Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte delen om priset i avtalet du skall kolla på utan delen som behandlar räntekomponenten i leasingavgiften.

Den delen existerar inte i mitt avtal.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du verkar läsa delen om priset på bilen i sig. Det kan dem inte ändra efter leverans - och du har rätt att häva köpet om det ändras efter leverans. Men leasing är en finansieringsform. I princip ett lån som någon annan än du tar för att köpa bilen. Sen så hyr den faktiska köparen (finansbolaget) ut bilen till dig.

Vad kostnaden blir för dig i slutändan beror då på hur räntan ändras för finansbolaget. Den räntan kan skifta, vilket gör det dyrare för dig - helt utan att priset på själva bilen ändrats.

Yes, men problemet är att det inte finns någon räntedel i mitt avtal och ingen hänvisning till ytterligare avtal.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Yes, men problemet är att det inte finns någon räntedel i mitt avtal och ingen hänvisning till ytterligare avtal.

Allmänna villkor som hänvisas till kan innehålla den delen också, det finns garanterat annars har dom inte en bärande affär.

Eller står det tydligt att det är fast ränt under avtalsperioden som jag antar är 36 månader? I så fall är dom först ut med det mig veterligen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kolla under Punkt 8 i avtalets Allmänna vilkor. (om det är Santander du har)

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Jag leasar en Hyundai Kona Electric som enligt mina beräkningar i våras skulle kosta mig 3870kr i månaden med försäkring (270kr/månad) och vinterdäck.

Igår fick jag en faktura på 4800kr.. exklusive försäkring, en del var räntehöjning men en annan del var ett betalskydd (300kr) ifall man skulle bli sjukskriven eller dylikt, vilket jag faktiskt valde att inte behålla.

Så hittills har min leasingkostnad exklusive försäkring gått ifrån 3600kr till 4500kr, 25%, spännande att se vad den landar på nästa månad. DNB Bank om någon undrar.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Hur är det, finns det några indikationer på att man som konsument får dra sig ur avtalet pga man inte "accepterar" höjningarna?
Kan inte kolla själv då mitt digitala avtal lämpligt nog inte går att ta fram och hittar inte pappersversionen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Den delen existerar inte i mitt avtal.

Den delen finns alltid, sedan kan den ligga i allmänna villkor istället för det specifika avtalet.

Skrivet av Dhanjel:

Hur är det, finns det några indikationer på att man som konsument får dra sig ur avtalet pga man inte "accepterar" höjningarna?
Kan inte kolla själv då mitt digitala avtal lämpligt nog inte går att ta fram och hittar inte pappersversionen just nu.

Har aldrig sett ett avtal med rörlig ränta där man får dra sig ur avtalet för att räntan ändras, det skulle vara ett rätt meningslöst avtal för leasingbolaget så ingen lär vilja ha ett sådant.

Sedan kan ju avtalen ha allmänna klausuler om att man får säga upp det såklart. Men då brukar det kosta att göra det, fast nu när andrahandsvärdena ligger så högt kanske de godtar att säga upp avtalen utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Finns väl inga indikationer på att du kan "dra dig ur", det är ett hyresavtal när det är privatleasing. Dvs. du har väldigt lite skydd i lagar då t ex konsumentköplagen inte gäller.
Kanske kan du se efter om någon vill ta över din leasing möjligtvis. Men det är enda sättet.

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det är så. Man var rätt naiv när man skaffade avtalet eftersom världen såg helt annorlunda ut då.
Vet inte vad min höjning kommer vara på, men har 10 mån kvar. Så 1k höjning ger 10 000 extra ut i sanden som hade behövt läggas på el tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Slängde på vinterdäck på i4an idag då det börjat vara minusgrader på natten nu.
Sommardäcken såg okej ut, lite för mycket slitage i mitten pga att bilen levererades med högt däcktryck och jag justerade inte nog snabbt. Nöjd ändå med tanke på mängden lek.

Ljudnivån på vinterdäcken blev inte nämnvärt högre än fast det var dubb eller så vande jag mig väldigt fort, nu blir det lugna mil en stund så dubben får sätta sig.

Körde du samma dimension på vinterdäcken eller gick du ner i fälgstorlek? Vilka däck körde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den delen finns alltid, sedan kan den ligga i allmänna villkor istället för det specifika avtalet.

Har aldrig sett ett avtal med rörlig ränta där man får dra sig ur avtalet för att räntan ändras, det skulle vara ett rätt meningslöst avtal för leasingbolaget så ingen lär vilja ha ett sådant.

Sedan kan ju avtalen ha allmänna klausuler om att man får säga upp det såklart. Men då brukar det kosta att göra det, fast nu när andrahandsvärdena ligger så högt kanske de godtar att säga upp avtalen utan kostnad.

Nej den finns inte, har pratat med säljaren och det finns i senare avtal, men inte det jag skrivit under. punkt.

Däremot får man ett till leasingavtal när man får bilen men det står inget om det i mitt avtal och det är bekräftat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nej den finns inte, har pratat med säljaren och det finns i senare avtal, men inte det jag skrivit under. punkt.

Ja om det inte behandlas alls (och det inte står någonting om allmänna förändringar av leasingavgiften) så bör den ligga fast trots höjningarna av räntan.

Skrivet av Lidodido:

Körde du samma dimension på vinterdäcken eller gick du ner i fälgstorlek? Vilka däck körde du?

Kan säga att jag gick ifrån 19" med bredare däck bak till samma dimension på alla fyra däck på 18" på mina vinterdäck, köpte BMWs paket med Continental ContactViking 7. M50 verkar ha 18" som minsta storlek man kan köra på och jag ville inte köra 19" på vinterdäcken också.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Misstänkte att det är så. Man var rätt naiv när man skaffade avtalet eftersom världen såg helt annorlunda ut då.
Vet inte vad min höjning kommer vara på, men har 10 mån kvar. Så 1k höjning ger 10 000 extra ut i sanden som hade behövt läggas på el tex.

Jag känner mig också naiv såhär i efterhand. Jag är väldigt medveten om räntan när det gäller bolån men här hade jag inte en tanke på det. Någonstans säljs ju leasing in som den finansieringsform där man säkrar sig mot "oväntade kostnader", vilket är lite komiskt just nu.
Jag har 33 fakturor kvar, så ränteläget kan komma att kosta mig 33tkr mer än vad jag tänkt mig!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om det inte behandlas alls (och det inte står någonting om allmänna förändringar av leasingavgiften) så bör den ligga fast trots höjningarna av räntan.

Dock kan nog både firma och jag tråckla mig ur avtalet om det är så. Kommer nog dock inte få någon fast ränta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Däremot får man ett till leasingavtal när man får bilen men det står inget om det i mitt avtal och det är bekräftat.

Vad är det för finnansbolag bakom det?
Vad jag vet är all bil lån/leasing rörlig ränta.
Undrar om den säljaren har läst igenom hela avtalet, säljare vill sälja och säger imte hela saningen alltid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet.. hade ni tagit en ny bil på lån hade det också höjt ungefär 1000.. nya bilar är dyra.. men ni slipper service och annat som också gått upp rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Förstår inte riktigt problemet.. hade ni tagit en ny bil på lån hade det också höjt ungefär 1000.. nya bilar är dyra.. men ni slipper service och annat som också gått upp rejält.

Skillnaden då är att man själv kan casha in andrahandsvärdet som lär öka i och med att allt annat ökar. Leasar man så betalar man ju för att någon annan ska ta ett lån och hyra ut bilen till dig, och om andrahandpriserna hålls väldigt höga så blir det ju nån annan som tjänar på det, men ändå fått fullt betalt av dig.

Samt att man lite mer kan påverka kostnaden på ett lån genom att amortera extra, om man har råd i dessa tider förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skillnaden då är att man själv kan casha in andrahandsvärdet som lär öka i och med att allt annat ökar. Leasar man så betalar man ju för att någon annan ska ta ett lån och hyra ut bilen till dig, och om andrahandpriserna hålls väldigt höga så blir det ju nån annan som tjänar på det, men ändå fått fullt betalt av dig.

Samt att man lite mer kan påverka kostnaden på ett lån genom att amortera extra, om man har råd i dessa tider förstås.

Ja men samtidigt så kunde det gått åt andra hållet med andra handsvärdet på bilen.. man är garanterad ett minimum restvärde inget annat.

Jag leasar själv en bil och givetvis suger det nu men jag visste ju det när jag gick in i affären.. såhär i efterhand skulle jag köpt den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

När tecknade du avtalet då?

För i mitt avtal från Santander som jag skrev på 29/11 2021 när jag beställde bilen så finns det under Punkt 8 info om uthyrarens kostnader skulle öka.

Avtalet som jag skrev på vid hämtning av bilen, 18/7 2022, ser annorlunda ut men samma information även där under punkt 8.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Enda sättet är att lösa det i förtid, men det är ju oftast en kostnad också men kan bli betydligt billigare än att betala för dessa 10 månader som är kvar.

Har själv löst en leasing i förtid för ca 4 år sedan där måndagskostnaden var ca 4600kr och hade 8 månader kvar, jag betalade i slutändan 16.000kr på ett bärde istället för nästan 37.000kr på 8 månader.

Så lös det i förtid om möjlighet finns för leasing är rena skiten i mitt tycke, förstår att många tycker det är smidigt och bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ja men samtidigt så kunde det gått åt andra hållet med andra handsvärdet på bilen.. man är garanterad ett minimum restvärde inget annat.

Jag leasar själv en bil och givetvis suger det nu men jag visste ju det när jag gick in i affären.. såhär i efterhand skulle jag köpt den istället.

Jo så är det ju, men å andra sidan kan man helt enkelt välja att behålla bilen om man äger den och andrahandsvärdet blir för lågt utan att behöva fundera på vad som krävs för att lösa ut den. Å andra sidan sitter man ju med ett rätt dyrt lån, men ju längre man äger den och amorterar så ju mindre spelar ju räntan roll.

Det jag tror blir skevt just med leasing är väl att finansbolagen ganska enkelt kan höja kostnaderna för att täcka både det ena med det andra, men det är nog rätt sällan dom ser att dom gör en för bra affär och börjar sänka kostnaderna.

Eller det kanske är så att dom endast får höja priserna baserat på räntorna, och aldrig på grund av ändringar i andrahandsmarknad och annat som gör att de riskerar att förlora på saken? Å andra sidan lär dom ha räknat med såna risker redan när dom satt avgifterna isåfall, brukar alltid finnas en riskpremie. Man kan ju betala lite extra "till sig själv" om man äger bilen för att täcka upp samma risker

Permalänk
Medlem

Om det finns möjlighet inom vissa leasingavtal att avbryta så kanske det kommer få ut lite fler bilar på andrahandsmarknaden i Sverige, det kan ju göra gott för priserna. Fast det kanske är för mycket att hoppas på

Bilmarknaden är så lustig nuförtiden. Först blev leasing plötsligt så jäkla prisvärt, alla man pratade med sa att det var idioti att köpa elbil, då man aldrig vet vilka nya revolutionerande modeller som finns runt hörnet... Nu är det tvärt om, alla önskar de köpt, för värdeökningen gör att bilköpet betalar för sig självt nästan. Vi var nästan redo att klicka hem Mazdas nya hybrid-SUV, men fick sedan reda på av säljaren att samtliga dragkrokar tillverkas i Ukraina, och de kommer sannolikt inte kunna leverera bilar med dragkrok på riktigt lång tid. Även problem att få fram hjul och däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det är mycket som kan hända, men det ju irrelevant i denna diskussionen när fakta är att räntor gått upp och likaså andrahandsvärdet på elbilar, detta gör ju att i nuläget är det mindre förmånligt att leasa en elbil.
Sannolikt är ju ränteläget även annorlunda om/när andrahandsvärdet på elbilar sjunker från dagens höga nivå och då kan leasing återigen bli ett förmånligt upplägg.

Själv har jag valt köp på bilen jag väntar på, skall bli intressant att se hur mycket det påverkas när jag väl hämtar bilen någon gång under nästa år (hoppas jag).
Blir till att fundera på om jag skall lägga in mer i handpenning än tänkt så att krediten blir lägre och därmed månadskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är det för finnansbolag bakom det?
Vad jag vet är all bil lån/leasing rörlig ränta.
Undrar om den säljaren har läst igenom hela avtalet, säljare vill sälja och säger imte hela saningen alltid.

Ja det är rörlig ränta, men dom papprena har jag inte fått ta del av utan dom kommer senare och det står inget i avtalet om detta, vilket jag även bekräftat med säljaren nu. Det är alltså knas i avtalet, men spelar ingen större roll, jag behöver en bil.

Skrivet av drbrain:

När tecknade du avtalet då?

För i mitt avtal från Santander som jag skrev på 29/11 2021 när jag beställde bilen så finns det under Punkt 8 info om uthyrarens kostnader skulle öka.

Avtalet som jag skrev på vid hämtning av bilen, 18/7 2022, ser annorlunda ut men samma information även där under punkt 8.

Jag har inte tecknat något avtal med Santander utan med bilfirman, men det avtalet saknar koppling till ett annat avtal med Santander. Så något har blivit fel här, vilket jag även bekräftat med säljaren. Jag har möjlighet att frånträda avtalet om jag vill, eller fullfölja om jag vill det. Jag behöver en bil, men ska fundera på det.

Och nej, det lär nog inte gå att hävda att man ska specat pris för det finns andra klausuler som gör att priset ändå kan öka. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Allmänna villkor som hänvisas till kan innehålla den delen också, det finns garanterat annars har dom inte en bärande affär.

Eller står det tydligt att det är fast ränt under avtalsperioden som jag antar är 36 månader? I så fall är dom först ut med det mig veterligen.

Nej det är felaktigt här, det är rörlig ränta.
Toyota har förövrigt fast ränta. Så
då kanske dom är först 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jag gick ner till 18" från 19" med 245/255 breda eftersom den levereras med staggered configuration på sommardäcken

245 både fram och bak. Ska bli intressant att se hur det blir nu under vintern med snö och is då det var 6 mm mellan bromsok och fälg nu på vinterfälg, sommarfälgen hade 7 mm men då behöver man inte oroa sig för snö och is på fälgen.

Permalänk
Medlem

Frugan signade upp för en IX3 Charged plus som ska hämtas inom några veckor. Blir en mäkta trevlig känsla att köra en splitter ny bil. Nu hoppas jag frugan sitter still i tankarna om ny bil i fem år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

I mitt avtal med Mercedes står det under särskilda villkor
Leasingavgiften på avtalet är fast.

Tecknade mitt avtal i April och tydligen har de ändrat de reglerna nu för nya avtal.

Permalänk
Medlem

Fick fakturan för november från Santander igår. Den var 7-8% högre jämfört med oktober. Får se hur det blir för december...

Privatleasing, EV6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Fick fakturan för november från Santander igår. Den var 7-8% högre jämfört med oktober. Får se hur det blir för december...

Privatleasing, EV6

Jag fick en höjning med 52kr+moms... så drygt 1%. Det är också för en EV6.