Dygma Defy - och min tangentsbordsresa
Efter att ha köpt Func KB-460 med Cherry MX Red i början av 2014 för att ersätta min Razer Lycosa är det nu dags för nästa kapitell. När jag började jobba som webbutvecklare här på SweClockers (2019 Q2) köpte jag samma tangentbord på nytt, fast under det nya namnet Fnatic Gear Rush med Cherry MX Silent Red brytare.
Det började bli dags att prova någon ny formfaktor än fullstort så jag började kolla runt på TKL, 75%, 60%... och därefter på split keyboards som jag sedan snöade in mig på. Efter att det visade sig att de är programmeringsbara! Jag har främst tittat på de modeller som är färdigbyggda än mer DIY och började studera följande modeller;
Firmware och UI:
ErgoDox EZ och Moonlander använder QMK och Oryx. Kan även använda VIA och Vial som grafiskt verktyg.
Ultimate Hacking Keyboard använder sin egna firmware och Agent.
Dygma Raise använder Kaleidoscope och Bazecor (fork av Chrysalis).
Baserat på trådens titeln har ni nog listat ut att mitt nästa tangentbord kommer vara från tillverkaren Dygma. Dock inte den modellen jag listat ovan utan deras nya serie Defy.
Dygma Defy
Dygma Defy är deras nya tangentbord och går att förbeställa på Kickstater.
Funktioner:
Split design
Columnar layout
8-key thumb clusters
Fully-programmable
Per-key RGBW
Palm rest and pads
Hot-swappable
Aluminum body
Tillval:
Wireless (RF och BT)
Tenting up to 60°
RGBW underglow
Varför ett nytt tangentbord?
Efter att programmerat på heltid i flera år började effekten av ett fullstort tangentbord krypa på en. Att flera gånger om dagen behöva färdas från J och datormusen, utan att aldrig vara riktigt centrerad gjorde att jag började kika på TKL och mindre modeller.
Att man sedan är "dum i huvudet" och använder QWERTY på Svenska för programmering hjälper inte. Att hela tiden sträcka sig för att komma åt [{ och )} med de obekväma CTRL+ALT / Alt Gr kombinationerna gör det inte bättre.
Varför Dygma (Raise)?
Raise och Ultimate Hacking Keyboard (UHK) använder staggered layout vilket skulle göra inkörsporten mycket lättare. Det här var även första gången jag kom i kontakt med att andra modeller fanns (columnar och ortholinear). Att företaget ligger i Europa och man därmed slipper att betala tull och moms samt lättare/billigare att sköta garantiärenden, är en fin bonus. För den pålästa så finns även UHK inom Europa, men för att köpa den modellen behöver man sälja sin lever för att ha råd med.
Tycker personligen att Dygmas gränssnitt ser ut att vara det enklast att komma igång med och jag höll muspekare på köp knappen. Det som stoppade mig var att Nordic var slut på lager. Nu har de även släppt Dash-keycaps för de som inte behöver bokstäver, då man jobbar mycket i lager är de oftast ändå fel.
Varför Defy?
När jag inte kunde köpa en Raise började jag läsa deras blogg och såg att de hade ett nytt tangentbord på gång; En ortholinear columnar. Vilket inte var planen från början. Efter att nu har börjat den här tangentbords-resan med att läsa på om mer staggered, columnar och ortholinear layouter samt QWERTY, Dvorak, Colemak... Har jag nu beslutat mig för ett column layout tangentbord och ska även sätta tänderna i Colemak DH.
För egen del kommer jag flytta de mer frekventa specialtecknen till "home row" och därmed bara behöva shifta till det tangentbords-lagret för att komma åt dem. Det här är något som går att göra med alla tangentbord ovan och är inget unikt för Dygma's mjukvara. Den generella formen med handleds stödet faller mig mer i smaken än Moonlander och Defys 8-key thumb cluster ser toppen ut.
Jag har valt att backa projektet och deras tenting-kit. Personligen känner jag att trådlöst och extra mycket RGBW inte är något för mig. Nu kan inte Q4 komma snabbt nog.
Någon annan som valt att backa projektet och ska påbörja samma resa som mig?