Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tycker inte du kan jämföra infotainment på Q4 och Enyaq/ID4, det är ju total olika där Q4:an har samma MMI som övriga Audi, personligen ser jag det som en fördel att dom ligger kvar på det vanliga MMI och inte infört det nya som Enyaq/ID4 har.
Komforten i Q4 tycker jag också är bättre än i syskonen från Skoda och VW, sen har väl Q4 tyvärr lite billigare interiör än övriga Audi men inte sämre än Enyaq och ID4 utan snarare snäppet högre.
Q4 känns mer som att sätta sig i en vanlig bil och inte i en elbil med alla nya lösningar, det kan givetvis vara på gott och ont beroende på vad man är ute efter.

Nu har jag inte kört Q4:an så mycket (får min under nästa år, hoppas jag) men jag kan hålla med att den adaptiva farthållaren kunde varit bättre, om det inte är en vanesak eftersom den tog hänsyn till så mycket mer än vad jag är van vid.
Vilka var bristerna du tänker på?

Adaptiva farthållaren och inkrementen, kändes väldigt gammal i hur man styr den i jämförelse med t.ex V60/V90.

Hud har jag gillat förr men här var det ingen höjdare. Inredning kändes inte heller så bra som jag förväntar mig av en Audi. Jag kan ha för höga förväntningar på Audi.

Sen var jag inte helt nöjd med lastutrymmet och dess storlek när man tar bort kanten som blir utan ilägg.

Jag vill ha en elbil som för prislappen iaf känns i närheten av en fossilbil i samma klass. HUD, adaptiv farthållare och diverse stödsystem ska vara riktigt vassa där min måttstock är bättre än V60 som vi haft innan.

Får återkomma efter helgen då frugan ska hämta en ny IX3 som avbokades av någon stackare för några veckor sedan. Charged plus.

Får se ifall jag hittar något att anmärka på när det blir lite fler mil i samma bil.

Permalänk
Medlem

Hade iX3: an haft xDrive är sannolikheten hög att jag hade kört en sån idag. Så när nya iX3: an (G45) kommer lär det åtminstone bli en ordentlig provkörning och kostnadskalkyl.

Avfärda inte nuvarande iX3 den är riktigt fin men avsaknaden av xDrive (för att det inte får plats?) är en för stor kompromiss för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Adaptiva farthållaren och inkrementen, kändes väldigt gammal i hur man styr den i jämförelse med t.ex V60/V90.

Hud har jag gillat förr men här var det ingen höjdare. Inredning kändes inte heller så bra som jag förväntar mig av en Audi. Jag kan ha för höga förväntningar på Audi.

Sen var jag inte helt nöjd med lastutrymmet och dess storlek när man tar bort kanten som blir utan ilägg.

Jag vill ha en elbil som för prislappen iaf känns i närheten av en fossilbil i samma klass. HUD, adaptiv farthållare och diverse stödsystem ska vara riktigt vassa där min måttstock är bättre än V60 som vi haft innan.

Får återkomma efter helgen då frugan ska hämta en ny IX3 som avbokades av någon stackare för några veckor sedan. Charged plus.

Får se ifall jag hittar något att anmärka på när det blir lite fler mil i samma bil.

Inkrementen?
Styrningen ser jag inget negativt med, kanske vanesak, spak med knapp för att aktivera och därefter tiltar man för olika saker.

HUDen vet jag dom haft problem med på tidiga bilar, men fullt fungerande tillsammans med navigator tycker jag den är bra.
Inredningen håller jag med att det inte är normal Audi standard, men den är fortfarande lite bättre än Skodas och VW.

Lastutrymmet tycker jag är bra för klassen, tror inte du hittar många mellanklass SUV med större, iX3 har snarlika volymer i lastutrymmet.

iX3 är helt klart en intressant bil i samma klass som Q4 och bör väl vara snäppet bättre, men samtidigt kostar den även snäppet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inkrementen?
Styrningen ser jag inget negativt med, kanske vanesak, spak med knapp för att aktivera och därefter tiltar man för olika saker.

HUDen vet jag dom haft problem med på tidiga bilar, men fullt fungerande tillsammans med navigator tycker jag den är bra.
Inredningen håller jag med att det inte är normal Audi standard, men den är fortfarande lite bättre än Skodas och VW.

Lastutrymmet tycker jag är bra för klassen, tror inte du hittar många mellanklass SUV med större, iX3 har snarlika volymer i lastutrymmet.

iX3 är helt klart en intressant bil i samma klass som Q4 och bör väl vara snäppet bättre, men samtidigt kostar den även snäppet mer.

Ja, när vi körde den hoppade den 10km/h och inte 5. Knappen kändes rätt B, jag förväntade mig mer av en Audi.

Lastutrymme utan ilägg är snarlikt med IX3 men med ilägget blir det mindre.

Jag vet inte om snäppet mer stämmer - Försök att plocka ihop en Q4 med samma utrustning som en IX3 Charged plus och prislappen landar på 770+. En diff på 25-30k när man pratar den prisklassen kallar jag försumbar.

Det kan vara så enkelt att vi provkörde några olika typer av X3 och mina förväntningar på de rena elbilarna med nya plattformen skulle stå ut. Att vår V60 från 2019 inte skulle kännas vettigare sett till adaptiv farthållare och inredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Problemet med Skoda och VW är att de inte har komforten eller känslan som IX3. Skoda och Q4 etron har jag kört men ID4 ska ju vara en sämre variant av Enyaq så den kan få en smäll med. Q4 etron bygger väl på samma grund.

Den adaptiva farthållaren i både Enyaq och Q4 etron lämnar att önska. Min känsla sen jag kört dom är att man glömt bort fokuset på att det är en bil primärt och istället satsat på infotainment och saker runtomkring som man fokuserar på efter man har en komplett bil. Eller så har jag blivit bortskämd med Volvos adaptiva farthållare.

Synd att IX3 har medioker räckvidd annars hade den varit ett hett alternativ på marknaden.

Komforten hur då? Stolarna är väl en smaksak, men chassina är ju bland de mjukast avstämda bland elbilarna som finns idag. Eller provkörde du med 21-tummare? Beställde iofs mom Enyaq med DCC just för att kunna få den där extra nivån av komfort i dämpningen.

Annars tycker jag precis tvärtom, man har slängt in ett uråldrigt infotainment-system men lyckats göra bilar som är väldigt bra som bilar. Enyaq är ju i princip designad för att fossilbilsförare ska känna sig hemma utan att flytta runt massa saker i onödan. Adaptiva farthållare fungerade de ca 60 mil jag fick låna en, förutom hastighetsskyltavläsningen som var opålitlig.

Permalänk
Avstängd

iX3 är verkligen underskattad tycker jag. Det är en bra och praktisk, väldigt vanlig, familjebil med lagom prestanda, bra kvalitetskänsla och så. Problemet är ju att den är aningen dyr, speciellt jämfört med iX som ju verkligen är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Komforten hur då? Stolarna är väl en smaksak, men chassina är ju bland de mjukast avstämda bland elbilarna som finns idag. Eller provkörde du med 21-tummare? Beställde iofs mom Enyaq med DCC just för att kunna få den där extra nivån av komfort i dämpningen.

Annars tycker jag precis tvärtom, man har slängt in ett uråldrigt infotainment-system men lyckats göra bilar som är väldigt bra som bilar. Enyaq är ju i princip designad för att fossilbilsförare ska känna sig hemma utan att flytta runt massa saker i onödan. Adaptiva farthållare fungerade de ca 60 mil jag fick låna en, förutom hastighetsskyltavläsningen som var opålitlig.

Jag upplevde inte sätena som speciellt bra.

Den adaptiva farthållaren säger jag inte att är dålig, utan på Q4 så andades det 2015 i hur man styrde den, dess höjning på 10km/h(måste varit skit bakom spakarna)?

Jag säger inte att ID4 var en dålig bil på något sätt men när vi jämförde med en IX3 så var det små saker som kanske inte går att sätta exakt fingret på som gjorde att valet föll på att jaga IX3. Hade leverenstiden på en Enyaq varit 4 veckor om man jagade rätt företag så hade vi nog haft en Enyaq då det känns som ett tryggare val när den ska säljas om 4-5 år.

Rörande priset så Charged plus går lös på 800 efter grönt avdrag på 70 så landar man på 730’. Tittar vi på att de andra bilarna som diskuteras ramlar in först nästa år så är bara där 20’(50’ miljöbonus vs 70’). Ska man sedan matcha utrustningsmässigt så känns det som att alla alternativen blir närmare samma prislapp +- Max 30 000.

Jag är inte övertygad om att IX3 är det smarta valet i dagsläget med tanke på att räckvidden är något för dålig och det ryktas komma en ny modell om ett år. Eller så blir det tvärtom då den troligen landar på 8-900k i bas och då kanske folk ser gamla ix3 som ett rimligare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Den adaptiva farthållaren säger jag inte att är dålig, utan på Q4 så andades det 2015 i hur man styrde den, dess höjning på 10km/h(måste varit skit bakom spakarna)?

Kan ha varit. I min gamla A3:a var det också lite bökigt att få till mindre inkrement men det fanns.

Försökte lägga en beställning på en Q4:a men saknar väldigt mycket.. har dom ingen filhållare eller liknande? 360 kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag upplevde inte sätena som speciellt bra.

Den adaptiva farthållaren säger jag inte att är dålig, utan på Q4 så andades det 2015 i hur man styrde den, dess höjning på 10km/h(måste varit skit bakom spakarna)?

Jag säger inte att ID4 var en dålig bil på något sätt men när vi jämförde med en IX3 så var det små saker som kanske inte går att sätta exakt fingret på som gjorde att valet föll på att jaga IX3. Hade leverenstiden på en Enyaq varit 4 veckor om man jagade rätt företag så hade vi nog haft en Enyaq då det känns som ett tryggare val när den ska säljas om 4-5 år.

Rörande priset så Charged plus går lös på 800 efter grönt avdrag på 70 så landar man på 730’. Tittar vi på att de andra bilarna som diskuteras ramlar in först nästa år så är bara där 20’(50’ miljöbonus vs 70’). Ska man sedan matcha utrustningsmässigt så känns det som att alla alternativen blir närmare samma prislapp +- Max 30 000.

Jag är inte övertygad om att IX3 är det smarta valet i dagsläget med tanke på att räckvidden är något för dålig och det ryktas komma en ny modell om ett år. Eller så blir det tvärtom då den troligen landar på 8-900k i bas och då kanske folk ser gamla ix3 som ett rimligare alternativ.

Ja sätena är så klart smaksak som sagt, ID4 saknar ju svankstöd i grundutrustningen dessutom vilket känns lite B. Q4 e-tron har jag inte provat men tyckte stolarna i Enyaq var OK. Farthållarens höjning med 10km/h tycker jag är det bästa, orka hålla på med 1km-steg lixom? Det går dock att höja med 1km/h, men det är lite otydligt hur man gör. Tror man använder Set/Resume-kommandona, men jag rör aldrig dom själv i min Passat. ID4 är ju rätt trevlig iofs, löst tryck ger 1km/h och hårt tryck ger 10km/h.

Men ja, jag köper helt att det finns många små detaljer som BMW tänkt igenom bra. Det behöver ju lixom inte vara antingen gammaldags 2010-tänk eller helt avskalat Tesla-tänk där allt ska ske genom röst eller app eller skärm. Går ju faktiskt ha modern och bra infotainment kopplat med bra fysiska reglage, och utan att ha provat någon av BMW's elbilar så kan jag tänka mig att dom har lyckats på den fronten.

Gällande pris så landar jag dock på över 807k när jag lagt till dragkrok, LED-Matrix-strålkastare, eluppvärmd ratt och lite annat som ingår som standard på Enyaq. Enyaqen vi betällde landade på runt 740k utan vinterdäck, men då vet jag inte om BMW:n har något som är markant bättre (är t.ex deras Laserlight bättre än Skodas matrix-strålkastare?) som motiverar priset, annat än BMW-kvalitén då. Och då får man en bakhjulsdriven bil med sämre räckvidd jämfört med en fyrhjulsdriven. Men då är ju vårt pris på Skodan från i somras, den har gått upp i pris nu och har utrustningspaket som tvingar på en fler onödiga tillval (LED-belyst grill, någon???).

Försöker inte övertyga dig om att BMW skulle vara ett sämre val eller nåt, brukar bara vara så att när det "inte skiljer så mycket" så finns det ändå saker som gör att det skiljer rätt mycket Sen kan ju skillnaden vara värd pengarna, det är ju en helt annan sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja sätena är så klart smaksak som sagt, ID4 saknar ju svankstöd i grundutrustningen dessutom vilket känns lite B. Q4 e-tron har jag inte provat men tyckte stolarna i Enyaq var OK. Farthållarens höjning med 10km/h tycker jag är det bästa, orka hålla på med 1km-steg lixom? Det går dock att höja med 1km/h, men det är lite otydligt hur man gör. Tror man använder Set/Resume-kommandona, men jag rör aldrig dom själv i min Passat. ID4 är ju rätt trevlig iofs, löst tryck ger 1km/h och hårt tryck ger 10km/h.

Men ja, jag köper helt att det finns många små detaljer som BMW tänkt igenom bra. Det behöver ju lixom inte vara antingen gammaldags 2010-tänk eller helt avskalat Tesla-tänk där allt ska ske genom röst eller app eller skärm. Går ju faktiskt ha modern och bra infotainment kopplat med bra fysiska reglage, och utan att ha provat någon av BMW's elbilar så kan jag tänka mig att dom har lyckats på den fronten.

Gällande pris så landar jag dock på över 807k när jag lagt till dragkrok, LED-Matrix-strålkastare, eluppvärmd ratt och lite annat som ingår som standard på Enyaq. Enyaqen vi betällde landade på runt 740k utan vinterdäck, men då vet jag inte om BMW:n har något som är markant bättre (är t.ex deras Laserlight bättre än Skodas matrix-strålkastare?) som motiverar priset, annat än BMW-kvalitén då. Och då får man en bakhjulsdriven bil med sämre räckvidd jämfört med en fyrhjulsdriven. Men då är ju vårt pris på Skodan från i somras, den har gått upp i pris nu och har utrustningspaket som tvingar på en fler onödiga tillval (LED-belyst grill, någon???).

Försöker inte övertyga dig om att BMW skulle vara ett sämre val eller nåt, brukar bara vara så att när det "inte skiljer så mycket" så finns det ändå saker som gör att det skiljer rätt mycket Sen kan ju skillnaden vara värd pengarna, det är ju en helt annan sak!

Vi diskuterar, i slutändan är bil svindyrt och vi accepterar alla våra val, så inga konstigheter för min del. Uppskattar input och tankeställare

Det låter som en vanesak, i Volvo så har du följande: Kör du i 78 - Ett tryck ger 80. Ett tryck till ger 85. Gasar du upp till 90 och trycker igen så 95.

Led-Matrix är inte i nivå med Laser Light som jag förstått. Du får nog titta - Charged plus med drag landar på 800'. 699 i grundpris. Då får du lädersäten, panoramatak, 20-tums fälgar, HUD, adaptivt chassi och lite annat smått och gott.

Just fyrhjulsdrift har jag aldrig förstått tjustningen med, speciellt inte i Skåne där vi bor. Ska man ut och köra i snö absolut men för 90% av befolkningen känns det mest som en punkt som inte ger någon mer fördel än att det känns rätt. Jag är dock kluven till bakhjulsdrift, inte sladdat rundor sen farsans 940

Här är väl en rätt normalkittad "Charged plus" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_ix3_charged_plus_...

edit: Efter lite googling så tror jag att matrix-led och laser lights är samma sak. Då landar en BMW nog 50-80k över en EnyaQ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Vi diskuterar, i slutändan är bil svindyrt och vi accepterar alla våra val, så inga konstigheter för min del. Uppskattar input och tankeställare

Det låter som en vanesak, i Volvo så har du följande: Kör du i 78 - Ett tryck ger 80. Ett tryck till ger 85. Gasar du upp till 90 och trycker igen så 95.

Led-Matrix är inte i nivå med Laser Light som jag förstått. Du får nog titta - Charged plus med drag landar på 800'. 699 i grundpris. Då får du lädersäten, panoramatak, 20-tums fälgar, HUD, adaptivt chassi och lite annat smått och gott.

Just fyrhjulsdrift har jag aldrig förstått tjustningen med, speciellt inte i Skåne där vi bor. Ska man ut och köra i snö absolut men för 90% av befolkningen känns det mest som en punkt som inte ger någon mer fördel än att det känns rätt. Jag är dock kluven till bakhjulsdrift, inte sladdat rundor sen farsans 940

Här är väl en rätt normalkittad "Charged plus" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_ix3_charged_plus_...

edit: Efter lite googling så tror jag att matrix-led och laser lights är samma sak. Då landar en BMW nog 50-80k över en EnyaQ.

Laserljusen är väl ett rätt stort steg upp från Matrix LED vad jag förstår. https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Laserljusen är väl ett rätt stort steg upp från Matrix LED vad jag förstår. https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr...

Ja den gav en förklaring. Google var inte helt tydlig även om jag också fick träff på den artikeln.

Fick för mig att det var Matrix-led på IX3an nämligen.

Tack för länken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Ja den gav en förklaring. Google var inte helt tydlig även om jag också fick träff på den artikeln.

Fick för mig att det var Matrix-led på IX3an nämligen.

Tack för länken!

Om jag tolkar artikeln korrekt så har den Matrix LED också, lasern kickar in först vid 60 km/h, men jag vet inte om de har bara matrix som ett alternativ under laser, eller som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om jag tolkar artikeln korrekt så har den Matrix LED också, lasern kickar in först vid 60 km/h, men jag vet inte om de har bara matrix som ett alternativ under laser, eller som standard.

Har laserlamporna på i4an och enligt BMW så skall det vara Matrix så länge man kör under 60 km/h eller har något hinder framför sig, när det är fritt och man kör snabbare än 60 km/h så går lasern igång.

Tyvärr inte haft möjlighet att testa dem ännu dock då jag inte kört utan gatubelysning på kvällen ännu. En nackdel är väl också att det kostar 60-70k att byta en av lampmodulerna ifall den skulle paja, men jag har garanti så för mig spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi diskuterar, i slutändan är bil svindyrt och vi accepterar alla våra val, så inga konstigheter för min del. Uppskattar input och tankeställare

Det låter som en vanesak, i Volvo så har du följande: Kör du i 78 - Ett tryck ger 80. Ett tryck till ger 85. Gasar du upp till 90 och trycker igen så 95.

Led-Matrix är inte i nivå med Laser Light som jag förstått. Du får nog titta - Charged plus med drag landar på 800'. 699 i grundpris. Då får du lädersäten, panoramatak, 20-tums fälgar, HUD, adaptivt chassi och lite annat smått och gott.

Just fyrhjulsdrift har jag aldrig förstått tjustningen med, speciellt inte i Skåne där vi bor. Ska man ut och köra i snö absolut men för 90% av befolkningen känns det mest som en punkt som inte ger någon mer fördel än att det känns rätt. Jag är dock kluven till bakhjulsdrift, inte sladdat rundor sen farsans 940

Här är väl en rätt normalkittad "Charged plus" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_ix3_charged_plus_...

edit: Efter lite googling så tror jag att matrix-led och laser lights är samma sak. Då landar en BMW nog 50-80k över en EnyaQ.

Skrivet av snajk:

Laserljusen är väl ett rätt stort steg upp från Matrix LED vad jag förstår. https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr...

Omedelbart vrid och bakhjulsdrift skulle jag inte vilja ha i vinter, fått provåka en V60 med "fyrhjulsdrift" som knappt kunde köra genom en rondell utan fullt ställ, men då kanske inte den driften är lika bra som modernare bakhjulsdrivna. Men då bor jag ju i norrland också hur som helst blir det ju billigare att räkna på bakhjulsdrift.

På VW är det ju lite samma fast 10km-hopp istället för 5 alltså kör man 78 så ger ett tryck 80 och sen 90 osv. Kanske bra med 5km-steg om man vill kunna smyga just över begränsningen eller kompensera för mätare som visar fel, men jag brukar bara följa skyltarna så då duger det.

Angående LED-Matrix mot Laser så blev jag själv nyfiken och började googla. Laserlight skulle ju tydligen ge något helt otroligt ljus, men jag hittade bara ett test som jämförde en BMW (Tror det var X4 M-performance) mot en Skoda Superb, samt någon billigare Honda eller Kia eller nåt med LED-ljus och slutligen en bil med Halogen. Dom upplevde Skodan som betydligt starkare än BMW:n och lux-mätning på typ 50 meters håll visade också en betydligt högre siffra. Nu säger det kanske inte allt men jag tror att själva implementationen av tekniken är viktigare än tekniken. Läste även ett test i Vi Bilägare som sa att BMW verkade ha väldigt ojämn nivå på sina helljus, så det är möjligt att IX3 är helt fenomenal, eller så är den medioker. Svårt att säga, men ingen garant för att det skulle vara bättre än konkurrenterna.

Nu gör ju dock pris och storlek på BMW:n att Skoda kanske inte är främsta konkurrenten, utan det finns ju många andra trevliga bilar i den storleken. Men grundfrågan handlade ju om att Kia, Skoda, VW och BMW inte var de mest spännande alternativen (sen vet jag inte om det var du som hade det dilemmat eller någon annan) så därför fick jag slå ett slag för Skoda eftersom det är den jag har testat mest och känner bäst, och även beställt Men bland de 4 märkena finns ju massa jättefina bilar. EV6 är ju en av de mest attraktiva bilarna på marknaden, men som tyvärr inte passade våra behov.

Edit: Såg nu att testet jag såg en video på, var samma test som någon av er länkade tidigare här https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr... alltså!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dreas89:

Vi diskuterar, i slutändan är bil svindyrt och vi accepterar alla våra val, så inga konstigheter för min del. Uppskattar input och tankeställare

Det låter som en vanesak, i Volvo så har du följande: Kör du i 78 - Ett tryck ger 80. Ett tryck till ger 85. Gasar du upp till 90 och trycker igen så 95.

Led-Matrix är inte i nivå med Laser Light som jag förstått. Du får nog titta - Charged plus med drag landar på 800'. 699 i grundpris. Då får du lädersäten, panoramatak, 20-tums fälgar, HUD, adaptivt chassi och lite annat smått och gott.

Just fyrhjulsdrift har jag aldrig förstått tjustningen med, speciellt inte i Skåne där vi bor. Ska man ut och köra i snö absolut men för 90% av befolkningen känns det mest som en punkt som inte ger någon mer fördel än att det känns rätt. Jag är dock kluven till bakhjulsdrift, inte sladdat rundor sen farsans 940

Här är väl en rätt normalkittad "Charged plus" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_ix3_charged_plus_...

edit: Efter lite googling så tror jag att matrix-led och laser lights är samma sak. Då landar en BMW nog 50-80k över en EnyaQ.

Skrivet av snajk:

Laserljusen är väl ett rätt stort steg upp från Matrix LED vad jag förstår. https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr...

Skrivet av Dreas89:

Ja den gav en förklaring. Google var inte helt tydlig även om jag också fick träff på den artikeln.

Fick för mig att det var Matrix-led på IX3an nämligen.

Tack för länken!

Skrivet av snajk:

Om jag tolkar artikeln korrekt så har den Matrix LED också, lasern kickar in först vid 60 km/h, men jag vet inte om de har bara matrix som ett alternativ under laser, eller som standard.

Skrivet av Aktsu:

Har laserlamporna på i4an och enligt BMW så skall det vara Matrix så länge man kör under 60 km/h eller har något hinder framför sig, när det är fritt och man kör snabbare än 60 km/h så går lasern igång.

Tyvärr inte haft möjlighet att testa dem ännu dock då jag inte kört utan gatubelysning på kvällen ännu. En nackdel är väl också att det kostar 60-70k att byta en av lampmodulerna ifall den skulle paja, men jag har garanti så för mig spelar det ingen roll.

Skrivet av Lidodido:

Omedelbart vrid och bakhjulsdrift skulle jag inte vilja ha i vinter, fått provåka en V60 med "fyrhjulsdrift" som knappt kunde köra genom en rondell utan fullt ställ, men då kanske inte den driften är lika bra som modernare bakhjulsdrivna. Men då bor jag ju i norrland också hur som helst blir det ju billigare att räkna på bakhjulsdrift.

På VW är det ju lite samma fast 10km-hopp istället för 5 alltså kör man 78 så ger ett tryck 80 och sen 90 osv. Kanske bra med 5km-steg om man vill kunna smyga just över begränsningen eller kompensera för mätare som visar fel, men jag brukar bara följa skyltarna så då duger det.

Angående LED-Matrix mot Laser så blev jag själv nyfiken och började googla. Laserlight skulle ju tydligen ge något helt otroligt ljus, men jag hittade bara ett test som jämförde en BMW (Tror det var X4 M-performance) mot en Skoda Superb, samt någon billigare Honda eller Kia eller nåt med LED-ljus och slutligen en bil med Halogen. Dom upplevde Skodan som betydligt starkare än BMW:n och lux-mätning på typ 50 meters håll visade också en betydligt högre siffra. Nu säger det kanske inte allt men jag tror att själva implementationen av tekniken är viktigare än tekniken. Läste även ett test i Vi Bilägare som sa att BMW verkade ha väldigt ojämn nivå på sina helljus, så det är möjligt att IX3 är helt fenomenal, eller så är den medioker. Svårt att säga, men ingen garant för att det skulle vara bättre än konkurrenterna.

Nu gör ju dock pris och storlek på BMW:n att Skoda kanske inte är främsta konkurrenten, utan det finns ju många andra trevliga bilar i den storleken. Men grundfrågan handlade ju om att Kia, Skoda, VW och BMW inte var de mest spännande alternativen (sen vet jag inte om det var du som hade det dilemmat eller någon annan) så därför fick jag slå ett slag för Skoda eftersom det är den jag har testat mest och känner bäst, och även beställt Men bland de 4 märkena finns ju massa jättefina bilar. EV6 är ju en av de mest attraktiva bilarna på marknaden, men som tyvärr inte passade våra behov.

Edit: Såg nu att testet jag såg en video på, var samma test som någon av er länkade tidigare här https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr... alltså!

Känns som att vi måste reda ut lite saker här ang. ljusen
Det vi diskuterar här är adaptiva heljus. Alltså att lyktorna anpassar ljusbilden utefter mötande trafik och andra objekt på vägen. Oftast genom att lampan består av massvis med individuella LED ljus som kan släckas/tändas individuellt.

Steget under detta är "automatiska" helljus som alltså bara bländar av/på helt när de detekterar ett mötande fordon eller liknande.

"Matrix" helljus är från början ett varumärke från Audi för deras implementation av adaptiva helljus. Men som nu har kommit att "betyda" adaptiva helljus för många. Ungefär på samma sätt som tipex från början är ett varumärke men som nu förknippas med ett helt produktsegment.

BMWs "Laser light" är också ett varumärke som de använder för sin top tier av adaptiva heljus. De har ju haft: automatiska heljus -> adaptiva heljus -> laser light i sin segmentering. Där laser light helt enkelt innebär fler individuella ljuspunkter samt teknik som gör att ljuset ska kunna nå längre än med deras "vanliga adaptiva helljus".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Omedelbart vrid och bakhjulsdrift skulle jag inte vilja ha i vinter, fått provåka en V60 med "fyrhjulsdrift" som knappt kunde köra genom en rondell utan fullt ställ, men då kanske inte den driften är lika bra som modernare bakhjulsdrivna. Men då bor jag ju i norrland också hur som helst blir det ju billigare att räkna på bakhjulsdrift.

På VW är det ju lite samma fast 10km-hopp istället för 5 alltså kör man 78 så ger ett tryck 80 och sen 90 osv. Kanske bra med 5km-steg om man vill kunna smyga just över begränsningen eller kompensera för mätare som visar fel, men jag brukar bara följa skyltarna så då duger det.

Angående LED-Matrix mot Laser så blev jag själv nyfiken och började googla. Laserlight skulle ju tydligen ge något helt otroligt ljus, men jag hittade bara ett test som jämförde en BMW (Tror det var X4 M-performance) mot en Skoda Superb, samt någon billigare Honda eller Kia eller nåt med LED-ljus och slutligen en bil med Halogen. Dom upplevde Skodan som betydligt starkare än BMW:n och lux-mätning på typ 50 meters håll visade också en betydligt högre siffra. Nu säger det kanske inte allt men jag tror att själva implementationen av tekniken är viktigare än tekniken. Läste även ett test i Vi Bilägare som sa att BMW verkade ha väldigt ojämn nivå på sina helljus, så det är möjligt att IX3 är helt fenomenal, eller så är den medioker. Svårt att säga, men ingen garant för att det skulle vara bättre än konkurrenterna.

Nu gör ju dock pris och storlek på BMW:n att Skoda kanske inte är främsta konkurrenten, utan det finns ju många andra trevliga bilar i den storleken. Men grundfrågan handlade ju om att Kia, Skoda, VW och BMW inte var de mest spännande alternativen (sen vet jag inte om det var du som hade det dilemmat eller någon annan) så därför fick jag slå ett slag för Skoda eftersom det är den jag har testat mest och känner bäst, och även beställt Men bland de 4 märkena finns ju massa jättefina bilar. EV6 är ju en av de mest attraktiva bilarna på marknaden, men som tyvärr inte passade våra behov.

Edit: Såg nu att testet jag såg en video på, var samma test som någon av er länkade tidigare här https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr... alltså!

Skåne, 2,3ton suv och lite stödsystem hoppas jag låter bakhjulsdriften hållas.

Just farthållare är väl en körteknisk fråga verkar det som. Om jag vill köra i 50 så gasar jag upp till 47 och trycker på knappen två ggr. Går ju att trycka en gång när man är på 50 också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Omedelbart vrid och bakhjulsdrift skulle jag inte vilja ha i vinter, fått provåka en V60 med "fyrhjulsdrift" som knappt kunde köra genom en rondell utan fullt ställ, men då kanske inte den driften är lika bra som modernare bakhjulsdrivna. Men då bor jag ju i norrland också hur som helst blir det ju billigare att räkna på bakhjulsdrift.

Jag gillar fyrhjulsdrift, framför allt när det är halt av någon anledning (alltså även blött/lövigt, inte bara snö/is). Men antisladdsystemen har ju gjort att det sällan gör någon skillnad för säkerheten, även om man kan hålla högre hastighet med AWD.

Citat:

På VW är det ju lite samma fast 10km-hopp istället för 5 alltså kör man 78 så ger ett tryck 80 och sen 90 osv. Kanske bra med 5km-steg om man vill kunna smyga just över begränsningen eller kompensera för mätare som visar fel, men jag brukar bara följa skyltarna så då duger det.

Angående LED-Matrix mot Laser så blev jag själv nyfiken och började googla. Laserlight skulle ju tydligen ge något helt otroligt ljus, men jag hittade bara ett test som jämförde en BMW (Tror det var X4 M-performance) mot en Skoda Superb, samt någon billigare Honda eller Kia eller nåt med LED-ljus och slutligen en bil med Halogen. Dom upplevde Skodan som betydligt starkare än BMW:n och lux-mätning på typ 50 meters håll visade också en betydligt högre siffra. Nu säger det kanske inte allt men jag tror att själva implementationen av tekniken är viktigare än tekniken. Läste även ett test i Vi Bilägare som sa att BMW verkade ha väldigt ojämn nivå på sina helljus, så det är möjligt att IX3 är helt fenomenal, eller så är den medioker. Svårt att säga, men ingen garant för att det skulle vara bättre än konkurrenterna.

Jag har läst lite olika saker, men vad jag kan se så har många testare/journalister missat att man faktiskt måste köra (över 60) för att laserljusen ska kicka in. De som har greppat detta ger generellt väldigt höga betyg till BMWs laserbaserade helljus. Jag vet inte hur de gör på BMW när de testar ljusen eller så, men när jag jobbade med ljusinställning på Volvo så fick jag höra att just BMW hade väldigt avancerade ljustester i fabriken, mer avancerade än vad Volvo hade.

Citat:

Nu gör ju dock pris och storlek på BMW:n att Skoda kanske inte är främsta konkurrenten, utan det finns ju många andra trevliga bilar i den storleken. Men grundfrågan handlade ju om att Kia, Skoda, VW och BMW inte var de mest spännande alternativen (sen vet jag inte om det var du som hade det dilemmat eller någon annan) så därför fick jag slå ett slag för Skoda eftersom det är den jag har testat mest och känner bäst, och även beställt Men bland de 4 märkena finns ju massa jättefina bilar. EV6 är ju en av de mest attraktiva bilarna på marknaden, men som tyvärr inte passade våra behov.

Edit: Såg nu att testet jag såg en video på, var samma test som någon av er länkade tidigare här https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matr... alltså!

iX3 är inte en direkt spännande bil, vilket ju är syftet med den. Vill man ha banbrytande design och teknik så finns iX och fler modeller är väl på gång.

Permalänk
Medlem

Jag bor ju här uppe i norr med en i4 med laserlight och jag kan säga att dom upplevs bättre än VW koncernens matrix LED som jag testat ett par gånger.
Det blir en märkbar skillnad när den kickar in över 60, tycker det är synd den inte kör igång runt 40 bara för det skulle vara trevligt med alla idiotiska cyklister här i Umeå men misstänker det är just för att bespara fotgängare.

Är så nöjd att det är på den nivån att jag nog inte känner ett behov av extraljus vilket skulle vara första gången i mitt liv. Bra spridning och lång räckvidd.
Som Aktsu säger är Laserlight modulerna helt otroligt dyra däremot, 70 tkr styck är saftigt om något skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kan ha varit. I min gamla A3:a var det också lite bökigt att få till mindre inkrement men det fanns.

Försökte lägga en beställning på en Q4:a men saknar väldigt mycket.. har dom ingen filhållare eller liknande? 360 kamera?

Filhållningsassist (Lane assist) är standard, 360 kamera tror jag skall komma tillbaka efter att ha varit borta pga chip bristen.
Vad är det mer du saknar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Känns som att vi måste reda ut lite saker här ang. ljusen
Det vi diskuterar här är adaptiva heljus. Alltså att lyktorna anpassar ljusbilden utefter mötande trafik och andra objekt på vägen. Oftast genom att lampan består av massvis med individuella LED ljus som kan släckas/tändas individuellt.

Steget under detta är "automatiska" helljus som alltså bara bländar av/på helt när de detekterar ett mötande fordon eller liknande.

"Matrix" helljus är från början ett varumärke från Audi för deras implementation av adaptiva helljus. Men som nu har kommit att "betyda" adaptiva helljus för många. Ungefär på samma sätt som tipex från början är ett varumärke men som nu förknippas med ett helt produktsegment.

BMWs "Laser light" är också ett varumärke som de använder för sin top tier av adaptiva heljus. De har ju haft: automatiska heljus -> adaptiva heljus -> laser light i sin segmentering. Där laser light helt enkelt innebär fler individuella ljuspunkter samt teknik som gör att ljuset ska kunna nå längre än med deras "vanliga adaptiva helljus".

Skillnaden är lite större än att den ska kunna nå längre, det är ju laser som ger ljuset i "laser light" till skillnad från med "Matrix" där det är LED:er. Konsekvensen är att ljuset når mycket längre, men också bland annat att man kan göra själva strålkastaren mycket mindre, och förstås att priset på strålkastaren går upp rejält.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Skillnaden är lite större än att den ska kunna nå längre, det är ju laser som ger ljuset i "laser light" till skillnad från med "Matrix" där det är LED:er. Konsekvensen är att ljuset når mycket längre, men också bland annat att man kan göra själva strålkastaren mycket mindre, och förstås att priset på strålkastaren går upp rejält.

Ja, Jo. Jag förenklade kanske lite väl långt 😅

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, när vi körde den hoppade den 10km/h och inte 5. Knappen kändes rätt B, jag förväntade mig mer av en Audi.

Lastutrymme utan ilägg är snarlikt med IX3 men med ilägget blir det mindre.

Jag vet inte om snäppet mer stämmer - Försök att plocka ihop en Q4 med samma utrustning som en IX3 Charged plus och prislappen landar på 770+. En diff på 25-30k när man pratar den prisklassen kallar jag försumbar.

Det kan vara så enkelt att vi provkörde några olika typer av X3 och mina förväntningar på de rena elbilarna med nya plattformen skulle stå ut. Att vår V60 från 2019 inte skulle kännas vettigare sett till adaptiv farthållare och inredning.

5 km/h upp till 75km/h i varje hopp och därefter 10km/h per hopp, men det tycker jag är bra, vad har man för nytta av att höja med 1km/h?
Inställningsspaken kan vara både bättre och sämre, nu är jag van eftersom jag kör Audi även idag.

Enligt de uppgifter jag såg är Q4 10 liter större utan säte fällda och ett antal liter mindre med säte fällda, då räknar dom lastgolvet ej nersänkt i Q4.

Sant att 25-30k i den prisklassen kan vara försumbart, men då skall man ju få något man vill ha för dom pengarna också, annars är du ju inte lönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

5 km/h upp till 75km/h i varje hopp och därefter 10km/h per hopp, men det tycker jag är bra, vad har man för nytta av att höja med 1km/h?
Inställningsspaken kan vara både bättre och sämre, nu är jag van eftersom jag kör Audi även idag.

Enligt de uppgifter jag såg är Q4 10 liter större utan säte fällda och ett antal liter mindre med säte fällda, då räknar dom lastgolvet ej nersänkt i Q4.

Sant att 25-30k i den prisklassen kan vara försumbart, men då skall man ju få något man vill ha för dom pengarna också, annars är du ju inte lönt.

1km/h behövs inte men det var inte tilltalande på samma sätt som V60/IX3. HUD kändes lite mer leksak än när jag kört BMW och det funnits. Första gången jag körde en BMW med det var i118.

Vi körde bilburen IX3 och Q4. Resultatet var att buren med nöd och näppe fick plats med ”lådan” till golvet på plats. Utan lådan i Q4an fick vi köpa ny bur då tröskeln var 10cm hög.

För 25-30 får du en bil som känns mer kvalitativ och med bättre körkänsla. Infotainmentsystemen kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Är så nöjd att det är på den nivån att jag nog inte känner ett behov av extraljus vilket skulle vara första gången i mitt liv. Bra spridning och lång räckvidd.
Som Aktsu säger är Laserlight modulerna helt otroligt dyra däremot, 70 tkr styck är saftigt om något skulle hända.

Jag tecknade till 2 års förlängning av nybilsgarantin just för att saker verkade vara så dyra, kostade 11k på min M50 så inte så farligt och även om jag säljer den vid 3 år så lär en bil med garanti vara mer lättsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag bor ju här uppe i norr med en i4 med laserlight och jag kan säga att dom upplevs bättre än VW koncernens matrix LED som jag testat ett par gånger.
Det blir en märkbar skillnad när den kickar in över 60, tycker det är synd den inte kör igång runt 40 bara för det skulle vara trevligt med alla idiotiska cyklister här i Umeå men misstänker det är just för att bespara fotgängare.

Är så nöjd att det är på den nivån att jag nog inte känner ett behov av extraljus vilket skulle vara första gången i mitt liv. Bra spridning och lång räckvidd.
Som Aktsu säger är Laserlight modulerna helt otroligt dyra däremot, 70 tkr styck är saftigt om något skulle hända.

Kan ju vara så att lasern ger lång men smal räckvidd, och beroende på hur stor man gjort modulen så har man fått snåla in på själva led-matrisen som ger "grundljuset" och därför presterar man olika bra i olika modeller. Testet som länkade tidigare visade ju att just den modellen (M8 Competition var det nog, inte X4-M som jag tidigare sa) var betydligt sämre än skoda Superb, men i4 kan ju lika gärna vara mycket bättre.

Men jag gissar bara. Brukar ju vara en avvägning mellan räckvidd och bredd också, och beroende på vilka vägar man kör på kanske man föredrar olika typer av ljus. Ska låna en Enyaq eller ID4 nu när mörkret kommit och utvärdera om jag måste flytta över Lightforce-rampen från Passaten när Skodan kommer eller om de inbyggda duger. Tror dock det är svårt att matcha en riktigt bra LED-ramp, än om de inbyggda kanske duger långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Filhållningsassist (Lane assist) är standard, 360 kamera tror jag skall komma tillbaka efter att ha varit borta pga chip bristen.
Vad är det mer du saknar?

Avåkningsvarnare är standard men det är ju inte en filhållare.

Lite annat jag saknar som jag har idag:
* Elektriskt inställningsbart passagerarsäte
* Uppvärmda baksäten

Såg nu att det faktiskt finns en filhållare om man väljer till "Assistanspaket advanced". Bra nog!

Permalänk
Avstängd

Här är vad AMS sa om BMW's laserljus mars förra året:

Permalänk
Medlem

Har haft en otroligt spännande elbilsresa sen chipbristen.

Har en E-niro (2019, 1-fas etc) som jag förvisso varit nöjd med, men är någon cm för liten för greyhounden, packning och frugan. Lagom seg snabbladdning och fruktansvärd onboardladdning.

1. Beställde en Subaru Solterra, fick samtal om att den var 1-fasig så blev avbeställning.
2. Beställde en Volvo XC40 twin engine på kampanj, men färgen jag valde slutade tillverkas så jag skulle få vänta 1 år (förvisso behålla priset på 6k, men nej tack)
3. Lyckades klicka in mig på hedinsbil kampanj på Mach-E från 3990 kr på leasing. Efter lite förseningar så finns den att hämta på tisdag, så ska sälja Niron, hämta ut Mach-En och köra hem och vara glad och förhoppningsvis nöjd.

Mycket bil för pengarna, slipper binda kapital (trevligt i dessa tider) och framförallt snabbare laddning både hemma, på jobbet och vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan ju vara så att lasern ger lång men smal räckvidd, och beroende på hur stor man gjort modulen så har man fått snåla in på själva led-matrisen som ger "grundljuset" och därför presterar man olika bra i olika modeller. Testet som länkade tidigare visade ju att just den modellen (M8 Competition var det nog, inte X4-M som jag tidigare sa) var betydligt sämre än skoda Superb, men i4 kan ju lika gärna vara mycket bättre.

Men jag gissar bara. Brukar ju vara en avvägning mellan räckvidd och bredd också, och beroende på vilka vägar man kör på kanske man föredrar olika typer av ljus. Ska låna en Enyaq eller ID4 nu när mörkret kommit och utvärdera om jag måste flytta över Lightforce-rampen från Passaten när Skodan kommer eller om de inbyggda duger. Tror dock det är svårt att matcha en riktigt bra LED-ramp, än om de inbyggda kanske duger långt.

Nja tycker den ger bra bredd också, kör en hel del landsväg och det är bra sikt på diket och skogslinjen. Tror det är svårt att testa på något vettigt vis däremot och skulle säga sväng förbi BMW och låna ut demobilen och testa en kväll och jämför med en Enyaq eller ID.4. Jag kommer jämföra mer när föräldrarna får sin enyaq om den någonsin levereras men från de gånger jag testat hittills så är laserlight bättre.