FPS eller Grafik - vad är viktigast för dig i spel?

Permalänk
Medlem

Undermålig prestanda (låg fps) gör att jag helt tas ur spelet. Det går liksom inte. Fullkomligt kräks i munnen på spel som är låsta till max 60fps. Därmed inte sagt att jag alltid är villig att kompromissa på det grafiska. Försöker hitta en balans men min utgångspunkt är att allt under 100 fps är på tok för segt och rent av ospelbart för shooters. Vill gärna ligga på 144 fps då jag har en 144hz skärm men allra helst mer än så i de titlar som tillåter.

Vill också poängtera att grafik inte enbart betyder AAA-spel i Unrealengine 5, utan väldigt mycket handlar för min del om AD.
Jag tycker på fullaste allvar att miljöerna i t.ex. PUBG är bra mycket mer trovärdiga än de flesta andra, nyare och tekniskt snyggare spel. Mycket där handlar om färgsättningen och hela tonen i färgskalan som jag tycker känns mer realistiskt. Lite som original Operation Flashpoint. Blir åksjuk av CoDs översaturerade palett som rent ut sagt ser fördjävlig ut.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Spelkänsla är ju det absolut viktigaste, sedan är det nog story.
Utan en bra story (ingen alls, är ofta bättre än en kass) så kan även det bäst välgjorda spel i maxxad FPS ändå vara skräp.
Jag valde dock FPS eftersom input-lagg är mycket värre än fyrkanter och svärta m.m.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spelkänsla och handling är viktigast, sedan grafik och sist FPS så länge det i alla fall flyter på. Men jag tar hellre dålig grafik än så låg FPS att det hackar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av chksix:

Behöver 90 i VR så grafiken får ryka

Amen riktigt jobbigt o trixxa med alla inställningar för o hitta den perfekta balansen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

1. Alltid 4k+ med DLSS helst och snygg skärm som möjligt som min Huawei viewmate 28"
2. 60fps duger ok för mina behov surfa/mmorpg
3.Hade självklart önskat mig på 100hz om nästa model kan bjussa på det men också sista prio:D

Permalänk

60fps stabilt är målet och sen därefter vill jag ha så bra grafik som möjligt!
Då har jag främst total war i åtanke, som jag spelar just nu, men även när man kört MOBA och dylikt så brukar jag maximera grafiken och inte bry mig så mycket om det sålänge fps är över 60. Då sitter jag med en 144Hz 1440p skärm.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk

För det mesta föredrar jag en balans mellan grafik och FPS (helst över 100 fps).

Permalänk
Medlem

För det mesta är väl balansgång som gäller helt klart och beror ju förstås om man spelar typ senaste nytt i single player med bra grafik som blir en del av upplevelsen medans multiplayer så blir förstås grafiken betydligt mindre viktigt och FPS desto mera viktigt. Som exempel kan väl nämnas i tiderna när man spelade Unreal Tournament 3 på seriös nivå så var det FPS och så lite extra som möjligt för att få bättre synlighet så man körde med lägre effekter för att slippa en massa specialeffekter som gjorde siktet på längre håll blev sämre och mera distraherande. Dessutom körde jag med aningen lägre upplösning (tror 1680x1050 eller något sånt) för att allt skulle upplevas som aningen större för att åtminstone psykologiskt ge en känsla att det är lättare att sikta osv)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

MP högre fps ett måste.
SP bättre grafik ett måste.

Spelar för tillfället Escape from Tarkov och Cyberpunk 2077.
I EFT är det en väldigt nackdel med låg fps, så försöker hitta en stabil och hög fps framför högre grafikinställningar.
I Cyberpunk är det visuella mer än halva nöjet med spelet, så där är alla grafikinställningar maxade!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld hade väl båda varit att föredra det gör väl alla men det går ju inte så därav ställer du frågan...
...då föredrar jag högre fps så det blir flyt i bilden, vill ju inte ha diabildsvisning så man får ont i ögonen.

Permalänk
Medlem

Balans så som allt annat här i livet. Var denna balans ligger i just fps/grafik beror dock på spel. Spelar jag Overwatch så vill jag ha mina 120fps i 1080p så det flyter på min OLED, men med tanke på att att det ändå är ett relativt lättdrivet spel så kan jag köra på med nästan allt på max oavsett. Är det däremot singelplayer med fokus på story osv så är känslan o därmed grafiken väldigt viktigt, då prioriteras det över frameraten, även om jag såklart inte vill ligga o tugga på under 30 nånstans bara för att det ska se blingbling ut, men jag kan offra en del på 120fps-cappen iaf, inga problem. Gäller dock att hitta vilka inställningar som tar mest o minst för att hitta bäst balans där också

Permalänk
Medlem

Jag spelar i princip aldrig förstapersonsskjutare eller andra tävlingsinriktade spel som kräver hög FPS. Det närmsta är väl "action adventure" eller "action RPG" spel, men där spelar jag för upplevelsens skull och vill se alla högupplösta texturer och effekter som utvecklarna har lagt ner tid på att skapa, även ifall det innebär att FPS droppar under 60 ibland.

För de flesta simulatorspel räcker 30 FPS gott och väl. Folk klagar ofta över att Microsoft Flight Simulator går trögt, men innan det kom och alla körde FSX eller P3D var folk nöjda med 20 FPS (eller ja nöjda, men man hade inte så mycket val om man körde komplicerade addons). Ännu längre tillbaks ansågs "sweet spot" ligga på 10-15 FPS, medan ursprungliga Flight Simulator gick i ca. 1 FPS. Att få 40-50 FPS i en flygsimulator är fullständig revolution i jämförelse.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag spelar i princip aldrig förstapersonsskjutare eller andra tävlingsinriktade spel som kräver hög FPS. Det närmsta är väl "action adventure" eller "action RPG" spel, men där spelar jag för upplevelsens skull och vill se alla högupplösta texturer och effekter som utvecklarna har lagt ner tid på att skapa, även ifall det innebär att FPS droppar under 60 ibland.

För de flesta simulatorspel räcker 30 FPS gott och väl. Folk klagar ofta över att Microsoft Flight Simulator går trögt, men innan det kom och alla körde FSX eller P3D var folk nöjda med 20 FPS (eller ja nöjda, men man hade inte så mycket val om man körde komplicerade addons). Ännu längre tillbaks ansågs "sweet spot" ligga på 10-15 FPS, medan ursprungliga Flight Simulator gick i ca. 1 FPS. Att få 40-50 FPS i en flygsimulator är fullständig revolution i jämförelse.

Hade aldrig klarat av 30FPS för simulatorspel. Ta t. ex. DiRT Rally eller Formel 1. 60FPS är det absolut minsta som får det att bli spelbart.

Permalänk
Avstängd

Tycker dagens spel är så visuellt fulla med skräp, det är så mycket distraherande skit på skärmen i spelvärldarna plus onödigt mycket HUD som gör att det är svårt att fokusera på det viktiga: Gameplayet.

Även om bra grafik är trevligt ibland, speciellt i spel där takten inte riktigt spelar roll.

Crysis även om det uråldrat idag, känns på något sätt trevligare för ögat än superkontrastfyllda Witcher 3 med 100 buskar och träd som konstant blåser i 110 för mig.

Permalänk
Medlem

FPS i multiplayer, FPS & grafik i singleplayer.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

allt under 120fps är ospelbart för mig är super kännsligt tyvärr fattar inte hur folk kan tycka 60fps hackande är ok o spela på. Åkte till polaren satte mig vid hans dator började spela direkt sa jag detta är inte 160hz han ba det klart det är vi tittade var nere i 100hz han råkade sätta 100hz istället för 160, sedan lekte vi runt lite där han frågade mig allt mellan 60 100 120 och 160hz och jag kände det direkt 10 av 10 gånger.

Permalänk
Medlem

Jag siktar på 60fps.
Blir ofta 1728p jag kan trycka ut. 2160p (4k) dödar datorn ner till 30 fps typ.
Kan inte se någon skillnad mellan 1728p och 2160p (4k) om jag ska vara ärlig.
Kan starkt rekommendera spela i 1728p

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Här kör vi känsla, så fps är väldigt viktigt för mig, inlevelse kommer på köpet om spelet förtjänar det..

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

1080p @ 60fps. För jag har datorn kopplad till min TV (Sony KDL-50w805b).

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

1. 100FPS som minimum, har 165Hz skärm
2. Grafiken baserat på ovan
Det gäller på PC.
Spelar i 2560x1440

Vill ja ta det lugnt och bara njuta av spel så FPS eller "adaptive" på PS5 vid 65" TV i vardagsrummet

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av Rödskägg d ä:

Stabil 60 fps, sedan all kräm på grafik

Är likadan spelar på min teve 60hz är det den stöder i standardm kör mna pc kan man använda "cru" och köra I 1440p i 120hz.

Så försöker köra 60fps I alla spel och självklart kör jag medium/high om jag ska försöka få till 120fps ultra är det jag strävar efter i 60fps Men 120fps på en tcl teve är faktiskt helt okej för budget

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sen har jag på sistone mest spelat Bethesda-spel (Fallout 4, Skyrim) så jag är i praktiken bunden till 60 FPS ändå (tror jag rullar i halverad uppdateringsfrekvens, så 72 FPS, men motorn verkar hålla ihop ändå), så då handlar ju allt om att pressa ur så många polygoner jag kan och ändå hålla den nivån.

Det är du inte. Det går att komma runt detta så att man får 120/144, krävs dock lite tweakande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Balans eftersträvar jag väl egentligen. Så både FPS och grafik är viktigt. Men de väger olika tungt beroende på lite olika situationer.

Så i mitt fall om det är multiplayer väger FPS tyngst upp till runt 80-90FPS, uppnås det prioriterar jag grafiken sen. Är det singleplayer är det samma visa fast jag kan tolerera klart lägre FPS innan jag sänker inställningar, nedåt 40-50FPS.

Givetvis beror detta lite på spel och så men generellt, typ så jag brukar tänka

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Beror på spel. Är det typ ett single player spel som RDR2 eller Cyberpunk satsar jag på låst 60 FPS med så mycket ögongodis som möjligt. Är det något kompetitivt satsar jag på 200+ FPS och drar ner ögongodis för att uppnå det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

1. FPS
2. Låg volym (både ljud och chassi)
3. Grafik

Därför jag kör 1080p med undervolt och lite lägre inställningar, så att jag i single player cappar stabilt på 90 fps med grafikkortet som drar runt 100-130W och cpu på 50W. I multiplayer brukar jag cappa fps på 120 eller 144. Aldrig under 60 fps.

Har aldrig förstått mig på det har låg volym från datorn jag kan ju ändå inte höra den. När jag har mitt headset på mig mig ändå även fast min dator låter en hel del medans man spelar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Så länge jag får ut runt 60 FPS så är jag nöjd. Sitter med 4K-skärm (en setup inte primärt för spel); jag vill hamna så nära den upplösningen som möjligt samtidigt som jag bibehåller 60 FPS eller däromkring. Gör jag inte det så sänker jag upplösning och övriga inställningar tills jag når en hyfsad FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Personligen vill jag ha minst 144 FPS

Känner igen mig. Att gå under 120-144Hz svider. Det är som att endast ha ätit kokt bajs hela sitt liv och sedan fått smaka på chokladtårta. Det känns fruktansvärt att gå tillbaka.

DLSS är inte ett alternativ då jag vill ha det "klart" och inte suddigt.

Så jävla glad att jag inte köpte en skärm med 2160p, utan tog en 1440p. Tillräckligt svårdrivet i 1440p med RTX 3080.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har aldrig förstått mig på det har låg volym från datorn jag kan ju ändå inte höra den. När jag har mitt headset på mig mig ändå även fast min dator låter en hel del medans man spelar.

Testa sitt med datorn på och helt tyst i övrigt. Efter ett par timmar slår du av datorn. Sen förstår du vad oönskat oljud gör för stressnivåerna samtidigt som den kanske rentav stör när den är på. Ny har du måhända en tyst dator eller den sänder ut rogivande pink noise :). Gör du något som ockuperar sinnena i övrigt kan det vara tufft märka av men när oljudet försvinner sjunker axlarna. Själv sitter jag med en jävla kompressor bakom ryggen hela dagarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Testa sitt med datorn på och helt tyst i övrigt. Efter ett par timmar slår du av datorn. Sen förstår du vad oönskat oljud gör för stressnivåerna samtidigt som den kanske rentav stör när den är på. Ny har du måhända en tyst dator eller den sänder ut rogivande pink noise :). Gör du något som ockuperar sinnena i övrigt kan det vara tufft märka av men när oljudet försvinner sjunker axlarna. Själv sitter jag med en jävla kompressor bakom ryggen hela dagarna

Skillnad på en dator i load och en dator i idle, typ surf

Tycker en dator i idle ger ett trevligt, tyst vitt brus när man ska sova.

Permalänk
Medlem

Balans och stabilitet och i spelet och oljud från datorn är viktigt. Därför kör jag aldrig med olåst framerate eftersom jag ogillar berg-och-dalbane-oväsen från datorn utan ställer ner grafikinställningarna så att jag når stabil 60fps med råge.

Försöker köra antingen låst 60 eller 120 eller 40 fps på PC när den är kopplad till 120hz TV. På konsol går 30fps bra då konsol oftast upplevs mjukare med bättre frame-pacing än vad man får på PC i 30fps. Har hört mycket gott om RDR2 på PS4 men aldrig vågat köra det då jag väntar på en PS5-version som aldrig lär komma, men där ska 30fps vara riktigt väl utfört med bra frame-pacing.

FPS-spel som Portal 1 & 2 i minst 120fps. Jag kör sällan FPS pga att jag blir yr men har märkt att jag blir mindre illamående om det går i minst 120fps.

Kör alltid med v-sync på men med 120hz TV så vill ju spelen flyga iväg till 120 så då får jag låsa bilduppdateringen kring 60 vilket alltid inte är vad TV:n verkligen har som halva frekvens, vilket kan resultera i tearing och stuttering. Försökte låsa nvidia settings till 60 men lyckades inte alla gånger utan spelet (Ori 2) försökte åka upp till 120 ändå likt förbaskat.

Vissa 3:e personsspel som är gjorda att ligga kring 30fps som Breath of The Wild i CEMU fungerar utmärkt i 40fps på en 120hz och då jag inte kan köra det stabilt i 60fps så passar 40fps bra. Denna utvecking vi ser med PS5-spel som får grafiska lägen i 40fps samt Steam Deck som har stöd för att köra skärmen i 40fps är mycket välkommet. Förhoppningsvis får fler PC-spel detta stöd i spelens menyer då jag gärna hade kunnat tänka mig 40 fps och RT om det är ett tredjepersonsspel som Spiderman eller Assassin's Creed.