Är RX 6800XT från XFX ett bra kort för 7000kr?

Permalänk
Medlem

Är RX 6800XT från XFX ett bra kort för 7000kr?

Finns det en anledning till att jag inte ska köpa denna Radeon 6800XT från XFX? Jag har hittat den i Tyskland för 7000kr, jämfört med Radeon 6800 som bara kostar några hundralapper mindre, känns det som en väldigt bra deal, men är det något fel på "XFX RX 6800XT MERC 319 AMD Radeon 16GB" jämfört med andra Radeon RX 6800XT-kort?

https://www.amazon.de/dp/B08TJ2BHCQ

Skrivfel på tillverkarens namn
Permalänk

Jag beställde för några dagar sedan samma kort fast från Amazons svenska sida för 8000 inkl frakt. Tyckte det såg ut att vara en bra deal när det ligger för betydligt mer på prisjakt hos de flesta svenska näthandlarna( ca 12.500 hos komplett tex.)

Men nu har jag blivit lite osäker hur jag ska göra om jag ska vänta att öppna det och eventuellt skicka tillbaka efter 3 nov beroende på vad som kommer av nya kort och vad priserna hamnar på i USA. Vad tror ni om priserna på nya resp gamla AMD kort framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstret71:

Vad tror ni om priserna på nya resp gamla AMD kort framöver?

De gamla ryktena är att AMD skall börja med Navi 33, det svagaste chippet i pyramiden. Om det kortet enligt ryktena hamnar i prestanda runt 6800 XT, så är det troligt att priserna på alla korten dyker - AMD kan ju inte ha en hel familj av kort med priser över dagens 6800.

Om det istället är så att AMD lanserar som de gjorde förra gången och börjar från toppen, behöver det inte hända något med priserna - då kan de göra som Ngreedia och bara lägga in kort längst upp tills de gamla korten är slut i butikerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag antar det är bäst att vänta tills november då för att se vad som släpps först.

Är det annars viktiga skillnader mellan olika tillverkares grafikkort? Powercolor och Xfx verkar ofta kosta betydligt mindre än andra kort, är det för att deras kylare är sämre, eller prestandan på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melothe:

Jag antar det är bäst att vänta tills november då för att se vad som släpps först.

Är det annars viktiga skillnader mellan olika tillverkares grafikkort? Powercolor och Xfx verkar ofta kosta betydligt mindre än andra kort, är det för att deras kylare är sämre, eller prestandan på något vis?

Det går inte att generalisera så. Alla tillverkare kan ha modeller som är bättre/sämre. Man får söka upp tester på respektive kort och kylare där de jämförs med andra i samma serie.

Det man generellt kan säga är att större kylare med tre fläktar oftast är bättre än de mindre med en eller två fläktar, då de oftast är lite tystare och kan kyla bättre. Men det behöver inte alltid vara så.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

6000kr är det väl värt, var väl det som var priset när de släpptes tror jag.
Dock är det 2 år gammalt nu och AMD släpper nytt i Nov (annonserar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De gamla ryktena är att AMD skall börja med Navi 33, det svagaste chippet i pyramiden. Om det kortet enligt ryktena hamnar i prestanda runt 6800 XT, så är det troligt att priserna på alla korten dyker - AMD kan ju inte ha en hel familj av kort med priser över dagens 6800.

Om det istället är så att AMD lanserar som de gjorde förra gången och börjar från toppen, behöver det inte hända något med priserna - då kan de göra som Ngreedia och bara lägga in kort längst upp tills de gamla korten är slut i butikerna.

Ja, det är vad jag tror sker och den enda formen av rykten jag läst det här året (start from the top)
https://latestgamestories.com/2022/09/25/radeon-rx-7000-new-r...

RX6800XT skulle kunna prisjusteras ner när Navi31-skuer presenteras på marknaden..meen större chans att rx6900xt faller ytterligare kanske

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB