Permalänk
Medlem

Någon som testat Hasus konverterare ihop med Kinesis tangentbord för att få bättre FW stöd men utan, som jag förstått det, behöva modda själva tangentbordet?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

[...] men blåtand mellan halvorna verkar svårt att komma ifrån. Har för mig att jag såg att det skapade vissa utmaningar med firmware osv men då jag inte har tangentbordet [...]

[...] Överlag känns väl mushantering mellan två tangentbordshalvor som har tenting dömt att misslyckas. [...]

Något som verkar unikt för just dessa tangentbord, iaf vad jag kunnat hitta, är väl detta med tangenterna i en "grop".

Jag läste lite mer om ZMK och det ser ut att vara en begränsning hos dem. Det finns inget officiellt stöd att använda sladd mellan enheterna, alltså inget man kan klandra Kinesis för.

Det ser rätt obekvämt ut ja, men det får tiden utvisa.

Det finns ett par andra med så kallade key well. Måste ta och prova en sådan version någon gång. Nackdelen är ju att hotswap stöd är typ obefintligt och man behöver ta fram lödkolven.

Skrivet av improwise:

Någon som testat Hasus konverterare ihop med Kinesis tangentbord för att få bättre FW stöd men utan, som jag förstått det, behöva modda själva tangentbordet?

Stavade du rätt? Kunde inte hitta något på Google med det namnet. Har sett några liknande produkter som recenserats av LTT, inget jag kört själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Stavade du rätt? Kunde inte hitta något på Google med det namnet. Har sett några liknande produkter som recenserats av LTT, inget jag kört själv.

Hasu converter

https://geekhack.org/index.php?topic=69169.0

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Det var den jag hade sett i LTT's videoklipp. Verkar ju smidigt om man redan älskar sitt tangentbord och vill hotta upp den. Det går att installera QMK på den. De tangentbord jag sen landade på (columnar / ortholinear) är alla programmerbara redan.

Permalänk
Medlem

Beställde ett Dygma Raise till slut, beroende på hur det faller ut får jag väl fundera på även Defy men tänkte att det kanske var bra att göra en mellanlandning först och inte ta alla förändringar på en gång Har även kört ett Logitech K860 ett tag vilket fungerade rätt hyfsat, men retar mig på att det inte är TKL (eller mindre) samt att brytarna som bekant inte är jättekul.

Funderar på att köra även ett Kinesis Advantage 2, lite beroende på hur länge jag behöver vänta på Raise, verkade vara någon månads leveranstid enligt deras uppskattning, lär väl visa sig

Permalänk
Medlem

@jreklund Har du fått tag i Kalih Choc Sunset? Jag är ganska nyfiken på hur du upplever dem. Det finns inga ljudinspelningar med dem, åtminstonde inte vad jag hittat.
Om jag förstått rätt så är Sunset smord från fabrik, så man slipper göra någon tidödande tape-mod. Det sägs dock att de känns som att de "skrapar" om man inte trycker mitt på keycappen, men det verkar alla choc göra.

Funderar på att skaffa dem till mitt nästa bygge. Men det är ju aningen dyrare än vanliga Choc runt ~1€ per switch, det det värt det? Överväger i dagsläget Kalih Choc Sunset, Jade och Pink.

Har en Kyria med Boba U4 och nice!nano, där jag är ganska missnöjd med överflödet av tumknappar som jag inte kan träffa i rätt läge. Jag tror jag kan krympa ner till 36-34 keys. Har redan övergett en kolumn av knappar för lillfingret och tror att nästa steg är staggered columns.

Jag är på jakt efter ett mindre split-tangentbord som ska vara portabel, low profile och enkelt få plats i ryggsäcken. Behöver inte massor av tumknappar eftersom jag använder Home row mods. Jag tror att mina lillfingrar vill ha staggered columns eftersom jag roterar tangentbordet så Q och P (QWERTY) känns svåra att nå.
Det lutar mot att bli KLOTZ men jag överväger även Sweep eller Corne.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@improwise Vad kul! Hoppas att den faller dig i smaken. Senast jag läste leverans uppdateringen pratades det om i november. De har en beta version av deras mjukvara som har fler funktioner, men det beror på vad hur avancerat man vill göra det.

@Xyntica Jag har fått min leverans av 20 st, men jag har inget tangentbord att prova dem på. Då man får en helt annan känsla att trycka på dem "i luften" mot att faktiskt använda dem, så kan jag inte ge en personlig bedömning om dem. Jag har inte heller några andra Choc brytare att göra en jämförelse med.

Nu har jag inte letat efter några recensioner på dem, men sett att de dykt upp hos några användare av Dygma Raise och de har tyckt att de varit bättre och att de borde vara dem som inkluderas istället för Choc Brown. Har inte tänkt på att någon nämnt att de skrapar. Helt ärligt så har jag provat för få för att kunna säga "ja, det gör dem". Skriver detta på Boba U4 Silent, mina första taktila. Den feedback jag har sett är att de önskade att de vore transparenta.

Jag tog och gjorde det förbjudna och förhandsbokade som sagt, av den enkla anledningen att en entusiast borde veta att det var en mer överlägsen version. "En brytare av folket" så att säga.

Tumknappar brukar ligga rätt dumt till av de modeller av tangentbord jag har sett. Jag kan komma åt två relativt bekvämt. Den tredje använder jag inte så ofta och den fjärde är det bara att glömma.

Har börjat få kläm någotsånär på home-row mods, men att skriva t.ex. USB är lite drygt.

Fick tips om Cantor Keyboard Remix och sweeeeep häromdagen, ifall de kan vara ett alternativ. De är dock inte column staggered. De har dock tre tumknappar som jag har som ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@improwise Vad kul! Hoppas att den faller dig i smaken. Senast jag läste leverans uppdateringen pratades det om i november. De har en beta version av deras mjukvara som har fler funktioner, men det beror på vad hur avancerat man vill göra det.

Vågar man ens berätta att jag beställde mitt Dygma med Cherry Brown?

Det stod november när jag beställde men i vilken mån det är en ren gissning eller baserat på någon slags lagersaldo är mer oklart. Lär väl visa sig

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Vågar man ens berätta att jag beställde mitt Dygma med Cherry Brown?

Det stod november när jag beställde men i vilken mån det är en ren gissning eller baserat på någon slags lagersaldo är mer oklart. Lär väl visa sig

Du får beställa vilken switch du vill! Jag valde bara tysta för att inte kollegorna ska klaga och att man får samma känsla hemma.

De har köpt en större batch som kommer att lagerhållas, men allt tog lägre tid än de önskade sig p.g.a. chippen de använde som keyscanner blev för dyr, så de fick lägga en månad utvecklingstid på att skriva en ny firmware och testa den innan de kunde börja tillverka alla delar. Ser ut att vara 4-18 november, beroende på när man beställt (10 dagar gammal data).

Citat:

Our initial plan was to ship the Raise in the second half of October. However, we've faced some unexpected difficulties in production, and your order will be fulfilled between the 4th and the 18th of November.

The main cause for the delay has been related to the chip crisis.

We had all our chips locked in and paid for since we started production. But then, one of our suppliers notified us that they couldn’t deliver the Keyscanner Microcontrollers. It now cost eight times more 💸

That’s a key component –the chip reads your key presses and sends them to the Neuron– which meant we had to find another chip and adapt our firmware to work with it.

Fortunately, our senior developer is an ace, and everything was solved. But it took him almost a month, leaving us without any margin for error.

And an "error" occurred 😢

Analyzing the samples sent by the factory, we realized that they had changed a small component on the PCB of the Neuron to a no-name version 🔬

They insisted it had identical specs, but we did not want to risk it, so we asked that those PCBs be rebuilt, taking another two weeks.

On top of that, China’s zero covid strategy has affected our factory, disrupting the assembly several times, adding to our despair 🙃

To make up for that delay, we're going to ship the keyboards by air freight from China to our fulfillment facility in Spain, but even with that, we're still a couple of weeks behind 🛫

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Du får beställa vilken switch du vill! Jag valde bara tysta för att inte kollegorna ska klaga och att man får samma känsla hemma.

Tack

Har noterat att många verkar ha svårt för MX Brown, ibland kanske utan att riktigt säga varför. Det är väl en rätt bra kompromiss mellan egenskaper, är väl därför det förmodligen är den vanligaste switchen. Antar att det är som att vara kulturjournalist på någon fin tidning och säga att man gillar Melodifestivalen

Skrivet av jreklund:

De har köpt en större batch som kommer att lagerhållas, men allt tog lägre tid än de önskade sig p.g.a. chippen de använde som keyscanner blev för dyr, så de fick lägga en månad utvecklingstid på att skriva en ny firmware och testa den innan de kunde börja tillverka alla delar. Ser ut att vara 4-18 november, beroende på när man beställt (10 dagar gammal data).

Syftar du på Dygma nu? Har fått känslan att många av dessa tillverkare rent volymmässigt är snäppet över hobbynivå och att det mesta byggs för hand snarare än i någon fabrik. Sen är det väl så att många känner att 5K för ett tangentbord är lite väl mycket och det kan man väl ha förståelse för.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Har noterat att många verkar ha svårt för MX Brown, ibland kanske utan att riktigt säga varför.

De jag pratar med säger att den är scratchy och inte egentligen är en taktil. Har ingen riktig bump. De tycker man ska köpa riktiga taktila varianter.

Skrivet av improwise:

Syftar du på Dygma nu? Har fått känslan att många av dessa tillverkare rent volymmässigt är snäppet över hobbynivå och att det mesta byggs för hand snarare än i någon fabrik.

Ja, de är dem jag pratar om. Deras tangentbord byggs och monteras i Kina, men sedan inspekteras dem och testas i Spanien innan de skickas ut till kund. Vissa modeller monteras för egen hand även i Spanien eller ja de monteras om då de är kompletta från fabrik. Något som de gör i Spanien är att packa upp alla, kontrollerar dem fysiskt, flashar in mjukvaran, ser att RGB led fungerar etc. De händer att de är trasiga även direkt från fabriken. De har en väldigt intressant blogg som man kan läsa om hur de utvecklade produkten och alla misstag de fått rätta till.

https://dygma.com/blogs/product-development/tales-from-the-fa...
https://dygma.com/blogs/product-development/tales-from-the-fa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

De jag pratar med säger att den är scratchy och inte egentligen är en taktil. Har ingen riktig bump. De tycker man ska köpa riktiga taktila varianter.

Var det inte typ Cherry som typ uppfann den taktila switchen (MX Brown) åt Kinesis?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Var det inte typ Cherry som typ uppfann den taktila switchen (MX Brown) åt Kinesis?

Ingen aning. Det var iaf de facto standard, men nu finns det så många (bättre) alternativ. Hittills gillar jag mina Boba's, det är dock rätt ovant att få en liten bump vid varje bokstav. De ger ju en liten bekräftelse varje gång man skriver.

Fick lite positiva nyheter kring Defy nu under eftermiddagen, de har nu blivit klara med en grundläggande firmware. Blir CE certifieringen godkänd kan de börja tillverka den. Att flasha in en nyare firmware gör de efter de rullat ut från fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ingen aning. Det var iaf de facto standard, men nu finns det så många (bättre) alternativ. Hittills gillar jag mina Boba's, det är dock rätt ovant att få en liten bump vid varje bokstav. De ger ju en liten bekräftelse varje gång man skriver.

Fick lite positiva nyheter kring Defy nu under eftermiddagen, de har nu blivit klara med en grundläggande firmware. Blir CE certifieringen godkänd kan de börja tillverka den. Att flasha in en nyare firmware gör de efter de rullat ut från fabriken.

Bättre är väl mer av en personlig åsikt så vida det inte är mätbart, typ snabbare, längre livslängd osv. Därmed inte sagt att MX Brown skulle vara bäst/sämst.

Kul om det närmar sig med ditt Defy!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av improwise:

Bättre är väl mer av en personlig åsikt så vida det inte är mätbart, typ snabbare, längre livslängd osv.

Det enda man kan mäta här är just livslängden. Allt annat handlar om personlig preferens. Hur många gram fjärden är på, när bumpen triggas, är den smord etc. "Bättre" i min mening är vad andra skriver om dem, jag kan inte ha en personlig åsikt då jag inte medvetet använt dem. Någon kan kanske man sitter på ett lager av tiotal taktila brytare och har sin egna åsikt.

Permalänk
Medlem

Fickl till slut mitt Dygma Raise, vilket visade sig vara en logiskt mardröm, där jag först fick tangentbordet fast utan några key caps eller "handledskuddar". När dom sen skickade key capsen så lyckades dom glömma kuddarna, och fick således en tredje leverans. Som tur är spred DHL ut dom över halva stan också, det här med att bara leverera till närmaste ombud var tydligen för enkelt.

För att gör det hela ännu bättre så har jag sjukt stressigt just nu och har tvingats inse att timingen för att försöka läsa sig en ny tangentbordslayout förmodligen inte är optimal, så det har mest legat på hold

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Oj, det var ingen vidare intryck där inte. De borde ju sett att det inte satt keycaps på tangentbordet när man packade ned den. En annan håller tummarna att Defy går till produktion snart, för de behöver skickas någon gång i slutet av januari, för därefter är det kinesiska nyåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Oj, det var ingen vidare intryck där inte. De borde ju sett att det inte satt keycaps på tangentbordet när man packade ned den. En annan håller tummarna att Defy går till produktion snart, för de behöver skickas någon gång i slutet av januari, för därefter är det kinesiska nyåret.

Det var onekligen lite oväntat. Å ena sidan är det vä ett rätt lite företag och så, å andra sidan har jag för mig tangentbordet kostar typ 500 EUR eller vad det nu var så kanske att man kan ha lite högre krav. Dom bjöd dock på ett set valfria switchar som kompensation, så dom verkade iaf själva känna att det inte var så lyckat.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@improwise De är 12 stycken på företaget enligt hemsidan, men de hyr in sig på ett lagar (antar jag). Slutat gott allting gott i varje fall och det är ju målet. Ifall något går sönder utanför garantin så säljer de alla delar separat t.ex. kretskorten så man behöver inte köpa ett helt nytt tangentbord. Det enda som de inte säljer är tumknapparna, de har inte fått igång den produktionen separat.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också börja en resa med delade mekaniska tangentbord. Jag arbetar som programvaruutvecklare och har sedan många år använt olika "natural keyboard" varianter. Just nu sitter jag med ett Microsoft Sculpt, vilket jag inte är speciellt nöjd med. Känslan är inte så skön, men framför allt tangenternas placering är inte bra. Jag måste flytta hela handen för att komma åt vissa tangenter. Jag tänker att nästa naturliga steg är helt delade tangentbord och mekaniska switchar.

Jag har tittat på Kinesis Freestyle Pro, ZSA Moonlander och Dygma Raise eller Defy. Det förstnämnda är ju lite billigare (mindre dyrt...) och är ganska likt ett standard tangentbord vilket borde göra det lättare att komma igång med. Det är dock osäkert om det och Moonlander kan fås med svensk layout - jag vill ha bokstäverna på tangenterna. Frågan är också vilket tangentbord som blir bäst när man väl lärt sig det.
När det gäller switchar så blir det nog en rejäl uppgradering med vanliga MX Brown eftersom jag inte har någon erfarenhet av mekaniska tangentbord (förutom jättelänge sedan då IBM hade sådana...). Jag vill inte ha några som har så lite motstånd att man trycker ner tangenter när man bara vilar fingrarna på tangenterna. Finns det risk för det?

Har det hunnit hända något med era Dygma tangentbord? Hur är Raise att använda? Har Deny hunnit komma? Positivt/negativt?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vad kul! Välkommen till en fantastisk resa - som man borde börjat på tidigare.

Det går alltid att köpa tredjeparts tangenter och byta ut dem på både Kinesis Freestyle Pro och ZSA Moonlander. Det finns återförsäljare som säljer svenska tangenter med ANSI-enter (Kinesis), men du kommer inte kunna byta ut alla om du letar efter OEM/Cherry profiler för de har sina knappar placerade på icke normala positioner. Det går att köpa platta tangenter som går att placera på vilken position man vill.

Kan du leva med att inte alla tangenterna går att byta ut och du får missmatcha dem så fungerar båda produkterna. Alternativt att det står fel text på dem för att du flyttar en numpad-tangent dit. Den delade mellanslag på Kinesis är inget man får med normalt heller.

Raise, Defy och Moonlander kommer med specialbeställda tangenter för deras tum-knappar, så de kommer alltid "behöva" vara kvar om du vill ha en bekvämare upplevelse. De kommer alltid vara en miss-match mot resten. Raise och Defy kan man dock få med Nordic tangenter som du önskade (inte svenskt tyvärr).

Nackdelen med Kinesis är att du inte enkelt kan byta brytare om du vill ha annat än Cherry MX Brown i framtiden, blir lite av en slit och släng produkt. Den har också färre tum-knappar vilket är något jag aldrig kommer kunna vara utan längre. Vill man ha något billigt skulle jag bygga ett tangentbord själv istället om du vet hur man håller i en lödkolv.

Om du inte har en perfekt touch typing redan så kommer du behöva trimma in dig på alla alternativen, ska dock vara lättare med staggered (Kinesis och Raise) än att gå över till columnar (Moonlander och Defy). Personligen finner jag det mycket bekvämare att skriva på ett columnar tangentbord än staggered. Ergonomi är ju väldigt personligt och du behöver inte göra det.

Cherry MX Brown kommer du inte råka att trycka ned när du svävar över tangenterna, ifall du inte har problem med dina händer (de skakar). Kailh BOX Silent Pink som du kan köpa med Raise/Defy däremot kan registerna skugg-tryck med sina 35gf. Det är endast Kinesis som säljes med bara ett alternativ av brytare.

Defy har sin leverans framflyttad (igen) så jag fortsätter att skriva på Lily58 Pro med Colemak-DH hemmavid och gamla hederliga Qwerty på jobbet. Just nu ser det ut som leverans i maj/juni (hamnade inte bland de 100 första som beställde), så börjat överväga att släpa på Lily58 Pro fram och tillbaka. Att bygga ett till tangentbord är ju även det ett alternativ, samma eller annan modell.

Permalänk

Hej allihopa! Jag har också påbörjat en tangentsbordsresa

Beställde också en Dygma Defy under deras kickstarter då jag tänkt påbörja en karriär inom programmering och dylikt. Klar till sommaren med YH-utbildningen "Pythonutvecklare med inriktning AI. Tänker att jag proaktivt ska förhindra ergonomiska skador med ett delat tangentbord och column staggerd.(Även om jag idag inte får ont eller känner mig allt för obekväm framför ett vanligt tangentbord så känns det inte naturlig utifrån min kroppstyp.)

Då leveransen blivit framflyttad som tidigare nämnts så går jag i tankarna att införskaffa ett temporärt delat column staggered tangentbord, typ Lily58 Pro, för att typ träna upp fingrarna inför ankomsten av min Defy. Vet dock inte hur överkomlig en Lily58 Pro eller liknande kan tänkas vara? Jag kan löda och har lite utrustning för eventuell felsökning om det skulle behövas men det är budgeten som är mitt största problem. Kollade på splitkb och då verkade det bli en kostnad norr om 2000-2500:- sek vilket jag inte är så sugen att lägga på något temporärt med en studentbudget. Hade gärna sett ett pris på runt 1500:- allt som allt. Är detta möjligt tro?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag beställde min Lily58 Pro från 42 Keebs. Butiken drivs som en hobby och han har därmed valt att ha lägre priser på sina produkter. Beroende på vad du har tillgång till hemma sen tidigare så startar det på €37,5 (+frakt) för kretskort, fr4 skal och elektronik.

Du kommer att behöva två mikrokontroller om du inte redan har det hemma. Rekommenderar verkligen att socka dem, nu ser de ut att ha slut på Mill Max om man vill köpa den exklusiva delarna, men fungerar med dessa (2st) och diod-ben (through-hole) (ca 2 st).

Han har även brytare om du skulle vilja köpa det, med det finns inga tangenter i butiken. Det finns gott om brytare/tangenter på AliExpress eller här hemma i Sverige / Europa.

€71,38 + €9,38 = €80,75

Tillkommer kostade för brytare (från ca 300 kr), tangenter (från ca 300 kr) och förbrukningsmaterial. Det går att komma billigare undan om du har tid, då vissa av detaljerna går att köpa billigare från Kina. Då får man räkna med en månads leverans. Går ju även att köpa till fler saker som OLED skärm, foam, trådlöst (behöver nice!nano och batteri istället för Frood).

ca 1500 som du ville komma ned till alltså. Om du inte har delar hemma (tar tangenter från befintligt tangentbord), hittar saker begagnat och köper delar från Kina.

Du kan hitta återförsäljare här, förslagsvis Sverige/EU för att slippa tullarna (om butiken inte har ett IOSS avtal).
Keyboard Vendor List
keebmap.

Edit: Tilläggas så är ju Aurora Lily58 från Splitkb en bättre produkt. Den har stöd för backlight och har en smidig tenting puck (köpes extra såklart). Det finns även tenting-skal hos 42 Keebs. Allt beror på vad man önskar sig. Jag ville ha det billigaste möjliga i väntan på Defy.

Permalänk

Tack för tips och info! Egentligen så ligger det i min natur att gå helt bananas när det kommer till såna här saker. Men har sagt till mig själv från början, så som du du ville ha det, billigaste möjliga tills Defy:en anländer. Så lutar åt att man drar en beställning!

Har förvisso några raspberry pi pico liggandes men tror inte dem är kompatibla som mikrokontrollers så lär nog ta alla produkter du rekommenderade. Annars så har jag nog kanske några tangenter jag kan återanvända från ett tangentbord som inte funkar så bra efter att sonen spillt över det. Är nog bara brytare som behövs utöver dem elektriska komponenterna.

Och på tal om det så kan jag passa på och fråga om Gateron är kompatibla med MX "hotswap sockets"? Jag antar det efter lite googlande men vill bara vara på den säkra sidan!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det finns ett par tangentbord som är kompatibla med Raspberry Pi Pico, men de kan man nästan räkna på en hand om man jämför med utbudet som klarar "Pro Micro"-standarden. Lily58 Pro stödjer inte Pico, men det är samma kraftfulla krets på 42 Keebs Frood (RP2040). Alla butiker har idag tagit fram sin egen modell av "Pro Micro" RP2040.

Så länge tangenterna har en MX stam går de utan problem att återanvända. Gateron har brytare som är MX-kompatibla, men de säljer även Low Profile som inte kommer att passa. Kailh Choc V1/V2 passer inte heller på MX. Om de är de på 42 Keebs hemsida som du tänker på kommer de att passa, men de har inte tillräckligt många på lager.

maxgaming.se har ett stort utbyt av brytare. Tänk på att köpa fler än du behöver, minst 65 st skulle jag säga då man brukar få några som är böjda i postgången. Har man otur mosar man en själv med. De flesta skador går att böja tillbaka. Du behöver i vart fall 58 för att slutföra bygget. Lily58 Pro stödjer både 3-pin och 5-pin av MX, så man behöver inte klippa av några plastpiggar.

Personligen kör jag med magnetiska USB-C kablar så man inte råkar förstöra de sköra portarna när man ska hålla på och rodda på skrivbordet och flasha in firmware. SiGN Magnetkabel 3-i-1 USB-C, Lightning, Micro-USB och SiGN Magnetisk Kontakt - USB-C.

Edit: Köper du 62 st eller fler brytare kan du även använda alla på din Defy - köp därmed en annan modell än de du valde där. För att kunna hitta ditt end game. Vet du redan att du bara gillar linjära brytare - ta en annan modell. De har lite olika känslor.

Permalänk

Drog en beställning från 42 keebs i söndags. La till foam också. Dock såg jag i efterhand att det va en holiday backlog så lär ta lite längre tid än vanligt att få grejerna tyvärr. 10-15 arbetsdagar + 5-10 fraktdagar så lär dröja 3-5 veckor innan man kan snickra ihop keeben!

