Geforce RTX 4090 från partnertillverkare dyker upp hos Proshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vem riktar sig 4090 till, är det folk som spelar i 4k?

Varför spela i 4k när föregångaren klarade av 8k utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Varför spela i 4k när föregångaren klarade av 8k utan problem.

haha

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja, jag tror det. Jag spelar i 4K och känner att mitt 3080 inte riktigt räcker till. Har ju en OLED-skärm som kan snurra i 120hz, då måste man ha rejält med skjuts. Jag kommer nog köpa ett kort när det släpps.

Vill du verkligen ge dom minst 22000 för ett grafikkort? Jag tänker inte köpa ett fast jag har råd, det känns inte motiverat. Säljer kortet dåligt kanske priset sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Va? Du måste ha kört kortet i en för liten låda, det fungerar inte längre om man ska köra luftkylda grafikkort, du behöver ett fulltower case. Har aldrig haft problem med temperatur på mitt kort men jag kör det inte i en skokartong heller.

Jag hade inte just det kortet själv men läste åtminstone en recension där korten jämfördes och Strix blev varmare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag hade inte just det kortet själv men läste åtminstone en recension där korten jämfördes och Strix blev varmare.

Många recensioner körs med open air testbench det kan ju vara nåt med det som spökar. Kör med ett negativt luftflöde där mer luft pressas ur lådan än vad som flödar in vilket verkar (att döma av temperaturerna) vara en vinnande strategi. Sen så visst låter det en hel del men jag är van, tycker till och med att det är lite lugnande med luftljudet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att köpa utan kylare för oss custom loopare?

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Priser finns nu på Newegg, och dessvärre ser det ut som att Proshop's priser stämmer.
Skiljer $200 på TUF OC och TUF non OC...
https://videocardz.com/newz/newegg-lists-custom-geforce-rtx-4090-gpus-from-1599-to-1999-usd

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

det blir ju lite knepigt med priser när man har en massa 30 seriekort som man vill sälja men samtidigt ska man lansera en ny generation.
Men Nvidia löser det bra genom att döpa om 4070 till 4080någramindregigabyte och pressar in 30 serien där under, fortfarande till överpris dock.

Permalänk

Kan någon förklara varför det skiljer så mycket i pris mellan olika varanter av samma modell?

Permalänk
Medlem

Många k blir det

Skrivet av employed:

Varför spela i 4k när föregångaren klarade av 8k utan problem.

Varför inte sikta mot 12k när man ändå håller på?

Permalänk
Administrativ avgift

4090 TUF låter som ett perfekt kort o köpa

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Varför inte sikta mot 12k när man ändå håller på?

Jag tycker om dej.

Precis, varför vara sämre en förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan någon förklara varför det skiljer så mycket i pris mellan olika varanter av samma modell?

Handlar antagligen om ett introduktionspris som med största sannolikhet subventioneras av Nvidia för att få lite bättre PR under launchen. Också stor sannolikhet att de billigare korten försvinner eller bara går upp i pris.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt klar med stora köp ändå (systemkamera.. OLED TV... ) Om Moorse law är död när det kommer till prestanda så är det definitivt inte fallet när man tittar på vad grejerna kommer vara värda om bara några år. Mellanklassen känns som att det ger mer för pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pskjonte:

Känns som försäljningen inte kommer bli så stor denna gång pga

*Priser
*Omvärldssituationen med höga priser / folk har det tajt
*"Mining boomen" verkar ha lagt sig

Jag hoppar denna generation, mest pga av priserna.

Ja vi får hoppas att fler inte har råd så vi kan sänka priserna till kring 10k strecket igen.

Min burk från 2016 börjar lägga av, men jag kommer fanihelvetet inte lägga 20-25k på nytt graffekort, 20-23k på resten av hårdvaran samt o.s.

Håll i plånböckerna och krediten så kan vi gemensamt sänka tyrannen som sätter priserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mäki:

Dags för konsumenter att bojkotta en generation. Samma skulle ha gjorts vid 2000 releasen

Dra igång en omröstning med en förklaring innan om hur man får ner priset på en vara... genom att inte konsumera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ser du så rött och inbillar dig själv att AMD´s toppkort kommer ligga under 10.000kr

AMD är inte ett lågprismärke, den tiden är förbi.
AMD´s produkter är i princip lika bra som nVIDIAS varianter.
Dom är likaså ett aktiebolag som har krav på sig att göra (stor?) vinst.

Samtidigt är de konkurrenter, så det ligger i AMD's intresse att lägga sig lägre i pris för att locka kunder till just deras kort i samma prestandasegment. Ifall det gör någon större skillnad på priset är ju svårt att säga då det kommer kosta mer ifall de vill locka över trogna NVIDIA-kunder, men jag har tålamod.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB