Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Kamphundar" - Förbjuda raser eller bort med ägarna?

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig haft en "kamphund", och har inga planer på att skaffa en heller då varken utseende eller några egenskaper tilltalar mig. MEN jag blir nästan lite provocerad av inkompetensen som råder bland flera här i tråden... Tror ni på riktigt att dessa hundar föds med alla egenskaper som gör att de bits, attackerar, skäller osv utan att de går att påverka öht? Är det så med alla människor också, att man föds med alla ens egenskaper?
Det låter på vissa som att en hund skulle bli exakt likadan oavsett hur den växte upp, bra som dåligt, med eller utan träning.

Visst har hundar avlats för att få fram egenskaper, och vissa kanske är mer påtagliga än andra, men jag har nog aldrig hört talas om en egenskap som är så starkt avlad att hunden inte kan göra något annat än det den är avlad för. De flesta egenskaper måste man träna (både för att få fram och få bort), och då är det mycket träning som gäller vilket vissa inte verkar förstå.

Nu finns det väl ingen bra svensk statisk på hundar som biter t.ex., men skulle gissa på att det väldigt sällan händer oprovocerat. Många personer verkar vara dåliga på att läsa hundar, och småbarn har en tendens till att vilja krama t.ex. Självklart finns det fall när det händer oprovocerat, samma som det gör med människor som har ihjäl andra av oklar anledning.

När det handlar om aggressivitet mot andra hundar är det i många fall för att de möts på ett för hundar (och alla djur) onaturligt sätt. Att mötas, oftast rakt framifrån kontrollerade via ett koppel, leder till att de inte kan "hälsa" på hundsätt vilket ofta inkluderar att nosa varandra i rumpan eller "fly" för den delen, om det skulle behövas. Det leder ofta till en spänt och osäkert läge, vilket kan komma ut som aggressivitet eller nåt annat. Det är för övrigt något som många misstolkar, att hunden skäller och hänger i kopplet behöver inte betyda aggressivitet.

Ska man hårdra det här är det väl en form av rasism, fast för hundar. Ja, det finns pitbulls som biter ihjäl folk. Biter alla pitbulls ihjäl folk, nej verkligen inte. Det kommer alltid finnas djur oavsett om det är hund, människa eller husmus som avviker i form av aggressivitet eller något annat. I fel händer kan det hända hemska saker oavsett, som att t.ex. barn bits ihjäl eller barn blir mördare under en religiös ledare.

Känner att det blev lite långt det här inlägget, men jag hoppas att ni förstår kontentan här; man kan inte dra alla över en kam, inte ens "kamphundar".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thex:

Jag har själv aldrig haft en "kamphund", och har inga planer på att skaffa en heller då varken utseende eller några egenskaper tilltalar mig. MEN jag blir nästan lite provocerad av inkompetensen som råder bland flera här i tråden... Tror ni på riktigt att dessa hundar föds med alla egenskaper som gör att de bits, attackerar, skäller osv utan att de går att påverka öht? Är det så med alla människor också, att man föds med alla ens egenskaper?
Det låter på vissa som att en hund skulle bli exakt likadan oavsett hur den växte upp, bra som dåligt, med eller utan träning.

Visst har hundar avlats för att få fram egenskaper, och vissa kanske är mer påtagliga än andra, men jag har nog aldrig hört talas om en egenskap som är så starkt avlad att hunden inte kan göra något annat än det den är avlad för. De flesta egenskaper måste man träna (både för att få fram och få bort), och då är det mycket träning som gäller vilket vissa inte verkar förstå.

Nu finns det väl ingen bra svensk statisk på hundar som biter t.ex., men skulle gissa på att det väldigt sällan händer oprovocerat. Många personer verkar vara dåliga på att läsa hundar, och småbarn har en tendens till att vilja krama t.ex. Självklart finns det fall när det händer oprovocerat, samma som det gör med människor som har ihjäl andra av oklar anledning.

När det handlar om aggressivitet mot andra hundar är det i många fall för att de möts på ett för hundar (och alla djur) onaturligt sätt. Att mötas, oftast rakt framifrån kontrollerade via ett koppel, leder till att de inte kan "hälsa" på hundsätt vilket ofta inkluderar att nosa varandra i rumpan eller "fly" för den delen, om det skulle behövas. Det leder ofta till en spänt och osäkert läge, vilket kan komma ut som aggressivitet eller nåt annat. Det är för övrigt något som många misstolkar, att hunden skäller och hänger i kopplet behöver inte betyda aggressivitet.

Ska man hårdra det här är det väl en form av rasism, fast för hundar. Ja, det finns pitbulls som biter ihjäl folk. Biter alla pitbulls ihjäl folk, nej verkligen inte. Det kommer alltid finnas djur oavsett om det är hund, människa eller husmus som avviker i form av aggressivitet eller något annat. I fel händer kan det hända hemska saker oavsett, som att t.ex. barn bits ihjäl eller barn blir mördare under en religiös ledare.

Känner att det blev lite långt det här inlägget, men jag hoppas att ni förstår kontentan här; man kan inte dra alla över en kam, inte ens "kamphundar".

Jag håller delvis med... Problemet är att vissa är så stark i sin tro att genetik går att träna bort. Folk är ignoranta över vad som finns på andra sidan kopplet i sin cementerade tro att de lyckats träna bort egenskaper. Det är dock inte där grundproblemet ligger. Det ligger i att vissa av dessa hundar hamnar hos folk som inte ens ska ha en vandrande pinne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ska man hårdra det här är det väl en form av rasism, fast för hundar. Ja, det finns pitbulls som biter ihjäl folk. Biter alla pitbulls ihjäl folk, nej verkligen inte. Det kommer alltid finnas djur oavsett om det är hund, människa eller husmus som avviker i form av aggressivitet eller något annat. I fel händer kan det hända hemska saker oavsett, som att t.ex. barn bits ihjäl eller barn blir mördare under en religiös ledare.

Känner att det blev lite långt det här inlägget, men jag hoppas att ni förstår kontentan här; man kan inte dra alla över en kam, inte ens "kamphundar".

Men om nu "kamphundar" kanske har en viss statistisk övervikt till att vara aggressiva, jämfört med t.ex. Golden Retrievers och taxar, då tycker jag nog att det inte finns någon funktion att tillåta dessa raser.

Alltså hundar är egendom juridiskt menat, att jämföra dem med människor ("samma som det gör med människor som har ihjäl andra av oklar anledning") är bara dumt. Människor har mänskliga rättigheter, hundar har inte mer rättigheter än grisar osv... dvs. man får inte misshandla dem eller liknande, men de har inte någon rättighet att existera som en människa har.

Jag förstår att hundägare inte håller med, men det är lite som att försöka få rökare att hålla med om att "all rökning är av ondo och bör förbjudas".

Jag förespråkar ju såklart inte heller att man bara samlar upp vissa hundraser och avlivar exemplaren, men man kan ju bara förbjuda nyregistreringar av dessa raser. Sen att det är rasism? Ja no shit... hundar delas in i raser och det är varken fel eller olagligt. Det är inte människor vi pratar om, det är bara djur.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hulle:

Jag förstår att hundägare inte håller med, men det är lite som att försöka få rökare att hålla med om att "all rökning är av ondo och bör förbjudas".

Jämföra hundars rättighet till existens med rökning? Nu har jag då hört allt...

Är själv rökare (på god väg att sluta) och kan nog utan nån som helst undersökning påstå att 95% av alla rökare trots allt tycker det är av ondo och borde förbjudas

Permalänk
Medlem

Man kan nog tänka att uppfostran och hundhållning är väldigt avgörande för hur en hund beter sig och inte genetik. Så kallade kamphundar har historiskt hetsats till att slåss, så det är inte något som rakt av ligger i deras natur. Avel är också väldigt avgörande, så det är viktigt att välja uppfödare med omsorg. En klok uppfödare väljer att inte avla på aggressiga hundar.

Jag är tveksam till om ett förbud mot vissa raser är en framgångsrik väg att gå. Jag har blivit attackerad av en tax en gång, det är ju trots allt en jakthund. Jag har faktiskt sett alla möjliga raser bete sig riktigt illa utomlands. I Sverige tycker jag det verkar som att den stora majoriteten tar hand om sina hundar väl.

Det kanske är bättre att tänka att intresseorganisationer som SKK reglerar den här typen av problem genom sina guidelines, än att rakt av förbjuda vissa raser. De är trots allt experter på detta och de erkänner de flesta raser, med undantag för Pitbull terrier och varghybrider.

Permalänk
Medlem

Vi har vapenlagar som reglerar vilka typer av vapen man kan köpa. Varför inte reglera hundägande? Trots att du sannolikt kan bli dödad av någon med ett luftgevär så är det tillåtet för vem som över 18 att köpa ett sådant. Jämför med ett helautomatiskt vapen, där krävs både utbildning och licens vilket ställer speciella krav på redlighet och personligt ansvar.

Varför kan det vara så? Kanske för att vem som helst förstår att den ena har mycket större potential att åsamka stor skada och om den hamnar i fel händer kan vad som helst hända. Det är farligare med en automatkarbin än ett luftgevär. Det är farligare med en Pitbullterrier än en Jaktterrier. Förstår man inte skillnaden, så tycker jag det kan vara gott nog underlag för att bli underkänd i en hypotetisk lämplighetsprövning för hundägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag håller delvis med... Problemet är att vissa är så stark i sin tro att genetik går att träna bort. Folk är ignoranta över vad som finns på andra sidan kopplet i sin cementerade tro att de lyckats träna bort egenskaper. Det är dock inte där grundproblemet ligger. Det ligger i att vissa av dessa hundar hamnar hos folk som inte ens ska ha en vandrande pinne...

Kan man träna en hund så att man kan kontrollera dess sexualdrift så kan man nog i princip få kontroll på det mesta, men visst är det såklart inte hundra procentigt och garanterad inte något som gemene man klarar av.

Problemet är väl att det är fel typ av personer och med fel syfte som skaffar dessa raser, de vill ju ha aggressiva hundar och tränar (snarare misshandlar dem) dem till att bli det.

Skrivet av Hulle:

Men om nu "kamphundar" kanske har en viss statistisk övervikt till att vara aggressiva, jämfört med t.ex. Golden Retrievers och taxar, då tycker jag nog att det inte finns någon funktion att tillåta dessa raser.

Alltså hundar är egendom juridiskt menat, att jämföra dem med människor ("samma som det gör med människor som har ihjäl andra av oklar anledning") är bara dumt. Människor har mänskliga rättigheter, hundar har inte mer rättigheter än grisar osv... dvs. man får inte misshandla dem eller liknande, men de har inte någon rättighet att existera som en människa har.

Jag förstår att hundägare inte håller med, men det är lite som att försöka få rökare att hålla med om att "all rökning är av ondo och bör förbjudas".

Jag förespråkar ju såklart inte heller att man bara samlar upp vissa hundraser och avlivar exemplaren, men man kan ju bara förbjuda nyregistreringar av dessa raser. Sen att det är rasism? Ja no shit... hundar delas in i raser och det är varken fel eller olagligt. Det är inte människor vi pratar om, det är bara djur.

/hulle.

Fast så enkelt är det ju inte, ungefär som att förbjuda försäljning av BMW för att de med i fler olyckor än Volvo. Dessa hundägare skulle helt enkelt byta ras till en annan som är respektingivande, sådana raser finns det ju väldigt gott om. Eller helt enkelt sluta registrera hundarna, så kan det ju fortsätta precis hur som.

Beteende har väl inget att göra med om något eller någon är en egendom? Vet en hund om att den är en människans egendom i juridisk mening? Nu är det ju så för att människor är överlägset alla andra djur rent intellektuellt, det är inte moder natur som satt upp lagarna. En människa, hund eller i princip vilket djur som helst kan vara avvikande på något sätt.
En psykiskt avvikande människa kanske mördar hela sin familj, en människa i psykos kanske dödar sitt nyfödda barn för att det skriker dygnet runt eller så biter en hund ihjäl någon eller något pga provokation eller rädsla. Du menar att människor har någon mer rättighet till detta än vad djur har? Alla djur ska vara helt felfria eller inte existera alls?

Du tycker uppenbarligen inte om djur, det märks tydligt när du skriver "Det är inte människor vi pratar om, det är bara djur.". Säg det till blinda som har en ledarhund för att kunna leva att skapligt normalt liv. Säg det till psykiskt sjuka som har en terapihund som hjälper dem att klara av dagen, eller säg det till t.ex. gravt diabetessjuka som har hundar som luktar sig till (och därmed gör ägaren varse) när deras insulinnivåer är så låga att de riskerar att svimma och hamna i koma. För dig kanske en hund bara är ett djur, men för vissa är en hund (eller annat djur) mer värt än någon människa.

BTW, det är nog rasindelning eller liknande du menar. Rasism är alltid i negativ bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om nu "kamphundar" kanske har en viss statistisk övervikt till att vara aggressiva, jämfört med t.ex. Golden Retrievers och taxar, då tycker jag nog att det inte finns någon funktion att tillåta dessa raser.

Det hundraser som biter människor oftast är bland de raser som är vanligast, och det är inte på grund av någon underliggande aggression hos i rasen. Jag säger det igen, att förbjuda kamphundsraser löser inte problemet, för de dåliga ägarna finns fortfarande kvar.

Skrivet av Casimir2323:

Jag är tveksam till om ett förbud mot vissa raser är en framgångsrik väg att gå. Jag har blivit attackerad av en tax en gång, det är ju trots allt en jakthund. Jag har faktiskt sett alla möjliga raser bete sig riktigt illa utomlands. I Sverige tycker jag det verkar som att den stora majoriteten tar hand om sina hundar väl.

Taxar avlades fram för att de ska gå ner i ett gryt och hämta upp en grävling, så de brukar inte backa i första taget. Men traditionellt sett ha väl många taxägare varit jägare som jobbat mycket med hundarna och haft pli på dem.

Jag har också uppfattningen att de flesta hundägare har koll på sina hundar, men jag bort inte i "orten". De senaste åren tycker jag mig ha lagt märke till en ökning av s.k. kamphundar på stan, och jag har inte sett någon som verkat det minsta aggressiv. De har rört sig bland människor och andra hundar utan att bry sig, precis som alla andra hundar.

Det var värre på den tiden då en del alkisar skaffade schäfrar. Man såg på dem (hundarna) att de var helt kuvade, och man kan ju anta att det var p.g.a. ett inkonsekvent och ibland aggressivt beteende från ägarna. Då fattade man att de hundarna lätt kunde var oberäkneliga eftersom de lärt sig att människor kan vara inkonsekventa och aggressiva.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Kan man träna en hund så att man kan kontrollera dess sexualdrift så kan man nog i princip få kontroll på det mesta, men visst är det såklart inte hundra procentigt och garanterad inte något som gemene man klarar av.

Problemet är väl att det är fel typ av personer och med fel syfte som skaffar dessa raser, de vill ju ha aggressiva hundar och tränar (snarare misshandlar dem) dem till att bli det.

Fast så enkelt är det ju inte, ungefär som att förbjuda försäljning av BMW för att de med i fler olyckor än Volvo. Dessa hundägare skulle helt enkelt byta ras till en annan som är respektingivande, sådana raser finns det ju väldigt gott om. Eller helt enkelt sluta registrera hundarna, så kan det ju fortsätta precis hur som.

Beteende har väl inget att göra med om något eller någon är en egendom? Vet en hund om att den är en människans egendom i juridisk mening? Nu är det ju så för att människor är överlägset alla andra djur rent intellektuellt, det är inte moder natur som satt upp lagarna. En människa, hund eller i princip vilket djur som helst kan vara avvikande på något sätt.
En psykiskt avvikande människa kanske mördar hela sin familj, en människa i psykos kanske dödar sitt nyfödda barn för att det skriker dygnet runt eller så biter en hund ihjäl någon eller något pga provokation eller rädsla. Du menar att människor har någon mer rättighet till detta än vad djur har? Alla djur ska vara helt felfria eller inte existera alls?

Va? Du förstår väl skillnaden? En avvikande människa är något man måste hantera, begår de olagliga handlingar bestraffas de, behöver de hjälp ska de få hjälp, men en avvikande hund kan man bara avliva.

Sluta jämföra människor och djur. Djur har inga rättigheter utöver att inte utsättas för onödigt lidande.

Skrivet av Thex:

Du tycker uppenbarligen inte om djur, det märks tydligt när du skriver "Det är inte människor vi pratar om, det är bara djur.". Säg det till blinda som har en ledarhund för att kunna leva att skapligt normalt liv. Säg det till psykiskt sjuka som har en terapihund som hjälper dem att klara av dagen, eller säg det till t.ex. gravt diabetessjuka som har hundar som luktar sig till (och därmed gör ägaren varse) när deras insulinnivåer är så låga att de riskerar att svimma och hamna i koma. För dig kanske en hund bara är ett djur, men för vissa är en hund (eller annat djur) mer värt än någon människa.

BTW, det är nog rasindelning eller liknande du menar. Rasism är alltid i negativ bemärkelse.

Vilken halmgubbe du bygger upp nu... jag tror varken ledarhundar, terapihundar eller diabeteshundar normalt utgörs av de raser vi kallar "kamphundar"... eller?

Och egendom är precis vad de är i juridisk mening. Jag menar att man behöver inte göra så stor grej av att vissa hundraser är oönskade. Jag förstår att hundälskare går i taket och raskt börjar dra paralleller till Auschwitz, men i verkligheten är det inte mer komplicerat än att reglera tobak, vapen och energidrycker. Jag pratar ju dessutom (som jag skrev) inte om att ta någon gullegris-pitbull och skjuta den... utan bara se till att inte fler hundraser som har en statistiskt säkerställd risk att anfalla andra hundar och människor föds upp, registreras eller ägs. Se bara till att förbjuda hundar som är stora och aggressiva. Vad är problemet?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det hundraser som biter människor oftast är bland de raser som är vanligast, och det är inte på grund av någon underliggande aggression hos i rasen. Jag säger det igen, att förbjuda kamphundsraser löser inte problemet, för de dåliga ägarna finns fortfarande kvar.

Taxar avlades fram för att de ska gå ner i ett gryt och hämta upp en grävling, så de brukar inte backa i första taget. Men traditionellt sett ha väl många taxägare varit jägare som jobbat mycket med hundarna och haft pli på dem.

Jag har också uppfattningen att de flesta hundägare har koll på sina hundar, men jag bort inte i "orten". De senaste åren tycker jag mig ha lagt märke till en ökning av s.k. kamphundar på stan, och jag har inte sett någon som verkat det minsta aggressiv. De har rört sig bland människor och andra hundar utan att bry sig, precis som alla andra hundar.

Det var värre på den tiden då en del alkisar skaffade schäfrar. Man såg på dem (hundarna) att de var helt kuvade, och man kan ju anta att det var p.g.a. ett inkonsekvent och ibland aggressivt beteende från ägarna. Då fattade man att de hundarna lätt kunde var oberäkneliga eftersom de lärt sig att människor kan vara inkonsekventa och aggressiva.

Alltså taxar... när hörde du senast om en tax som dödade en annan hund eller ett barn? Kanske skadade en vuxen människa allvarligt? På riktigt? Det är liksom en 10 kilos korv... knappast jämförbart med en 70 kg tung grej med huggtänder.

Jag bor visserligen inte heller i "orten", men jag tycker det är precis som du beskriver med alla de hundar som jag kallar "kamphundar", alltså hundar som ser otäcka ut, de ägs alltid av personer som uppenbarligen skaffat hunden i fråga för att verka tuffa, och få "respekt"... alltså på riktigt, hur ofta ser du en ekonom i rosa skjorta och slipover släpandes på en aggresiv jättehund i kedja?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså taxar... när hörde du senast om en tax som dödade en annan hund eller ett barn? Kanske skadade en vuxen människa allvarligt? På riktigt? Det är liksom en 10 kilos korv... knappast jämförbart med en 70 kg tung grej med huggtänder.

Du har noll koll på hundar, förstår jag.

Skrivet av Hulle:

Jag bor visserligen inte heller i "orten", men jag tycker det är precis som du beskriver med alla de hundar som jag kallar "kamphundar", alltså hundar som ser otäcka ut, de ägs alltid av personer som uppenbarligen skaffat hunden i fråga för att verka tuffa, och få "respekt"... alltså på riktigt, hur ofta ser du en ekonom i rosa skjorta och slipover släpandes på en aggresiv jättehund i kedja?

Nu har jag inte kollat upp utbildningsnivån på hundägare, men de jag sett med dessa raser du är rädd för har inte gått omkring i träningsbyxor, om jag säger så. Men åter igen, det du skriver tyder ju på att även du kanske inser att det är ägarna som är problemet, inte hundraserna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du har noll koll på hundar, förstår jag.

Nu har jag inte kollat upp utbildningsnivån på hundägare, men de jag sett med dessa raser du är rädd för har inte gått omkring i träningsbyxor, om jag säger så. Men åter igen, det du skriver tyder ju på att även du kanske inser att det är ägarna som är problemet, inte hundraserna.

Visst, jag erkänner att jag har dålig koll på hundar, men du kan ju inte ärligt svara på kritiken "En jättehund kan vara farlig" med svaret "Men det kan även en minihund som en hamster skulle kunna besegra"?

Ja det är ju anekdotiskt såklart, men ja, jag har bara sett träningsbyxebärare ha kamphundar. Och ja, de människorna är problemet, hundarna kan ju inte tänka själva riktigt. Men precis som man begränsar dessa människors tillgång till att bära kniv på stan (jaja, juridiskt iaf) så kanske man kan tänka sig att samhällsvärdet att bevara jättestora obehagliga hundar i stadsbilden är relativt lågt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Visst, jag erkänner att jag har dålig koll på hundar, men du kan ju inte ärligt svara på kritiken "En jättehund kan vara farlig" med svaret "Men det kan även en minihund som en hamster skulle kunna besegra"?

Det är så här: Du har fått för dig att vissa raser är oerhört mycket farligare än andra, när det i verkligheten inte alls är så. Visst, det är svårare att uppfostra en s.k. kamphund än en mops, men det är inte så indelningen ser ut. Det finns vissa raser som är skarpare än andra, och bland de skarpare raserna finns det raser som inte ingår i din indelning. Så att förbjuda kamphundar är dels inkonsekvent och dels ganska verkningslöst.

Skrivet av Hulle:

Ja det är ju anekdotiskt såklart, men ja, jag har bara sett träningsbyxebärare ha kamphundar. Och ja, de människorna är problemet, hundarna kan ju inte tänka själva riktigt. Men precis som man begränsar dessa människors tillgång till att bära kniv på stan (jaja, juridiskt iaf) så kanske man kan tänka sig att samhällsvärdet att bevara jättestora obehagliga hundar i stadsbilden är relativt lågt.

Jag är leden, men i vårt samhälle förbjuder man inte saker enbart för att du tycker de är obehagliga. Det kan kännas orättvist, men livet är inte alltid rättvist. Sannolikheten för att det kommer en lag som förbjuder hundar som Hulle tycker är jättestora
och obehagliga i stadsbilden är ganska liten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Finns ingen vettig data vad jag vet. Har verkligen försökt ta fram det, även tidigare.

Jag tror att det är ungefär en person som dör av hundattacker vartannat år i Sverige, eller det har varit så senaste 20 åren ungefär. Gissningsvis är staffe/bullyblandningar i topp. Säkert någon Rottweiler, kanske någon Dobermann. Han som blev uppäten av två Ovtjarkor 2013 vet jag inte om dom någonsin kom fram till om dom dödat mannen eller enbart ätit upp honom.

Tänker att det har att göra med flera saker:

1. Det finns ganska många Staffe/bullyblandningar i Sverige.
2. Dom flesta av dessa bladningar är inte avlade på något seriöst sätt. Man kollar inte hundarnas mentala status, man slår ihop raser som inte passar att korsas. Typ vallhund/kamphund blir riktigt läskigt.
3. Dessa hundar är har en förmåga att skada som är väldigt stor, stora käftar, hårda bett etc och dom ger sig aldrig, dom fortsätter att bita ordentligt.
4. Allt detta i kombo med dåliga ägare. Ja det är som upplagt för problem.

Hittade en länk på svt från Linnéuniversitetet i Kalmar där det har forskats på ämnet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-over...

"Sirkku Sarenbo som är docent i miljövetenskap vid Linnéuniversitetet har gjort två större studier om hundars angrepp mot andra hundar. Det handlar dels om överklagade tillsynslagsbeslut och dels om polisomhändertagna hundar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är så här: Du har fått för dig att vissa raser är oerhört mycket farligare än andra, när det i verkligheten inte alls är så.

Skrivet av D34D_L33T:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-over...

"Sirkku Sarenbo som är docent i miljövetenskap vid Linnéuniversitetet har gjort två större studier om hundars angrepp mot andra hundar. Det handlar dels om överklagade tillsynslagsbeslut och dels om polisomhändertagna hundar."

Citat:

Kamphundar, som pitbullterrier, är överrepresenterade i statistiken över attacker mot andra hundar.

Kan vi sluta låtsas som om hundraserna i fråga inte är en del av problemet?

Permalänk
Medlem

Givetvis är det skillnad på olika raser! Jag skulle vilja se någon få en Engelsk bulldog att göra samma saker som en Border Collie. Varför går inte det? Jo för att det är skillnad på raser, en Border Collie är intelligent och har lätt för att lära, direkt i motsats till en Engelsk bulldog. Och givetvis finns det även andra skillnader mellan raser, som aggressivitet, jaktinstinkt osv. Det har inte enbart med ägaren att göra, men en riktigt duktig ägare kan få pli på i princip alla hundraser. Problemet är att alla inte kan lägga så mycket tid som krävs för att få pli på en hund. Jag skulle säga att vi diskuterar en gråskala där de flesta verkar ha en svart/vit tolkning.

Edit, en terrier är en relativt korkad hund och därmed också mer svårtränad, om man generaliserar raser.
Bullmastiffen är väl gissningsvis rätt nära Pitbull och hamnar på plats 69/79 där 1 är smartast och 79 är stockdum. Pitbull är ju trots allt inte en erkänd ras av SKK

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Herrejösses vad den här tråden är triggande. Det enda som gläder mig är vetskapen om att vissa neurotiska personer i tråden tar omvägar när jag och min mördarhund är ute och promenerar i skog och mark. Självfallet är jag iklädd mjukisbyxor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

@Hulle
Du erkänner själv att du inte har så bra koll på hundar, ändå sitter du här och motsäger oss som faktiskt har koll och erfarenhet... Har du ens haft en hund själv?

Det är väl dags att sluta dra massa rättigheter och skyldigheter hit och dit, jag har enbart menat beteende och att det finns avvikelser oavsett djur. För du vet väl om att människor också är ett djur i grund och botten? Vill du diskutera djur kontra människor rent juridiskt kan du göra det med någon annan, för jag tycker inte det hör hemma i denna tråden.

Det finns troligtvis betydligt fler "kamphundar" som är jättebra familjehundar och terapihundar än de som biter ihjäl andra hundar och barn, men visst vi utrotar alla de raserna pga att folk i "orten" ska ha dem till att bussa på folk. Och nej, det finns ingen svartlista för raser som terapihunder eftersom de som faktiskt jobbar med hundar vet om det som jag och andra här har framfört; det är primärt inte hundens ras som avgör om den är lämpad som t.ex. terapihund. En större ras har dessutom ofta ett lugnare temperament än en liten hund, så småhundar brukar nog snarare lämpa sig sämre i många fall... men klart en stor hund har ju en stor mun och då är den automatisk diskvalificerad som ev. farlig av vissa här.

