Photoshop tar minst 10 sekunder att starta - vad kan man göra för att minska den tiden?

Permalänk
Medlem

Photoshop tar minst 10 sekunder att starta - vad kan man göra för att minska den tiden?

Lite axplock ur datorspecifikationerna, ur System Information:

Citat:

OS Name Microsoft Windows 11 Pro
Version 10.0.22621 Build 22621
Processor:AMD Ryzen 5 2600X Six-Core Processor, 3800 Mhz, 6 Core(s), 12 Logical Processor(s)
BaseBoard Product: Asus TUF B450M-PRO GAMING
Installed Physical Memory (RAM): 32,0 GB @ 3200Mhz
Available Physical Memory: 24,3 GB
System Disk: Model: Samsung SSD 960 EVO 250GB
Extra Disk: Model: KINGSTON SA2000M8250G
Display: Name AMD Radeon RX 5600 XT

PS Scratch disk ligger på separat disk, Kingston ovan.
Angiven tid på PS start är ungefärlig, men stämmer väl på nystartad burk. Går ju lite snabbare efter några uppstarter.
Jag vet att PS ställer krav på CPU så om ni dissar det är det ok, men lite nyfiken på vad jag borde välja för uppgradering som inte kostar skjortan som kan göra skillnad.

En detalj är att det startar alltid i "Lightroom" läge och jag trodde det var "Home" så hakade av den och det gjorde inget resultat, först efter att jag sagt åt extensions att inte haka upp mitt online album gick det en aning snabbare, men fortfarande runt 9-10s.

Performance inställningarna säger mig inte så mycket har aktiverat GPU fram och tillbaka utan resultat.

Det är senaste PS 23.5.1

Några tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En uppriktig fråga: Hur är detta ett problem? Startar du inte bara Photoshop när du börjar jobba och så är det igång hela dagen?

Förr i tiden hade ju man tid att brygga kaffe under tiden som datorn bootade, nu hinner man knappt öppna en burk Monster. Det är väl det egentliga problemet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

En uppriktig fråga: Hur är detta ett problem? Startar du inte bara Photoshop när du börjar jobba och så är det igång hela dagen?

Förr i tiden hade ju man tid att brygga kaffe under tiden som datorn bootade, nu hinner man knappt öppna en burk Monster. Det är väl det egentliga problemet?

Nu försöker vi brygga kaffe utan att Teams timar ut och säger att man är frånvarande istället.

Permalänk
Medlem

10 sekunder? Jag tycker det låter skapligt snabbt.

Vad gör det för skillnad praktiskt om det skulle starta på halva tiden?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det i normala fall ta att starta Photoshop?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har en Ryzen 3900X och WD Black SN750 M.2 disk, om jag inte haft Photoshop igång tidigare tar det 14 sekunder, om jag stänger Photoshop och startar igen tar det ungefär 7,5 sekund.

Ingen av tiderna höjer jag på ögonbrynen för.
Det är helt normala tider.

Vad ska du göra med tiden du sparar? Mer tid att vara stressad inför morgondagen?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nyare photoshop tar betydligt längre tid att starta än äldre versioner har jag märkt i alla fall.
Vilket känns lite konstigt om nu inte mer läses in jämfört med äldre versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur lång tid brukar det i normala fall ta att starta Photoshop?

5-10 sekunder.... Dagens nya i-landsproblem?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nu har jag inte photoshop men har inte det alltid varit segt att start? Kanske är snabbare på Mac?

Hittade ingen video där man kan se hur lång tid det tar för andra att starta.
Här verkar någon kass guide finnas för att göra det "snabbare". Jag kan dock inte säga hur troligt det är att det går snabbare eller inte
https://www.youtube.com/watch?v=NyTQtjuZh3A

Permalänk
Medlem

Hur är detta ett problem?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

För mig tar det runt 8 sekunder att starta. Win 11 Pro, i7 12700k, 64 GB ram, nvidia RTX 3080.

Permalänk
Bildexpert

5 sek här, ibland lite längre om Creative Cloud hittar någon uppdatering som den börjar ladda ner. Sitter med Windows 10, i9-10900k, 32GB DDR4 och RTX 3090. SSD:n är en 1TB Intel 660p.

Viktigaste i min bok är dock inte starttiden utan att programmet funkar som det ska. Just Adobes mjukvaror är ju väldigt instabila emellanåt men PS tycker jag funkar helt ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Lite axplock ur datorspecifikationerna, ur System Information:

PS Scratch disk ligger på separat disk, Kingston ovan.
Angiven tid på PS start är ungefärlig, men stämmer väl på nystartad burk. Går ju lite snabbare efter några uppstarter.
Jag vet att PS ställer krav på CPU så om ni dissar det är det ok, men lite nyfiken på vad jag borde välja för uppgradering som inte kostar skjortan som kan göra skillnad.

En detalj är att det startar alltid i "Lightroom" läge och jag trodde det var "Home" så hakade av den och det gjorde inget resultat, först efter att jag sagt åt extensions att inte haka upp mitt online album gick det en aning snabbare, men fortfarande runt 9-10s.

Performance inställningarna säger mig inte så mycket har aktiverat GPU fram och tillbaka utan resultat.

Det är senaste PS 23.5.1

Några tips?

Nä, finns inget du kan göra för att spara 1sec el 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nyare photoshop tar betydligt längre tid att starta än äldre versioner har jag märkt i alla fall.
Vilket känns lite konstigt om nu inte mer läses in jämfört med äldre versioner.

Lite grann vad jag var ute efter.

Då vet jag att det kan anses normalt.

@Phod @Dreijer

Jag kör PS mera sporadiskt och ibland är det bara för lite snabba edits och sånt, sitter sällan mer än 10 minuter åt gången när jag vet vad jag gör, vilket inte är alltid. Det har blivit mer och mer komplicerat för vissa saker.

Tack för svar allihopa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Nu har jag inte photoshop men har inte det alltid varit segt att start? Kanske är snabbare på Mac?

På min M2 Air tar det några få sekunder i varje fall. Men ja, inget som spelar så stor roll för min del.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

På min M2 Air tar det några få sekunder i varje fall. Men ja, inget som spelar så stor roll för min del.

Rent generellt tycker jag att det ofta är problem med Adobe-produkter på Windows, i jämförelse med MacOS.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tog 8 sekunder för mig med dator i sign, med andra ord är nog inte 10 sekunder något att bry sig om

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Photoshop blivit aningen segare att starta sedan de började med Creative Cloud. Det är förmodligen någon/några sekunder som går åt att kommunicera med deras servrar/moln.

Jag har Photoshop installerat på en av mina NVMe gen 3 SSDs, en PNY XLR8 CS3030 2TB, som är halvfull. Jag kör Windows 10 Pro, jag är rätt säker på att det går snabbare i Win 11 enligt tester. Jag testade precis hur lång tid det tog för mig efter en omstart av datorn, och resultatet blev ~11,50 sekunder att starta Photoshop. Efter första starten, och jag öppnar en andra, tredje eller fjärde gång går det på ~8,50-11 sekunder (varierar rätt mycket). Det kanske skulle gå lite snabbare om jag bytte till min PCIe gen 4 NVMe 2TB SSD, men jag är tveksam.

Så det är inte någon onormal tid du har, och jag tror inte det finns något enkelt knep för att få det att starta snabbare. En snabb SSD och hög singel core-prestanda på CPU är nog det viktigaste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Jag kommer ihåg när jag satt på en C64, då kunde det ta upp till 90 minuter att ladda in ett spel