Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

M50.

Tycker också förbrukningen är mycket bättre än jag förväntade mig, har kört ut från Stockholm och sen till Sala en dag och till Mariefred en annan dag (hastighet var skylt +25 km/h) och förbrukning kring 200 Wh/km båda gångerna, till Sala och tillbaka något under och Mariefred något över vilket väl är rimligt då det var en större andel 130+ km/h till Mariefred. Regnade också bitvis under båda resorna.

Får min m50 til februar 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förväntade mig dryga 10% sämre resultat i högre hastighet då den ändå har Cd på 0,25 och var osäker på hur effektiva motorerna var.

Har sagt det hela tiden, den är ganska effektiv och otroligt tyst men folk har inte riktigt velat lyssna för det är ju bara en konverterad fossilbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har sagt det hela tiden, den är ganska effektiv och otroligt tyst men folk har inte riktigt velat lyssna för det är ju bara en konverterad fossilbil

Vet inte om jag skulle kalla den otroligt tyst då det läcker in ganska mycket ljud från andra trafikanter. Ganska trist att de snålade in på akustikglas då det hade gjort den markant tystare. Däckljud är den rätt bra på att hantera dock även om EQE/E-Tron osv är tystare på den fronten också.

Permalänk
Medlem

Verkar som att min ID4 trillar av från båten och i mina nävar lagom till jul. Vi kommer behöva mer utrymme än vad ID4an kan erbjuda och funderar då antingen på takbox eller en sån thulebox som man sätter på dragkroken. Är det någon annan som har någon erfarenhet eller åsikter om det? Hur mycket i räckvidd gör det med takbox? Den kommer självklart inte vara på hela tiden men kommer ändå behövas då och då.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har sagt det hela tiden, den är ganska effektiv och otroligt tyst men folk har inte riktigt velat lyssna för det är ju bara en konverterad fossilbil

Folk tittar väldigt mycket på plattformen känns det som. Bara för att man har en plattform som möjliggör en mycket bra slutprodukt betyder inte det att en annan tillverkare med sämre förutsättningar ändå lyckas pussla ihop nåt riktigt bra. Sen tittar man väldigt mycket på batteri och laddning, men inte så mycket på vad som är en bra bil som helhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vet inte om jag skulle kalla den otroligt tyst då det läcker in ganska mycket ljud från andra trafikanter. Ganska trist att de snålade in på akustikglas då det hade gjort den markant tystare. Däckljud är den rätt bra på att hantera dock även om EQE/E-Tron osv är tystare på den fronten också.

BMW har ju haft ett problem med däckljud sedan de började köra med run-flat-däck på typ alla bilar. Vill man ha mindre ljud och bättre komfort (för de däcken är inte bra ur den aspekten heller) så bör man byta till vanliga däck med mjukare sidor. "Elbilsdäck" med ljuddämpning på insidan kanske förbättrar detta än mer förstås. (Sen vet jag inte om i4 har run-flat, men sannolikt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Folk tittar väldigt mycket på plattformen känns det som. Bara för att man har en plattform som möjliggör en mycket bra slutprodukt betyder inte det att en annan tillverkare med sämre förutsättningar ändå lyckas pussla ihop nåt riktigt bra. Sen tittar man väldigt mycket på batteri och laddning, men inte så mycket på vad som är en bra bil som helhet.

CLAR-plattformen är ju är ju tänkt för både och, medan en del egentligen aldrig varit tänkta för batterier men man klämt in dem ändå. Luftmotståndet är relativt lågt också på 4-serien, vilket det även är på generationen innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

CLAR-plattformen är ju är ju tänkt för både och, medan en del egentligen aldrig varit tänkta för batterier men man klämt in dem ändå. Luftmotståndet är relativt lågt också på 4-serien, vilket det även är på generationen innan.

Det känns som den stora skillnaden mellan en dedikerad elbilsplattform och en "för allt" är utrymmen, både i kupén och i frunken (om det ens finns någon). Vill man ha den luftiga känslan som en elbil traditionellt har så får man inte riktigt det från typ i4 eller C40 och mittenplatsen bak blir ju rätt mycket sämre med en "kardantunnel". Men gillar man lite tightare känsla, och kanske inte bryr sig om mittenplatsen bak så mycket, så spelar det ju ingen större roll. Tidigare när det mer var fossilbilsplattformar som man modifierade till att kunna köras på el fanns det lite mer nackdelar, svårt att få in så mycket batterier exempelvis, men dagens plattformar har ju ofta elbilen med från början liksom.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort klart lösningen hemma så jag dels kan köra luftvärmepump via bilen och sen ett uttag inomhus som också går via V2L via bilen Rätt fränt och man kan spara en hel del pengar vid dyr el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

BMW har ju haft ett problem med däckljud sedan de började köra med run-flat-däck på typ alla bilar. Vill man ha mindre ljud och bättre komfort (för de däcken är inte bra ur den aspekten heller) så bör man byta till vanliga däck med mjukare sidor. "Elbilsdäck" med ljuddämpning på insidan kanske förbättrar detta än mer förstås. (Sen vet jag inte om i4 har run-flat, men sannolikt.)

Verkar inte vara run-flats på min i4a iaf när jag kollar upp däcken på nätet så det är ju bra. Kört BMW med run-flats förut och det gillade jag inte.

Skrivet av snajk:

Det känns som den stora skillnaden mellan en dedikerad elbilsplattform och en "för allt" är utrymmen, både i kupén och i frunken (om det ens finns någon). Vill man ha den luftiga känslan som en elbil traditionellt har så får man inte riktigt det från typ i4 eller C40 och mittenplatsen bak blir ju rätt mycket sämre med en "kardantunnel". Men gillar man lite tightare känsla, och kanske inte bryr sig om mittenplatsen bak så mycket, så spelar det ju ingen större roll. Tidigare när det mer var fossilbilsplattformar som man modifierade till att kunna köras på el fanns det lite mer nackdelar, svårt att få in så mycket batterier exempelvis, men dagens plattformar har ju ofta elbilen med från början liksom.

Baksätet är väldigt tight i i4an, en dedikerad platform hade garanterat blivit bättre där. Nu har jag dessutom M-sportstolarna som tar ytterligare benutrymme från baksätet så det blir ännu värre där. Och som du säger saknas det frunk också så man tappar packningsutrymme.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av K-D][Aramis:

Nu har jag gjort klart lösningen hemma så jag dels kan köra luftvärmepump via bilen och sen ett uttag inomhus som också går via V2L via bilen Rätt fränt och man kan spara en hel del pengar vid dyr el.

Det lät spännande! Vilken bil har du och hur har du löst det hela?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Verkar inte vara run-flats på min i4a iaf när jag kollar upp däcken på nätet så det är ju bra. Kört BMW med run-flats förut och det gillade jag inte.

Det var ju positivt.

Citat:

Baksätet är väldigt tight i i4an, en dedikerad platform hade garanterat blivit bättre där. Nu har jag dessutom M-sportstolarna som tar ytterligare benutrymme från baksätet så det blir ännu värre där. Och som du säger saknas det frunk också så man tappar packningsutrymme.

Jo precis. Men för en som tidigare varit spekulant på 4-serien så kanske baksäte och bagage inte är särskilt högt prioriterat egentligen, och för en sådan är ju i4 ett stort steg upp på andra områden ändå liksom. Många är väldigt fokuserade på att få det bästa på en massa områden, men man kanske borde tänka mer på att få vad som räcker för en själv liksom. Till exempel laddare på 11 KW, hur många behöver faktiskt det hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det lät spännande! Vilken bil har du och hur har du löst det hela?

Har en Kia Ev6. Har dragit kabel från säkringsskåpet ut till yttervägg där bilen står parkerad. Där finns en kopplingsdosa samt ett uttag uppsatt.

I andra änden så finns säkringar där man kan välja om värmepumpen ska köras via elnät, bil eller vara helt avslagen (tre lägen, 1-0-2).

Håller på att renovera huset så allt kring säkringarna ska bytas ut och sedan kommer allt sitta i samma skåp, så bortse från att det ser förjävligt ut där

Sladden mellan bilen och väggen är en vanlig stickkontakt till adaptern i bilen och sedan en CEE in i väggen. (Sladden är något längre nu så den inte hänger i luften)

Finns folk i USA som tagit det steget längre och satt in allt vid inkommande elmätare så du kan ansluta bilen och sen själv välja vilken säkringsgrupp osv du ska köra via bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Men för en som tidigare varit spekulant på 4-serien så kanske baksäte och bagage inte är särskilt högt prioriterat egentligen, och för en sådan är ju i4 ett stort steg upp på andra områden ändå liksom. Många är väldigt fokuserade på att få det bästa på en massa områden, men man kanske borde tänka mer på att få vad som räcker för en själv liksom. Till exempel laddare på 11 KW, hur många behöver faktiskt det hemma?

Ja det finns ingen perfekt bil, hade gärna sett i4an på en dedikerad elbilsplattform såklart för det hade gett mer interna utrymmen men det innebär inte att jag hellre tagit säg en Model 3 bara därför. Utrymmet där bak i i4an räcker för att samåka med syskon till föräldrarna utanför stan eller att åka 4 vuxna till fjällen även om det inte är det största utrymmet i världen, och det är ungefär de enda gångerna det är fler än mig och frun i bilen så bara det fungerar så är vi nöjda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det finns ingen perfekt bil, hade gärna sett i4an på en dedikerad elbilsplattform såklart för det hade gett mer interna utrymmen men det innebär inte att jag hellre tagit säg en Model 3 bara därför. Utrymmet där bak i i4an räcker för att samåka med syskon till föräldrarna utanför stan eller att åka 4 vuxna till fjällen även om det inte är det största utrymmet i världen, och det är ungefär de enda gångerna det är fler än mig och frun i bilen så bara det fungerar så är vi nöjda.

Jo precis. Många, de utan hemmaboende barn exempelvis, använder ju baksätet ytterst sporadiskt och då är man väl villig att kompromissa med det. Vi har ju alla våran högst personliga prioritetsordning för funktioner och aspekter när vi väljer en ny bil liksom, och det är ju bra att man faktiskt tänker på vad man behöver och inte nödvändigtvis att sikta på toppen av allt liksom.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av K-D][Aramis:

Har en Kia Ev6. Har dragit kabel från säkringsskåpet ut till yttervägg där bilen står parkerad. Där finns en kopplingsdosa samt ett uttag uppsatt.

I andra änden så finns säkringar där man kan välja om värmepumpen ska köras via elnät, bil eller vara helt avslagen (tre lägen, 1-0-2).

Håller på att renovera huset så allt kring säkringarna ska bytas ut och sedan kommer allt sitta i samma skåp, så bortse från att det ser förjävligt ut där

Sladden mellan bilen och väggen är en vanlig stickkontakt till adaptern i bilen och sedan en CEE in i väggen. (Sladden är något längre nu så den inte hänger i luften)

Finns folk i USA som tagit det steget längre och satt in allt vid inkommande elmätare så du kan ansluta bilen och sen själv välja vilken säkringsgrupp osv du ska köra via bilen.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/a2q4tsljgc4saunyhejthq6

https://www.bildtagg.se/file/thumb/b17pe920i5rzwc9pwvn764d

Sjukt häftigt om du frågar mig! Samkör du detta med tim-debitering på elpriset förmodar jag?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Sjukt häftigt om du frågar mig! Samkör du detta med tim-debitering på elpriset förmodar jag?

Japp dock tänkte jag främst använda det i vinter om det är stora prisskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Verkar som att min ID4 trillar av från båten och i mina nävar lagom till jul. Vi kommer behöva mer utrymme än vad ID4an kan erbjuda och funderar då antingen på takbox eller en sån thulebox som man sätter på dragkroken. Är det någon annan som har någon erfarenhet eller åsikter om det? Hur mycket i räckvidd gör det med takbox? Den kommer självklart inte vara på hela tiden men kommer ändå behövas då och då.

Förbrukning är i min mening sekundärt, det finns andra saker som ger mer ångest i kategorin externa lastutrymmen.

ID4 är t ex ganska hög, 164 cm. Vi ska skaffa takbox för att kunna lasta skidor men det blir ett pussel att få totalhöjden under 2 m så man kan slappna av i garage (vårt eget och flertalet p-hus i stan).

Är det istället en barnvagn som ska fraktas behöver boxen vara stor och då kan man glömma garage-biten, utomhus or gtfo.

Är någon av er kort? Inte askul med box.

Vill ni istället ha nytta av p-sensorer och kamera? Box.

Kan ni ta av och förvara box enkelt, t ex med en sån takmonterad vinsch som Thule säljer? Annars kommer den sitta på för jämnan.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har en Kia Ev6. Har dragit kabel från säkringsskåpet ut till yttervägg där bilen står parkerad. Där finns en kopplingsdosa samt ett uttag uppsatt.

I andra änden så finns säkringar där man kan välja om värmepumpen ska köras via elnät, bil eller vara helt avslagen (tre lägen, 1-0-2).

Håller på att renovera huset så allt kring säkringarna ska bytas ut och sedan kommer allt sitta i samma skåp, så bortse från att det ser förjävligt ut där

Sladden mellan bilen och väggen är en vanlig stickkontakt till adaptern i bilen och sedan en CEE in i väggen. (Sladden är något längre nu så den inte hänger i luften)

Finns folk i USA som tagit det steget längre och satt in allt vid inkommande elmätare så du kan ansluta bilen och sen själv välja vilken säkringsgrupp osv du ska köra via bilen.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/a2q4tsljgc4saunyhejthq6

https://www.bildtagg.se/file/thumb/b17pe920i5rzwc9pwvn764d

Sannolikt är det där inte en godkänd installation då man ska ha en riktigt reservkraftsomkopplare och vara anmält till nätägaren. Det är för att den stackars linjemontören som fixar strömavbrottet inte ska få sig en kyss på en fas från din EV6 för att en säkring råkar stå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

(Sen vet jag inte om i4 har run-flat, men sannolikt.)

Min i4 har inte runflat, och det är inget som är speciellt specificerat från min sida.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Sannolikt är det där inte en godkänd installation då man ska ha en riktigt reservkraftsomkopplare och vara anmält till nätägaren. Det är för att den stackars linjemontören som fixar strömavbrottet inte ska få sig en kyss på en fas från din EV6 för att en säkring råkar stå fel.

Det är redan fixat. Så det kan inte matas bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHGbg:

Min i4 har inte runflat, och det är inget som är speciellt specificerat från min sida.

Runflat är ett tillval och finns inte med som standard

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något mer än mig när Ioniq6 lanseras?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten artikel rörande hur folk upplever däckslitage, vilket har diskuterats en del tidigare i tråden. Den är från senast upplagan av tidningen Elbilen.

Syns lite dåligt men jag hoppas att ni som är intresserade kan läsa iaf.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ingen som vet något mer än mig när Ioniq6 lanseras?

Har för mej det är våren 23 i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har en Kia Ev6. Har dragit kabel från säkringsskåpet ut till yttervägg där bilen står parkerad. Där finns en kopplingsdosa samt ett uttag uppsatt.

I andra änden så finns säkringar där man kan välja om värmepumpen ska köras via elnät, bil eller vara helt avslagen (tre lägen, 1-0-2).

Håller på att renovera huset så allt kring säkringarna ska bytas ut och sedan kommer allt sitta i samma skåp, så bortse från att det ser förjävligt ut där

Sladden mellan bilen och väggen är en vanlig stickkontakt till adaptern i bilen och sedan en CEE in i väggen. (Sladden är något längre nu så den inte hänger i luften)

Finns folk i USA som tagit det steget längre och satt in allt vid inkommande elmätare så du kan ansluta bilen och sen själv välja vilken säkringsgrupp osv du ska köra via bilen.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/a2q4tsljgc4saunyhejthq6

https://www.bildtagg.se/file/thumb/b17pe920i5rzwc9pwvn764d

Skrivet av K-D][Aramis:

Det är redan fixat. Så det kan inte matas bakåt.

Precis det där bad jag en elektriker göra åt mig (samma bil), men det var nej på det.
Är det någon behörig som gjort det här?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Har för mej det är våren 23 i Sverige.

Jag har ångest min bil löper ut sommaren 2023 men jag vill ha en Ioniq 6. Frågan är om dom hinner få ut några bilar till nästa sommar. XD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Här kommer en liten artikel rörande hur folk upplever däckslitage, vilket har diskuterats en del tidigare i tråden. Den är från senast upplagan av tidningen Elbilen.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Syns lite dåligt men jag hoppas att ni som är intresserade kan läsa iaf.

En artikel från Nokian själva
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/elbilar-sl...

Permalänk
Medlem

Reklam från Nokian och oerhört märklig. Kör man så att antisladd/antispinnsystemet ständigt griper in pga gaspådrag (om vi inte pratar blankis o dyl) kommer det att gå mycket däck, oavsett drivmedel. Sedan går det förstås åt ännu mer om man kör utan och det bolmar gummirök ur hjulhusen…

Permalänk
Medlem

Var inne på lokala handlaren och det visade sig att alla elbilar av modellen jag ville ha redan är slutsålda i Sverige.