Uppspelning i 4K kan låsas bakom Youtube Premium

Permalänk
Melding Plague

Uppspelning i 4K kan låsas bakom Youtube Premium

Video i 4K på Youtube är för tillfället tillgängligt för samtliga användare. Nu finns indikationer på att den högre upplösningen kan låsas bakom prenumeration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väll inte mer än rätt, vem vet dom kanske får pengar så dom kan ta tag i alla bottar en gång för alla då ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Än så länge så gör AdBlocker/uBlock sitt men gissar att snart får man väl ladda ner "4K unlocker"-addon till webbläsaren också

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

För en som redan har premium så gör det ingen skillnad, fann det mycket bekvämare (och dessutom aningen billigare) att köra på Premium med Youtube Music istället för som tidigare Premium Lite + Apple Music för 99:- extra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det någon som kollar på youtube?

Permalänk
Medlem

Ska framtiden bli ännu mer BS?! Nej jag kommer aldrig vilja betala för internet mer än själva abonnemangskostnaden. Jag är väldigt intolerant på ett hälsosamt sätt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Testpilot

Ser faktiskt inga konstigheter med detta.

De som har det lite mer knapert kan få sig en reklamfilm eller två och avnjuta i FullHD (vilket fortfarande är den upplösning som dominerar). Medan de som önskar sig lyxen att slippa reklam och sitter på högupplösta bildpaneler får betala för en prenumeration.

Jag önskar alla tjänster hade detta upplägg ärligt talat. Det handlar om valmöjligheter mer än något annat. Personligen skulle jag förmodligen nyttja fler tjänster överlag om de hade någon form av "freebie-tier", och sedan betala för premium på de tjänster jag önskar ta del av mer högkvalitativt material eller slippa reklampauserna hos.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har inga som helst problem att betala för bra tjänster. Jag tittar ganska mycket på diverse kanaler om bilar, datorer, teknik och ekonomi på YouTube så jag använder det helt klart ganska mycket. Jag värderar dessutom min tid betydligt högre än de 69:- som Premium lite kostar. Därmed betalar jag gärna 69:- för att slippa titta på reklam. Om det nu också blir enda sättet att se på 4K så får det väl vara så.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Gäller detta både ”standard” premium och premium lite för 69kr/månad??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när tjänster ökade i pris vid förbättringar och ny funktionalitet istället för vid införda begränsningar och försämringar?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Är det en allvarlig fråga?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Framtiden är dåtiden!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Med tanke på hur många annonser jag sett på youtube tycker jag att 4k ska vara tillgängligt för alla.
Nästan alla kanaler jag följer lägger upp sina videos i 4k.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Alla som är äldre än 12 år.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Nästan inget material på YT är producerat med kvalitet nog för att 4K ska göra nån skillnad, även där alternativet finns. Eller så är materialet onödigt att slösa 4K på, som nån som pratar och visar nåt. De få gånger jag aktivt slår över till 4K är när jag vill försöka läsa nån liten text på en produkt eller nåt liknande som visas i bild, för att lättare kunna leta efter mer information.

För allt annat är standardupplösning mer än tillräckligt.

Sitter med en väldigt bra 4K-skärm, så jag snackar inte mobilkollande för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ska framtiden bli ännu mer BS?! Nej jag kommer aldrig vilja betala för internet mer än själva abonnemangskostnaden. Jag är väldigt intolerant på ett hälsosamt sätt.

Kan du utveckla detta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Undra om det främst är för att sänka bandbredd-kostnader (för antalet strömningar i högre upplösningar kommer ju gå ner), eller för att locka premium-prenumeranter. Oavsett så är det vä iof win-win för google.

Personligen så bryr jag mig inte jättemycket, kollar sällan på youtube på någon större skärm, mest mobil/platta/PiP på stationära.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är väll inte mer än rätt, vem vet dom kanske får pengar så dom kan ta tag i alla bottar en gång för alla då ^^

https://youtu.be/1Cw-vODp-8Y

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Snusfri

Har kört med premium ett bra tag nu, orkade inte mecka med adblockers på varje enhet som slutade fungera lite hipp som happ osv.

Sedan så att det ger en liten slant till de kreatörer jag gillar är trevligt.

Egentligen inget konstigt att bättre kostar mer, för att ta jämförelse med bilar (som är en klassiker) du får betala mer om du köper en Volvo V60 med 400 hästar än en V60 med 200.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ska man ta mer betalt eller om man vill få fler att betala så bör det göras genom att erbjuda något nytt som aldrig har varit tillgängligt utan att betala med pengar. Tar man bort saker som tidigare har varit kostnadsfritt är det klart att det blir gnäll. Helt förståeligt att folk blir förbannade. Usel strategi från Google som stinker av mycket vill ha mer snarare än innovation.

Eller så har vi alla missförstått kvartalsrapporterna och stackars Alphabet håller på att gå i konkurs. Då är det klart det går förstå en sådan här Krisåtgärd som ett sista desperat försök att få in lite mer pengar så att man kan undvika en konkurs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inga problem.

*ledsna 1080p-skärmar-läten*

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

"Youtube är inte ensamma om att låsa högre upplösningar till mer påkostade prenumerationer. Streamingtjänsten Netflix började släppa filmer och serier i 4K-upplösning 2014 och har sedan dess låtit användare med Netflix Premium-abonnemang ta del av det högupplösta materialet, vilket även inkluderar möjlighet att nyttja HDR."

Skillnaden här är ju att Netflix själva producerar och/eller betalar för all sin produktion, inte låter användarna skapa innehållet. Kan omöjligen vara OK att ha samma affärsmodel som Netflix då.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag skaparna byter till något annat. YTs 2160p är 1080p i kvalité, är ett måste att köra även om man sitter på lägre upplösning på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Du kanske kollar på analog TV istället?

Permalänk
Medlem

Youtube är mitt primära intag av video och underhåll. Har youtube premium men hade aldrig betalat för att få 4K, särskilt då grundmaterialet oftast är ganska kasst för att vara 4K.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har för det mesta på det i bakgrunden och om jag kollar på något duger 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Ja, vi är nog rätt många som gör det titt som tätt. Så fort någon ska visa ett klipp är det ju ofta därifrån...

Permalänk
Medlem

Först blev jag irriterad men inser nu att 99% av det jag ser på Youtube i 4K ser skit ut ändå. 1080p duger gott!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Gött I guess? Spelar inte mig någon roll.

Har kört Youtube Premium i typ 2 år nu, och kommer fortsätta med det.
Använder Youtube dagligen, youtube music dagligenk.

Orsaken jag började med premium var att man bytte över till Ipad o Iphone, sen har de fortsatt.

Enda musik/video tjänst jag betalar för utöver Netflix så väl värt.

Permalänk
Medlem

ProTip till alla: bytt localization i Google till Argentina, sen koppla VPN (till Argentina också) och köpa Premium för 12 Sek/mån

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti