Flytande element möjlig design för Windows 12

Permalänk
Hedersmedlem

För varje uppgradering blir det otydligare och otydligare vart fönster slutar, vilket fönster som är aktivt, vart man kan dra i ett fönster för att flytta det eller vart en rullninglist är. Klickbara element som knappar och annat flyter ihop utan nån tydlig skillnad.

Gamla Windows-versioner kanske inte var skitsnygga.. men man kunde i alla fall se vad som var vad utan att behöva titta två gånger. Andelen användbar skärmyta var dessutom ganska mycket större om man kör det på högupplösta skärmar. Win98 i 1920*1200 ser lite dumt ut men jäklars vad med plats man ha att använda där jämfört med Windows 10.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ser ju bara ännu mer ut som OS X, som redan nämnts i tråden flera gånger.

Skrivet av Kasken:

Men jag förstår verkligen inte denna ständiga hysteri att peta i upplägget i GUI, flytta på saker och ändra på saker bara för ändrandets skull... Det driver mig till vansinne, både på datorn och telefonen.

Antagligen av liknande psykologiska anledning som delvis ligger bakom varför Ica-butiker möblerar om ganska ofta: för att det ska kännas "nytt" och "intressant" för kunden. Det är kanske inte fel i sak, men det medför även irritation, särskilt när det i praktiken innebär en försämring.

Värst av alla är kanske Google, som ju t.ex. ändrar i Play Store hela jävla tiden, det har enbart blivit allt mer omständigt och irriterande att navigera i fanskapet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Peak windows UI var W2K.
Fattar inte varför dom känner att dom måste ändra hela tiden.
Det är ett OS, det är till för att köra andra program och hålla sig undan.

Jo dom har verkligen missat denna punkten helt med allt GUI bloat samt sina påtvingade uppdateringar som avbryter ens arbete, popups som stjäl fokus mm. Lägga till onödiga dubbel och trippel menyer för att gömma funktioner och inställningar. Ska verkligen motarbeta användaren på varenda punkt det går.

Ge oss ett Windows Lite utan allt sånt lull lull tack.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så extremt liten del av tiden man faktiskt ägnar åt just operativets gränssnitt... största delen ägnar man ju i de program man arbetar i... så egentligen är det lite sak samma kan jag tycka, men klart alltid trevligt att se något annorlunda.

Permalänk
Medlem

Win 10 med klassisk startmeny till 2029 (Ja ltsc är supportad dit). Sen troligen inte MS

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Antagligen av liknande psykologiska anledning som delvis ligger bakom varför Ica-butiker möblerar om ganska ofta: för att det ska kännas "nytt" och "intressant" för kunden.

Jag upplever faktiskt inte detta i nån större utsträckning, kan det vara enbart just ICA som anammar denna strategi?

Jag är istället så att jag ständigt gör mina matinköp i samma butik, just på grund av att jag slipper leta efter saker. Allt som jag normalt köper står där på sin plats vecka efter vecka... Jag vet även precis hur hur kassasystemet fungerar och jag är redan upplagd som kund i självscanningssystemet.... Att köpa exact samma varor i en annan butikskedja skulle med all sannolikhet ta mig 2-3gånger så lång tid.

Jag kommer för alltid med en dåres envishet hävda att ett operativsystem ska vara så enkelt och avskalat som det bara går i sitt grundutförande. Utvecklaren skall sen enbart tillhandahålla rena buggfixar och åtgärda säkerhetsbrister efter att produkten släppts till försäljning till konsument.

De konsumenter som sen tilltalas av tingeltangel och bling-bling kan tillåtas på egen hand välja och vraka bland olika GUI som läggs till som ett tillägg till operativsystemet.
Så kan även alla nya "features" hanteras, låt alla som vill ha skiten installera det. De andra som inte ser nån praktisk nytta med den nymodernighet som släpps tillåts avböja....

Om jag som konsument nu är nöjd med min dator eller telefon, jag har de funktioner jag anser mig behöva, jag är nöjd med hur allt ser ut, jag hittar allt och jag vet hur jag ska göra allt som jag använder min enhet till.
Varför ska jag då med med jämna mellanrum tvingas acceptera grafiska förändringar och stora ändringar och tillägg av funktioner som jag inte har efterfrågat?

Varför ska detta vara så svårt? Varför?

Detta är ett fenomen som är begränsat till mjukvarurelaterade produkter, av naturliga skäl. Men varför väljer de detta beteende.
I alla andra branscher använder man nya funktioner och "uppdaterad ny fräsch design" som lockmedel för att sinnessvaga individer skall köpa "det nya häftiga" varje år....
Men mjukvarubranschen väljer istället att inte bara "ge" bort detta "gratis", de går till stor ansträngning för att verkligen genom olika former av trix uppmana, lura och i vissa fall tvinga konsumenterna att uppdatera till det senaste.

Tyvärr är den stora majoriteten på tok för lata och bekväma för att ifrågasätta detta. Det är ju så smidigt att allt bara sköter sig självt automagiskt.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det var inte det jag syftade till. Numera heter det inte OS X, det heter macOS och då blir motsvarigheten för att jämföra med Apples OS just winOS. De tre första bokstäverna är gemener och de två sista är versaler. Det var vad mitt inlägg handlade om.

Har för mig att vi kallade det för mac-os redan på 80-90-talet. Sedan kom OS-X, därefter sa vi inte "os-x" utan kallade det för olika kattdjur. Har man gått ifrån att kalla de olika varianterna för deras kodnamn?

Åter till wintel: Microsoft ska alltså frångå att kalla sitt os till olika siffror när nya varianter släpps? Och inte heta "samma" i flera år, som win10?

Ogillar windows numera, varje version innehåller lika mycket bloat som en färdigköpt "Bluffgiganten"-dator. En clean install är långt ifrån en clean-install numera. Får lägga tid på att rensa bloat efter varje "clean install". Ogillar även de runda hörnen. Usch vad jag låter bitter..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som flera andra i tråden varit inne på ser det mycket mindre ut som innovation än som att de öppet plagierar macOS. Ur ett designperspektiv är det kanske inte så fel tänkt, om de bara också kunde få sitt gränssnitt att uppföra sig konsekvent även över historiska gränssnittsramverk: Skärmdump 2 i bildspelet visar att existerande program uppenbarligen har kvar sina gamla designparadigm och rakbladsvassa hörn precis som du antyder i ditt inlägg.

Tar man av sig de rosafärgade glasögonen var ärligt talat Startmenyn utan sök (à la 2000/XP) inte ett supereffektivt gränssnitt, och på dåtidens hårdvara var Windows superslött jämfört med många samtida Linuxdistributioner. Vänta tills du kan köra Win10, 11 eller 12 på 15-20 år nyare hårdvara än det byggdes för så kommer det också kännas raskt. 😆

Inget fel på sök i startmenyn, det är väl mer ett anammande och förbättring av deras grundkoncept och inte den sortens innovation jag syftade på.

Windows var ju på den tiden absolut mycket bättre för sina syften än någon Linux distribution dock, så man får köpa att det var kanske lite långsammare. Men UX i Windows 2000 och 7 exempelvis är ljusår bättre än nya innovationer och nya/gamla linux distar.

Permalänk
Medlem

Varför ska dayumet flyttas upp till höger nät det finns ett perfekt dedikerat utrymme föe det nere till höger? Varför ska dom hålla på att laga nåt som inte är trasigt?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag win 11 är bra som den är. Förbättra optimera buggar mm bara då den ser modern ut redan. Det jag skulle vilja se är Sweclockers dark mode i samma stil som nya inet 🙌.

Jonas ta nu tag i detta med teamet 🫶

Permalänk
Medlem

Känns väldigt mycket som Microsoft kopierar Gnome när jag ser dessa bilder. När jag använder Ubuntu anpassar jag layouten för att vara mer som Windows då det ger en bättre känsla. Två paneler eller taskbarfält tar upp för mycket plats, framförallt vid maximerat fönster. Jag vill inte ha autohide på mina program eller en transparent kant längst upp. Även om MS hade kommit på en lösning för att sammanfoga bägge taskbars vid maximering eller gjort så att top taskbar agerat overlay på något sätt så hade det betytt en ful effekt av att element flyttar på sig eller poppar upp. Jag tycker Gnome i grundutförande och även dessa bilder är mysigt, men så frustrerande under användning. Men jag see hellre att Microsoft kör sin egen spin på Gnome än kopierar hemskheter from Mac världen så som global menu och docka.

