Köpa färdig/inet bygger till mig

Permalänk

Köpa färdig/inet bygger till mig

Har begränsad budget eftersom jag behöver köpa tangentbord, datorbord, stol mm. Testat att slänga ihop olika byggen på inet och blir förvånad över hur dyrt allting blivit😔 eftersom mina kunskaper är begränsade kan jag inte byta cpu, moderkort osv själv så vill gärna köpa något som kommer hålla i många år. Kan byta grafikkort/ sätta i mer ram själv. Tidigare hade jag sandy bridge i nästan 10 år men köpte ny gpu till och anser att den fungerade ganska bra även förra året när jag sålde den. Såg att moderkorten till amds nya pcu är svindyra, eftersom jag vill ha en relativt framtidssäker cpu så funderar jag på att köpa dom nya raptor lake som kommer ut denna månaden samt 4060 gpu. Har absolut ingen stress med att köpa så inväntar rtx 4060. Vad jag funderar på är egentligen vad behöver jag och hur får jag mest värde för pengarna? Kommer köra nya wow, ff14, Warhammer total war 3, baldurs gate 3. Vill givetvis köra nya dragon age och elder scrolls, fallout 5 när dom kommer. Så själva grunden i datorn ska vara länge men kan tänka mig att uppgradera gpu efter 3-5 år. Kommer köra 2k gaming, skärm blir förmodligenlg 27gp850-b. Ett annat alternativ är att köpa in mus, tangentbord eventuellt skärm på black friday även om jag köper datorn 4-12 månader senare

Permalänk
Medlem

I princip omöjligt att svara på vad som är rimligt utan att veta din budget.

Med begränsad budget och att du inte vill uppgradera CPU så skulle jag dock säga att just nu är det inte värt att köra AM5 eller Raptor lake. Bättre att köra förra generationen och ha råd med en starkare CPU. Det kommer du att klara dig längre på än att köpa en budgetvariant av senaste versionen.

Svårt att sia om framtiden, men de nyare plattformarna blir nog inte mycket billigare på 4 månader om du väntar, men kanske om 12.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle starkt rekommendera att börja med ett begagnat ex AM4-bygge med motsvarande komponenter då du får markant mer begagnad av någon som tänkt uppgradera än att köpa nytt i nuläget.
Fördelen med att köpa begagnat (Här på Swec, undvik andra kanaler) är att du vet att det du får fungerar som det ska, samt prisfördelen såklart.
Nackdel är att du inte har garanti oftast, men min erfarenhet säger att det du sparar med att köpa begagnad läggs bättre på eventuella framtida uppgraderingar så det brukar vara smartast ändå.

Vill du ha en framtidssäker CPU för spel så är det 5800X3D som gäller, punkt. Inköpsskatten på nya plattformar (DDR5 ex) brukar vara rätt hög första åren vilket gör nya byggen med AM5 / Intels motsv just nu helt enkelt kostar mer än de ger.

Edit*
Alternativt om du inte vill ha beg så ett nybygge med AM4 + 5800X3D + RTX3xxx / RXxxx är att rekommendera.
Undvik nyaste plattformen, det är inte värt det just nu.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda styckeindelning, blir mycket mer lättläst då.

Här är ett förslag på en dator men du har inte skrivit någon budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VsEIAXyAZNovZmBGgw4uRPHSU8c/alebaler87

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

I princip omöjligt att svara på vad som är rimligt utan att veta din budget.

Med begränsad budget och att du inte vill uppgradera CPU så skulle jag dock säga att just nu är det inte värt att köra AM5 eller Raptor lake. Bättre att köra förra generationen och ha råd med en starkare CPU. Det kommer du att klara dig längre på än att köpa en budgetvariant av senaste versionen.

Svårt att sia om framtiden, men de nyare plattformarna blir nog inte mycket billigare på 4 månader om du väntar, men kanske om 12.

Vill ju egentligen spendera så lite som möjligt men samtidigt ha en dator som kommer vara bra även om 2-5 år om jag byter gpu efter x antal år. Budget på datorn är 13000-25000. Vill inte betala för något jag inte kommer ha användning av, eftersom den bara ska vara till spel. Så med andra ord high value/ performance är det som gäller fast endå att det ska vara en framtidssäker cpu då jag inte kan byta den själv

Permalänk

Såg även att meteor lake kommer nästa år, värt att vänta på det? Eller så kanske dom nya raptor lake går ner i pris ordentligt då

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

I princip omöjligt att svara på vad som är rimligt utan att veta din budget.

Med begränsad budget och att du inte vill uppgradera CPU så skulle jag dock säga att just nu är det inte värt att köra AM5 eller Raptor lake. Bättre att köra förra generationen och ha råd med en starkare CPU. Det kommer du att klara dig längre på än att köpa en budgetvariant av senaste versionen.

Svårt att sia om framtiden, men de nyare plattformarna blir nog inte mycket billigare på 4 månader om du väntar, men kanske om 12.

Budgeten beror på performance/ value. Skulle aldrig betala 50% mer för 10% mer prestanda. Spelar inte battlefield och nyaste COD. Kör titlar som wow, dragon age, fallout, elder scrolls den typen av spel. Även nya civ när det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Budgeten beror på performance/ value. Skulle aldrig betala 50% mer för 10% mer prestanda. Spelar inte battlefield och nyaste COD. Kör titlar som wow, dragon age, fallout, elder scrolls den typen av spel. Även nya civ när det kommer.

@Scarabeo's bygge ovan är en bra utgångspunkt men jag skulle viktat om och lagt mer på CPU jämfört med GPU eftersom du kan tänka dig byta GPU men inte CPU under datorns livstid. Hade personligen valt en 5900X (tänk på att du behöver en ganska rejäl kylare till den som inte ingår i priset) till den typen av bygge och sen den bästa GPUn du kan få plats med i det som är kvar av budgeten. Eftersom du kan tänka dig vänta lite grand så borde du kunna få en bra deal på Black Friday på 3070 eller 6800 och komma under 20k. Har du råd så är 6900XT för 10k ett bra pris förstås men då är du uppe i 22k med 5900X och kylare (fråga INET vad de rekommenderar. De skickar tyvärr inte med tunga luftkylare om de bygger datorn vilket jag hade rekommenderat annars).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alebaler87:

Såg även att meteor lake kommer nästa år, värt att vänta på det? Eller så kanske dom nya raptor lake går ner i pris ordentligt då

Intel släpper ju nytt varje år. Raptor Lake är ju inte ute ännu, kommer om 9 dagar. Och Ryzen 7000 kom ju för typ två veckor sen. Så nu/strax är väl snarare bästa möjliga läge om du vill köpa det senaste.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Intel släpper ju nytt varje år. Raptor Lake är ju inte ute ännu, kommer om 9 dagar. Och Ryzen 7000 kom ju för typ två veckor sen. Så nu/strax är väl snarare bästa möjliga läge om du vill köpa det senaste.

Ja jo, men sen såg jag att dom nya intel nästa år kommer ligga nära 6ghz, ganska stort kliv från dom cpu som intel har idag. Känns som en 3,7 ghz inte kommer fungera med spel i så många år till medans en 5.7-6ghz cpu känns som den kommer kunna användas under väldigt många år. Även funderingar kring om man ska ta 6 eller 8 kärnor cpu. Känns mycket mer prisvärt med 6 men 8 kanske håller prestanda mässigt under många fler år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alebaler87:

Ja jo, men sen såg jag att dom nya intel nästa år kommer ligga nära 6ghz, ganska stort kliv från dom cpu som intel har idag. Känns som en 3,7 ghz inte kommer fungera med spel i så många år till medans en 5.7-6ghz cpu känns som den kommer kunna användas under väldigt många år

Hm, du har nog missförstått något.
De som kommer nu kommer formellt klara 5.8 GHz på en/få kärnor.
https://www.sweclockers.com/nyhet/34986-intel-avtacker-core-1...

3.0-3.7 GHz (för olika modeller) är basfrekvensen, den frekvens som den är garanterad att klara på alla kärnor, men den är i princip ointressant som den används i dagsläget.
Så i spel kommer de som släpps nu ligga över 5 GHz, vilket även varit sant för de senaste generationerna.

Jag har svårt att tro att det blir någon jätteskillnad till nästa generation. Det är definitivt inte tal om något hopp på nästan 100%!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Ja jo, men sen såg jag att dom nya intel nästa år kommer ligga nära 6ghz, ganska stort kliv från dom cpu som intel har idag. Känns som en 3,7 ghz inte kommer fungera med spel i så många år till medans en 5.7-6ghz cpu känns som den kommer kunna användas under väldigt många år. Även funderingar kring om man ska ta 6 eller 8 kärnor cpu. Känns mycket mer prisvärt med 6 men 8 kanske håller prestanda mässigt under många fler år

GPU är otroligt mycket viktigare än CPU i högre upplösningar. Kolla hur väl gamla 6700K från 2015 står upp mot nyare processorer i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600/17.html

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, du har nog missförstått något.
De som kommer nu kommer formellt klara 5.8 GHz på en/få kärnor.
https://www.sweclockers.com/nyhet/34986-intel-avtacker-core-1...

3.0-3.7 GHz (för olika modeller) är basfrekvensen, den frekvens som den är garanterad att klara på alla kärnor, men den är i princip ointressant som den används i dagsläget.
Så i spel kommer de som släpps nu ligga över 5 GHz, vilket även varit sant för de senaste generationerna.

Jag har svårt att tro att det blir någon jätteskillnad till nästa generation. Det är definitivt inte tal om något hopp på nästan 100%!

Tänkte på meteor lake 2023

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

GPU är otroligt mycket viktigare än CPU i högre upplösningar. Kolla hur väl gamla 6700K från 2015 står upp mot nyare processorer i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600/17.html

Medveten om det, men jag kan byta en gpu själv tar typ 10 minuter. Kan inte byta cpu så när cpu blir för dålig får jag köpa ny dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alebaler87:

Tänkte på meteor lake 2023

Jo, men du skrev:

Citat:

Känns som en 3,7 ghz inte kommer fungera med spel i så många år till medans en 5.7-6ghz cpu känns som den kommer kunna användas under väldigt många år

Dagens (eller nästa veckas) CPUer är inte "3.7 GHz" utan i praktiken över 5 GHz, och upp till 5.8 GHz. Basfrekvensen på vissa modeller är 3.7 GHz, men den siffran betyder inte mycket, och kommer högst sannolikt vara max 4 GHz även på Meteor Lake.

Det finns ingen anledning att tro att Meteor Lake kommer vara ett jättekliv; mer sannolikt så är det en 10-15% över Raptor Lake, ungefär som det brukar vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

GPU är otroligt mycket viktigare än CPU i högre upplösningar. Kolla hur väl gamla 6700K från 2015 står upp mot nyare processorer i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600/17.html

Visste inte skillnaden va så liten på cpu jäklar. Tack för tipset cpu är betydligt mindre viktigt än vad jag trodde

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, men du skrev:
Dagens (eller nästa veckas) CPUer är inte "3.7 GHz" utan i praktiken över 5 GHz, och upp till 5.8 GHz. Basfrekvensen på vissa modeller är 3.7 GHz, men den siffran betyder inte mycket, och kommer högst sannolikt vara max 4 GHz även på Meteor Lake.

Det finns ingen anledning att tro att Meteor Lake kommer vara ett jättekliv; mer sannolikt så är det en 10-15% över Raptor Lake, ungefär som det brukar vara.

Ok dom nya raptor lake räcker bra då😁 frågan sen är om jag ska ha 6 eller 8 kärnor.

Permalänk
Medlem

5700X är ett bra alternativ också. Då får du 8 kärnor och 16 trådar för ca 2 800 kr. Dock behöver du då köpa till en CPU-kylare för den inkluderar ingen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Brukar datorer / delar vara betydligt billigare på black friday eller det är ingen större skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Brukar datorer / delar vara betydligt billigare på black friday eller det är ingen större skillnad?

Lite äldre delar kan ge bra rabatt. Men det brukar finnas få exemplar av de riktigt bra erbjudandena och de brukar vara spridda på olika affärer. Ska du få en dator byggd hos INET eller Webbhallen av valda delar så kanske du kan spara 10% på att köpa just den dagen om du inte är så märkeskänslig på RAM, SSD etc. Jag skulle inte räkna med mycket mer om du inte jagar enskilda komponenter och bygger själv.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en dator länge så hade jag väntat lite med AM5 / det senaste från Intel. Mest bara för att se vilket moderkort som funkar bra med minst problem osv osv osv. och att priserna går ner. Om du orkar vänta så hade jag köpt nästa vår / sommar.

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Ska du ha en dator länge så hade jag väntat lite med AM5 / det senaste från Intel. Mest bara för att se vilket moderkort som funkar bra med minst problem osv osv osv. och att priserna går ner. Om du orkar vänta så hade jag köpt nästa vår / sommar.

Kanske lika bra, väntar på rtx 4000 serien. 4060 eller 4060 ti så vår/ sommar borde bli bra har jag tur kanske dom nya raptor har gått ner lite i pris också. Sitter på en ps5 så länge så inte akut med en dator

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1200152/gaming/gamingdator/ga... Hittade den nu och räknade vad del för del kostar. Väldigt bra kampanj, tycker ni den är bra / framtidssäker? Hade gärna väntat på rtx 4060 men känns som denna datorn ger väldig mycket dator för pengarna, kan välja till 16 gig extra ram tot 32 gig för typ 600-700 extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

https://www.komplett.se/product/1200152/gaming/gamingdator/ga... Hittade den nu och räknade vad del för del kostar. Väldigt bra kampanj, tycker ni den är bra / framtidssäker? Hade gärna väntat på rtx 4060 men känns som denna datorn ger väldig mycket dator för pengarna, kan välja till 16 gig extra ram tot 32 gig för typ 600-700 extra

6900 XT presterar nästan 50 % bättre än 3060 Ti i 1080p. Vill du säkra upp med fler kärnor på CPU:n hade jag kört på detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/p9YIASbGGUH-4AJJlVwzbTJPJno/alebaler87

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB