Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Intressant form på Polestar 3.
Som videon sa, den är bara 10 mm högre än Volvos höjda V70 (XC70). Kollade upp det och den har ungefär samma markfrigång också. Får se om det betyder mindre frontarea och därmed lägre luftmotstånd.

Bagageutrymmet såg litet ut, inte så djupt, men svårt att se på en video.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

3990 bagis i mån för en vettig elbil är väl inte så farligt? Annars är ju Dacia rätt poppis 0_o

https://www.mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4

Det billigaste här uppe är en Mazda MX30 , leverans nästa år, 3695 utan vinterdäck 1000mil och den bilen var nog det värsta vi tittat på, avstod direkt. De övriga drar iväg uppemåt 6-7k med vínterdäck och 1000mil

Dacia får nog vara för hans del. Sedan så stämmer de där priserna inte helöler, vi var till Holmgrens Bil här i stan som är ÅF för MG, en MG4a med vinterdäck, 1000mil och något paket med värme osv, lev nästa år hamnade på strax under 6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Stora problemet för mig är väl att jag inte vet vad. som är no-name i laddkabel-djungeln :). Många brand-names man inte känner igen. Delcato vet jag ju vilka de är :). Men Du har helt rätt att man inte vill ha något skräp som akn börja brinna.

Den jag kollade på kunde växla mellan 10/16A men håller med det vore guld värt att kunna ha fler steg. Även om nu Skodan visst kan begräns (visste faktiskt inte det ..... får kolal i manualen).

Blev lite sugen på den där Charge Amp nu men det var lite dyr .... men kan vara värt det. Tack för tipset.
Vet inte när vi sätter upp laddbox på gotland så skönt med en ordentlig kabel man kan använda till och från.

Jag köpte en Deltaco 7m 32A 3-fas Typ 2 laddkabel för att ha som extra hemma mellan bil och laddbox. Det är en rejäl Dekra-kabel och handtag av vad som känns som bra kvalitet. Har aldrig strulat med connection heller.

Dave på EEVBlog gjorde nyligen en teardown av en billig laddare (230V 1-fas till Typ 2). Kan vara värt att kika på.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Holmgrens Bil här i stan som är ÅF för MG, en MG4a med vinterdäck, 1000mil och något paket med värme osv, lev nästa år hamnade på strax under 6k

Låter som ni blivit ordentligt lurade i sådana fall. Paket med värme? Det finns bara en enda utrustningsnivå på MG4 i Sverige och det är maxutrustningsnivån som självklart innehåller värmepump, bland en massa andra godsaker.

Priset för 2000 mil/år är 4600 kr i månaden inklusive försäkring. Löser man egen försäkring brukar man kunna komma ner några hundralappar. Vinterdäck är alltid en stor scam att leasa och bör göras med försiktighet

Priset för 1000 mil som du refererar till ligger på strax under 4000 kr -vinterdäck. Priserna förutsätter leverans 2023, d.v.s. med den lägre klimatbonusen (vilket lagt på 500 kr/månaden).

Som jämförelse kan vi ta VW ID3 som modellen är tänkt att konkurrera mot. Motsvarande utrustningsnivå (utan vinterdäck) landar på nästan 2000 kr mer. Jag har dessutom svårt att i klartext läsa om priserna gäller 2022 års miljöbonus eller 2023, men det verkar vara 2022. Så närmare 2500 kr i prisskillnad mellan modellerna. Håller MG sina löften kommer bilen bjuda på tuff konkurrens!

Permalänk
Inaktiv

Sorry, jag som blandar ihop det, det var Öhmans och nissan nån ayiiaa el vad den nu hette, Holmgrens finns inte kvar i Sundsvall längre så kollegan skickade en förfrågan till Holmgrens på priset på en MG4a med vinterdäck och 1000mil, men inte fått svar än säger han, jag som blandar ihop det.

ID4a är det ju nästan 1års levtid på, Q3 2023 i bästa fall fick vi till svar, så vi kollade inte ens något pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Låter som ni blivit ordentligt lurade i sådana fall. Paket med värme? Det finns bara en enda utrustningsnivå på MG4 i Sverige och det är maxutrustningsnivån som självklart innehåller värmepump, bland en massa andra godsaker.

Priset för 2000 mil/år är 4600 kr i månaden inklusive försäkring. Löser man egen försäkring brukar man kunna komma ner några hundralappar. Vinterdäck är alltid en stor scam att leasa och bör göras med försiktighet

Priset för 1000 mil som du refererar till ligger på strax under 4000 kr -vinterdäck. Priserna förutsätter leverans 2023, d.v.s. med den lägre klimatbonusen (vilket lagt på 500 kr/månaden).

Som jämförelse kan vi ta VW ID3 som modellen är tänkt att konkurrera mot. Motsvarande utrustningsnivå (utan vinterdäck) landar på nästan 2000 kr mer. Jag har dessutom svårt att i klartext läsa om priserna gäller 2022 års miljöbonus eller 2023, men det verkar vara 2022. Så närmare 2500 kr i prisskillnad mellan modellerna. Håller MG sina löften kommer bilen bjuda på tuff konkurrens!

Håller med.

MG4 ser riktigt lovande ut!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Håller med.

MG4 ser riktigt lovande ut!

Japp jag med. Hade jag beställt idag hade jag definitivt beställt en MG4. Är dock nöjd med min Cupra Born så sitter inte precis i sjön men MG4 verkar vara en fin bil för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Japp jag med. Hade jag beställt idag hade jag definitivt beställt en MG4. Är dock nöjd med min Cupra Born så sitter inte precis i sjön men MG4 verkar vara en fin bil för pengarna.

Samma tanke här.

Har en EV6 jag fick gamla bra leasing priset på och är otroligt nöjd.

Men hade jag beställt elbil idag hade det nog blivit en MG4.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Sådär, idag hoppade jag av mitt kommande leasingavtal. Känner att marknaden är lite för osäker just nu med höga elpriser, komopnentbrister, räntor som stiger som gör leasingen väldigt svår att spå..
Känns bra nu när jag gjort det. Nu ska jag jaga en billigare bensinare ett tag till världen är lite mer stabil..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vad tror panelen om BMW iX1 ? Ska på visning i morgon och provsitta o titta lite i alla fall. Min tjänstebil, V60T6, närmarsig byte så är väll dags att börja titta sig runt lite. Blir beställning efter årsskiftet när basbeloppet höjs fint.

Vi får inte välja hur som hellst, KIA, BMW, Skoda, VW. Så kanske inte dom roligast valen, men alltid något.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Får min easse Home installerad på onsdag. Funderar på hållare, tror ni det går att vira 5m kabel på denna?

https://www.amazon.se/dp/B09KGW2J62/ref=mp_s_a_1_1_sspa?crid=...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får min easse Home installerad på onsdag. Funderar på hållare, tror ni det går att vira 5m kabel på denna?

Funkar säkert prima. Här är en av dom jag använder. Går att låsa fast kabeln om man känner att det är nödvändigt.

https://www.defa.com/product/econnect-docking-type-2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Funkar säkert prima. Här är en av dom jag använder. Går att låsa fast kabeln om man känner att det är nödvändigt.

https://www.defa.com/product/econnect-docking-type-2/

Ser intressant ut, just med låsfunktionen, litar inte på att man får ha den kvar annars.
Var har du köpt den och vad kostar den?

Permalänk
99:e percentilen

Enligt senaste avsnittet av Bilar med sladd, som i sin tur citerar Mobility Sweden, registrerades det under september fler nya elbilar än bensin- och dieselbilar tillsammans (i Sverige).

”Bensin- och dieselbilar” innefattar inga hybrider (oavsett typ), så elbilar har fortfarande en bit kvar till att vara större än alla bilar med förbränningsmotor tillsammans. Men ändå: fler valde* under september att skaffa en ren elbil än en ren ICE-dito. Det går fort nu.

* Eller nja. Siffrorna avser registreringar. Man kan ju tänka sig att de siffrorna släpar efter beställningarna, och därmed folks val, rätt rejält, med tanke på de långa leveranstiderna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ser intressant ut, just med låsfunktionen, litar inte på att man får ha den kvar annars.
Var har du köpt den och vad kostar den?

Jag köpte min på Ahlsell. Men googla på ”ECONNECT DOCKINGT2” så hittar du vart du kan köpa den. Kostar typ 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Vad tror panelen om BMW iX1 ? Ska på visning i morgon och provsitta o titta lite i alla fall. Min tjänstebil, V60T6, närmarsig byte så är väll dags att börja titta sig runt lite. Blir beställning efter årsskiftet när basbeloppet höjs fint.

Vi får inte välja hur som hellst, KIA, BMW, Skoda, VW. Så kanske inte dom roligast valen, men alltid något.

Testar en BMW iX3 just nu och tycker det är en toppenbil, med ett stort problem. Golvet är höjt så pass mycket att det blir jobbigt för benen, det går inte att sträcka ut dom, man sitter ständigt i en vinkel som gör det jobbigt. På en längre resa var jag rejält trött i benen efter. Eftersom iX1 inte heller är en bil byggd på ren elbilsplattform så kan det vara samma där, håll koll på det. Åker du mycket bil kan det bli jobbigt.

I övrigt tycker jag bilen är helfrän. Har försökt hitta en X1 att jämföra med men tyvärr ingen i min närhet. Hade det inte varit för golvet hade jag nog kunnat se mig i en av BMWs iX-modeller

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Testar en BMW iX3 just nu och tycker det är en toppenbil, med ett stort problem. Golvet är höjt så pass mycket att det blir jobbigt för benen, det går inte att sträcka ut dom, man sitter ständigt i en vinkel som gör det jobbigt. På en längre resa var jag rejält trött i benen efter. Eftersom iX1 inte heller är en bil byggd på ren elbilsplattform så kan det vara samma där, håll koll på det. Åker du mycket bil kan det bli jobbigt.

I övrigt tycker jag bilen är helfrän. Har försökt hitta en X1 att jämföra med men tyvärr ingen i min närhet. Hade det inte varit för golvet hade jag nog kunnat se mig i en av BMWs iX-modeller

Det tråkiga är att de plockat bort iDrive på iX1 (och X1) i senaste generationen. Förstår inte varför men de vill väl ha en distinktion mellan deras billigare bilar och resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Var och provsatt och tittade på den nu, riktigt trevlig och satt väldigt gott den korta stund ja satt i den. Men blir väll att ta med damen och titta lite mer noggrant och provköra en bensinare tills vidare så man får en känsla av den och hur bekväm den är som du säger. Lutar åt ett köp just nu i alla fall.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag slog till på en sån, dock har jag 7m kabel men sätter man den en lagom bit upp på väggen så ska de nog få plats. Sen om det inte går är det ju ingen katastrof för den var ju billig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag slog till på en sån, dock har jag 7m kabel men sätter man den en lagom bit upp på väggen så ska de nog få plats. Sen om det inte går är det ju ingen katastrof för den var ju billig.

Beror ju lite på hur tight man virar också. Jag köpte också, får avrapportera sen. 😉

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Lite samma känsla i min EV6.

Känner definitivt att golvet är höjt pga batteriet under.

Däremot är det hanterbart och kan sitta helt okej med benen.

Men är verkligen på gränsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Men det är en ren elbilsplattform, varför den ständigt återkommande förklaringen ”fossilplattform” inte är giltig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men det är en ren elbilsplattform, varför den ständigt återkommande förklaringen ”fossilplattform” inte är giltig.

Känns som det verkligen skiljer sig bil till bil.

Oberoende av plattform.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Känns som det verkligen skiljer sig bil till bil.

Oberoende av plattform.

Det kan möjligen läggas till saken att jag med gamla X6 (definitivt befriad från annat än startbatteri…) kom fram till att den bästa lösningen för mig var att höja stolen, vilket jag normalt sett inte gör. Hade ratten gått att få ut längre hade det nog gått att ha stolen i botten, men åtminstone på dessa årgångar BMW slår jag konsekvent i botten i längsled på de elinställbara rattarna. Och då har jag ändå inte ratten särskilt nära…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Jag körde en del pickuper när jag jobbade på Volvos fabriksområde för ett antal år sedan, Mazda och Ford, och de hade också ett hemskt högt golv. Jag antar att det var för deras "terrängegenskaper" men det var väldigt obekvämt efter typ fem minuter, bena rakt fram liksom, som att sitta på en kudde på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror ju lite på hur tight man virar också. Jag köpte också, får avrapportera sen. 😉

Ja hänger man i fina långa loopar så blir det nog toppen. Tack för tipset.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Skrivet av Chippen2188:

Gällande iX1 & iX3.
Tror inte att batteriinstallation i iX3 var en eftertanke men man drog nog lärdom från sina "misstag" gällande placeringen (och dimensionen) av batteripacken.
Att golvet upplevs som högt beror nog på var de är placerade i iX3. Jämför vi med iX1 slutar de där fötterna normalt är placerade.

iX3

iX1

@Holic, tycker dina alternativ verkar vara många och bra. IX1 är en mer mogen elbil än iX3 men ändå en kompromiss (eftersom den ska fungera med en bensindrivlina också). Den stora fördelen, enligt mig, är xDrive, det finns inte som alternativ i en eldriven X3:a.

Skoda, VW och Kia gör ju några av dom mest populära (och i många fall bästa) elbilarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gällande iX1 & iX3.
Tror inte att batteriinstallation i iX3 var en eftertanke men man drog nog lärdom från sina "misstag" gällande placeringen (och dimensionen) av batteripacken.
Att golvet upplevs som högt beror nog på var de är placerade i iX3. Jämför vi med iX1 slutar de där fötterna normalt är placerade.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.completecar.ie%2Fimg%2Fgalleries%2F10247%2Fbmw_ix3_electric_suv_2021_white_001.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e4c6e72c7dbc9c51d120a38f9d2f2bcccca12031a4e8814d4e94fad892879f38&ipo=images
iX3

https://static.cdn-expressen.se/images/36/54/3654844347694cf9955e61cc8433d55f/16x9/2560.jpg
iX1

@Holic, tycker dina alternativ verkar vara många och bra. IX1 är en mer mogen elbil än iX3 men ändå en kompromiss (eftersom den ska fungera med en bensindrivlina också). Den stora fördelen, enligt mig, är xDrive, det finns inte som alternativ i en eldriven X3:a.

Skoda, VW och Kia gör ju några av dom mest populära (och i många fall bästa) elbilarna.

Se där ja, då har dom fixat till det i den, det gör mig glad Tycker om bilen i övrigt så lite synd med golvet där tyckte jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gällande iX1 & iX3.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.completecar.ie%2Fimg%2Fgalleries%2F10247%2Fbmw_ix3_electric_suv_2021_white_001.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e4c6e72c7dbc9c51d120a38f9d2f2bcccca12031a4e8814d4e94fad892879f38&ipo=images
iX3

https://static.cdn-expressen.se/images/36/54/3654844347694cf9955e61cc8433d55f/16x9/2560.jpg
iX1

Problemet med Skoda och VW är att de inte har komforten eller känslan som IX3. Skoda och Q4 etron har jag kört men ID4 ska ju vara en sämre variant av Enyaq så den kan få en smäll med. Q4 etron bygger väl på samma grund.

Den adaptiva farthållaren i både Enyaq och Q4 etron lämnar att önska. Min känsla sen jag kört dom är att man glömt bort fokuset på att det är en bil primärt och istället satsat på infotainment och saker runtomkring som man fokuserar på efter man har en komplett bil. Eller så har jag blivit bortskämd med Volvos adaptiva farthållare.

Synd att IX3 har medioker räckvidd annars hade den varit ett hett alternativ på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Problemet med Skoda och VW är att de inte har komforten eller känslan som IX3. Skoda och Q4 etron har jag kört men ID4 ska ju vara en sämre variant av Enyaq så den kan få en smäll med. Q4 etron bygger väl på samma grund.

Den adaptiva farthållaren i både Enyaq och Q4 etron lämnar att önska. Min känsla sen jag kört dom är att man glömt bort fokuset på att det är en bil primärt och istället satsat på infotainment och saker runtomkring som man fokuserar på efter man har en komplett bil. Eller så har jag blivit bortskämd med Volvos adaptiva farthållare.

Synd att IX3 har medioker räckvidd annars hade den varit ett hett alternativ på marknaden.

Tycker inte du kan jämföra infotainment på Q4 och Enyaq/ID4, det är ju total olika där Q4:an har samma MMI som övriga Audi, personligen ser jag det som en fördel att dom ligger kvar på det vanliga MMI och inte infört det nya som Enyaq/ID4 har.
Komforten i Q4 tycker jag också är bättre än i syskonen från Skoda och VW, sen har väl Q4 tyvärr lite billigare interiör än övriga Audi men inte sämre än Enyaq och ID4 utan snarare snäppet högre.
Q4 känns mer som att sätta sig i en vanlig bil och inte i en elbil med alla nya lösningar, det kan givetvis vara på gott och ont beroende på vad man är ute efter.

Nu har jag inte kört Q4:an så mycket (får min under nästa år, hoppas jag) men jag kan hålla med att den adaptiva farthållaren kunde varit bättre, om det inte är en vanesak eftersom den tog hänsyn till så mycket mer än vad jag är van vid.
Vilka var bristerna du tänker på?