Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Dygma Defy - och min tangentsbordsresa

Efter att ha köpt Func KB-460 med Cherry MX Red i början av 2014 för att ersätta min Razer Lycosa är det nu dags för nästa kapitell. När jag började jobba som webbutvecklare här på SweClockers (2019 Q2) köpte jag samma tangentbord på nytt, fast under det nya namnet Fnatic Gear Rush med Cherry MX Silent Red brytare.

Det började bli dags att prova någon ny formfaktor än fullstort så jag började kolla runt på TKL, 75%, 60%... och därefter på split keyboards som jag sedan snöade in mig på. Efter att det visade sig att de är programmeringsbara! Jag har främst tittat på de modeller som är färdigbyggda än mer DIY och började studera följande modeller;

Firmware och UI:

Baserat på trådens titeln har ni nog listat ut att mitt nästa tangentbord kommer vara från tillverkaren Dygma. Dock inte den modellen jag listat ovan utan deras nya serie Defy.

Dygma Defy

Dygma Defy är deras nya tangentbord och går att förbeställa på Kickstater.

Funktioner:

• Split design

• Columnar layout

• 8-key thumb clusters

• Fully-programmable

• Per-key RGBW

• Palm rest and pads

• Hot-swappable

• Aluminum body

Tillval:

• Wireless (RF och BT)

• Tenting up to 60°

• RGBW underglow

Varför ett nytt tangentbord?

Efter att programmerat på heltid i flera år började effekten av ett fullstort tangentbord krypa på en. Att flera gånger om dagen behöva färdas från J och datormusen, utan att aldrig vara riktigt centrerad gjorde att jag började kika på TKL och mindre modeller.

Att man sedan är "dum i huvudet" och använder QWERTY på Svenska för programmering hjälper inte. Att hela tiden sträcka sig för att komma åt [{ och )} med de obekväma CTRL+ALT / Alt Gr kombinationerna gör det inte bättre.

Varför Dygma (Raise)?

Raise och Ultimate Hacking Keyboard (UHK) använder staggered layout vilket skulle göra inkörsporten mycket lättare. Det här var även första gången jag kom i kontakt med att andra modeller fanns (columnar och ortholinear). Att företaget ligger i Europa och man därmed slipper att betala tull och moms samt lättare/billigare att sköta garantiärenden, är en fin bonus. För den pålästa så finns även UHK inom Europa, men för att köpa den modellen behöver man sälja sin lever för att ha råd med.

Tycker personligen att Dygmas gränssnitt ser ut att vara det enklast att komma igång med och jag höll muspekare på köp knappen. Det som stoppade mig var att Nordic var slut på lager. Nu har de även släppt Dash-keycaps för de som inte behöver bokstäver, då man jobbar mycket i lager är de oftast ändå fel.

Varför Defy?

När jag inte kunde köpa en Raise började jag läsa deras blogg och såg att de hade ett nytt tangentbord på gång; En ortholinear columnar. Vilket inte var planen från början. Efter att nu har börjat den här tangentbords-resan med att läsa på om mer staggered, columnar och ortholinear layouter samt QWERTY, Dvorak, Colemak... Har jag nu beslutat mig för ett column layout tangentbord och ska även sätta tänderna i Colemak DH.

För egen del kommer jag flytta de mer frekventa specialtecknen till "home row" och därmed bara behöva shifta till det tangentbords-lagret för att komma åt dem. Det här är något som går att göra med alla tangentbord ovan och är inget unikt för Dygma's mjukvara. Den generella formen med handleds stödet faller mig mer i smaken än Moonlander och Defys 8-key thumb cluster ser toppen ut.

Jag har valt att backa projektet och deras tenting-kit. Personligen känner jag att trådlöst och extra mycket RGBW inte är något för mig. Nu kan inte Q4 komma snabbt nog.

Någon annan som valt att backa projektet och ska påbörja samma resa som mig?

Permalänk
Medlem

Hoppas du gillar det. Jag va nära på att köpa en Dygma i början av 2020, men stödet för andra keycaps är noll i och med de extra låga vinklade tum-tangenterna så det blev att jag passade.

I november 2020 så fick jag min första ortholinear och det va kärlek direkt för mig tillsammans med swerty.
Eftersom jag inte jobbar med tangentbordet så har saker som Dvorak/Colemark aldrig varit på tapeten men split har jag prövat ett par varianter av och inte riktigt gillat det.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Just nu är jag inte intresserad av att byta dem mot andra keycaps, men har sett att de är ett problem när man tittar på andra som lagt ut bilder på sina modeller. Har för mig att jag läste något om att de skulle släppa STL-filerna (eller liknande) till dem, så att man kan göra egna. Min plan är att köpa Dash-modellen, så slipper man hålla på leta upp andra homing keys för andra layouter, då bara QWERTY erbjuds i dagsläget.

Jag går på hattrick direkt på den fronten. Aldrig provat split, ortholinear/columnar eller annan tangentbords layout. Varvid Colemak DH kommer att bli det sista man får implementera. Det ska visst ta några månader innan man bara vänjer sig med en av varianter. Vilket gör att att får köra lite växelvis start med bytet, annars kommer jag aldrig få något jobb gjort.

Permalänk
Medlem

Skriver kod om dagarna och har precis fått nytt jobb där jag kommer jobba helt remote. Har därför börjat kolla på alternativa tangentbord för att bli mer ergonomisk, när man faktiskt har möjligheten att använda precis vilken utrustning man vill utan att någon klagar.

Har betalat för VIP på Defy och får således en "addon" kostnadsfritt. Dock vet jag inte om jag är helt såld på att pledga för det. Är kluven kring att spela FPS (HLL, CSGO t.ex.) på ett columnar tangentbord.. Har även idag en katastrofdålig skrivteknik men ligger ändå på ~140-150wpm. Har lärt mig Colemak DH där jag ligger på 60-70 wpm, vilket jag anser kommer vara ett måste för att gå över till ett split, men jag är som sagt jävligt kluven om det är värt pengarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Skriver kod om dagarna och har precis fått nytt jobb där jag kommer jobba helt remote. Har därför börjat kolla på alternativa tangentbord för att bli mer ergonomisk, när man faktiskt har möjligheten att använda precis vilken utrustning man vill utan att någon klagar.

Har betalat för VIP på Defy och får således en "addon" kostnadsfritt. Dock vet jag inte om jag är helt såld på att pledga för det. Är kluven kring att spela FPS (HLL, CSGO t.ex.) på ett columnar tangentbord.. Har även idag en katastrofdålig skrivteknik men ligger ändå på ~140-150wpm. Har lärt mig Colemak DH där jag ligger på 60-70 wpm, vilket jag anser kommer vara ett måste för att gå över till ett split, men jag är som sagt jävligt kluven om det är värt pengarna..

Du får ju tänka på all yta du får för musen när du ska spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du får ju tänka på all yta du får för musen när du ska spela

Hehe det är inte split som bekymrar mig där, utan ortho/columnar vs staggered.. Sen ställer jag mig kluven till att köpa prebuild med 6 månaders leveranstid (minst) kontra att antingen köpa ett kit och bygga något själv eller köpa t.ex. Dygma Raise.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Rockybruz:

Är kluven kring att spela FPS (HLL, CSGO t.ex.) på ett columnar tangentbord. [...] men jag är som sagt jävligt kluven om det är värt pengarna..

Har inga goda råda gällande spelande. Det gör jag så sällan så har inte ens reflekterat över det. Du kan ju alltid skriva ut en skal-enlig bild på den och placera fingrarna för att få en uppfattning.

Det är helt klart en investering när det kostar ca 3 000 kr om man är VIP och hoppar över add-ons. Deras Raise är ju staggered om du vill ha ett säkert kort. Efter att Defy är färdig kommer dem att implementera de förbättringar dem har lärt sig från Defy och göra en Raise 2.0 med t.ex. Wireless, built in tenting etc. Det finns ingen ETA då arbetet inte påbörjats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Har inga goda råda gällande spelande. Det gör jag så sällan så har inte ens reflekterat över det. Du kan ju alltid skriva ut en skal-enlig bild på den och placera fingrarna för att få en uppfattning.

Det är helt klart en investering när det kostar ca 3 000 kr om man är VIP och hoppar över add-ons. Deras Raise är ju staggered om du vill ha ett säkert kort. Efter att Defy är färdig kommer dem att implementera de förbättringar dem har lärt sig från Defy och göra en Raise 2.0 med t.ex. Wireless, built in tenting etc. Det finns ingen ETA då arbetet inte påbörjats.

Egentligen spelar jag inte superofta längre heller, 1-2 dagar i veckan, så jag borde inte låta det avgöra. Och då kan man alltid köp en gamepad som är staggered.

Har ett reviung41 som jag kanske ska köra tillsvidare och köra på ett Defy..

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Rockybruz:

[...] Och då kan man alltid köp en gamepad som är staggered. Har ett reviung41 som jag kanske ska köra tillsvidare och köra på ett Defy..

Absolut, hittade ett par såna med när jag höll på att göra research. Det är väldigt svårt att veta hur det känns förrän man har den i handen, så är ju en gamble. Du kan ju trösta dig med att du har 25 dagar att hoppa på tåget och skulle du ångra dig efteråt kan du få tillbaka pengarna (minus 10%, vilket är kickstarter avgiften).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Absolut, hittade ett par såna med när jag höll på att göra research. Det är väldigt svårt att veta hur det känns förrän man har den i handen, så är ju en gamble. Du kan ju trösta dig med att du har 25 dagar att hoppa på tåget och skulle du ångra dig efteråt kan du få tillbaka pengarna (minus 10%, vilket är kickstarter avgiften).

Hur gick det med din tangentbordsresa?

Permalänk
Medlem

Någon som testat Kinesis Advantage 2 som väl är på samma tema som dessa, även om det är i en enhet?

https://kinesis-ergo.com/shop/advantage2/

Det kan dessutom fås med...pedaler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Någon som testat Kinesis Advantage 2 som väl är på samma tema som dessa, även om det är i en enhet?

https://kinesis-ergo.com/shop/advantage2/

Det kan dessutom fås med...pedaler!

Min erfarenhet av kolumnformad layout med en vertikal förskjutning truly ergonomic keyboard att det är en stor nackdel att den sitter ihop. Mycket av fördelen försvinner när händerna är låsta till en position. Det är huvud anledningen att jag inte använder mitt truly så mycket. vill framförallt kunna ha dem monterade på varsitt av kontorsstolens armstöd. Då finner jag det mera värt att lära mig en ny layout helt utantill utan att titta.

Det finns dok en ny modell Kinesis Advantage360 som är mycket mer intressent om man inte vill gå custom keyboard byggen.

Jag vill nog gärna även ha en Trackball på höger handen som det senaste jag hittade Dactyl TypeSafe
Tidigare hittade jag även trackball Dactyl-manuform
Någon av desa vil jag gärna ha men då det inte är bara att klicka och beställa, utan ganska komplicerad process så har det inte blivit något än.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Min erfarenhet av kolumnformad layout med en vertikal förskjutning truly ergonomic keyboard att det är en stor nackdel att den sitter ihop. Mycket av fördelen försvinner när händerna är låsta till en position. Det är huvud anledningen att jag inte använder mitt truly så mycket. vill framförallt kunna ha dem monterade på varsitt av kontorsstolens armstöd. Då finner jag det mera värt att lära mig en ny layout helt utantill utan att titta.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/3382?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzM4MiIsImZpbHRlcnMiOlsid20iLCJ0PW9yaWdpbmFsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjRhZmQzOWUxNmUzNzYwMDNhZDJiOTlmNWZjMDNkM2YxIn0%3D
<Uppladdad bildlänk>
Det finns dok en ny modell Kinesis Advantage360 som är mycket mer intressent om man inte vill gå custom keyboard byggen.
https://kinesis-ergo.com/wp-content/uploads/Adv360-Overhead_4-3.png

Jag vill nog gärna även ha en Trackball på höger handen som det senaste jag hittade Dactyl TypeSafe
Tidigare hittade jag även trackball Dactyl-manuform
Någon av desa vil jag gärna ha men då det inte är bara att klicka och beställa, utan ganska komplicerad process så har det inte blivit något än.
<Uppladdad bildlänk>
https://miro.medium.com/max/720/1*9zXd5Cm1Hqtnk1oZxqaocw.jpeg

Tack för svar.

Jag har själv ingen erfarenhet av ergonomiska tangentbord annat än att jag kört Logitech K860 ibland, med varierande resultat. Dock med stigande ålder osv är det väl inte utan att man känner av arbetsdagen mer nu än när man var 25 år så tänkte vara lite proaktiv.

Vad jag kan se av bilderna så är Kinesis Advantage 2 klart mer separerad mellan halvorna än det du verkar jämföra med, vilket jag föreställer mig gör att skillnaden kanske blir mindre. Sett en del diskussioner om det som verkar tyda på det och att även de som föredrar separat enheter verkar se fördelar med det trots att det är en enhet. Sen känns väl inte design osv direkt som att WOW-faktorn är total, men kanske man får leva med om behoven är nog stora...

Advantage 360 känns klart modernare men verkar bara finnas med US layout ännu. Nu lär man väl behöva lära om en hel del ändå oavsett med ett så pass annorlunda tangentbord, och hur motiverad man är för det beror väl på en kombination av hur mycket besvär man har och hur mycket bättre det blir annars antar jag. Vissa av dessa tangentbord har väl potentialen att kunna vara effektivare ändå, men det känns som det nog åtminstone i mitt fall kommer vara svårt att lägga nog tid på att anpassa mig bara av den anledningen, om det inte är drivet av värk osv.

Har sett att det finns en del moderna alternativ, som t.ex. Dygma, men där verkar det lite mer si och så med om det primärt är ergonomi som varit huvudfokus, då det mer verkar vara ett vanligt tangenbord som man delat på (något förenklat). Det kan förmodligen i sig vara både bra och dåligt, förmodligen lättare att anpassa sig till men antagligen även en mindre uppsida mot ett vanligt tangentbord. Verkar även vara lite mer oklar leveranssituation kring en del "häftigare" märken.

Permalänk
Medlem

Frågade Kinesis om Advantage med nordisk layout och svaret var "to be determined". Så nog inget man ska hålla andan för medan man väntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Frågade Kinesis om Advantage med nordisk layout och svaret var "to be determined". Så nog inget man ska hålla andan för medan man väntar

Behöver du verkligen text på keycaps samtidigt som du använder ett tangentbord såpass mycket att du funderar på en sådan här ergo-lösning?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Hur gick det med din tangentbordsresa?

Det har hänt en hel del kan jag säga, har bara varit urusel på att göra uppdateringar. Vi kan ju börja med det primära; Jag tog och beställde 2 st Dygma Defy (en svart och en silver), en för hemmet och en till kontoret. Båda kommer att bestyckas med:

• Tilting kit

• Kailh BOX Silent Brown brytare (tactile)

• Kailh Low Profile Choc brytare (tactile)

• Dash keycaps

Struntade i att beställa extra belysning och trådlöst. Kände inte för att betala ca 1000 kr mer per tangentbord för något jag inte kommer att utnyttja. Planen var att de skulle levereras i november/december, men är nu framflyttat till januari. De har haft problem med att skriva firmware till trådlösa varianten och leveransproblem av hårdvara.

Till mina två Defy valde jag att beställa en helt annan uppsättning brytare än de som ingick. Klickade hem Gazzew Boba U4 Silent (tactile) 62g och Sunset Kailh Low Profile Choc (tactile). Den sista är en helt ny version som skulle levereras i slutet av Augusti, men som med alla nya produkter så godkändes inte första batchen, men nu är de på väg till återförsäljarna i vart fall!

Då jag visste att det skulle bli en utmaning att lära mig columnar layout tog jag och beställde hem ett DIY tangentbord att leka runt med under tiden. Det blev efter lite omtanke en Lily58 Pro (som jag skriver på nu) som jag planerade att använda mellan september-november.

Jag hade i början av augusti fått alla delar utom brytarna som jag fortfarande väntar på att få levererade. Vad gör man då? Då tar man fram lädret och köper sig en uppsättning Gateron Yellow Pro 2.0 (linear) under tiden. Nu hade jag alla delar och kunde börja löda ihop allt. Ett par trasiga lödkolv spetsar senare var allting på plats. Tydligen fräter 0,35 mm lödtenn som bara den... verkar vara för lite flux eller så är jag kass. 0,6 mm fungerade prima!

Då allting hade gått som en dans på rosor hittills så visade det sig att mina Arduino Pro Micro inte fungerade normalt. Tangentsbordshalvorna fungerade bara var för sig och inte tillsammans. Efter att suttit och lyssnat till ljudet av en multimeter längre än jag vågar erkänna så hittar jag inga fel på lödningarna. Det måste vara fel på mina flera år gamla micocontrollers.

Jag har under detta härliga pipande ljud redan provat att ändra att vänstra sidan ska vara primär eller att högra ska vara det... ifall det var något fel med bussen på en utav dem. Provade även att definiera vänster/höger i EEPROM på dem. Fortfarande fel. Tillslut hittade jag felet, mina gamla Arduino's har en brygga på sig som sammankopplar RAW och 5V (en form av pullup). Den här bryggan är så pass liten att det måste blivit fel från fabriken, pratar bara om ett hårstrå i storlek.

Nyare modeller kan inte ens brygga denna punkt (direkt på kretskortet) och det är något som bara ska ske när man matar den via RAW (sekundära enheten). Den man strömför via USB ska inte få denna kortslutning och det är så mjukvaran skiljer dem åt. Enheterna fick fnatt helt enkelt.

Antingen kunde jag starta lödkolven igen eller ändra i mjukvaran att den halva som kopplas in via USB blir primär, varför det nu inte är standard valet... Jag löste det via mjukvaran och med mina hårdkodade värden om vilken som är vänster/höger gör att USB-kabeln kan användas i båda.

Att använda QWERTY i columnar istället för staggered gick ju såklart åt helvete. Jag hittar inte en enda knapp. Det var lika bra att börja lära sig Colemak-DH direkt. Nu sitter man här med ett tangentbord med 8 st lager av knappar och skriver lika fort som ens farmor. En månad senare kan jag i varje fall komma upp i 45 wpm som bäst i monkeytype English.

Då jag valt att köra ergonomi före allt valde jag Miryoku som layout, som gör att du inte sträcker på fingrarna lika mycket. Det finns bara stöd för engelska, då knapparna inte räcker till. Fysiskt har jag tillräckligt med knappar, men inte i denna layout. Symbolerna hamnar också på fel plats om man inte har en amerikansk layout. In med den inofficiella europeiska standarden i windows och jag har nu ett amerikanskt tangentbord och tillgång till åäö när man håller i ALT GR.

Hårdvara: Lily58 Pro med Gateron Yellow Pro 2.0
Mjukvara: QMK
Tangentbordslayout (i mjukvaran): Miryoku med lite modifikationer
Tangentbordslayout (i windows): EurKey

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det har hänt en hel del kan jag säga, har bara varit urusel på att göra uppdateringar. Vi kan ju börja med det primära; Jag tog och beställde 2 st Dygma Defy (en svart och en silver), en för hemmet och en till kontoret. Båda kommer att bestyckas med:

• Tilting kit

• Dash keycaps

Struntade i att beställa extra belysning och trådlöst. Kände inte för att betala ca 1000 kr mer per tangentbord för något jag inte kommer att utnyttja. Planen var att de skulle levereras i november/december, men är nu framflyttat till januari. De har haft problem med att skriva firmware till trådlösa varianten och leveransproblem av hårdvara.

Till mina två Defy valde jag att beställa en helt annan uppsättning brytare än de som ingick. Klickade hem Gazzew Boba U4 Silent (tactile) 62g och Sunset Kailh Low Profile Choc (tactile). Den sista är en helt ny version som skulle levereras i slutet av Augusti, men som med alla nya produkter så godkändes inte första batchen, men nu är de på väg till återförsäljarna i vart fall!

Då jag visste att det skulle bli en utmaning att lära mig columnar layout tog jag och beställde hem ett DIY tangentbord att leka runt med under tiden. Det blev efter lite omtanke en Lily58 Pro (som jag skriver på nu) som jag planerade att använda mellan september-november.

Jag hade i början av augusti fått alla delar utom brytarna som jag fortfarande väntar på att få levererade. Vad gör man då? Då tar man fram lädret och köper sig en uppsättning Gateron Yellow Pro 2.0 (linear) under tiden. Nu hade jag alla delar och kunde börja löda ihop allt. Ett par trasiga lödkolv spetsar senare var allting på plats. Tydligen fräter 0,35 mm lödtenn som bara den... verkar vara för lite flux eller så är jag kass. 0,6 mm fungerade prima!

Då allting hade gått som en dans på rosor hittills så visade det sig att mina Arduino Pro Micro inte fungerade normalt. Tangentsbordshalvorna fungerade bara var för sig och inte tillsammans. Efter att suttit och lyssnat till ljudet av en multimeter längre än jag vågar erkänna så hittar jag inga fel på lödningarna. Det måste vara fel på mina flera år gamla micocontrollers.

Jag har under detta härliga pipande ljud redan provat att ändra att vänstra sidan ska vara primär eller att högra ska vara det... ifall det var något fel med bussen på en utav dem. Provade även att definiera vänster/höger i EEPROM på dem. Fortfarande fel. Tillslut hittade jag felet, mina gamla Arduino's har en brygga på sig som sammankopplar RAW och 5V (en form av pullup). Den här bryggan är så pass liten att det måste blivit fel från fabriken, pratar bara om ett hårstrå i storlek.

Nyare modeller kan inte ens brygga denna punkt (direkt på kretskortet) och det är något som bara ska ske när man matar den via RAW (sekundära enheten). Den man strömför via USB ska inte få denna kortslutning och det är så mjukvaran skiljer dem åt. Enheterna fick fnatt helt enkelt.

Antingen kunde jag starta lödkolven igen eller ändra i mjukvaran att den halva som kopplas in via USB blir primär, varför det nu inte är standard valet... Jag löste det via mjukvaran och med mina hårdkodade värden om vilken som är vänster/höger gör att USB-kabeln kan användas i båda.

Att använda QWERTY i columnar istället för staggered gick ju såklart åt helvete. Jag hittar inte en enda knapp. Det var lika bra att börja lära sig Colemak-DH direkt. Nu sitter man här med ett tangentbord med 8 st lager av knappar och skriver lika fort som ens farmor. En månad senare kan jag i varje fall komma upp i 45 wpm som bäst i monkeytype English.

Då jag valt att köra ergonomi före allt valde jag Miryoku som layout, som gör att du inte sträcker på fingrarna lika mycket. Det finns bara stöd för engelska, då knapparna inte räcker till. Fysiskt har jag tillräckligt med knappar, men inte i denna layout. Symbolerna hamnar också på fel plats om man inte har en amerikansk layout. In med den inofficiella europeiska standarden i windows och jag har nu ett amerikanskt tangentbord och tillgång till åäö när man håller i ALT GR.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Där ser man.
Du vill använda detta för att se till att spetsen överlever.
https://www.kjell.com/se/varumarken/weller/el-verktyg/verktyg...

Sedan känns ju en Dygma och Lilly onödigt stora om du ska använda en layout så som miryoku.
En corne hade väl varit optimalt?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@StuntmanMike Det var något jag lärde mig för sent. Jag köpte 0,35mm lödtennet enkom för det här projektet då komponenterna var mindre. Det har ju fungerat alla åren innan dess med en större lod, så har inte behövt reflektera över det. Efter att jag lött dit alla dioder på ena sidan och lött fast ena microcontrollern återgick jag till det större lodet som man knappt kunde "mata". Var bara en liten dutt så täcktes hela området. Fick därmed inte lika mycket kontroll men fick ingen korrosion istället.

När jag beställde Dygma Defy och Lily58 Pro hade jag ingen tanke på att använda en så pass "aggressiv" layout som Miryoku. Har ju möjlighet att gå tillbaka till en mer traditionell variant då knapparna finns där eller ha åtkomst till väldigt många macro-knapparna.

Vinsterna jag ser med Dygma Defy oavsett om jag använder alla knappar eller ej är tum-klustret och de olika lutningarna man kan ställa in. Om jag sedan ignorerar eller täcker över de andra knapparna gör inte mig något.

De största nackdelarna med Miryoku är alla home-row mods och att jag inte har nummer-raden. Slinter en hel del på SHIFT och CTRL samt går det väldigt långsamt att skriva in lösenorden. Det slutar nog med att jag lägger in de knapparna igen och använder dem vid speciella tillfällen. Jag har ju möjligheten då de nu bara är döda tangenter och inte obefintliga.

Skulle jag vetat om detta från början och velat gå all-in så är Corne en mer lämplig produkt. Miryoku var något jag fann längst med vägen efter att jag redan lagt en beställning. Om ett par månaders användning så vet jag mer om jag vill fortsätta på det här spåret eller faller tillbaka till en mer traditionell layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Jag spelar på mitt dactyl (split columnar), FPS fungerar finfint efter att jag förflyttade en vanlig qwerty-layout ett steg till höger.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

• Tilting kit

• Dash keycaps

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack för en gedigen sammanfattning! Verkar vara en utmanade resa, och inte utan att man funderar på ifall man behöver ställa ergonomi mot andra faktorer som stress, vänteångest osv Sen beror det väl lite på i vilken mån man har ett intresse för tangentbord också vilket jag antar att du har.

Sett till att du verkar vara rätt tidigt ute i din resa mot nya layouter, hur funkar det när du tvingas använda ett vanligt tangentbord? Är väl lite därför jag valt att inte aktivera one pedal driving i Teslan, att när man tvingas köra någons släktings vanliga bil osv så kommer det smälla i första rondellen för att man räknar med att det ska bromsa av sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Behöver du verkligen text på keycaps samtidigt som du använder ett tangentbord såpass mycket att du funderar på en sådan här ergo-lösning?

Om det kombineras med en helt ny layout så lär jag absolut behöva det. Med nog intresse kan man säkert lära sig det mesta, men för egen del ser jag tangentbord primärt som verktyg snarare än ett intresse, jämfört med viktiga saker som skärmar, hörlurar osv

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Tack för en gedigen sammanfattning! Verkar vara en utmanade resa, och inte utan att man funderar på ifall man behöver ställa ergonomi mot andra faktorer som stress, vänteångest osv Sen beror det väl lite på i vilken mån man har ett intresse för tangentbord också vilket jag antar att du har.

Sett till att du verkar vara rätt tidigt ute i din resa mot nya layouter, hur funkar det när du tvingas använda ett vanligt tangentbord? Är väl lite därför jag valt att inte aktivera one pedal driving i Teslan, att när man tvingas köra någons släktings vanliga bil osv så kommer det smälla i första rondellen för att man räknar med att det ska bromsa av sig själv

Vägen har inte direkt varit spikrak! Fick lite goda nyheter tidigare idag om att Gazzew Boba U4 Silent (tactile) 62g och Sunset Kailh Low Profile Choc (tactile) har skickats. 🥳 Nu är det bara vänta på att nuvarande deadline håller i sig och mina Defy's kommer i januari. Kan inte påstå att jag är galen i ämnet, men jag har helt klart blivit mer intresserade på sistone. Lily58 är ju mitt tredje tangentbord (som jag köpt för egna pengar). Har ju haft andra tangentbord på familjedatorn, membranbaserade PS2 kopplade och någon RF variant.

För tillfället är det väldigt enkelt, så länge jag inte byter direkt mellan dem. Jag satt en kväll och körde monkeytype i ca 20-30 min och hoppade över till ett vanligt, då missar man allt minsann! Jag använder inte en korrekt handposition på staggerd layouter och de kan ju bistått till att jag hade svårt att gå över, men också att jag kan bibehålla layouten i muskelminnet.

Det jag dock förlorat är att kunna skriva snabbt på engelska, i varje fall på monketype. Provade precis ett par omgångar och jag har svårt att komma över 45 wpm på engelska, medan jag kommer upp i 65 på svenska. En klar försämring då jag legat runt 70 i båda i varje fall. Muskelminnet har ju tagit stryk utan att man tänker på det.

Det sitter mycket i psyket med - för när jag fokuserar så skriver jag sämre och långsammare. Det går helt klart bättre om jag lyckas zoona ut och bara göra det. Gör man också testet ett par gånger så kommer ju knapparna tillbaka, men undermedvetet brottas jag med olikheterna. Mellan det här stycket och förra har jag gjort ett par omgångar till av monkeytype och nu är jag uppe i 70 på engelska igen. Det går helt enkelt att konvertera, men för att upprätta hastigheten i båda - kommer jag helt enkelt behöva öva i båda layouterna.

När jag väl går över till monkeytype på svenska så kommer jag nog tappade hastighet även där i vanliga tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vägen har inte direkt varit spikrak! Fick lite goda nyheter tidigare idag om att Gazzew Boba U4 Silent (tactile) 62g och Sunset Kailh Low Profile Choc (tactile) har skickats. 🥳 Nu är det bara vänta på att nuvarande deadline håller i sig och mina Defy's kommer i januari. Kan inte påstå att jag är galen i ämnet, men jag har helt klart blivit mer intresserade på sistone. Lily58 är ju mitt tredje tangentbord (som jag köpt för egna pengar). Har ju haft andra tangentbord på familjedatorn, membranbaserade PS2 kopplade och någon RF variant.

För tillfället är det väldigt enkelt, så länge jag inte byter direkt mellan dem. Jag satt en kväll och körde monkeytype i ca 20-30 min och hoppade över till ett vanligt, då missar man allt minsann! Jag använder inte en korrekt handposition på staggerd layouter och de kan ju bistått till att jag hade svårt att gå över, men också att jag kan bibehålla layouten i muskelminnet.

Det jag dock förlorat är att kunna skriva snabbt på engelska, i varje fall på monketype. Provade precis ett par omgångar och jag har svårt att komma över 45 wpm på engelska, medan jag kommer upp i 65 på svenska. En klar försämring då jag legat runt 70 i båda i varje fall. Muskelminnet har ju tagit stryk utan att man tänker på det.

Det sitter mycket i psyket med - för när jag fokuserar så skriver jag sämre och långsammare. Det går helt klart bättre om jag lyckas zoona ut och bara göra det. Gör man också testet ett par gånger så kommer ju knapparna tillbaka, men undermedvetet brottas jag med olikheterna. Mellan det här stycket och förra har jag gjort ett par omgångar till av monkeytype och nu är jag uppe i 70 på engelska igen. Det går helt enkelt att konvertera, men för att upprätta hastigheten i båda - kommer jag helt enkelt behöva öva i båda layouterna.

När jag väl går över till monkeytype på svenska så kommer jag nog tappade hastighet även där i vanliga tangentbord.

I min värld är alla som överväger att byta/välja brytare efter köptillfället entusiaster, jag satsar istället på den inte helt logiska strategin att typ köpa ett av varje istället men den har inte visat sig fungera optimalt

Något jag märkt är dock att brytarna påverkar mer än man kan tro. Jag har själv alltid ansett att det mest handlar om en slags "vardagslyx" men när jag kör K860 tangentbordet så upplever jag att brytarna faktiskt har större påverkan än layouten på hur väl jag lyckas använda den. Jag skriver rätt hyfsat med det men det känns...mäh.

Ska bli spännande att följa din och andras resa mot det perfekta tangentbordet. Hade inte det där Kinesis Advantage 2 sett ut att komma från 90-talet hade jag kanske redan köpt ett för att testa. Får man nog mycket problem så kvittar väl utseende och icke trådlöst, men än så länge känns det lite viktigt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

[...] jag kör K860 tangentbordet så upplever jag att brytarna faktiskt har större påverkan än layouten [...]

[...] Hade inte det där Kinesis Advantage 2 sett ut att komma från 90-talet hade jag kanske redan köpt ett för att testa. [...]

Nu har jag inte provat så många olika modeller. Har ju t.ex. använt samma Cherry MX Red i 8 år nu och den tysta varianten i snart 4 år. Även keycaps har stor påverkan på känslan. Ska bli intressant att testa annat än OEM då Defy kommer med Cherry profilen.

Personligen skulle jag inväntat eller köpt Kinesis 360 Pro med US. Ifall den faller dig i smaken, då den använder ZMK istället för deras egna mjukvara.

Känner du dig äventyrlig kan du byta ut kretskortet i en Kinesis Advantage 2 och använda QMK istället med projektet kinT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nu har jag inte provat så många olika modeller. Har ju t.ex. använt samma Cherry MX Red i 8 år nu och den tysta varianten i snart 4 år. Även keycaps har stor påverkan på känslan. Ska bli intressant att testa annat än OEM då Defy kommer med Cherry profilen.

Personligen skulle jag inväntat eller köpt Kinesis 360 Pro med US. Ifall den faller dig i smaken, då den använder ZMK istället för deras egna mjukvara.

Känner du dig äventyrlig kan du byta ut kretskortet i en Kinesis Advantage 2 och använda QMK istället med projektet kinT.

Leveranstiden på Advantage 360 verkade rätt osäker oavsett layout när jag pratade med Kinesis igår, och det verkade inte finnas någon Nordisk firmware för det även om man kan byta ut knapparna, men exakt vad det innebär i praktiken vet jag inte. Det bör väl rimligtvis vara programmeringen av olika knappar som skiljer sig och det antar jag man kan lösa ändå i och med att det verkar vara lite av halva grejen. Har sett lite recenssioner av Advantage 360 och det verkar som om många i praktiken ställer in det som en Advantage 2, dvs samma avstånd mellan halvorna och samma lutning (tenting) som det osv. Sen är det väl förmodligen ingen vågad gissning att många av de som köpt en 360 förmodligen haft/har en Advantage 2 sen tidigare.

Hur var det, än så länge hade du väl inte fått ditt Dygma tangentbord? Har du, eller någon annan här, testat Dygma Raise? Defy har väl den stora fördelen att det är trådlöst, samtidigt tenderar "trådlöst med mindre bra batteritid" snabbt att bli icke trådlöst i praktiken enligt min erfarenhet, osäker på hur det är med Defy.

Från Reddit:

"I have both devices. Got my 360 a couple of days ago.

Both are good keyboards. The 360 feels more premium because it doesn’t have the “hollow noise” problem of the Advantage2. The Advantage2 has some unused space inside of its plastic shell which creates a hollow noise on every key press which some people find annoying. I had no problem with the noise. Because of this the 360 feels to create less noise even though I have the silent red switches on my Advantage2 LF model. Also the feet of the 360 are metal, which makes it heavy and adds to the premium feel. The Advantage2 is completely plastic.

On the other hand, the Advantage2 is one single block which can be moved easier on your desk and it’s easier to travel with, even though it is huge compared to other keyboards. The Advantage2 also would be the preferred device (as of this writing) if you plan to hack it with the kinT kit and put an open source QMK firmware on it. On the 360 you could buy the Pro version to get the open source ZMK firmware, but please keep in mind that the Pro version only works via Bluetooth and not completely wired. I bought the normal 360 wired version because I don’t care about the firmware and wanted a wired keyboard.

The typing experience is similar on both devices even though they changed some keys around on the 360. The keys on the 360s thumb cluster seem to be a little bit lower but that’s something you only notice if you are coming from the Advantage2.

I personally would buy the 360 because it feels more premium, has some newer features and just looks cooler on your desk."

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ett tangentbord fungerar på sådant vis att den sänder numeriska koder när du trycker på en knapp. Det är sedan upp till datorn att tolka vilket tecken som ska visas med hjälp av ditt språk på datorn. US ANSI är standardvalet när en firmware byggs och jag tror de syftar på att de inte erbjuder ett grafiskt gränssnitt för nordiska symboler.

Du kommer alltså behöva placera [ på den plats du vill att å ska skrivas ut. Det kan dock vara svårt att hitta nordiska keycaps till Advantage 360 (Pro) då Å och Ä inte är 1U utan mer 1.25U (eller 1.5U).

Mina Dygma Defy kommer först näsa år, så där kan jag inte uttala mig. Har inte heller provat deras Raise, den borde dock vara enkelt att anpassa sig till då den är staggered.

[...] but please keep in mind that the Pro version only works via Bluetooth and not completely wired [...]
Den här biten är inte korrekt. ZMK fungerar både trådlöst via Blåtand och via USB-kabel. Kinesis är inte supertydliga med det (uspen är trådlöst) men det finns under Specs och Videos. Går att grotta ned sig i ZMK dokumentation ifall man är intresserad i vad för funktioner som stöds.

Det är därför min rekommendation är Pro för att ZMK är kraftfullare, även om du vill ta ur batterierna. Då behöver man inte göra en kinT modifikation eller liknande på sin icke-pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ett tangentbord fungerar på sådant vis att den sänder numeriska koder när du trycker på en knapp. Det är sedan upp till datorn att tolka vilket tecken som ska visas med hjälp av ditt språk på datorn. US ANSI är standardvalet när en firmware byggs och jag tror de syftar på att de inte erbjuder ett grafiskt gränssnitt för nordiska symboler.

Du kommer alltså behöva placera [ på den plats du vill att å ska skrivas ut. Det kan dock vara svårt att hitta nordiska keycaps till Advantage 360 (Pro) då Å och Ä inte är 1U utan mer 1.25U (eller 1.5U).

Mina Dygma Defy kommer först näsa år, så där kan jag inte uttala mig. Har inte heller provat deras Raise, den borde dock vara enkelt att anpassa sig till då den är staggered.

[...] but please keep in mind that the Pro version only works via Bluetooth and not completely wired [...]
Den här biten är inte korrekt. ZMK fungerar både trådlöst via Blåtand och via USB-kabel. Kinesis är inte supertydliga med det (uspen är trådlöst) men det finns under Specs och Videos. Går att grotta ned sig i ZMK dokumentation ifall man är intresserad i vad för funktioner som stöds.

Det är därför min rekommendation är Pro för att ZMK är kraftfullare, även om du vill ta ur batterierna. Då behöver man inte göra en kinT modifikation eller liknande på sin icke-pro.

Som jag förstått det så är dock Advantage 360 alltid wireless mellan tangentbordshalvorna eller något i den stilen, så det verkar inte gå att köra helt trådat (antar att det var vad du menade med ta ut batterierna). Kinesis verkar dessutom inte skicka till annat än US själva, och Sono, som verkar vara enda återförsäljaren i Sverige, tycks inte ha några planer på att ta in det. Så det lär förmodligen i praktiken dröja rätt länge till dess man skulle kunna få leverans där, även om man kan tänka sig US layout.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu när jag tittar på videoklippen igen och deras produktbilder så är ingen utav dem Pro-versionen utan icke-Pro. Vilken luring! De saknar alltså dubbla usb-uttag på dem, så det går inte koppla ihop halvorna den vägen. Då kanske de bara laddas via uttagen, för oddsen att de fungerar som ett halv tangentbord via USB är låg till obefintlig.

Om man tar ut batterierna kommer man (nog) kunna strömsätta båda halvorna, men att all kommunikation sker via blåtand till datorn och eventuellt RF mellan enheterna.

Skulle därmed inte rekommendera någon utav dem (om man nu är en power user), tills dess en kinT eller liknande lösning finns att tillgå. Är man nöjd med upplägget och vill göra mindre ändringar fungerar ju deras Smart App utmärkt.

EDIT:

Det går att koppla in via USB, men är trådlöst mellan enheterna. Inte helt optimalt, men blir en OK-stämpel från mig istället för FAIL-stämplad. Då du behöver två USB-kablar istället för en.

3.3 Choice of USB or Bluetooth The 360 Pro is optimized for wireless Bluetooth Low Energy (“BLE”) but it can be used via USB. However, the left and right modules will always communicate with each other wirelessly, wired-linking is not supported. Note: Always power-on the left module first, then the right module to allow the modules to sync with each other. IF the right side is flashing red, power-cycle both modules to re-establish the connection between them.

3.5 USB Mode To use the keyboard over USB, simply connect the left module to a full-size USB port using one of the included charging cables. To power the right module you can either 1) toggle the On/Off switch to the “On” position and use battery power, or 2) connect the right module to a USB port and use “shore” power. Note that if you choose not to connect the right module you will need to charge it eventually.

Adv360 Pro User's Manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nu när jag tittar på videoklippen igen och deras produktbilder så är ingen utav dem Pro-versionen utan icke-Pro. Vilken luring! De saknar alltså dubbla usb-uttag på dem, så det går inte koppla ihop halvorna den vägen. Då kanske de bara laddas via uttagen, för oddsen att de fungerar som ett halv tangentbord via USB är låg till obefintlig.

Om man tar ut batterierna kommer man (nog) kunna strömsätta båda halvorna, men att all kommunikation sker via blåtand till datorn och eventuellt RF mellan enheterna.

Skulle därmed inte rekommendera någon utav dem (om man nu är en power user), tills dess en kinT eller liknande lösning finns att tillgå. Är man nöjd med upplägget och vill göra mindre ändringar fungerar ju deras Smart App utmärkt.

EDIT:

Det går att koppla in via USB, men är trådlöst mellan enheterna. Inte helt optimalt, men blir en OK-stämpel från mig istället för FAIL-stämplad. Då du behöver två USB-kablar istället för en.

3.3 Choice of USB or Bluetooth The 360 Pro is optimized for wireless Bluetooth Low Energy (“BLE”) but it can be used via USB. However, the left and right modules will always communicate with each other wirelessly, wired-linking is not supported. Note: Always power-on the left module first, then the right module to allow the modules to sync with each other. IF the right side is flashing red, power-cycle both modules to re-establish the connection between them.

3.5 USB Mode To use the keyboard over USB, simply connect the left module to a full-size USB port using one of the included charging cables. To power the right module you can either 1) toggle the On/Off switch to the “On” position and use battery power, or 2) connect the right module to a USB port and use “shore” power. Note that if you choose not to connect the right module you will need to charge it eventually.

Adv360 Pro User's Manual

Precis, att det gick att köra kabel mellan huvudenheten och datorn såg jag, men blåtand mellan halvorna verkar svårt att komma ifrån. Har för mig att jag såg att det skapade vissa utmaningar med firmware osv men då jag inte har tangentbordet (och lär få vänta på att få det även om man vill ha det) så lag jag inte detaljerna på minnet. Nu vet jag inte hur latensen på dessa tangentbord är till att börja med, men det känns väl rätt rimligt att anta att latensen från den halva som inte är primär lär vara rätt rejält då den väl först ska prata med andra halvan som i sin tur ska prata med datorn. Nu är det kanske inte ett tangentbord man köper för att köra CS GO på direkt men ändå

För egen del så ser jag vissa fördelar med något där allt är i en enda enhet trots allt, bara en enda sladd borde borga för lite mindre/färre tekniska utmaningar överlag. Har dessutom noterat att en del verkar ta typ en trackball och limma fast den uppepå tangentbordet. Överlag känns väl mushantering mellan två tangentbordshalvor som har tenting dömt att misslyckas. Om det sen är eftersträvansvärt eller inte får väl var och en avgöra själv.

Något som verkar unikt för just dessa tangentbord, iaf vad jag kunnat hitta, är väl detta med tangenterna i en "grop". Alla övriga jag sett har väl en plan tangentbordsyta oavsett lutning och layout. Om det sen är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv, men det lär ju vara främst anledningen till att Kinesis två tangentbord som diskuteras här ser ut som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis, att det gick att köra kabel mellan huvudenheten och datorn såg jag, men blåtand mellan halvorna verkar svårt att komma ifrån. Har för mig att jag såg att det skapade vissa utmaningar med firmware osv men då jag inte har tangentbordet (och lär få vänta på att få det även om man vill ha det) så lag jag inte detaljerna på minnet. Nu vet jag inte hur latensen på dessa tangentbord är till att börja med, men det känns väl rätt rimligt att anta att latensen från den halva som inte är primär lär vara rätt rejält då den väl först ska prata med andra halvan som i sin tur ska prata med datorn. Nu är det kanske inte ett tangentbord man köper för att köra CS GO på direkt men ändå

För egen del så ser jag vissa fördelar med något där allt är i en enda enhet trots allt, bara en enda sladd borde borga för lite mindre/färre tekniska utmaningar överlag. Har dessutom noterat att en del verkar ta typ en trackball och limma fast den uppepå tangentbordet. Överlag känns väl mushantering mellan två tangentbordshalvor som har tenting dömt att misslyckas. Om det sen är eftersträvansvärt eller inte får väl var och en avgöra själv.

https://www.youtube.com/watch?v=sUp1AN2Zqpk

Något som verkar unikt för just dessa tangentbord, iaf vad jag kunnat hitta, är väl detta med tangenterna i en "grop". Alla övriga jag sett har väl en plan tangentbordsyta oavsett lutning och layout. Om det sen är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv, men det lär ju vara främst anledningen till att Kinesis två tangentbord som diskuteras här ser ut som dom gör.

Dactyl och dess varianter har groparna också. Bra skit!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6