Permalänk
Avstängd

Jag har gillat de flesta ändringar som införts genom åren men nu börjar det gå lite långt tycker jag. Aktivitetsfältet ligger i botten av skärmen, varför ha lite tom död yta mellan botten och det? Det gör det bara mindre tydligt vad det är och mer som något konstigt löst fönster, en föräldralös verktygspanel eller så. På samma sätt blev jag irriterad nu när jag började använda avancerade zoner (eller vad funktionen nu heter, snap av fönster till egendefinierade zoner) i Power Toys och den la ett fett mellanrum mellan zonerna som inte kunde nyttjas till något. Jag började använda det eftersom jag testade att köra en 4K TV som skärm och när jag gjorde en zon till 1920 px bred exempelvis trodde jag ju att motsvarande på andra sidan också skulle bli 1920 bred men nej för det går ju åt en massa pixlar till en massa dö-yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Nej, jag vill kunna se namnet på alla öppna applikationer ("labels"). Har man t.ex. flera instanser av en applikation igång vill jag enkelt kunna se vad som är vad och byta mellan dem med ett klick utan att behöva gå igenom en flerstegsprocess med undermenyer och grejer.

Funktionen kallas "Combine taskbar buttons: Never" i Windows 10.

Jag förstår verkligen inte varför företag försöker apa efter Apples designspråk, det är så jävla kasst och svårnavigerat. Det är så onödigt mycket klickande för att göra saker som i ända fram till Windows 10 tagit max ett par klick att göra. Det nya sättet att ansluta mot wifi i Windows 11 är ett praktexempel på denna försämring, ren idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag förstår verkligen inte varför företag försöker apa efter Apples designspråk, det är så jävla kasst och svårnavigerat. Det är så onödigt mycket klickande för att göra saker som i ända fram till Windows 10 tagit max ett par klick att göra. Det nya sättet att ansluta mot wifi i Windows 11 är ett praktexempel på denna försämring, ren idioti.

Det är 1 klick mer i Windows 11 vs 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har för mig att vi kallade det för mac-os redan på 80-90-talet. Sedan kom OS-X, därefter sa vi inte "os-x" utan kallade det för olika kattdjur. Har man gått ifrån att kalla de olika varianterna för deras kodnamn?

Åter till wintel: Microsoft ska alltså frångå att kalla sitt os till olika siffror när nya varianter släpps? Och inte heta "samma" i flera år, som win10?

Ogillar windows numera, varje version innehåller lika mycket bloat som en färdigköpt "Bluffgiganten"-dator. En clean install är långt ifrån en clean-install numera. Får lägga tid på att rensa bloat efter varje "clean install". Ogillar även de runda hörnen. Usch vad jag låter bitter..

Hette Mac OS X innan OS X och nu macOS sen 2016(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är 1 klick mer i Windows 11 vs 10.

Vilket är dåligt, och Windows 11 är fullt av dessa onödiga förändringar som gör att det tar mer tid att göra saker. Det är "bara" ett extra klick för att ansluta till wifi, det är "bara" ett par extra klick för att ändra ljudenhet, det är "bara". Det är inte så bara, det är dåligt. Vad var problemet med det gamla sättet?

Permalänk
Medlem

Lär nog inte bli något Windows 12 för mig. Lär väl kräva TPM 7.0, Ultra Super Duper Secure Boot och minst en Ryzen 8000 eller Intel 16 gen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slashgibber:

Vilket är dåligt, och Windows 11 är fullt av dessa onödiga förändringar som gör att det tar mer tid att göra saker. Det är "bara" ett extra klick för att ansluta till wifi, det är "bara" ett par extra klick för att ändra ljudenhet, det är "bara". Det är inte så bara, det är dåligt. Vad var problemet med det gamla sättet?

Tanken är väl att samla sådana här sällan använda inställningar i en egen panel istället för att de är sina egna lösa saker. De flesta byter inte WiFi-nät alls, utan ansluter en gång hemma och kanske en gång till i sommarstugan exempelvis.

Edit: Sen tycker jag inte det är så jobbigt. På jobbdatorn behöver jag byta trådlöst nät ganska ofta eftersom vårt standardnät på kontoret är så kasst då all trafik ruttas genom IT-avdelningen som sitter i en annan stad, men vi har ett "labbnät" som funkar mycket bättre då vi har satt upp det själva, men det funkar inte för vissa saker av någon anledning. Alltså byter jag några gånger i veckan åtminstone och det är inget jag upplever som mer omständligt än på tian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vilket är dåligt, och Windows 11 är fullt av dessa onödiga förändringar som gör att det tar mer tid att göra saker. Det är "bara" ett extra klick för att ansluta till wifi, det är "bara" ett par extra klick för att ändra ljudenhet, det är "bara". Det är inte så bara, det är dåligt. Vad var problemet med det gamla sättet?

För mig är det lika många klick för att byta ljudenhet i Windows 11 som i Windows 10. Trycker på ljudikonen, trycker sedan på ikonen bredvid ljudmätaren och sedan väljer jag ljudenhet vilket är lika många steg som i Windows 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tanken är väl att samla sådana här sällan använda inställningar i en egen panel istället för att de är sina egna lösa saker. De flesta byter inte WiFi-nät alls, utan ansluter en gång hemma och kanske en gång till i sommarstugan exempelvis.

Edit: Sen tycker jag inte det är så jobbigt. På jobbdatorn behöver jag byta trådlöst nät ganska ofta eftersom vårt standardnät på kontoret är så kasst då all trafik ruttas genom IT-avdelningen som sitter i en annan stad, men vi har ett "labbnät" som funkar mycket bättre då vi har satt upp det själva, men det funkar inte för vissa saker av någon anledning. Alltså byter jag några gånger i veckan åtminstone och det är inget jag upplever som mer omständligt än på tian.

Jag jobbar med IT-support, det blir jobbigt efter ett tag när hela arbetsflödet för hela operativsystemet är förändrat. Ljud och wifi är bara ett par exempel. Vad sägs om att få tillgång till hela menyn när du högerklickar så behöver man klicka på en till undermeny. Varför gör man såhär? Det nya sättet har inte underlättat för någon. Don't fix what ain't broke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig är det lika många klick för att byta ljudenhet i Windows 11 som i Windows 10. Trycker på ljudikonen, trycker sedan på ikonen bredvid ljudmätaren och sedan väljer jag ljudenhet vilket är lika många steg som i Windows 10.

På Windows 10: Vänsterklicka på ljudikonen och direkt få upp en lista över ljudenheter, välj enhet.

Windows 11: Öppna panelen, högerklicka på ljudikonen, välj inställningar för att få upp listan, välj enhet.

Dubbla antalet steg. Och det är såhär för allt i hela operativsystemet. Bokstavligen allt, det är inte bra design, speciellt när man hade fungerande design innan. Mer klick är inte mer bättre. Jag pratar inte om det visuella, utan arbetsflödet. Det kanske är okej för er som inte behöver gå in och arbeta med detta dagligen, men jag ger support till tusentals användare. Jag blir tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Nya versioner av Windows är alltså så innehållslösa att det endast går att skriva om ny design.

Nonsens, det kommer nytt innehåll i varje Windows release. Fler funktioner för riktad reklam och mera förinstallerat bloatware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

På Windows 10: Vänsterklicka på ljudikonen och direkt få upp en lista över ljudenheter, välj enhet.

Windows 11: Öppna panelen, högerklicka på ljudikonen, välj inställningar för att få upp listan, välj enhet.

Dubbla antalet steg. Och det är såhär för allt i hela operativsystemet. Bokstavligen allt, det är inte bra design, speciellt när man hade fungerande design innan. Mer klick är inte mer bättre. Jag pratar inte om det visuella, utan arbetsflödet. Det kanske är okej för er som inte behöver gå in och arbeta med detta dagligen, men jag ger support till tusentals användare. Jag blir tokig.

Varför ta den långa vägen i W11? Som sagt, öppna denna panel, tryck på den inringade ikonen

Och välj sedan ljudenheten.

I Windows 10 om jag vänsterklickar på ljudikonen får jag upp, precis samma som i Windows 11, ljudmätaren, sedan måste jag klicka där det står ljudenhetens namn för att få fram andra ljudenheter och sedan klicka på den ljudenhet jag vill använda, dvs exakt lika många steg i Windows 10 som 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har gillat de flesta ändringar som införts genom åren men nu börjar det gå lite långt tycker jag. Aktivitetsfältet ligger i botten av skärmen, varför ha lite tom död yta mellan botten och det? Det gör det bara mindre tydligt vad det är och mer som något konstigt löst fönster, en föräldralös verktygspanel eller så. På samma sätt blev jag irriterad nu när jag började använda avancerade zoner (eller vad funktionen nu heter, snap av fönster till egendefinierade zoner) i Power Toys och den la ett fett mellanrum mellan zonerna som inte kunde nyttjas till något. Jag började använda det eftersom jag testade att köra en 4K TV som skärm och när jag gjorde en zon till 1920 px bred exempelvis trodde jag ju att motsvarande på andra sidan också skulle bli 1920 bred men nej för det går ju åt en massa pixlar till en massa dö-yta.

Du vet att man inte behöver avstånd mellan zoner i Powertoys, jag har flera zoner och har inte några mellanrum emellan. skapar egna zoner och ändrar den till önskad storlek. har 3 på mainmonitorn och två på andra. Det är t.ex smidigt att man kan ha en mindre zon över en stor zon. Sedan använder jag "Använd en icke-primär musknapp för att styra zonaktivering" när jag ska snappa ett fönster till en zon. Så håller in bakåtknappen när jag drar i fönstret. Otroligt bra istället för en tgb-knapp att trycka på.

PS! använde för första gången Textextraherare i Powertoys för att klippa ut "Använd en...", smidigt.

Håller för övrigt med om mycket som de andra pratar om i tråden. Precis som Google är experter på så tar de bort valmöjligheter för att fördumma människor.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför ta den långa vägen i W11? Som sagt, öppna denna panel, tryck på den inringade ikonen
<Uppladdad bildlänk>
Och välj sedan ljudenheten.
<Uppladdad bildlänk>

I Windows 10 om jag vänsterklickar på ljudikonen får jag upp, precis samma som i Windows 11, ljudmätaren, sedan måste jag klicka där det står ljudenhetens namn för att få fram andra ljudenheter och sedan klicka på den ljudenhet jag vill använda, dvs exakt lika många steg i Windows 10 som 11

Så där var det inte vid lanseringen, då var man tvungen att högerklicka och gå in i inställningarna, bra förändring, men det är bara en sak av tusen. Och Windows 12 ser ut att bli mer av detsamma.

Nej, när supporten för Windows 10 går ut så blir det nog Linux för min del, jag verkligen avskyr Apples designspråk på en fundamental nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slashgibber:

Jag jobbar med IT-support, det blir jobbigt efter ett tag när hela arbetsflödet för hela operativsystemet är förändrat. Ljud och wifi är bara ett par exempel. Vad sägs om att få tillgång till hela menyn när du högerklickar så behöver man klicka på en till undermeny. Varför gör man såhär? Det nya sättet har inte underlättat för någon. Don't fix what ain't broke.

Inte för att försvara dem, men de har ju infört en ny högerklicksmeny, program kan lägga till saker i den, men så länge de inte gjort det utan lägger till dem i den gamla menyn så hamnar de på undermenyn. Alltså borde det vara ett övergående problem.

MS har ju ett problem med sitt enorma åtagande för bakåtkompatibilitet. Apple exempelvis lägger till ett nytt sätt att göra något på och inom 6-12 månader så har de plockat bort det gamla sättet och alla hyllar dem för det och alla utvecklare fixar sina program långt innan dess. MS tar bort en dialog eller "kontrollpanel" som är över tjugo år gammal och som inga program nyare än tio år använder så blir det rena publikstormen med klagomål, gnäll och hat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slashgibber:

Så där var det inte vid lanseringen, då var man tvungen att högerklicka och gå in i inställningarna, bra förändring, men det är bara en sak av tusen. Och Windows 12 ser ut att bli mer av detsamma.

Nej, när supporten för Windows 10 går ut så blir det nog Linux för min del, jag verkligen avskyr Apples designspråk på en fundamental nivå.

Jag förstår inte riktigt denna mentalitet. En handfull småändringar i gränssnittet orsakar så stora problem att du... byter till ett helt annat OS med ett helt annat och mycket mer osammanhängande tänk där inga av dina invanda beteenden någonsin kommer att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Så där var det inte vid lanseringen, då var man tvungen att högerklicka och gå in i inställningarna, bra förändring, men det är bara en sak av tusen.

Enligt denna guide https://www.howtogeek.com/739682/how-to-switch-audio-devices-... från juli 2021 så var det samma då som nu, bara att det var en pil istället för en ikon på samma ställe. Även denna guide vill visa samma, method 2, https://www.windowsdigitals.com/how-to-change-default-audio-s... så nej, det du säger stämmer inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, när supporten för Windows 10 går ut så blir det nog Linux för min del, jag verkligen avskyr Apples designspråk på en fundamental nivå.

Risken i Linux blir att du drabbas av KDE vs Gnome vs xfce vs lxqt vs lxde...

Här är några jämförelser

Men, fördelen är ju att alla dessa går att konfigurera på flera olika sätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hette Mac OS X innan OS X och nu macOS sen 2016(?)

Ja, men det hette Mac OS före OS X under flera år. Innan dess hette det formellt System [X], t ex System 6 (eller långa versionen Macintosh System Software 6).