?

Vissa friheter är förståeligt, men när det gör om ALLT?

Har du öht sett Hollywood-filmer?

De flesta är väl bara väldigt löst inspirerade på böcker men har inte ett dugg med bokens innehåll att göra mer än några få teman.
Det finns såklart undantag som är väldigt lika men hur ofta sker det?
Speciellt fantasy-genren har rätt många dåliga exempel på film/serieadaptioner av böcker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Har du öht sett Hollywood-filmer?

De flesta är väl bara väldigt löst inspirerade på böcker men har inte ett dugg med bokens innehåll att göra mer än några få teman.
Det finns såklart undantag som är väldigt lika men hur ofta sker det?
Speciellt fantasy-genren har rätt många dåliga exempel på film/serieadaptioner av böcker.

Har du några exempel på dessa filmer som inte alls följt böckerna, men ändå varit positivt mottagna? Av alla.

Du kan knappast säga att den här serien är bra skriven iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du några exempel på dessa filmer som inte alls följt böckerna, men ändå varit positivt mottagna? Av alla.

Du kan knappast säga att den här serien är bra skriven iallafall.

Problemet är att du vill att det ska vara som böckerna. Och det verkar finns en mängd människor som tycker så.
Men film/tv blir aldrig som böckerna och därför blir man i princip alltid besviken om man ser filmen som om det vore boken. Man kan aldrig göra alla nöjda.

Och för att det ska bli bra krävs det ofta att den som skrev böckerna faktiskt är med och gör filmerna för att göra om materialet så handlingen passar mediumet. Tex som Jurassic Park.

Man måste våga släppa lite på tyglarna och uppskatta berättelsen för vad den är tycker jag.
Målet med underhållning är att bli underhållen och det är något positivt.
Men om man inte tillåter sig själv att få en positiv upplevelse och ta saken för vad den är så kommer man ju bli besviken.

Denna serie har många saker den inte gör allt för bra. Men jag tycker fortfarande den ger mig positiva intryck och jag vill se vidare. Men samtidigt som jag ser denna serie ser jag och serien Andor som jag tycker är en av de bästa serierna jag sett på många år. Dock har Andor fått jättemycket kritik också för att det saknas action och det är långsamt, något jag älskar med serien. Den tar sig tid att berätta en vuxen story.

Människor uppskattar olika saker men man måste kanske förstå det och sluta dissa allt för dissandes skull. Tycker man inte om något behöver man inte se det. Men varför klaga på allt om man inte tycker om. är väl bara se det man tycker om istället och rekommendera det till folk.

Få tycker det är kul att få negativitet kastat i ansiktet på en, speciellt när det verkar vara någon form av gruppmentalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Problemet är att du vill att det ska vara som böckerna. Och det verkar finns en mängd människor som tycker så.
Men film/tv blir aldrig som böckerna och därför blir man i princip alltid besviken om man ser filmen som om det vore boken. Man kan aldrig göra alla nöjda.

Och för att det ska bli bra krävs det ofta att den som skrev böckerna faktiskt är med och gör filmerna för att göra om materialet så handlingen passar mediumet. Tex som Jurassic Park.

Man måste våga släppa lite på tyglarna och uppskatta berättelsen för vad den är tycker jag.
Målet med underhållning är att bli underhållen och det är något positivt.
Men om man inte tillåter sig själv att få en positiv upplevelse och ta saken för vad den är så kommer man ju bli besviken.

Denna serie har många saker den inte gör allt för bra. Men jag tycker fortfarande den ger mig positiva intryck och jag vill se vidare. Men samtidigt som jag ser denna serie ser jag och serien Andor som jag tycker är en av de bästa serierna jag sett på många år. Dock har Andor fått jättemycket kritik också för att det saknas action och det är långsamt, något jag älskar med serien. Den tar sig tid att berätta en vuxen story.

Människor uppskattar olika saker men man måste kanske förstå det och sluta dissa allt för dissandes skull. Tycker man inte om något behöver man inte se det. Men varför klaga på allt om man inte tycker om. är väl bara se det man tycker om istället och rekommendera det till folk.

Få tycker det är kul att få negativitet kastat i ansiktet på en, speciellt när det verkar vara någon form av gruppmentalitet.

Det behvöer inte vara exakt som böckerna. Precis som Sagan om Ringen.. "är väl bara se det man tycker om istället" eller så tycker man om världen skriven av Tolkien och kanske har en gnuuuuuuutta hopp att Amazons inkapabla skribenter kanske fått tummen ur och lärt sig sin läxa. Kanske till säsong 2, om det ens blir en. Uppenbart iallafall att de sparkade deras "Lore Guy".

Så du kunde bara komma med ett exempel och det är Jurassic Park? Och jag tror inte direkt Jurassic Park, om det ens hade några böcker, var särskilt stora. Ens på samma nivå som t.ex. Tolkiens verk, Harry Potter, Dune mfl.

Folk är rätt nöjda med House of the Dragon. Visst är det underligt, med tanke på att de gjort en del skillnader jämfört med böckerna? Men inte såpass grova skillnader där man kastar ut innehållet i böckerna och bara behåller namnen på karaktärerna och ställen som existerar i universumet, som Rings of Power har gjort

Andor är aningen fånig

personen som jagar honom är "the bad guy" men personen vi ska sympatisera med är ju en mördare. Även svårt att bry sig om karaktären då om man redan sett Rogue One så vet man vad som händer, precis som med Kenobi serien

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det behvöer inte vara exakt som böckerna. Precis som Sagan om Ringen.. "är väl bara se det man tycker om istället" eller så tycker man om världen skriven av Tolkien och kanske har en gnuuuuuuutta hopp att Amazons inkapabla skribenter kanske fått tummen ur och lärt sig sin läxa. Kanske till säsong 2, om det ens blir en. Uppenbart iallafall att de sparkade deras "Lore Guy".

Så du kunde bara komma med ett exempel och det är Jurassic Park? Och jag tror inte direkt Jurassic Park, om det ens hade några böcker, var särskilt stora. Ens på samma nivå som t.ex. Tolkiens verk, Harry Potter, Dune mfl.

Folk är rätt nöjda med House of the Dragon. Visst är det underligt, med tanke på att de gjort en del skillnader jämfört med böckerna? Men inte såpass grova skillnader där man kastar ut innehållet i böckerna och bara behåller namnen på karaktärerna och ställen som existerar i universumet, som Rings of Power har gjort

Andor är aningen fånig

personen som jagar honom är "the bad guy" men personen vi ska sympatisera med är ju en mördare. Även svårt att bry sig om karaktären då om man redan sett Rogue One så vet man vad som händer, precis som med Kenobi serien

Dold text

Vet inte öht vad du vill säga. jag försöker säga att filmatisering av böcker sällan blir som böckerna. Du ville ha exempel på bra grejer... Men vi tycker uppenbart olika om saker om vad som är bra dock. Så tror vi stannar här för jag finner inget mer att säga.
Edit: Dune som bok är jag inget fan utav. Så kanske filmen är bättre iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag har inte läst jrr Tolkien böcker innan sagan om ringen men det lilla jag hoppade i serierna så som några skriver från fantasy hållet så får den 5/10. Men tar man i beaktning vad Amazon betalat för att göra serien får den 1.5/10.

Varför?

Jo animationerna är kassa 85% av fallen ser man verkligen vad som är dataanimerat och vad som görs på greenscreen.

Dialogen känns så tryckta, ingen naturlig kommunikation mellan skådisarna känns verkligen att de läser rakt av från manuset och under dialogerna mellan varan så känns det inte levande och hur de lägger upp kamerans rörelse gör så att det inte känns naturligt men det kan också ha att göra med att ljussättningen är kass.

Till och med GoT hade bättre upplägg med allt som Amazon lyckats fuka upp. Kostade rättigheterna till den här serien så mycket så man va tvungen att skära ner på allt?

Sagan om ringen filmerna som har 20år på nacken har allt bättre.

Jag tror att rättigheterna var ruggigt dyra tyvärr, samt hårt låsta till vad som får tas upp i serien.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker det inte händer så mycket i serien. Rätt så långdraget, senaste avsnittet var rätt bra dock.
Är typ mest kul och se lite hur grejerna ser ut i den andra åldern. Blir lite som en dokumentär.

Permalänk
Medlem

Haha Numernors magiska båtar. Den som gjort serien har ingen jävla aning om något, en armé behöver ju inte heller någon logistik som tar ofantligt med plats och är like stor som själva stridsstyrkan eller så.

Numenors båtar förklarade: https://www.youtube.com/watch?v=24T6FpUqReQ

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Toarulle:

Haha Numernors magiska båtar. Den som gjort serien har ingen jävla aning om något, en armé behöver ju inte heller någon logistik som tar ofantligt med plats och är like stor som själva stridsstyrkan eller så.

Numenors båtar förklarade: https://www.youtube.com/watch?v=24T6FpUqReQ

Hade de inte 5 skepp, varav 2 exploderade?

Så 3 skepp för, vad var det, 500 soldater?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hade de inte 5 skepp, varav 2 exploderade?

Så 3 skepp för, vad var det, 500 soldater?

Ja det var 3 skepp, som vi visuellt kan se inte är speciellt stora. Så 500 man, all deras utrustning, tält, mat vatten etc, MINST 500 hästar, sadlar filtar grimmor, rustning etc. Mat till hästarna, diverse folk för mat, underhåll, utrustning etc, vagnar för allt detta hästar till dessa vagnar. =clown car ships.

De kunde ju varit mer normala och animera riktigt stora skepp, eller mycket fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Ja det var 3 skepp, som vi visuellt kan se inte är speciellt stora. Så 500 man, all deras utrustning, tält, mat vatten etc, MINST 500 hästar, sadlar filtar grimmor, rustning etc. Mat till hästarna, diverse folk för mat, underhåll, utrustning etc, vagnar för allt detta hästar till dessa vagnar. =clown car ships.

De kunde ju varit mer normala och animera riktigt stora skepp, eller mycket fler.

Som jag skrev ovan om Vasa-skeppet. Du får in klart fler män än man tror. Skepp har många våningar hela ner i kölen. Det är provianten/utrustning etc som är ballasten på äldre skepp som ger vikten för det rätande momentet. Alla har inte heller sovplatser för du har alltid en stor styrka som arbetar.

Som exempel: https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Victoria_(1859) kan ta över 1000 man och With a displacement of 6,959 tons

Jag tänker inte försöka räkna ut hur storleksskillnaderna är för att se hur många män dessa hittepå skepp är. Men jag är intresserad av segling och har fått testa på att arbeta/segla på större segelskepp och jag finner inte dessa skepp för små iaf för några hundra man och hästar.
För det är ju annars vi nördar som reagerar på sådant Jag tyckte däremot att det var alldeles för få besättningsmän på däck för att hantera seglen när de ska segla iväg.

Permalänk

Intressant del 6 var, blir lite sån där aha känsla 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Har du några exempel på dessa filmer som inte alls följt böckerna, men ändå varit positivt mottagna? Av alla.

Du kan knappast säga att den här serien är bra skriven iallafall.

Constantine!

https://www.imdb.com/title/tt0360486/?ref_=fn_al_tt_0

Nu har jag inte stenkoll, men av det jag förstått är den väldigt "fel" jämfört med serietidningen. Men är ändå lite av en klassiker.

I övrigt? Nej.

De som skriver RoP borde googla temperatur på ett pyroklastiskt flöde också. Sinnessjukt hur dessa saker kommer förbi all slags kvalitetskontroll, bara för att det ser coolt ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Som jag skrev ovan om Vasa-skeppet. Du får in klart fler män än man tror. Skepp har många våningar hela ner i kölen. Det är provianten/utrustning etc som är ballasten på äldre skepp som ger vikten för det rätande momentet. Alla har inte heller sovplatser för du har alltid en stor styrka som arbetar.

Som exempel: https://en.m.wikipedia.org/wiki/HMS_Victoria_(1859) kan ta över 1000 man och With a displacement of 6,959 tons

Jag tänker inte försöka räkna ut hur storleksskillnaderna är för att se hur många män dessa hittepå skepp är. Men jag är intresserad av segling och har fått testa på att arbeta/segla på större segelskepp och jag finner inte dessa skepp för små iaf för några hundra man och hästar.
För det är ju annars vi nördar som reagerar på sådant Jag tyckte däremot att det var alldeles för få besättningsmän på däck för att hantera seglen när de ska segla iväg.

Nu har vi ju inga exakta mått, men skeppet du länkar till ser ju i mina ögon ut att vara cirka 10 gånger större än deras skepp med vad som ser ut som 4 däck eller mer över vattnet.
Medans Numenors inte har något däck över vatten. Deras skepp ser mest ut som ett lite större långskepp, tveksamt om man har mer än plats för mat och vatten för färden och det man har på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Nu har vi ju inga exakta mått, men skeppet du länkar till ser ju i mina ögon ut att vara cirka 10 gånger större än deras skepp med vad som ser ut som 4 däck eller mer över vattnet.
Medans Numenors inte har något däck över vatten. Deras skepp ser mest ut som ett lite större långskepp, tveksamt om man har mer än plats för mat och vatten för färden och det man har på sig.

Med att titta på bilder skulle jag gissa på ett däck ovan vatten som de står på. Sedan har du säkert ett under det plus ett kölsvin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Hade de inte 5 skepp, varav 2 exploderade?

Så 3 skepp för, vad var det, 500 soldater?

Jag tänkte att de bara blev 300 man och hästar, för de hade tydligen inga ersättningsbåtar och grundtanken var 100 man per båt.

Eller fick de köra lax i en laxask-tekniken och pula in man och hästar för 5 båtar på 3 båtar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Med att titta på bilder skulle jag gissa på ett däck ovan vatten som de står på. Sedan har du säkert ett under det plus ett kölsvin.

Jag är inte så bra skeppslingo men såklart har de något att stå på annars är det rätt kört Men tänkte däck över vatten efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Jag är inte så bra skeppslingo men såklart har de något att stå på annars är det rätt kört Men tänkte däck över vatten efter det.

Inte tittat så noga öht men de har väldigt mycket segel så de måste ha vikt någonstans. Så 2 våningar under dem (låg ståhöjd?) plus säkert lastplatsen ovanpå kölsvinet under understa däck.

Edit: tänker man storlek av denna: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tre_Kronor_af_Stockholm

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Toarulle:

Ja det var 3 skepp, som vi visuellt kan se inte är speciellt stora. Så 500 man, all deras utrustning, tält, mat vatten etc, MINST 500 hästar, sadlar filtar grimmor, rustning etc. Mat till hästarna, diverse folk för mat, underhåll, utrustning etc, vagnar för allt detta hästar till dessa vagnar. =clown car ships.

De kunde ju varit mer normala och animera riktigt stora skepp, eller mycket fler.

Just det! Glömde hästarna!
Tänkte att man skaffade hästar när man kom i land men så är där dialogen mellan Isildur och pappan efter slaget.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag tänkte att de bara blev 300 man och hästar, för de hade tydligen inga ersättningsbåtar och grundtanken var 100 man per båt.

Eller fick de köra lax i en laxask-tekniken och pula in man och hästar för 5 båtar på 3 båtar?

Hästar är rätt stora, bara att sätta ryttaren + utrustning under hästen. Massa dödutrymme där mellan benen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur kan något vara baserat på en persons verk om de inte alls.. följer verket?

Vissa friheter är förståeligt, men när det gör om ALLT?

Gör om?

Vilket "verk" pratar du om? Jag har totalt missat trilogin med sagoböcker som Tolkien skrev om andra tidsåldern, där all dramaturgisk flow bara satt redo för dem att anpassa till en film.

Allt jag läst och hört om kommer i form av "tidbits" som funnits i hans brev och de sammanställningar av ofärdiga texter som Christopher Tolkien samlade ihop. Mer som hur en historiker hade gått igenom saker som hänt.

Vad är liksom det största kriminella du tycker att de "gått ifrån", riktigt? Alla karaktärer och områden som borde funnits med i en story om andra tidsåldern verkar ju vara där eller på ingång. Sen kanske vi har en Gandalf som anlänt kriminellt tidigt då, men det får vi ju se om det stämmer, och även om så vore fallet så känns det för mig inte som att det förstör så mycket.

Jag står fast vid att jag helst inte velat ha att några nya kommer in och försöker skriva Tolkien eller expandera på det som om det vore en franchise. Men jag förstår inte alls din ståndpunkt att problemet skulle ligga i att de "frångår" källmaterial. Det finns inte så mycket att frångå från första början.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI