EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Valmöjligheter som inte ger någon (nämnvärd) praktisk skillnad är inte positivt. Standardisering däremot är positivt. Tycker du att det är tyranni att tvinga en tillverkare att använda samma kontakt som alla andra så får det stå för dig.

Jo, när det kommer dekret från ansiktslösa byråkrater som begränsar folks valfrihet på helt godtyckliga grunder så är det tyranni maskerad som demokrati. Detta är bara ytterligare ett steg mot ett samhälle där staten gör alla dina livsval. Kina är rätt duktiga på den punkten tydligen, men de har ju faktiskt val så jag jag antar att det är i god demokratisk ordning.

Eftersom EU urartat till anarkotyranni så ödslar de en massa tid och skattepengar på att bestämma utseendet på folks laddkabel till mobilen (vilket är ett fullständigt icke-problem), samtidigt som de förhalar eller helt struntar i de stora problem inom unionen som de praktiskt taget ensamma har resurserna att lösa.

Jag tycker det är märkligt att folk har så svårt att se det sluttande planet bara för att det råkar vara deras hatobjekt till varumärke som är måltavlan just den här gången.

Permalänk
Medlem

Idioti på allra högsta nivå, inget företag kommer utveckla nya standarder för de vet inte om de kommer kunna användas.
EU är ren och skär idioti rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att lagen är ganska dålig och kom alldeles för sent. Hade den kommit för 5 år sedan, fine. Men nu? Det är väl i princip bara iPhone som har lightning, och det börjar närma sig att de av egen maskin går vidare, till förmodligen endast trådlös laddning.

Nä.. det här var bara slöseri med tid och framförallt pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tycker att lagen är ganska dålig och kom alldeles för sent. Hade den kommit för 5 år sedan, fine. Men nu? Det är väl i princip bara iPhone som har lightning, och det börjar närma sig att de av egen maskin går vidare, till förmodligen endast trådlös laddning.

Nä.. det här var bara slöseri med tid och framförallt pengar

Jag tycker den är bra ock att den kom i rätt tid. För fem år sedan fanns knappt USB-C och då hade vi suttit med den kassa Micro-USB som standard. Apple får helt enkelt finna sig i att de inte kan köra sitt eget race helt och hållet om de vill sälja i EU. De har gått över till USB-C på datorer och paddor så varför inte på telefoner? Lightning är dessutom fruktansvärt långsamt på både laddning med deras långsamma standard och dataöverföringshastigheten är ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag tycker den är bra ock att den kom i rätt tid. För fem år sedan fanns knappt USB-C och då hade vi suttit med den kassa Micro-USB som standard. Apple får helt enkelt finna sig i att de inte kan köra sitt eget race helt och hållet om de vill sälja i EU. De har gått över till USB-C på datorer och paddor så varför inte på telefoner? Lightning är dessutom fruktansvärt långsamt på både laddning med deras långsamma standard och dataöverföringshastigheten är ännu värre.

Det är ju min poäng, USB C fanns knappt eftersom övergången var väldigt trög från att ha Micro-usb. Den här lagen hade alltså gjort större nytta då än vad den kommer göra nu. Historiskt sett har det tagit ca 10 år innan Apple lämnar en standard. Därför tänker jag att det är dags nu ändå att de lämnar den eftersom lightning-kabeln kom för 10 år sedan i september.

Återigen, de har börjat gå över på datorer och paddor, man måste ju kunna se att de oavsett lagen håller på att gå över till en annan standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Korkat om det kommer till rakapparater, hårtrimmer och liknande. USB-C har väldigt svag fasthållning jämfört med en rejäl kontakt av rund typ, så stor risk att sladden åker ur mitt i klippandet eller rakandet. Inte alls bra!

Generellt är USB-C en dålig kontakt rent mekaniskt. Jag förstår att den är populär pga storleken och standardens kapaciteter för ström och dataöverföring, men det är fortfarande en kass kontakt.

Finns säkert något dokument med en ordentlig utläggning, men här en sammanfattning kring vilka typer av enheter som inkluderas:

"Included devices: new rules would apply to handheld mobile phones, tablets, digital
cameras, headphones, headsets, handheld videogame consoles and portable speakers
capable of being recharged through wired charging (new annex Ia, part I). The
Commission decided not to include laptops or radio-controlled toys, as their charging
characteristics significantly differ from mobile phones', while smart watches and fitness
bands were excluded for reasons related to, for instance, their size and conditions of
use."

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/69881...

Jag tror folk missar lite att EU påbörjade det här projektet för över 10 år sedan när det var vilda västern på laddfronten, och var drivande till att vi faktiskt började se USB-standarden som laddnings-standard för en hel drös enheter, dom drev ju fram överenskommelsen bland telefontillverkarna att samlas kring samma kontaktdon (då micro-b, Apple skrev också på detta men klarade sig eftersom laddaren var usb-kompatibel och att dom erbjöd en micro-b->lightingbolt adapter). Detta är ju bara en naturlig fortsättning på det arbetet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, när det kommer dekret från ansiktslösa byråkrater som begränsar folks valfrihet på helt godtyckliga grunder så är det tyranni maskerad som demokrati. Detta är bara ytterligare ett steg mot ett samhälle där staten gör alla dina livsval. Kina är rätt duktiga på den punkten tydligen, men de har ju faktiskt val så jag jag antar att det är i god demokratisk ordning.

Ta inte i så du spricker.

Detta handlar inte om att låta staten göra dina livsval utan om att standardisera kring en kontakt så att alla kan använda samma. Du får gärna förklara hur du menar att det är tyranni.

Citat:

Eftersom EU urartat till anarkotyranni så ödslar de en massa tid och skattepengar på att bestämma utseendet på folks laddkabel till mobilen (vilket är ett fullständigt icke-problem), samtidigt som de förhalar eller helt struntar i de stora problem inom unionen som de praktiskt taget ensamma har resurserna att lösa.

EU har många områden de jobbar på parallellt, standardisering är en väldigt viktig aspekt för en frihandelsorganisation som EU ändå är. Olika standarder, proprietära standarder eller frånvaro av standardisering är ett hinder för den fria marknaden.

Citat:

Jag tycker det är märkligt att folk har så svårt att se det sluttande planet bara för att det råkar vara deras hatobjekt till varumärke som är måltavlan just den här gången.

Det är inte därför vi (jag i alla fall) tycker detta är bra. Huruvida Apple tvingas in i standarden påverkar inte mig i någon större utsträckning men jag är glad att kameror exempelvis får en standardkontakt. Min förhoppning är ju också att en påtvingad standardisering på ett urval produkter också sprider sig till andra kategorier, som laptops där vi redan är på god väg. Men också saker som tangentbord och möss, jag har flera jag har köpt det senaste året som fortfarande kör micro-B vilket är katastrof.

Permalänk
Medlem

@snajk

Jag gillar standardisering när det kommer ur en frivillig basis baserad på praktikalitet. Vilka andra områden tycker du att EU ska lagstifta om standardisering på?

Mellanmjölk duger ju faktiskt åt alla, så EU borde ju enligt samma logik gå in och bestämma att endast mellanmjölk ska få saluföras. Det blir ju fördelar för mejerierna som bara behöver sälja en sorts mjölk samtidigt som ingen konsument behöver bli förvirrad över att de ville ha standardmjölk men råkade köpa lättmjölk.

Precis så absurt är det att gå in och detaljreglera vilket uttag folk ska få ha på sin telefon, när nästan 35% av den europeiska marknaden redan har sagt att de vill ha en specifik standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@snajk

Jag gillar standardisering när det kommer ur en frivillig basis baserad på praktikalitet. Vilka andra områden tycker du att EU ska lagstifta om standardisering på?

Mellanmjölk duger ju faktiskt åt alla, så EU borde ju enligt samma logik gå in och bestämma att endast mellanmjölk ska få saluföras. Det blir ju fördelar för mejerierna som bara behöver sälja en sorts mjölk samtidigt som ingen konsument behöver bli förvirrad över att de ville ha standardmjölk men råkade köpa lättmjölk.

Precis så absurt är det att gå in och detaljreglera vilket uttag folk ska få ha på sin telefon, när nästan 35% av den europeiska marknaden redan har sagt att de vill ha en specifik standard.

Då får du nog först hitta hur förekomsten av andra typer av mjölk i producentledet inom EU ställer till med problem nog för att ditt förslag skall gå igenom.

Problemen med för många olika laddare och laddsladdar till mobiler är ett riktigt existerade problem som är allt anat än litet:

Citat:

The study also found that consumers have more chargers than they need and that, in 2018, these excess mobile phone chargers were responsible for 11 000 tonnes of e-waste and 600 kilotonnes of CO2 emission equivalent.

Vi lever i ett samhälle och det finns saker där i som har behov av reglering, förekomsten av standardmjölk är ingen sådan (såvida du inte kan påvisa det). Ska vi annars t.ex tillåta varje enskild förare att helt fritt välja om de ska köra höger- eller vänster-trafik från en dag till en annan? Tillåta olika elbolag att fritt välja spänning, frekvens samt eluttag?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@snajk

Jag gillar standardisering när det kommer ur en frivillig basis baserad på praktikalitet. Vilka andra områden tycker du att EU ska lagstifta om standardisering på?

Mellanmjölk duger ju faktiskt åt alla, så EU borde ju enligt samma logik gå in och bestämma att endast mellanmjölk ska få saluföras. Det blir ju fördelar för mejerierna som bara behöver sälja en sorts mjölk samtidigt som ingen konsument behöver bli förvirrad över att de ville ha standardmjölk men råkade köpa lättmjölk.

Precis så absurt är det att gå in och detaljreglera vilket uttag folk ska få ha på sin telefon, när nästan 35% av den europeiska marknaden redan har sagt att de vill ha en specifik standard.

Det blir inte mer sant för att du hittar på långsökta liknelser. Eller menar du att lightning gör din telefon bättre på något sätt?

Situationen nu är väl mer som ifall Skånemejerier hade en mjölkkartong som inte passade i vanliga kylskåp utan man var tvungen att antingen köpa en speciell modell av kyl, som då inte hade haft plats för vanliga mjölkkartonger, eller köpa en adapter för att få in skånemjölken i en vanlig kyl. Det låter befängt förstås, men det är ju för att det är det.

Och 35% har inte sagt att de vill ha det utan 35% accepterar en avvikande laddkontakt. De flesta skiter nog fullständigt i vilken kontakt deras telefon har så länge den kan laddas med den medföljande kabeln, och en stor del föredrar säkerligen att ha samma kontakt som de hade innan eller som resten av familjen. "Kontaktpreferenser" utöver dessa är specialintressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det är ju min poäng, USB C fanns knappt eftersom övergången var väldigt trög från att ha Micro-usb. Den här lagen hade alltså gjort större nytta då än vad den kommer göra nu. Historiskt sett har det tagit ca 10 år innan Apple lämnar en standard. Därför tänker jag att det är dags nu ändå att de lämnar den eftersom lightning-kabeln kom för 10 år sedan i september.

Återigen, de har börjat gå över på datorer och paddor, man måste ju kunna se att de oavsett lagen håller på att gå över till en annan standard.

Trådlös laddning, ja. Men det dröjer läääänge innan den kommer upp i acceptabla laddtider. Apple har redan skrotat laddplattan de trodde så starkt på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ceji:

Trådlös laddning, ja. Men det dröjer läääänge innan den kommer upp i acceptabla laddtider. Apple har redan skrotat laddplattan de trodde så starkt på.

En standardisering kan i praktiken innebära att man kan ladda på många fler platser för att möjligheten finns det skulle i så fall kunna leda till att man inte vill ha snabbladdning utan försöker ladda så skonsamt som möjligt för batterierna både med kabel och trådlöst, själv så laddar jag nästan bara trådlöst och mellansnabbt för att det är så extremt bekvämt och enkelt att bara lägga ifrån sig telefonen på en viss plats i stället för att behöva strula med kablar. Man kan alltså ladda ofta och lite på ett mycket enklare sätt än om man ska i med en kabel.
Men jag borde nog ordna en riktigt långsam trådlös laddare, vore bra om de hade enkelt ställbar laddeffekt/tid så att man kunde välja 10 h för nattladdning eller kanske ett strömförsörjningsläge där man kan maximera strömmen till max någon enstaka mA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är märkligt att folk har så svårt att se det sluttande planet bara för att det råkar vara deras hatobjekt till varumärke som är måltavlan just den här gången.

Hade du gnällt lika mycket om alla hade gått över till Apples Lightning-standard?

Jag saknar verkligen inte tiden där alla tillverkare hade sin egen standard där "har någon en Nokia-laddare?" var en av de vanligaste frågorna man ställde till sina vänner.
Standardisering är för det mesta positivt och tar inte död på innovation för det. Se hur USB C-standarden fortsätter utvecklas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Hade du gnällt lika mycket om alla hade gått över till Apples Lightning-standard?

Jag saknar verkligen inte tiden där alla tillverkare hade sin egen standard där "har någon en Nokia-laddare?" var en av de vanligaste frågorna man ställde till sina vänner.
Standardisering är för det mesta positivt och tar inte död på innovation för det. Se hur USB C-standarden fortsätter utvecklas.

Precis. Nokia var ju ändå rätt snälla på den punkten, Ericsson hade ju nya modeller av laddkontakter varje år kändes det som. Dessutom var de så kassa, de där med små fjädrande plastgrejer som skulle in i hål i telefonen för att hålla kvar sladden som alltid gick sönder så att man fick balansera upp telefonen i någon vinkel så att laddkontakten fick kontakt med blecken.

Permalänk
Avstängd

Köpte en steam-deck idag, tyvärr har den ju bajskontakt (a.k.a USB-C) vilket fick mig att minnas denna tråden, har tagit upp den ur kartongen och pluggat in laddaren EN gång och nu är kontakten utsliten, har ägt den i 5 minuter, Heja EU.......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Köpte en steam-deck idag, tyvärr har den ju bajskontakt (a.k.a USB-C) vilket fick mig att minnas denna tråden, har tagit upp den ur kartongen och pluggat in laddaren EN gång och nu är kontakten utsliten, har ägt den i 5 minuter, Heja EU.......

Typiskt SBS / PEBCAK-problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Köpte en steam-deck idag, tyvärr har den ju bajskontakt (a.k.a USB-C) vilket fick mig att minnas denna tråden, har tagit upp den ur kartongen och pluggat in laddaren EN gång och nu är kontakten utsliten, har ägt den i 5 minuter, Heja EU.......

Hur kan den vara utsliten efter 1 gång?

Skrivet av stgr:

Typiskt SBS / PEBCAK-problem

Ja, verkligen SBS om man lyckats ha sönder en USB-C kontakt på 5 minuter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Hur kan den vara utsliten efter 1 gång?
Ja, verkligen SBS om man lyckats ha sönder en USB-C kontakt på 5 minuter

Tryckte försiktigt i medföljande ladd-kabeln

USB-C är så dåligt att det är ofattbart, tänk allt elektronikskrot skitkontakten skapar.

Berätta gärna hur man gör då, för måste ju vara något väldigt speciellt knep för att få de att hålla. Att hålla kontakten helt rakt och försiktigt stoppa in den i hålet och sen låta saker ligga still utan att röra dem verkar de ju uppenbart inte klara i.a.f

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Tryckte försiktigt i medföljande ladd-kabeln

USB-C är så dåligt att det är ofattbart, tänk allt elektronikskrot skitkontakten skapar.

Berätta gärna hur man gör då, för måste ju vara något väldigt speciellt knep för att få de att hålla. Att hålla kontakten helt rakt och försiktigt stoppa in den i hålet och sen låta saker ligga still utan att röra dem verkar de ju uppenbart inte klara i.a.f

Posta gärna bilder på vad som hänt och kan du beskriva hur du gjorde för att förstöra kontakten med 1 inkoppling för det kan ju inte hända med en normal metod.
Jag kopplade just in en laddkabel i surfplattan från 2017 och kabeln har laddat andra prylar också och det är inga problem med nån av kontakterna så jag är intresserad av att veta hur man förstör dem på en anslutning på normalt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tryckte försiktigt i medföljande ladd-kabeln

USB-C är så dåligt att det är ofattbart, tänk allt elektronikskrot skitkontakten skapar.

Berätta gärna hur man gör då, för måste ju vara något väldigt speciellt knep för att få de att hålla. Att hålla kontakten helt rakt och försiktigt stoppa in den i hålet och sen låta saker ligga still utan att röra dem verkar de ju uppenbart inte klara i.a.f

Jag måste hålla med @mrqaffe visa gärna. Jag hade en OnePlus 3 i 2 år och 9 månader som huvudtelefon och den telefonen har USB-C och den har fortfarande inget problem med utgången även om jag inte använder den som huvudtelefon sedan flera år tillbaka. Inte heller min fars telefon som han haft i över 3 år har något problem med USB-C porten. Mor har också inte något problem och den telefonen är över 1 år gammal. Jag har också en Redmi Note 10 Pro som jag har som huvudtelefon sedan ca 2 veckor tillbaka, har inte tagit sönder någon USB-C ELLER Micro-USB för den delen heller vad jag kan minnas överhuvudtaget. Jag gör inget precis, kopplar bara in kabeln. Jag förstår verkligen inte hur man kan ha sönder den direkt.

Skrivet av mrqaffe:

Posta gärna bilder på vad som hänt och kan du beskriva hur du gjorde för att förstöra kontakten med 1 inkoppling för det kan ju inte hända med en normal metod.
Jag kopplade just in en laddkabel i surfplattan från 2017 och kabeln har laddat andra prylar också och det är inga problem med nån av kontakterna så jag är intresserad av att veta hur man förstör dem på en anslutning på normalt sätt.

Ja, jag är också väldigt intresserad. Jag känner inte ens någon (iallafall har jag inte hört något) som haft sönder en USB-C port

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Synd att detta inte infördes för minst ett år sedan.
Glömde den unika laddaren till min versa 3 hemma denna vecka, vilket innebär att den kommer bara funka 2 dagar och sedan ha slut på batteriet för att fitbit valt att ha en unik laddare till klockan.
Hade kravet varit usb c så hade jag haft minst en laddsladd på stället jag är på väg till som jag ska vara på varje veckodag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Synd att detta inte infördes för minst ett år sedan.
Glömde den unika laddaren till min versa 3 hemma denna vecka, vilket innebär att den kommer bara funka 2 dagar och sedan ha slut på batteriet för att fitbit valt att ha en unik laddare till klockan.
Hade kravet varit usb c så hade jag haft minst en laddsladd på stället jag är på väg till som jag ska vara på varje veckodag

Smartklockor verkar dock ofta ha någon mer eller mindre proprietär trådlös laddare, det är få som ansluts med kabel.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Smartklockor verkar dock ofta ha någon mer eller mindre proprietär trådlös laddare, det är få som ansluts med kabel.

Och det suger mycket.

Jag har så svårt att förstå mig på dagens ungdom som är så villiga att betala så mycket mer, offra så många funktioner etc på en portabel enhet bara för att den ska vara lite mindre och lättare. När de samtidigt tycker det är irrelevant om man behöver ha med sig en skottkärra med idonglar vart man än går, för att det är unika kablar/portar överallt. Längre tillbaka i tiden skulle deras laptop vara superlätt, om sedan laddaren till den vägde ett par ton så var det irrelevant.

Hur de ska lösa generella laddare till smartklockorna är en bra fråga. Ej standard är något som går emot att bli ett större hinder allteftersom fler bara går ut med klockan. Och om de då saknar ström på batteriet så kan de ej ta sig hem med kollektivtrafiken, betala, öppna Bluetooth dörrar, lås etc.

Men just idag så använder de flesta enbart smartklockan som ett komplement, tar batteriet slut på den så tar de upp mobilen som de också bär med sig. Det är då inte en megakris att inte kunna ladda mobilen ute med annans laddare.

*edit*
Min egen åsikt kring smartklockor är att de fortfarande är så nya, utvecklingen går fort. Jag kan inte riktigt komma på en lösning fungerar perfekt till alla. Såklart trådlös laddning, men klockornas armband förstör placeringen av laddplattor och det blir unika ladddockor till varje klockmodell. USB C är på tok för stor för att ladda en smartklocka.

Permalänk
Avstängd

Får nog backa ngpende min klocka.
I söndags ändrade jag en inställning i klockan. Laddade fullt i söndags. Har idag 46% batteri kvar och har inte laddat klockan alls sedan i söndags. Vanligtvis brukar det annars hålla 2-2.5 dagar bara.