Snabbkoll: Gillar du matt eller blank skärm?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Gillar du matt eller blank skärm?

Matta och blanka skärmar är bra på olika sätt, men ofta föredras en av dessa alternativ. Vilket gillar du mest?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar nivån på humor här.

Permalänk
Medlem

Props för ordvitsen. Riktig pappahumor.

Permalänk
Medlem

Hehe kul ordvits, gillar helt klart blank skärm bättre. Kräver visserligen bättre skydd mot fönster/ljuskällor men färgerna blir ofta bättre och mer levande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Först fattade jag inget, sen fattade jag 50% och strax därpå 100%, mycket skoj!

Permalänk
Medlem

Matt för datorn och blank för TV:n.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det är viktigt vad mina vänner gillar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

I see what you did there

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

10/10 ordvits.

Permalänk

Vilken deja vu känsla jag fick, denna fråga har kokhet för 15år sedan.
Idag får man tänka till vad tusan har jag egentligen? Det är inget jag ens tänker på när jag köper en skärm.

Min känsla är att vanliga skärmar är något mitt emellan? Jag upplever inte problem med vare sig reflexer eller suddig bild.
Men en framslumpad skärm, hur tusan idag vet jag om den är blank eller ej?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

För 15år sedan stog detta tydligt, i alla fall på laptops. Jag vill minnas Apples hade matt och många av oss andra hade superblank skärm då. Dessa superblanka skärmar ser jag aldrig heller. Men jag vill inte minnas att jag heller ser dem otroligt matta.

*edit2*
Jag är aldrig någonsin i kontakt med konsumentlaptops. Det kan förklara varför jag aldrig ser de superblanka skärmarna längre.

Permalänk
Medlem

Blank skärm till Desktop då man får bättre svärta och starkare färger och inget fönster eller stark ljuskälla bakom ryggen som reflekteras, men helt klart matt skärm på en laptop då skärmen oftast är lite vinklad uppåt och där är ofta lampor eller en himmel.
Kommer ihåg hur Telia gjorde reklam för många år sedan att man skulle sitta ute och jobba, vilket var i princip omöjligt på den tiden då skärmarna inte var så ljusstarka, vilket är rätt svårt fortfarande i ljuset av en stark sommarsol.

Permalänk
Medlem

Blank ger finare mer skinande färger medan matt ger ett tråkigt intryck. Men det krävs att det inte är solljus på blank.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Röstade annat mestadels på grund av att jag föredrar båda beroende på scenario.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag hatar blanka skärmar, så självklart svarade jag "matt".

Värsta som finns med reflexer och speglingar i skärmen. Med en matt yta blir de så diffusa att de är oproblematiska.
Blanka skärmar ser också oerhört lätt smutsiga ut.

Bildkvaliteten påverkas inte på ett avgörande sätt för mig med matt skärm framför blank.

Valet är enkelt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gillar egentligen blank mest, men har inte så många sådana. Känns också som att det är mindre praktiskt på en stationär skärm eftersom man inte direkt kan flytta på den om solen är framme och bråkar.

Permalänk
Medlem


vet inte? har inte så många att växla mellan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka.

Hur kan det vara en reflektion utan att du får något tillbaka?

Permalänk
Medlem

Beror lite på, men jag tycker blank skärm ger en skönare och bättre kontrast på något sätt, så kan man sitta i mörkt rum utan reflektioner föredrar jag det.

Annars ger matt skärm mindre reflektioner så det är att föredrar.

Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Som jag skrev, jag tycket blank skärm ger en bättre kontrast, och svärtan känns djupare på något sätt.
En matt skärm får allt att se lite dassigt ut i jämförelse, det blir liksom skarpare också på en blank skärm.

Det är inga enorma skillnader, men nog för att vara rätt tydligt.

Men oftast är reflektionerna ett större problem, men utan dom så är en blank skärm att föredra imo.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Svärtan blir generellt bättre och djupare med en blank antireflexbehandling. Därav att LGs OLED TV-skärmar har det. En blank reflexbehandling kan vara mycket effektivare än en matt. Skillnaden som upplevs är diffusionen, hur reflektionen sprider sig över ytan och hur skarpt den upplevs.

En matt yta sprider ljuset mer än en blank men en blank blir mer som en spegel. Indirekt solljus hanterar en blank behandling bättre än en matt som sprider ljuset över ytan t.ex.

Detta är självklart en fråga om smak och tycke men blanka skärmar är inte utan reflektionsdämpning. Det är inte sant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur kan det vara en reflektion utan att du får något tillbaka?

Touché.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blank skärm ger irriterande reflektioner, hade en halvblank Samsung skärm som min första LCD inköpt 2007 och trots att den bara var halvblank störde jag mig på att jag såg mig själv i skärmen. Kändes som en stark befrielse när jag fick min matta Dell skärm 2010. Dessutom upplever jag blanka skärmar som lite mörkare än matta och jag föredrar ljusstarkt. Så nej tack till blanka skärmar. Ser i omröstningen att matta skärmar går vinnande ur striden med en jordskredsseger...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag ger nog blanka fan i vilket, blir helt matt av frågan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Blank: Perfect Vision Neckbeard Basement Gamer
Matt: Casual Leffe Halvsuddig Dagsskärm

Apple: Best of both worlds

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Har en blank qnix och en matt gamingskärm, blank ser sjukt mycket bättre ut om det inte är solljus

Mycket klarare liksom!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Matt för datorn och blank för TV:n.

Samma här! Oled till TV, och TN till datorn, till pubg,cod och bf. Och projektor till film… högkontrastduken måste räknas som matt då va

Plus i kanten för pappahumorn !

Permalänk
Medlem

Jag svarar "ja" på frågan. För o nackdelar med båda, men antar i ett perfekt mörklagt rum så är blankt bättre, men har man mindra kontroll på rummet så är matt en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Matta skärmar ger grå svärta, inget som spelar mycket roll på IPS och liknande som ändå har kass svärta, men fungerar helt enkelt inte på OLED. Sen får man reflexerna från hela rummet spritt över utan istället för att kontrollera vad som syns inom synfältet.

Nämn en enda mobil idag med matt skärm för övrigt, fungerar verkligen skitdåligt i solljus till exempel

Men låt oss alla vara vänner här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Matta skärmar ger grå svärta, inget som spelar mycket roll på IPS och liknande som ändå har kass svärta, men fungerar helt enkelt inte på OLED. Sen får man reflexerna från hela rummet spritt över utan istället för att kontrollera vad som syns inom synfältet.

Nämn en enda mobil idag med matt skärm för övrigt, fungerar verkligen skitdåligt i solljus till exempel

Men låt oss alla vara vänner här

Exakt så. Matta skärmar är underlägsna. Varför vi har kvar det är för plasträmsan kostar 10 kr på ebay istället för 1000 kr (för glas) att tillverka. Men alla tror fortfarnade matta skärmar är bra.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U