Rekommenderade behållare för pasta, müsli, havregryn o.s.v.?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Rekommenderade behållare för pasta, müsli, havregryn o.s.v.?

Har fått en förbannad mjölbaggsinvasion (små svarta kryp) så fick kasta all havregryn o müsli (som jag hade i matlådor) i skåpet. Tog ut o tvättade allt i skåpet (utom påsarna som jag kollade i) o satte tillbaka.

Tittar in nästa dag o va tror ni jag ser..? EN BAGGE I SKÅPET!! Gömde han sig i påsarna på översta hyllan lr..? All mat är på undre hyllan ju!

Jag kan inte ha allt i kylen så måste skaffa BRA behållare. Läste på Anticimex sida att de jävlarna kan ta sig in förslutna matlådor så man måste ha tätt förslutna grejor….

Är det glas som gäller? Eller nåt annat? Berätta va ni vet så ja kan sticka o köpa rätt behållare.

Skulle också vilja veta hur ja får dem äckliga krypen att hålla sig borta i fortsättningen. Har insektstejp 1m därifrån men baggarna går ju direkt till skafferiet tydligen….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det Anticimex skriver är "Mjölbaggen har dessutom en förmåga att tränga sig in i tättslutande förpackningar." vilket ska tolkas som matförpackningar, dvs mjölpåsar och liknande, som man kanske stänger igen så de upplevs vara stängda, men ändå kan ha små "passager" där krypen kommer in.

I en vanlig matlåda eller torrvaruburk med packningar i locket, har mjölbaggen ingen chans att ta sig in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag köpte glasburkar med täta lock från Ikea efter en brödbaggeinvasion. Iofs så behövs de väl egentligen inte när man väl fått bort krypen och allt infekterat har försvunnit.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Skulle också vilja veta hur ja får dem äckliga krypen att hålla sig borta i fortsättningen. Har insektstejp 1m därifrån men baggarna går ju direkt till skafferiet tydligen….

Inspektera mat du tar hem från mataffären och förvara den i slutna lådor som nämnts tidigare. Vad jag förstår så trivs dom i värme så det är fram för allt på sommaren man behöver vara försiktig. När anticimex besökte mig så sa dom att man inte ska förvara mat i skåpet över kyl/frys eftersom dom trivs extra bra där, antar pga värmen. När jag fick en invasion så var det i ett paket havregryn som hade stått där öppnat vääääldigt länge så jag gissar att det inte är bra att låta mat stå länge utan tillsyn.

Permalänk
Medlem

Köpe mina i plast på clas ohlsson, billiga och de ska sluta tätt.

Permalänk
Medlem

Om problemet är att de kommer IN, så bör man kanske också titta på problemet hur de kommer UT.
Och vad tusan menar jag med det? Jo, vart kommer de ifrån?
Kommer de utifrån naturen (som en myra), eller kommer de med dig hem från affären?

Så, jag röstar också på tättslutande plastburkar. Eller kanske såna där gamla glaskonserver med lock man spänner fast? Jag förvarar mina hårda karameller i en sådan för att de inte ska klibba ihop sig.
IKEA Korken
2 liter, 45 spänn. Bör väl ta en påse havregryn, tycker jag.

Då sprider de sig iaf inte, och man lär sig vilket märke man inte ska köpa igen.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Campaigner:

Har fått en förbannad mjölbaggsinvasion (små svarta kryp) så fick kasta all havregryn o müsli (som jag hade i matlådor) i skåpet. Tog ut o tvättade allt i skåpet (utom påsarna som jag kollade i) o satte tillbaka.

Tittar in nästa dag o va tror ni jag ser..? EN BAGGE I SKÅPET!! Gömde han sig i påsarna på översta hyllan lr..? All mat är på undre hyllan ju!

Jag kan inte ha allt i kylen så måste skaffa BRA behållare. Läste på Anticimex sida att de jävlarna kan ta sig in förslutna matlådor så man måste ha tätt förslutna grejor….

Är det glas som gäller? Eller nåt annat? Berätta va ni vet så ja kan sticka o köpa rätt behållare.

Skulle också vilja veta hur ja får dem äckliga krypen att hålla sig borta i fortsättningen. Har insektstejp 1m därifrån men baggarna går ju direkt till skafferiet tydligen….

<Uppladdad bildlänk>

Börja kör allt i ex https://www.ikea.com/se/sv/p/pruta-matlada-set-om-17-transpar... , skitnice o organisera med också

ex hur man kan fördela saker https://www.youtube.com/watch?v=y-dGZXAi1vc

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har allt i IKEA 365+ glasburkar med knäpplock efter vi hade en invasion av skalbaggar. Det som inte passade i burkar satte jag i plastpåsar med en påsklämma på. Inte sett en bagge sedan dess.

Permalänk
Medlem

Kör som många redan sklrivit glasburkar till det mesta. Känns dock som att man alltid behöver fler burkar.. Kommer alltid på fler grejer som är bra att ha i burkar eller nya grejer man köper.

Nästa Ikea-sväng är tanken att köpa ett nästan överflöd med burkar hehe

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Riktigt sen återkoppling från mig. Beklagar 😬
Trodde ja svarade några dagar efter jag skapade tråden men svaret gick inte igenom tydligen (klickade på ’svara’ o stängde paddan o trodde det var det….)

Ser ca 1 bagge om dagen numera. Dem e till 90% utanför skåpet o klättrar. 10% av fallen inuti o springer runt. MEN, inte på plastpåsarna som är runt matlådorna! Alltså måste plastpåsarna hindra deras luktsinne.
Min flugtejp har också attraherat dem.

Gör det nån skillnad om det är rent eller ej i köket? T.ex bakom spisen där man sällan städar?

Skrivet av cyklonen:

Det Anticimex skriver är "Mjölbaggen har dessutom en förmåga att tränga sig in i tättslutande förpackningar." vilket ska tolkas som matförpackningar, dvs mjölpåsar och liknande, som man kanske stänger igen så de upplevs vara stängda, men ändå kan ha små "passager" där krypen kommer in.

I en vanlig matlåda eller torrvaruburk med packningar i locket, har mjölbaggen ingen chans att ta sig in.

Jo, har löst det halvdant hittills med att ha matlådorna med müsli o havregryn i kylen 😁
Väntade på pengar till att köpa glasburkar men det ska göras nu.

Skrivet av tudz:

Inspektera mat du tar hem från mataffären och förvara den i slutna lådor som nämnts tidigare. Vad jag förstår så trivs dom i värme så det är fram för allt på sommaren man behöver vara försiktig. När anticimex besökte mig så sa dom att man inte ska förvara mat i skåpet över kyl/frys eftersom dom trivs extra bra där, antar pga värmen. När jag fick en invasion så var det i ett paket havregryn som hade stått där öppnat vääääldigt länge så jag gissar att det inte är bra att låta mat stå länge utan tillsyn.

Bra info med skåpet ovanför kylen! Bättre sent än aldrig att man får veta det….men då får ja fylla kylen ännu mer….
Satte gryn o så i mina bästa matlådor omslutna i en plastpåse var som ja kollar 2-3 ggr om dagen. Får räcka så länge.

Skrivet av oatp1b1:

Jag har allt i IKEA 365+ glasburkar med knäpplock efter vi hade en invasion av skalbaggar. Det som inte passade i burkar satte jag i plastpåsar med en påsklämma på. Inte sett en bagge sedan dess.

Ska iväg o skaffa såna burkar och påsklämmor. Måste få slut på ohyran!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]