Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Var inne på lokala handlaren och det visade sig att alla elbilar av modellen jag ville ha redan är slutsålda i Sverige.

Vilken modell rör det sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Precis det där bad jag en elektriker göra åt mig (samma bil), men det var nej på det.
Är det någon behörig som gjort det här?

Japp, det är behörig elektriker och har även dubbelkollat med lokala elnätsbolaget.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra uppfattning om friktionsdäck till elbilar?

Har egentligen bara dessa att välja på PGA däckbrist

21” Michelin Pilot Alpin 5 (EU-friktion) på originalfälgar

20” Continental VikingContact 7 på svinfula originalfälgar

21” Hankook Winter i*cept X RW10 på eftermarknadsfälgar som inte är EV anpassade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Någon som har en bra uppfattning om friktionsdäck till elbilar?

Har egentligen bara dessa att välja på PGA däckbrist

21” Michelin Pilot Alpin 5 (EU-friktion) på originalfälgar

20” Continental VikingContact 7 på svinfula originalfälgar

21” Hankook Winter i*cept X RW10 på eftermarknadsfälgar som inte är EV anpassade.

Nja, men Continental kom etta bland nordiska dubbfria i årets däcktest i Teknikens värld, men det var lite mer moderat dimension (225/50 R17). De andra var inte med, men att Hankook inte är någon testvinnare kan man nog räkna med.

Man kan se att Continental prioriterat is lite mer än vissa andra. Tvåan bland nordiska dubbfria var Goodyear UltraGrip Ice 2 som var lite sämre på främst is, men väsentligt bättre på vattenplaning.

Mellaneuropeiska är generellt sett klart bättre på barmark och vattenplaning, men det straffar sig på riktigt vinterväglag…

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilken modell rör det sig om?

Subaru Solterra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Japp, det är behörig elektriker och har även dubbelkollat med lokala elnätsbolaget.

Om en elektriker inte vill göra det så är det antagligen på grund av osäkerhet när det gäller regler och elbolaget.

Jag skulle tro att vägen in är att gå via elbolaget och höra om just det lokala elbolaget tillåter det och sedan att de kan få tipsa om lämplig elektriker för inkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Subaru Solterra.

Samma plattform som Toyota's bZ4X, kanske finns någon sådan?
Eller du är helt låst på Subaru?

Storleksmässigt finns det säkert ett antal bilar, men i princip alla är det väl lång leverans på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Samma plattform som Toyota's bZ4X, kanske finns någon sådan?
Eller du är helt låst på Subaru?

Storleksmässigt finns det säkert ett antal bilar, men i princip alla är det väl lång leverans på.

I princip ja. Har bra kontakt med säljaren sedan 80-talet. Han har kört samma firma sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Japp, det är behörig elektriker och har även dubbelkollat med lokala elnätsbolaget.

Skrivet av ehsnils:

Om en elektriker inte vill göra det så är det antagligen på grund av osäkerhet när det gäller regler och elbolaget.

Jag skulle tro att vägen in är att gå via elbolaget och höra om just det lokala elbolaget tillåter det och sedan att de kan få tipsa om lämplig elektriker för inkopplingen.

Tack, trodde ett tag att jag var tokig som ville göra såhär!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte köpa mig en Type 2 => Schuko-kabel att ha på gotland tills vi fixar laddbox där. Det finns ju en del att välja på.
Någon som t ex har erfarenhet av Delcatos?

https://www.webhallen.com/se/product/320360-DELTACO-e-Charge-...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Plockade ut en ID.5 GTX igår.
Beställde 2022-06-29.

Första elbilen, känns väldigt gedigen och bra byggkvalitet.
Tyvärr så bråkar såklart we connect id-appen med mig, och jag kan inte styra allt som man ska kunna från mobilen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag tänkte köpa mig en Type 2 => Schuko-kabel att ha på gotland tills vi fixar laddbox där. Det finns ju en del att välja på.
Någon som t ex har erfarenhet av Delcatos?

https://www.webhallen.com/se/product/320360-DELTACO-e-Charge-...

Fick du inte en med bilen? Trodde de flesta hade det som mer eller mindre standard idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fick du inte en med bilen? Trodde de flesta hade det som mer eller mindre standard idag.

Jag trodde tvärtom; att det var något alla tagit bort. Tesla och KIA har tagit bort det iaf tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag trodde tvärtom; att det var något alla tagit bort. Tesla och KIA har tagit bort det iaf tror jag?

Att Tesla tar bort saker förväntar jag mig såklart, snart får man väl inte hjul med bilen... Men trodde att andra fortfarande skickar med den, fick det med min BMW t.ex..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

Någon som har en bra uppfattning om friktionsdäck till elbilar?

Har egentligen bara dessa att välja på PGA däckbrist

21” Michelin Pilot Alpin 5 (EU-friktion) på originalfälgar

20” Continental VikingContact 7 på svinfula originalfälgar

21” Hankook Winter i*cept X RW10 på eftermarknadsfälgar som inte är EV anpassade.

Jag skulle utan tvekan ta Continental, eftersom det är nordisk friktion.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Fick du inte en med bilen? Trodde de flesta hade det som mer eller mindre standard idag.

Jag fick med Type 2 till Type 2 men inte Type 2 till Schuko. Självklart skulle jag sett till att få med en (Skoda har att man kan köpa) men det tänkte jag inte riktigt på.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att Tesla tar bort saker förväntar jag mig såklart, snart får man väl inte hjul med bilen... Men trodde att andra fortfarande skickar med den, fick det med min BMW t.ex..

Den från BMW är ganska trevlig också, byter man kabel in till den för några hundralappar kan man få 11 kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag fick med Type 2 till Type 2 men inte Type 2 till Schuko. Självklart skulle jag sett till att få med en (Skoda har att man kan köpa) men det tänkte jag inte riktigt på.

Ingick inte Type 2 till 3-fas? Vill minnas att säljaren sa att det brukade ingå men det kanske har plockats bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Den från BMW är ganska trevlig också, byter man kabel in till den för några hundralappar kan man få 11 kW

Coolt, det visste jag inte! Låter ju riktigt bra i så fall för de som använder den. Min kommer nog läggas på vinden då jag använt den två gånger någon under de 5 år jag haft elbil och det var i början, känns som alla stationer är Typ 2 idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Ingick inte Type 2 till 3-fas? Vill minnas att säljaren sa att det brukade ingå men det kanske har plockats bort.

Menade till 3-fas. Lite trött

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag tänkte köpa mig en Type 2 => Schuko-kabel att ha på gotland tills vi fixar laddbox där. Det finns ju en del att välja på.
Någon som t ex har erfarenhet av Delcatos?

https://www.webhallen.com/se/product/320360-DELTACO-e-Charge-...

Ingen erfarenhet av Deltacos men däremot av denna, https://cdon.se/fordon/ev-bil-laddare-typ-2-barbar-laddkabel-...
Har funkat hur bra som helst och bra med att man kan ställa laddstyrkan plus att den minns vilken du senast använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Menade till 3-fas. Lite trött

Alltså du menade att den ingick? Bra isåfall, fick inte med nån andra gången jag lånade deras nya demobil så det gjorde mig lite orolig 🙂

Permalänk
Medlem

https://www.nyteknik.se/elbilar/operatoren-mer-chockhojer-kos...
"Dyrare energipriser innebär att kostnaden för offentlig laddning drar iväg. Nu meddelar operatören Mer vilken prislapp deras kontakter kommer med – och det är en ordentlig höjning."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ingick inte Type 2 till 3-fas? Vill minnas att säljaren sa att det brukade ingå men det kanske har plockats bort.

Antar att du menar 3-fas CEE-don till Type 2.

Räkna alltid i den riktning strömmen/energin normalt går, d.v.s. från uttag till bil. I annat fall skulle du kunna få en Type 2 med 3-fas hona.

Annars riskerar du att komma hem med fel sladd.

Permalänk
Medlem

Fick min Kona igår. Har bara kört hem från bilhandlaren än så länge, men första intrycket är väldigt positivt.

Det visade sig att man tyvärr inte fick med nån laddkabel, så har kollat runt lite. Lutar åt en Deltaco 22kW på 3 meter för publik AC-laddning. Är detta ett bra alternativ eller ska jag titta efter nåt annat? Räcker 3 meter eller ska man ha en längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Fick min Kona igår. Har bara kört hem från bilhandlaren än så länge, men första intrycket är väldigt positivt.

Det visade sig att man tyvärr inte fick med nån laddkabel, så har kollat runt lite. Lutar åt en Deltaco 22kW på 3 meter för publik AC-laddning. Är detta ett bra alternativ eller ska jag titta efter nåt annat? Räcker 3 meter eller ska man ha en längre?

Räcker med 11 kW , Kona kan endast ta emot 7,2 kW.
Ta lite längre för du vet inte hur det ser ut och det kan vara knöligt att få till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Fick min Kona igår. Har bara kört hem från bilhandlaren än så länge, men första intrycket är väldigt positivt.

Det visade sig att man tyvärr inte fick med nån laddkabel, så har kollat runt lite. Lutar åt en Deltaco 22kW på 3 meter för publik AC-laddning. Är detta ett bra alternativ eller ska jag titta efter nåt annat? Räcker 3 meter eller ska man ha en längre?

3 m är nog i kortaste laget.
Kolla upp en spiralkabel på 5 m istället. Den tar lite mindre plats och du får 5 m istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Alltså du menade att den ingick? Bra isåfall, fick inte med nån andra gången jag lånade deras nya demobil så det gjorde mig lite orolig 🙂

Ja, den ingick (Fas 3 till Typ2). Kollade mitt avtal och där stod under "standardutrustning" - "Laddkabel mode3 typ2 3 16A"

Däremot ser jag nu att man hade kunnat lägga till olika universalkablar när jag köpte bilen. Antingen en för 11000 kr ("SKODA iV universalladdare för laddning med 230/400V med tillhörande kabelväska, en praktisk rengöringssvamp för laddkabeln och ett laddanslutningsskydd. Maximal hastighet på 11 kW med 400 V/ 16A. ") eller en för 9700 kr ("SKODA iV universalladdare, Denna laddare är utformad för hemladdning med antingen ett 400 V-uttag 11 kW eller ett EU-hushållsuttag 2,3 kW.").

De har en billigare en som liknar den från Delcato för 2200 kr så kanske ska ta direkt från Skoda istället ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Räcker med 11 kW , Kona kan endast ta emot 7,2 kW.
Ta lite längre för du vet inte hur det ser ut och det kan vara knöligt att få till.

Tack för input. Fick info från bilhandlaren att bilen har en 11kW-laddare, så tänkte därför att jag inte vill gå under det, men om det är fel är det ju dumt att betala för mycket.

Permalänk
Medlem

Hmm, enligt prospektet jag fått är det en 10,5 kW 3-fas ombordladdare på min Kona. Får kolla instruktionsboken också.