The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

För just tornet så tänker jag att de preppade tornet som en fälla, så det var gjort rasfärdigt men hölls uppe av deras snöre. Känns kanske lite mer legit? Eller?

Det var så jag tolkade det också men vettefan hur de lyckades göra det så perfekt på så kort tid.

Båda alternativen känns lika korkade

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ja o att dom istället för att dom använder borgen för att ta skydd i så väljer dom alltså att riva den o sen gömma sig i en liten tavern. Mycket smart!
Fast iofs kanske dom visste att det skulle komma en deus ex machina-armé från ingenstans o rädda dom, så det är lugnt!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lagerlöf:

https://www.youtube.com/watch?v=D7pKjTfrETI&ab_channel=reacti...

Exakt så alltså?

DON'T ASK QUESTIONS, JUST CONSUME PRODUCT AND THEN GET EXCITED FOR NEXT PRODUCT

En serie som inte tål att ifrågasättas, diskuteras och dissekeras är dåligt producerad och skriven.

Självklart är det tillåtet att stänga av hjärnan vid varje avsnitt och tycka att en dålig serie är bra/underhållande.

Hell jag ser också varje avsnitt på release och det är ju definitivt underhållande xD

Hörrudu, tona ner den tråkiga retoriken nu!

Låt folk tycka vad de vill utan att idiotförklara andra!

Detta gäller samtliga deltagare.

Det är okej att tycka olika men man ska inte behöva känna sig dum för att man inte håller med någon annan.

Så att få kängor som

Citat:

Självklart är det tillåtet att stänga av hjärnan vid varje avsnitt och tycka att en dålig serie är bra/underhållande.

bara för att man har en annan smak än du är detta inte godkänd diskussionsnivå.

Skärpning nu från alla annars har jag inga problem med att gå in och rensa friskt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Snyggt gjort och ett lysande exempel på hur man kan förvränga hela andemeningen av min post för det där var alldeles uppenbart inte min poäng.

Men hey, du kommer säkert att få några likes på din post så gratz, antar jag.

Att det inlägget fått 7 likes visar lite på hur låg nivå det är på vissa på detta forumet. Oavsett åsikt om serien så undrar jag på vilket sätt i världen det är ett vettigt inlägg?

Ett väldigt bra exempel på härskarteknik, håll med mig annars är ni dumma i huvudet. Bra att mod går in och markerar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ja...alltså, min reflektion, nu när jag sett 6 avsnitt av serien, är att jag kan "köpa" ändringarna gällande vad som händer när, då jag personligen glömt bort Silmarillion etc då jag läste dem för 30+ år sedan.

Tycker dock att serien känns smått orealistisk, inte minst striderna...mycket onödig akrobatik på hästryggar och uppspeedning. Wargar som rör sig helt onaturligt (att de är fula är en annan sak). Orcher som lider av Alien-syndromet; att de först är grymt farliga men sedan kan vilken bybo som helst stycka dem. (Att Numenor-krigarna kan göra det har jag inga åsikter om - däremot att de hann fram, osv). Att en värsting-alv kan stå emot ett pyroklastiskt flöde genom att blunda hårt i motljus och recitera några väl valda fraser som åkallar högre makter, tja, det kan jag köpa. (har däremot svårare att köpa att hon är så känslosam och okontrollerad, jag tycker dock om skådisen och skyller på regissörer)

Trodde avsnitt 6 var säsongsavslutning, men det tycks vara ett par avsnitt till?

Säsong 2 blir ju intressant inte minst efter att inspelningen flyttats till Storbritannien från Nya Zeeland.

Tillägg: Stör mig på Bronwyns kläder. Sorry, så ytlig är jag. Alla andra är ju relativt beklädda, hon springer runt i värsta kriget med bara axlar och armar. Hade alla kvinnor varit klädda så, fine, då hade det väl varit deras kultur eller nåt. Annars tycker jag ju det är helt ok med sådana här hitte-på-karaktärer, det stör mig inte alls. Hellre det än att de ändrar befintliga karaktärer. (och här menar jag då att Galadriel är befintlig, då hon finns i Tolkiens material, medan Bronwyn är hitte-på, då hon är påhittad för serien - om jag inte totalt har fel)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De får skriva precis vad de vill så länge det inte strider mot vad Tolkien skrev, och inte är så likt något annat att det kan tas för intrång i upphovsrätten. Låt oss därför säga att de hittar på en ny alvkvinna och skickar ut henne på vad Galadriel nu gör i serien, och att hon träffar på en massa Numenorer som inte heter Isildur och Elendil. Hur kan det på något sätt vara förbjudet för att de saknar rättigheter? De har ju bevisligen hittat på ett par nya proto-hober och en proto-orc, kör bara på i den stilen.

Öh?

De inte hittat på något såhär långt. Harfoots är Tolkiens påhitt. Samma sak med Uruks.

Att de inte skulle använda de alver (Galadriel, Elrond, Celebrimbor etc) eller dvärgar eller människor de har rättigheterna till är ju ren idioti, varför i helvete skulle de inte använda de protagonister som är mest välkända när de lagt ner multum på rättigheterna till dem? Hade de inte visat dessa alver hade ju folk klagat direkt på att de inte får se de största och mest välkända karaktärerna fastän de har rättigheterna till det. Vilket jävla ramaskri det hade blivit om de inte hade visat upp dem. Det hade knappast gjort det till en bättre serie om man väljer att utesluta det som alla faktiskt vill se.

Som du själv skrev; De får skriva vad de vill så länge de inte gör intrång i upphovsrätten, så vad är ditt problem här?

De har återigen Simon Tolkien som konsult för att se till att de håller sig inom ramarna, både lagligt och lore-mässigt.

Helvete vad vissa människor är så otroligt snowflakey butthurt över allt nuförtiden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Hörrudu, tona ner den tråkiga retoriken nu!

Låt folk tycka vad de vill utan att idiotförklara andra!

Detta gäller samtliga deltagare.

Det är okej att tycka olika men man ska inte behöva känna sig dum för att man inte håller med någon annan.

Så att få kängor som bara för att man har en annan smak än du är detta inte godkänd diskussionsnivå.

Skärpning nu från alla annars har jag inga problem med att gå in och rensa friskt

Skrivet av Gurrrra:

Jag vill egentligen inte ifrågasätta dig o ditt modererande, men tycker du verkligen den kommentaren var så illa? Jag håller iaf helt o hållet med om den o att det faktiskt är ett legitimt sätt att kolla på filmer eller serier. Jag har svårt att göra det iaf, men gör det ibland jag med (o du också antar jag? ). Sen tycker jag iofs inte att denna LotR-serie inte alltid är riktigt så dålig, även om det framför allt i senaste avsnittet höll tämligen låg kvalitet.

Det var inte menat som en idiotförklaring, jag tycker att mycket av det som produceras idag går under samma flagga (Resident Evil netflix, She-Hulk, Obi-Wan bland annat). Att enda sättet att njuta av serien är att "stänga av hjärnan". För annars kommer man med minsta möjliga ansträngning hitta plot holes och inse hur dålig dialogen är och att nivån på serien är under all kritik. Med stänga av hjärnan menar jag inte att någon är korkad.

Det är klart att det är valfritt att tycka om serien, men den är ju dåligt gjord. Det är ingen personlig åsikt.

Men Sagan om Ringen-triologin som är väldigt välgjord är ju inget man behöver gilla heller för det. Men att triologin är välgjord är inte heller en personlig åsikt i min bok.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var inte menat som en idiotförklaring, jag tycker att mycket av det som produceras idag går under samma flagga (Resident Evil netflix, She-Hulk, Obi-Wan bland annat). Att enda sättet att njuta av serien är att "stänga av hjärnan". För annars kommer man med minsta möjliga ansträngning hitta plot holes och inse hur dålig dialogen är och att nivån på serien är under all kritik. Med stänga av hjärnan menar jag inte att någon är korkad.

Det är klart att det är valfritt att tycka om serien, men den är ju dåligt gjord. Det är ingen personlig åsikt.

Men Sagan om Ringen-triologin som är väldigt välgjord är ju inget man behöver gilla heller för det. Men att triologin är välgjord är inte heller en personlig åsikt i min bok.

Håller med dej fullständigt. Nivån har sjunkit till katastrof låga nivåer så ända sättet att kunna njuta av mediet är som du säger, sätta hjärnan i viloläge när man konsumerar det. Sen måste inte varenda produktion vara av världsklass och ställa krav på tittarna, vissa filmer/serier produceras till och med som något man ska kolla på och slappna av. Problemet är att idag tror Hollywood och dess minioner att dom skapar något av just världsklass och förväntar sej att människor ska hylla deras skapelse fastän den är rentutav skit kass och det fungerar inte så. Du kan inte själv identifiera din skapelse som jätte bra, världen fungerar inte så och väldigt många människor håller bevisligen med mej och många andra här på detta.

Jag vill bara säga att all kritik jag skriver om serien inte är något personangrepp mot människorna som njuter av serien, borde inte behöva sägas but there you go. Sen kan väll diskussionen bli lite väl passionerad och de kan jag erkänna kan hända även mej, är ju trots allt bara dödlig så de är ju bara att mod rättar till oss lite

Alla är fria att älska och hata/gilla ogilla vad dom vill, jag tycker gudfadern är riktigt seg och jag vet (gudfadern kan jag förövrigt erkänna är objektivt väl skriven och bra), efter diskussioner med andra människor att dom nästan kan döda mej för den åsikten haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Öh?

De inte hittat på något såhär långt. Harfoots är Tolkiens påhitt. Samma sak med Uruks.

Att de inte skulle använda de alver (Galadriel, Elrond, Celebrimbor etc) eller dvärgar eller människor de har rättigheterna till är ju ren idioti, varför i helvete skulle de inte använda de protagonister som är mest välkända när de lagt ner multum på rättigheterna till dem? Hade de inte visat dessa alver hade ju folk klagat direkt på att de inte får se de största och mest välkända karaktärerna fastän de har rättigheterna till det. Vilket jävla ramaskri det hade blivit om de inte hade visat upp dem. Det hade knappast gjort det till en bättre serie om man väljer att utesluta det som alla faktiskt vill se.

Som du själv skrev; De får skriva vad de vill så länge de inte gör intrång i upphovsrätten, så vad är ditt problem här?

De har återigen Simon Tolkien som konsult för att se till att de håller sig inom ramarna, både lagligt och lore-mässigt.

Helvete vad vissa människor är så otroligt snowflakey butthurt över allt nuförtiden.

De har inte hittat på Uruks eller Harfoots, men de enskilda personer - Adar och vad de där Harfoots nu heter - är inte personer som Tolkien har beskrivit. De får gärna visa Galadriel i serien, men som det hon är i det läget - hon har grundat och styr nu Eregion, och kommer snart att lämna för att grunda Lothlorien istället.

Mitt problem är precis vad jag skrev från början - de gör slarvsylta av hela kronologin. Galadriels historia är att hon är den sortens krigare hon beskrivs som här men under första tidsåldern, innan hon i princip växer upp - hon träffar Melian, träffar Celeborn, grundar två kungariken och får barn. Hon går från prinsessa till drottning, så att säga. Detta är alldeles borta. Galadriel har inte utvecklats ett uns på de hundratals år hon har levt i Midgård. Det gör henne till en plattare och mycket mindre intressant karaktär. I serien är hon den unga prinsessan till den äldre Gil-Galad - hon är själva verket mycket äldre, och Gil-Galad är kung bara för att alverna har rent manlig tronföljd. Hon beter sig som om Elrond är jämnårig och en gammal barndomsvän - han är själva verket flera generationer yngre, och kommer att gifta sig med hennes dotter. Galadriel var nära vän med Luthien, som är Elronds gammelfarmor.

Min poäng, än en gång, är att om de ville ha en karaktär som är alvkvinna, befälhavare över en massa alvkrigare, skickas till Valinor för att få tyst på henne och sedan hamnar i Numenor, så hade de kunnat hitta på ett annat namn på henne och behålla historien om vad Galadriel gör i samma period. De hade kunnat ha andra Numenorianer än Elendil och Isildur som hon träffar.

Säg att skaparna av House of the Dragon hade knycklat till sin historia så att en ung Tywin Lannister hade varit med i den och tagit över som Hand of the King, och man hade sett Ned Stark och Robert Baratheon som unga riddare. Det hade säkert gjort den serien lättare att sälja. Då hade jag antagligen slutat se på den serien också, för jag vet hur den historien går - det är några generationer mellan historien i Game of Thrones och den i House of the Dragon. Detta är ganska precis vad skaparna av Rings of Power gör här. Historien blir varken bättre eller sämre av att man ändrar namnen till något som folk känner igen, men den blir antagligen lättare att sälja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min poäng, än en gång, är att om de ville ha en karaktär som är alvkvinna, befälhavare över en massa alvkrigare, skickas till Valinor för att få tyst på henne och sedan hamnar i Numenor, så hade de kunnat hitta på ett annat namn på henne och behålla historien om vad Galadriel gör i samma period. De hade kunnat ha andra Numenorianer än Elendil och Isildur som hon träffar.

Lyssna här, jag vet att det låter helt sjukt men stanna med mej lite. Om man inte vill göra en film/serie om Sagan om Ringen så kanske man inte ska göra en film/serie om Sagan om Ringen. Jag vet alltså de låter helt stört men tänk på saken!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lagerlöf:

Det var inte menat som en idiotförklaring, jag tycker att mycket av det som produceras idag går under samma flagga (Resident Evil netflix, She-Hulk, Obi-Wan bland annat). Att enda sättet att njuta av serien är att "stänga av hjärnan". För annars kommer man med minsta möjliga ansträngning hitta plot holes och inse hur dålig dialogen är och att nivån på serien är under all kritik. Med stänga av hjärnan menar jag inte att någon är korkad.

Det är klart att det är valfritt att tycka om serien, men den är ju dåligt gjord. Det är ingen personlig åsikt.

Men Sagan om Ringen-triologin som är väldigt välgjord är ju inget man behöver gilla heller för det. Men att triologin är välgjord är inte heller en personlig åsikt i min bok.

Kanon, då ber jag om ursäkt för missförståndet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Lyssna här, jag vet att det låter helt sjukt men stanna med mej lite. Om man inte vill göra en film/serie om Sagan om Ringen så kanske man inte ska göra en film/serie om Sagan om Ringen. Jag vet alltså de låter helt stört men tänk på saken!

Lyssna här, jag vet att det låter helt sjukt men stanna med mej lite. Om man stör sig på en film/serie baserad på Sagan om Ringen så kanske man inte ska se en film/serie baserad på Sagan om Ringen. Jag vet alltså de låter helt stört men tänk på saken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Kanon, då ber jag om ursäkt för missförståndet

Inga problem, kanske skrev det lite otydligt bara

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Lyssna här, jag vet att det låter helt sjukt men stanna med mej lite. Om man stör sig på en film/serie baserad på Sagan om Ringen så kanske man inte ska se en film/serie baserad på Sagan om Ringen. Jag vet alltså de låter helt stört men tänk på saken!

Du har helt rätt och jag bestämde mej efter förra avsnittet att sluta kolla på de!

Sen skulle jag faktiskt vilja se en bra Sagan om Ringen serie därför jag kritiserar den, i hopp om att kvalitén kan öka i framtiden.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Du har helt rätt och jag bestämde mej efter förra avsnittet att sluta kolla på de!

Sen skulle jag faktiskt vilja se en bra Sagan om Ringen serie därför jag kritiserar den, i hopp om att kvalitén kan öka i framtiden.

Nu tycker jag RoP är som en kall fulöl, det funkar när man är sugen på öl men inte mycket mer.

Om man får drömma så hade jag gärna sett någon ösa pengar på folket bakom ”born of hope” för där finns både kunnande och vision

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu tycker jag RoP är som en kall fulöl, det funkar när man är sugen på öl men inte mycket mer.

Om man får drömma så hade jag gärna sett någon ösa pengar på folket bakom ”born of hope” för där finns både kunnande och vision

Och de får man väll ändå se lite som ett misslyckande med tanke på både budget och källmaterial

Har inte äns hört talats om den, den ska jag kika på!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Och de får man väll ändå se lite som ett misslyckande med tanke på både budget och källmaterial

Mja, misslyckande och misslyckande, det beror ju på vad man har satt upp för mål 🤷‍♂️

Men visst hade jag velat ha serien gjord precis som jag vill

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är nog också en av de få här inne som faktiskt gillar serien!:)
Böckerna har jag ej läst men Sagan om ringen trilogin och Hobbit har jag sett och de är ju såklart bättre dock!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Att det inlägget fått 7 likes visar lite på hur låg nivå det är på vissa på detta forumet. Oavsett åsikt om serien så undrar jag på vilket sätt i världen det är ett vettigt inlägg?

Ett väldigt bra exempel på härskarteknik, håll med mig annars är ni dumma i huvudet. Bra att mod går in och markerar.

Vem bryr sig om poäng/likes på internet från främlingar egentligen. Gör ingen nytta egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Du har helt rätt och jag bestämde mej efter förra avsnittet att sluta kolla på de!

Sen skulle jag faktiskt vilja se en bra Sagan om Ringen serie därför jag kritiserar den, i hopp om att kvalitén kan öka i framtiden.

Neeej, kom tillbaka. Hatkärlek leder till dom mest passionerade serie-stunderna!

Jag ser redan fram emot nästa avsnitt. Blir räddningen en ©Leia force bubble? Slukhål?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Neeej, kom tillbaka. Hatkärlek leder till dom mest passionerade serie-stunderna!

Jag ser redan fram emot nästa avsnitt. Blir räddningen en ©Leia force bubble? Slukhål?

Galadriel var Sauron all along

Permalänk
Medlem

avsnitt 6 va svärdet nått typ av domedags sak för att leda om vattnet till vulkanen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

avsnitt 6 va svärdet nått typ av domedags sak för att leda om vattnet till vulkanen?

Det enda det gjorde var egentligen typ att flytta på en sten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Neeej, kom tillbaka. Hatkärlek leder till dom mest passionerade serie-stunderna!

Jag ser redan fram emot nästa avsnitt. Blir räddningen en ©Leia force bubble? Slukhål?

Haha jag får se, diskussionerna runt serien är ju faktiskt riktigt underhållande! Kanske får kolla på den så att jag kan trasha på den, får se

Hon ser en trollslända och viskar något till den så kommer en örn och flyger bort henne, alla andra dör förstås men Galadriel har ett kall. Nämligen kallt mörda alla orker som existerar och tvinga Adar att se på.

Älskar verkligen hur dom tar Orker till fånga efter striden, fick dom leva en stund till bara så att Galadriel skulle få chansen att döda dom en efter en? Galadriel är såklart god, det är verkligen en karaktär man ska gilla, fundera inte på de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

På imdb fanns det sjukt många lågpoängskommentarer med riktiga liksom recensioner, alltså väggar med text.. De togs bort, för de hade betyget under 5/10. Dock är alla 10/10 betyg kvar

Vare sig någon ger den 1/10, 5/10, 10/10 så är alla lika rätt. Sen tror många har bombat den positivt som negativt, vilket ger en helt fel betygsbild. Jag gav den 7/10 till början, sen gick ner till 6, gäller även avsnitten. Skrev en recension på över 600 bokstäver men har ej publicerats, testat två gånger. Alla andra recensioner jag skrivet har blivit publicerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nope, det är mest subjektiva påfundigheter som "serien suger, allt är dåligt, waaah-waaah".

Sjukt tröttsamt för oss som faktiskt gillar serien att läsa samma trötta skit varje vecka.

Visst runt första avsnitten kumde jag förstå det men nu? Har aldrig fortsatt se en serie som gjorde mig besviken till den grad somliga här verkar ta det till. Det är weird.

Skrivet av TotalF:

Har aldrig skrivit att det är tröttsamt att man inte skulle hålla med mig utan bara frågat varför folk, vid det här laget, fortf ser på något som verkar ha våldtagit hela ens familj, skitit på vardagsrumsgolvet och lämnat utan att ens säga hejdå.

Also, 90% av debatten har ju vart att det inte följer tolkien ordagrant och gnäll på skådisar, cgi osv, mestadels sånt som är subjektivt men som har skrivits om om det vore sanningar och den sortens dialog är ju bara sorglig.

Antal hästar och manfolk på en båt? Är det verkligen viktigt? Åhnej, galadriel emotar inte tillräckligt mycket för mig, worst series ever!!

Uppskattar dock ditt inlägg även om jag inte håller med i sak

Skrivet av TotalF:

Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att det jag opponerade mig mot var sättet de skrev på dvs "skådisen är urusel, serien är skit" osv osv - jag tyckte det var trist med så nyanslös kritik i de tillfällena. Jag uppskattar om man iaf kan vara såpass, well, investerad att man iaf uttrycker något mer och vid de tillfällena kan jag nog ha kommenterat nåt i stil med det.

Vidare så är det självklart så att på ett diskussionsforum bör det vara högt i tak vad gäller åsikter men då bör ju även motparten tåla att höra att vi som faktiskt gillar serien (och med det inte sagt att det skulle vara något slags Mästerverk) kan tycka att somliga poster blir för mkt "höhö, värsta skiten sen oskivat bröd".

Jag säger inte att all kritik har sett ut på det sättet och det har jag nog inte påstått heller så du kan inte ta nån enstaka post från mig och vrida det som att det skulle gälla allt jag skrivit. Men sure, har säkert vart kort och krass i nån post men när man faktiskt gillar något och ser somliga attackera det så reagerar lillhjärnan ibland. Om så var fallet så är jag inte värre än att jag kan säga Oops, det var överilat.

Jag har läst vad du har skrivit. Om man tittar på det fetmarkerade i de två citerade inläggen längts upp så ser man tydligt att du försökt släta över kritiken av serien som nästan enbart onyanserad, vilket ju inte stämmer. Sen har du själv valt att försöka trycka dit kritikerna med rätt osmakliga överdrifter. Du beter dig ju inte mycket bättre än de du försöker kritisera, i mina ögon. Är det att medvetet försöka misstolka vad du skrivit menar du?

Håller med om att det även förekommer onyanserad kritik i tråden men jag upplever det mest som att folk kommer hit och uttrycker sin besvikelse över att nåt de har sett framemot väldigt mycket totalt bommar med att leva upp till förväntningarna. Sånt kan visst bli irriterande om det blir för mycket, men om väldigt många är besvikna så blir det oundvikligt att det förekommer ett antal sådana inlägg i en tråd med ca 1000 inlägg totalt. Kanske inget att hänga upp sig jättemycket på?

Skrivet av TotalF:

Kan vi inte bara se på serien utan att tänka alltför mkt? Själv sitter jag igen med sköna LOTR-vibbar efter avsnitten. Jag gillar hur de snackar, jag gillar de flesta insatserna från skådisarna. Actionscenerna var livliga och väl utförda enligt mitt tycke. Eftersom jag en gång i tiden läste geologi i Gbg så var även min första tanke att alla i byn borde rimligen vara wasteade av rökmolnet men jag ger dom artistisk frihet på såna grejer för jag var uppslulad av scenen.

Hug it out?

Var och en får ju välja att se på serien hur de så önskar. Tolkiens värld och dess historia är i flera avseenden väldigt detaljerad och omsorgsfullt uppbyggd. Det är något som har fascinerat mig enda sedan jag var liten och läste böckerna samt lyssnade på SRs Sagan om Ringen (radioteater, 1995) (som är rätt bra för övrigt, speciellt musiken). Filmadaptionerna gör ju även dem lite avkall på det området men inte mer än att man får riktiga LOTR-vibbar när man ser dem. När jag tittar på Maktens Ringar så känns det knappt som Tolkiens världs överhuvudtaget och det gör undvikligen att man börjar tänka på varför.

Ser inte att du och jag ligger i konflikt direkt, bara för att vi har lite olika åsikter. Så jag avböjer en kram i det här läget. Det är ju trots allt fortfarande Corona-tider.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Haha jag får se, diskussionerna runt serien är ju faktiskt riktigt underhållande! Kanske får kolla på den så att jag kan trasha på den, får se

Hon ser en trollslända och viskar något till den så kommer en örn och flyger bort henne, alla andra dör förstås men Galadriel har ett kall. Nämligen kallt mörda alla orker som existerar och tvinga Adar att se på.

Älskar verkligen hur dom tar Orker till fånga efter striden, fick dom leva en stund till bara så att Galadriel skulle få chansen att döda dom en efter en? Galadriel är såklart god, det är verkligen en karaktär man ska gilla, fundera inte på de!

Ah, du är snubblande nära den röda tråden genom alla böckerna!
Det är faktiskt något man målat upp ganska bra, medvetet eller omedvetet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad tror ni da, kommer de göra några ringar första säsongen eller inte?
Eller kommer först i säsong 9 eller nått (i detta tempot alltså).

Tycker fan någon random youtuber som berättar loren är intressantare än denna serien.
Dock var förra avsnittet rätt bra då det hände lite, men var säkert high point för den säsongen.

Kunde de inte kollat för Sagan om ringen trilogin så de fattar vad som gör det bra liksom.

Både Sagan om ringen och Hobbit har ju nice intron. Varför gjorde de inte något sådant, de hade ju nått intro men de var inte bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Vad tror ni da, kommer de göra några ringar första säsongen eller inte?

Är bara 2 avsnitt kvar. Troligen inte.

Permalänk
Medlem

Läsvärd för de som läser tråden gissar jag:
https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-features/the-rings-of...

Möjliga spoilers såklart beroende på vad man klassar som det