De här raserna är inte oönskade, de är syndabockar för ett annat problem som inte är rasspecifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Herrejösses vad den här tråden är triggande. Det enda som gläder mig är vetskapen om att vissa neurotiska personer i tråden tar omvägar när jag och min mördarhund är ute och promenerar i skog och mark. Självfallet är jag iklädd mjukisbyxor.<Uppladdad bildlänk>

Det låter som att du njuter att göra din omgivning otrygg. För att i nästa andetag säga att alla andra har problemen. Nej, du är inte sarkastisk

Du bekräftar mångas bild av en typisk pitbullägare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Det låter som att du njuter att göra din omgivning otrygg. För att i nästa andetag säga att alla andra har problemen

Du bekräftar mångas bild av en typisk pitbullägare

Haha jag tvivlar på att jag bekräftar mångas bild av en "typisk pitbullägare". Men du kan få fortsätta tro det så att din världsbild hålls intakt.

Absolut inte. Har full förståelse för hundrädda människor och jag uppskattar väldigt mycket de få gångerna en person stannat till framför mig och sagt till att personen är hundrädd så att jag kan gå åt sidan. Dock inte hundrädda pappor som för över sin rädsla till sin avkomma...

Hoppas att jag träffar på dig och dina barn, kanske får jag åka in till Hammarby Sjöstad enkom för detta? Barnen skall självklart få klappa och bli slickad av vovven medans deras pappa står och darrar en bit bort. En god gärning för att bota deras kommande hundrädsla.

P.S. Det är förövrigt inte en Pitbull. Men för dig spelar det ju ingen roll ändå eller hur.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Hittade en länk på svt från Linnéuniversitetet i Kalmar där det har forskats på ämnet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-over...

"Sirkku Sarenbo som är docent i miljövetenskap vid Linnéuniversitetet har gjort två större studier om hundars angrepp mot andra hundar. Det handlar dels om överklagade tillsynslagsbeslut och dels om polisomhändertagna hundar."

Inte förvånande. Men, som sagt, om man skulle förbjuda vissa raser skulle de ägarna till dessa hundar bara skaffa andra raser. Förut var det schäfrar som utgjorde faran, nu är det "kamphundar".

Skrivet av fiskebulle:

Kan vi sluta låtsas som om hundraserna i fråga inte är en del av problemet?

Skrivet av Zipparn:

Det låter som att du njuter att göra din omgivning otrygg. För att i nästa andetag säga att alla andra har problemen. Nej, du är inte sarkastisk

Du bekräftar mångas bild av en typisk pitbullägare

Problemet ligger nog mer i otryggheten ni går och bär på, eftersom ni absolut inte vill diskutera några andra lösningar än att förbjuda vissa raser. Visst, ni kanske skulle känna er varma inombords om det skedde, men det angriper ju inte det egentliga problemet. Jag förstår inte varför ni absolut inte kan tänka er mer kontroll av uppfödare och de som köper hundar? Som det funkar med vapen idag.

Kan vi slutat låtsas som om ni inte bara vill härja av er litet på internet?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hundägare själv, En Corgi. jag har själv blivit biten av en hund flera gånger i mitt liv, en Cocker spaniel. Som bitit i situationer som varit helt klart för stressiga för hunden. Ett bett, oftast efter morrande och tydliga varningar ( var ett barn)

När vi läser i tidningar om hundar som dödat en person så är det ju nära alla fall, hund av "Kamphunds"-typ.
Bott i Närke länge och tänker oavkortat till den här pojken som dödades av en kamphund(amerikansk bulldog) i Ljusnarsberg.

Nå vad tycker jag om att förbjuda kamphundsraser?(staff, am. bulldog etc) - Ja, gör det.
Hundar är anpassningsbara i sin avel absolut - men att tro att de klassiska kamphundarna helt plötsligt förändrar sin grundpsykologiska benägenheter är ju helt befängt. Och det är ju inte så att dessa hundar är kända för att ge ett bett & därefter ge sig.
Nej, de fortsätter attacken tills det är alldeles försent och eskalerar själva den aggression som de har fått emot sig.

lite skillnad mot cocker spanieln, som gav ett bett & sen var de över.

Vi har avlat hundar för att få fram specifika egenskaper - att tro att hunden ändrat skepnad för att vi vill det är oerhört naivt. Min åsikt att det är oansvarigt att ha dessa hundar.
Det är inte av någon form av "rasism" utan att se de utifrån de faktiska förutsättningarna de här raserna har.

Se bara på Staffisarnas egen klubb hur de beskriver sin "kära lilla vän":

"Är Staffordshire bullterrier aggressiva?
Staffen med andra hundar

Rasen triggas lätt av aggressiva hundmöten, och det är därför viktigt att man har god allmänlydnad på sin hund och att det finns en förtroendefull relation er sinsemellan.

Mentalitet – Svenska Staffordshire Bull Terrierklubben"

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Samma argument här som när NRA inte ser några problem med tunga automatvapen. Bara att förbjuda på för min del, inga problem med att kidsen får nöja sig med franska bulldogs i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Rasen triggas lätt av aggressiva hundmöten, och det är därför viktigt att man har god allmänlydnad på sin hund och att det finns en förtroendefull relation er sinsemellan.

Har själv haft en sådan hund, eller nja, familjen hade. Inte en kamphund, utan en omplaceringshund som inte klarade spända hundmöten. Det var dock aldrig några problem, för det är inte så jättesvårt att se till att hunden inte hamnar i jobbiga möten. Efter en del jobb gick det att få honom att acceptera hundar som han lärde känna.

Jag förstår inte varför de som är hundrädda inte vill se att man lägger mer ansvar på hundägare? Som jag ser det så är det något som kan förväntas av en när man skaffar hund.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Samma argument här som när NRA inte ser några problem med tunga automatvapen. Bara att förbjuda på för min del, inga problem med att kidsen får nöja sig med franska bulldogs i framtiden.

Finns ju dock en stor skillnad mellan vapen och en hund, ett vapen kan ju inte plötsligt få idén att börja skjuta vilt omkring sig av sig självt....

---

Inget fel på kattdjur, bara fel på ägare, vem som helst borde ju få ha en tiger. Finns ju 4.000 privatägda tigrar i Texas, de fåtal dödsfall som skett handlar ju bara om dåliga ägare. Ställ mer ansvar på ägarna så löser man det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Problemet ligger nog mer i otryggheten ni går och bär på

Problemet är att du tillåts slänga ad hominem till höger och vänster ut att bli tillsagd av moderator. Du vet ingenting om mig, eller någon annan här förutom att vi inte håller med dig i frågan.

Argumentet du för, att bara folk skulle köpa andra hundraser istället är så konstigt. Bara för att en lösning inte har 100% täckning, behöver inte betyda att det är en dålig lösning. Att tvätta och sprita händerna dödar visst bara 99% av bakterier, men vi gör det ändå, och det gör en mycket stor skillnad.

Permalänk

Tycker att ALLA hundägare, oavsett ras, borde behöva gå igenom någon slags "Grundläggande utbildning i hundägarskap". Finns så sinnessjukt mycket okunskap kring hundars behov, beteende etc. generellt bland hundägare. Mentaltester för hundarna borde även bli krav i stället för rekommendation inom hunduppfödning.

Jag är hundägare + jobbar på djursjukhus och träffar bland annat hundägare som valt att införskaffa extremt ovanliga (och ovanligt krävande) raser som sin förstahund. Många läser inte på de mentala skillnader som finns mellan raser, utan utgår endast från dess utseende (eller intressanta youtubeklipp på folk som har liknande raser utomlands), t.ex. diverse varghybrider.

Sedan finns det hundägare som har noll koll på att deras hund visar aggressivitet på grund av att de t.ex. låter barnen klättra över hunden när hunden ligger och vilar. De skaffar sig en "snäll ras" som sägs "vara bra med barn", men vilket hund som helst skulle kunna bita ett barn om man låter barnet härja, göra illa och terrorisera hunden pga föräldrarnas brist på gränssättning.

Sedan finns det hundägare, ofta ägare som äger raser av de storleksmässigt mindre sorterna, som tycker det är gulligt när deras lilla fluffboll fräser ifrån, visar tänderna och kuttrar/morrar så fort någons händer kommer nära. Den är ju så liten och gullig! Vem kan den skada? Egentligen spelar det ju ingen roll, för hundens beteende visar ju klart och tydligt att den är missnöjd. Men det gör ju inget för oss människor, för den är ju harmlös! Spelar ju då ingen roll om hunden faktiskt mår så dåligt att den måste bli utåtagerande (för att sedan dessutom få sina varningar ignorerade).

Jag tror personligen inte att det skulle göra särskilt mycket nytta att förbjuda ”kamphundsraser”. De flesta ”kamphundsraser” av SKK-standard som föds upp i Sverige idag är så pass långt ifrån de linjer som togs fram för hets för många, många år sedan. Det är ju INGEN som tänker på att t.ex. en Bostonterrier, Bedlingtonterrier eller en Kerry Blue Terrier avlades fram för kamp. Akita, Sharp Pei och Tosa har ju inte heller det typiska muskelhundsutseendet och glöms bort inom begreppet ”kamphundar”.

Något annat som tyvärr har blivit ett problem är s.k. rescuehundar. Jag tycker det är superfint och blir varm i hjärtat av solskenshistorier om hundar som importerats efter att ha levt i misär, men många av dessa hundar har gått igenom helt fasansfulla händelser som verkligen satt sina spår på psyket. Många som tar sig an dessa hundar (OAVSETT RAS) tänker inte på deras förflutna. Detta innebär att otroligt skarpa hundar hamnar hos välmenande människor som kanske har flerårig erfarenhet av rasen, men som inte är fullt medvetna om att tidigare levnadsförhållanden kan trigga beteenden som inte alls är rastypiska.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att en stor del av er ej förmår att hålla diskussionen på en rimlig nivå blir det hänglås. Bra jobbat...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...