Har beställt Cherry MX brown till min Defy så köpte 75 st Gateron Milky Yellow Pro från maxgaming. Jag har redan fått hem dem och tycker dem verkar sköna när man klickar på dem i det fria så att säga. Har aldrig använt smorda brytare så ska bli intressant att testa med Lilyn sen. Körde också på magnetisk kabel då det känns som ett vettigt alternativ om man ska ta med sig tangentbordet. Valde också att köpa ett par tangenter från amazon då det lär dröja innan man får hem grejerna och kan börja bygga ihop den. Så tänkte man kan tjuva lite på nästa månads budget så att säga. Det vart ett par PBT med XDA-profil.

Men en fråga angående RP2040 så bör väl alla kontrollers med samma krets fungera i princip likadant när det kommer till flash av mjukvara och liknande? Tänker för QMK osv.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Darkslash89:

Men en fråga angående RP2040 så bör väl alla kontrollers med samma krets fungera i princip likadant när det kommer till flash av mjukvara och liknande? Tänker för QMK osv.

Det är nästan så enkelt. Det finns ett par tillverkare som valt en annan standard. Om du beställde Frood från 42 Keeb så finns det instruktioner på sajten om hur man konverterar (scrolla ned till QMK Support).
Frood RP2040 Pro Micro Controller

qmk flash -kb <keyboard_name> -km <keymap_name> -e CONVERT_TO=promicro_rp2040

qmk flash -kb lily58/rev1 -km via -e CONVERT_TO=promicro_rp2040

Rekommenderar att göra de förändringar som tipsas om på sajten innan du bygger din firmware, det gör det lättare att ladda bootloadern nästa gång.

Om du behöver finns även de officiella dokumentationen om QMK Converters att tillgå.

Permalänk

Bumpar upp den här tråden med en fråga om layouts.

Har själv lagt en order på Nordic-varianten av Defy men upptäckte nu att... det verkar typ bara som att de skickar med keycaps för Nordic men att de egentligen inte passar på designen? Tittar man på Nordic layout så verkar det ju som att den bara har en Ö-knapp natively men att man får med Å och Ä som keycaps... men var ska då dessa sitta? Ska man byta ut någon av dash-knapparna ute till höger?

Har tidigre i min karriär som utvecklare suttit med amerikanskt tangentbord och ÅÄÖ på ett separat lager och känner att om jag ändå måste ha det så så försvinner lite poängen med en Nordic layout och man kanske ska plocka UK/US layout istället från början.

Hur har ni andra tänkt?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Du kommer att behöva använda två utav dash-knappar från den yttre raden för att få en naturlig nordic, men det gör ju att du inte kan placera annat precis där (på huvudlagret). Du kommer därmed inte kunna placera '* och ^~ där, eller enter som ligger ännu längre ut på tangentbordet. Symboler och annat placeras med fördel på andra lager. Tummarna tar hand om enter.

Personligen använder jag inte den raden alls på ett annat tangentbord, med liknande layout. Jag skriver åäö med hjälp av EurKEY och håller ned AltGr för att ge mig specialtecken. Den har English International som bas och lägger andra europeiska tecken under AltGr.

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Du kommer att behöva använda två utav dash-knappar från den yttre raden för att få en naturlig nordic, men det gör ju att du inte kan placera annat precis där (på huvudlagret). Du kommer därmed inte kunna placera '* och ^~ där, eller enter som ligger ännu längre ut på tangentbordet. Symboler och annat placeras med fördel på andra lager. Tummarna tar hand om enter.

Personligen använder jag inte den raden alls på ett annat tangentbord, med liknande layout. Jag skriver åäö med hjälp av EurKEY och håller ned AltGr för att ge mig specialtecken. Den har English International som bas och lägger andra europeiska tecken under AltGr.

Precis, därav min poäng med att... om jag ändå kommer behöva göra såhär så känns vinsten med ett Nordic-tangentbord väldigt poänglös. Som att få det värsta av två världar (både åäö på dåliga platser men också krångla till det med {[]}). Kanske får kontakta Dygma och se om jag kan ändra min beställning till en UK/US istället. Jobbar ju ändå på ett internationellt företag och 95% av skrivandet är ändå på engelska...

EDIT: Eller haha vafan, nu slogs jag ju av att UK/US-varianterna såklart inte har {[]} på någon vettig plats heller utan kommer behöva nås via lager oavsett. Jaja, det får väl bli Nordic ändå.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |