Den nyaste rakhyveln från Gillette

Permalänk
Medlem

Även jag kör säkerhetshyvel, köpte storpack blad för länge sen för inga pengar alls så i princip gratis att raka sig
Inte för att det var svar på frågan men...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så. Efter 2 användningar? Klart de rekommenderar slöseri, de får ju en massa pengar på det..

Allt beror på, fuktar du bladen. T.ex. har de legat i ett fuktigt badrum kanske de är slöa redan innan första användningen.
Likaså är torkningen efter sköljning det absolut viktigaste om du vill att de ens skall ha en chans att hålla nån gång till.
Vad säger Gilette maffian där?
Förhoppningsvis inte papper/handduk utan helst blåsa dem torra, har du en kompressor?

Instämmer med kören ,multi-blad rakhyvlar, BIC, gilette, wilkinsons etc är bara skit, de rycker hårstråna oavsett hur man än försöker. Personligen gillar jag japanska Feather men då är det finlir, hellre ett nytt säkerhetsrakblad varje gång från valfri tillverkare. Det gör mer skillnad än.

Enda nackdelen är väl att det inte är ok som handbagage på flyget? Man får försöka hitta något lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så. Efter 2 användningar? Klart de rekommenderar slöseri, de får ju en massa pengar på det..

Två rakningar på två veckor!? Det märks att skäggväxten varierar. Jag ser ovårdad ut om jag struntar i att raka mig en endaste dag......

Som många andra skriver rekommenderar även jag säkerhetsrakhyvel. Gillette säljer fina dubbelsidiga rakblad till dessa som jag tycker är bättre än Astra.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har du modell svinborst på hakan så är det väl typ kedjesåg som gäller när du ger dig på hygget

Skämt å sido - säkerhetshyvel som redan nämnt flertal gånger redan är kanske det bättre alternativet vid grövre skäggstrån om rakblads-eggen bara håller 1-2 rakningar innan det börja bli plågsamt - bladen kan köpas billiga och har 2 sidor. Har kamrater som stolt redovisar att de fått ärva fars/farfar/morfars säkerhetsrakhyvel från typ början av 1900-talet och ser inte tillbaka till engångshyvlar eller 5-6 bladiga skitdyra Gillette-hyvlar efter detta...

Säkerhetshyvel är utmärkt även för oss som har skägg som inte riktigt fattat att puberteten är långt bakom oss.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvlar är även mångfaldigt bättre för miljön i och med att bladen går att återvinna som ren metall.
Rakblad från Gillette och hyvlar från Bic m.fl. är bland det värsta som finns att återvinna eftersom det är metall ingjuten i plast.

Permalänk
Avstängd

Beställde nyss en säkerhetshyvel från gents efter att ha läst denna tråd, ska bli kul att testa. Var billigast där enligt prisjakt

Permalänk
Medlem

Jag kör med säkerhetshyvel, tycker det ger en närmare rakning.
Inte lika enkel eller förlåtande som Gilette men mycket billigare.
Det går också att välja hur vassa blad du använder till en säkerhetshyvel.
På så sätt anpassa den till din rakning och få färre skador :).

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Beställde nyss en säkerhetshyvel från gents efter att ha läst denna tråd, ska bli kul att testa. Var billigast där enligt prisjakt

Kul! Själv kör jag med Feathers rakhyvel och har gjort sedan 2015. Mycket bra nybörjarhyvel.

https://timetoshave.se/rakning/feather-popular-sakerhetsrakhy...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Kul! Själv kör jag med Feathers rakhyvel och har gjort sedan 2015. Mycket bra nybörjarhyvel.

https://timetoshave.se/rakning/feather-popular-sakerhetsrakhy...

Den såg ju prisvärd ut, jag valde denna efter lite snabbt googlande så verkade den rekomenderad av många
https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm

Men har som sagt noll koll :), får återkomma om någon vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Den såg ju prisvärd ut, jag valde denna efter lite snabbt googlande så verkade den rekomenderad av många
https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm

Men har som sagt noll koll :), får återkomma om någon vecka

Den blir säkert jättebra också, vet att den varit populär länge.

Billiga rakblad finns på Amazon, går att köpa 100 blad runt hundringen.

Kan vara värt att köpa ett sampler pack så du får testa lite olika märken. Lite dyrare blir det per blad men fortfarande billigt och då kan du hitta det blad som passar dig bäst.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07CQLMY71

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Jag kör med säkerhetshyvel, tycker det ger en närmare rakning.
Inte lika enkel eller förlåtande som Gilette men mycket billigare.
Det går också att välja hur vassa blad du använder till en säkerhetshyvel.
På så sätt anpassa den till din rakning och få färre skador :).

Gillette har en säkerhetshyvel numera under varumärket King C. Gillette. Ingen aning om hur den är dock. Har själv en Merkur 38C, men har i ärlighetens namn inte använt den på ganska länge pga uselt handfat och ett skåp ovanför som man slår huvudet i. Enklare med elrakare då, även om det inte är samma sak.

Särskilt som 38C inte är ställbar så skulle jag säga att vilka blad man stoppar i gör rätt stor skillnad. Sedan är det en lite annan teknik än med en ”modern” hyvel. Det är som du antyder lättare att ställa till med en ansiktsmassaker än med en sådan, även om säkerhetshyvlarna förstås var en stor förbättring i det hänseendet från rakkniv.

Sedan kommer ju frågan om vad man använder för att få raklödder. Ansiktsgrädde i sprayburk är inte helt optimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Nobby:

Två rakningar på två veckor!? Det märks att skäggväxten varierar. Jag ser ovårdad ut om jag struntar i att raka mig en endaste dag......

Som många andra skriver rekommenderar även jag säkerhetsrakhyvel. Gillette säljer fina dubbelsidiga rakblad till dessa som jag tycker är bättre än Astra.

Brukar faktiskt bli 1-2 rakning r i veckan som mest.
Blir aldrig bra så jg blir nöjd och slutar med svidande hud eller sår om jag rakar för ofta.

Just nu kör jag one blade hemma och Bic gröna när jag är ute på hotell i veckorna.

Har testat sökerhetshyvel. Samma resultat, men omsndligare med raktvål och stå och vispa upp det

Permalänk
Medlem

Jag har en säkerhetshyvel men orkade inte blanda lödder hela tiden,vad använder ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag har en säkerhetshyvel men orkade inte blanda lödder hela tiden,vad använder ni?

https://www.sliqhaq.se/sv/professional-shaving-mug

https://www.apotea.se/vali-rakkram-100-ml

Rakar mig bara två gånger i veckan dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hur står sig rakkniv mot säkerhetshyvel? Har såklart gillette, och rakat mig tidigare med kniv men orkar inte hålla på med kniv längre pågrund av barn som stressar en etc..! Stor skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hur står sig rakkniv mot säkerhetshyvel? Har såklart gillette, och rakat mig tidigare med kniv men orkar inte hålla på med kniv längre pågrund av barn som stressar en etc..! Stor skillnad?

Enorm skillnad, med rakkniv är det väldigt lätt att skära sig och man måste öva för att få till det.
En säkerhetshyvel är mycket mer som en vanlig rakhyvel, du kan fortfarande skära dig om du drar bladet längs med huden, men den gör rätt för sitt namn "säkerhetshyvel" som kom just för att göra rakning säkrare. Den största skillnaden mot en vanlig Gillettehyvel eller motsvarande är att man får lära sig att inte trycka så hårt, för det behövs inte på samma sätt med en säkerhetshyvel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Brukar faktiskt bli 1-2 rakning r i veckan som mest.
Blir aldrig bra så jg blir nöjd och slutar med svidande hud eller sår om jag rakar för ofta.

Just nu kör jag one blade hemma och Bic gröna när jag är ute på hotell i veckorna.

Har testat sökerhetshyvel. Samma resultat, men omsndligare med raktvål och stå och vispa upp det

Skrivet av Karazhan:

Jag har en säkerhetshyvel men orkade inte blanda lödder hela tiden,vad använder ni?

Det är ju ingenting som säger att man tvunget måste ha raktvål till säkerhetshyvel.
Kombinera det som funkar istället, kör med vanligt lödder om det känns bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Den såg ju prisvärd ut, jag valde denna efter lite snabbt googlande så verkade den rekomenderad av många
https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm

Men har som sagt noll koll :), får återkomma om någon vecka

Det blir en helt annan upplevelse att raka sig med en riktig hyvel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns shavette också som är rakknivsstuk, men med vanliga utbytbara blad istället för slipandet/striglandet.

Sedan finns ju säkerhetshyvlarna både som ställbara och fasta, samt med öppen ”kam” och rak. Alltså kanten på hyveln som hamnar framför bladet i rakriktningen. Vet dock inte på rak arm om det finns ställbar med öppen ”kam”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är ju ingenting som säger att man tvunget måste ha raktvål till säkerhetshyvel.
Kombinera det som funkar istället, kör med vanligt lödder om det känns bäst.

Har man en bra borste (som kan hålla mycket vatten) är dock spraygrädden inte direkt enklare än att köra med gel/tub och dra upp löddret direkt i ansiktet. Är man på resande fot är det dock mindre praktiskt med en blöt borste etc. Att vispa runt i en tvål är väl något klumpigare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Två rakningar på två veckor!? Det märks att skäggväxten varierar. Jag ser ovårdad ut om jag struntar i att raka mig en endaste dag......

Som många andra skriver rekommenderar även jag säkerhetsrakhyvel. Gillette säljer fina dubbelsidiga rakblad till dessa som jag tycker är bättre än Astra.

Skrivet av stgr:

Brukar faktiskt bli 1-2 rakning r i veckan som mest.
Blir aldrig bra så jg blir nöjd och slutar med svidande hud eller sår om jag rakar för ofta.

Just nu kör jag one blade hemma och Bic gröna när jag är ute på hotell i veckorna.

Har testat sökerhetshyvel. Samma resultat, men omsndligare med raktvål och stå och vispa upp det

Fast, vem säger att man personen faktiskt vill vara renrakad?
Hen kanske anser att 2 veckors stubb är fullt acceptabelt, det kanske inte beror på att hen har väldigt liten skäggväxt

Jag rakar mig varannan vecka eller så (med vanlig trimmer och rakapparat) men jag är mer än nöjd att ha skägg. Och smaken är som baken såklart

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Gillette har en säkerhetshyvel numera under varumärket King C. Gillette. Ingen aning om hur den är dock.

Har en sån själv, är riktigt bra och för att återknyta till trådstarten, så är det väl Gillette's senast släppta rakhyvel!

Visa signatur

Apple

Permalänk

Har kört med sensor excel sedan urminnes tid men det ända stället med någorlunda pris är Gents, som så gott som aldrig har dom inne. Och ändå ca tio kr styck för bladen, har alltid varit noga med rengöring men dom håller aldrig särskilt länge, har väl antagligen stålull till skägg. Tänkte prova med denna (som har nämnts i tråden), 199kr inklusive fem blad är ett rimligt pris:

https://www.apotea.se/king-c-gillette-dubbeleggad-sakerhetshy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Har kört med sensor excel sedan urminnes tid men det ända stället med någorlunda pris är Gents, som så gott som aldrig har dom inne. Och ändå ca tio kr styck för bladen, har alltid varit noga med rengöring men dom håller aldrig särskilt länge, har väl antagligen stålull till skägg. Tänkte prova med denna (som har nämnts i tråden), 199kr inklusive fem blad är ett rimligt pris:

https://www.apotea.se/king-c-gillette-dubbeleggad-sakerhetshy...

Det där ser prisvärt ut. Tio kr per blad låter väldigt dyrt, går att köpa 100 rakblad för runt hundringen på Amazon.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Antar att går bra även med dessa, 3.90/blad, dyrare än Amazon men...

https://www.apotea.se/vali-super-platina-dubbelrakblad-10-st

Och Svenskt stål för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Antar att går bra även med dessa, 3.90/blad, dyrare än Amazon men...

https://www.apotea.se/vali-super-platina-dubbelrakblad-10-st

Och Svenskt stål för fan.

Inte testat Vális rakblad men jag använder deras rakkräm nu och den tycker jag är bra.

De har ju en rakhyvel också.

https://www.apohem.se/hudvard/rakning-harborttagning/harbortt...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Inte testat Vális rakblad men jag använder deras rakkräm nu och den tycker jag är bra.

De har ju en rakhyvel också.

https://www.apohem.se/hudvard/rakning-harborttagning/harbortt...

Ja, den har ju ett schysst handtag ser det ut som. Gjorde en beställning hos apohem för ett par dagar sedan och då var det nog ordinarie pris på den om jag inte såg fel, annars hade det nog blivit den. Såg också (nu när jag kollade) att de säljer King C. Gilletten lite billigare men då blir det ju frakt om man inte köper mer prylar. Men både apohem och apotea har rabatter och erbjudande var och varannan dag, förutom att de är billiga rent allmänt så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så. Efter 2 användningar? Klart de rekommenderar slöseri, de får ju en massa pengar på det..

Två användningar är ju en dag?

Rakar jag mig på morgonen gnäller sambon att det gör ont på kvällen så bara raka igen då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Två användningar är ju en dag?

Rakar jag mig på morgonen gnäller sambon att det gör ont på kvällen så bara raka igen då.

Håll det på några mm istället så det inte sticks

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Två användningar är ju en dag?

Rakar jag mig på morgonen gnäller sambon att det gör ont på kvällen så bara raka igen då.

Skrivet av m4gnify:

Håll det på några mm istället så det inte sticks

Eller byt sambo, vilket som nu kommer naturligast

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT