Youtube skrotar experiment med låst 4K

Permalänk
Medlem

och om 2 år blir det en premium feature som de vill och alla kommer älska premium då eller vara fromma lamm, se steam & politiska beslut & folks tynande skall innanmäte, same ole.

Permalänk
Medlem

Denna tråd verifierar de flesta fördomar jag har om Swec i allmänhet. Man anser sig ha rätten att bara ha och ha, allt ska vara så billigt det bara går, och företag är onda. När jag ser de creepy tvillingarna i NetonNet-reklamen som skanderar "VI VILL HA GRATIS FRAKT" i kör så tänker jag Swectroll direkt. xD

Håller med Matvraket till 100%. Det verkar som att folk inte fattar att det kostar pengar att driva tjänster. Och det här med reklamen.. Ge er...

Har länge funderat på hur det fysiskt går till på Youtubes datacenter. Har de någon som jobbar heltid med att bara bygga nya rack med lagring? Hur mycket hårddiskar får de levererat varje dag?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag stängt av personliga annonser. Det går att göra det hos Google om ni inte vet om det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Går inte Youtube med vinst?? Trollar Alphabet bort över 200 miljarder om året i annonsintäkter?

Alphabet är vad jag vet rätt tysta om hur vida youtube är lönsamt eller inte (tystnaden kan ju dock vara talande), men för några år sedan så var det en del nyheter om att det inte gått med vinst under dom tio första åren. Tror nyheten kom från en WSJ artikel (paywall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Väldigt rimligt med tanke på hur mycket värde det ger alla användare.

Klart du tycker det är rimligt när du, som du själv säger, är aktieägare i Alphabet.

Vissa säljer sig för väldigt lite!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Klart du tycker det är rimligt när du, som du själv säger, är aktieägare i Alphabet.

Vissa säljer sig för väldigt lite!

Vi har bara olika syn på verkligheten. Jag är inte paranoid och tycker om alla deras tjänster. De skapar mycket värde för många människor, men det kostar givetvis något också, men de skapar mer värde än vad det kostar. Började köpa deras aktie 2018, men har varit kund hos dem i många år innan dess; alltså: jag tycker inte det är rimligt för att jag är aktieägare - det är tvärtom, jag är aktieägare för att jag tycker det är rimligt (men även pga värderingen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det blir lite som att behöva betala för att slippa reklam i brevlådan och samtidigt behöva ge ut portkoden så att dem får fler vägar att nå ut med reklam.

Bara för att klargöra vad du pratar om här - det du stör dig på är alltså att man som gratis-peasant får kolla på reklam, och om man väljer att betala för att slippa reklamen så använder/säljer Google fortfarande ens användardata för att effektivisera reklam på andra ställen där man inte betalar?

Eller är det att man pröjsar för Youtube premium och fortfarande får inrenderade "this video was brought to you by Squarespace"-inslag på varje.jävla.kanal (jag är inte bitter) som säljer reklamplatser själva? För den tycker jag också är lite oskön, även om jag fattar varför det blir så.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Viking

Bra video från LTT:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Bara för att klargöra vad du pratar om här - det du stör dig på är alltså att man som gratis-peasant får kolla på reklam, och om man väljer att betala för att slippa reklamen så använder/säljer Google fortfarande ens användardata för att effektivisera reklam på andra ställen där man inte betalar?

Eller är det att man pröjsar för Youtube premium och fortfarande får inrenderade "this video was brought to you by Squarespace"-inslag på varje.jävla.kanal (jag är inte bitter) som säljer reklamplatser själva? För den tycker jag också är lite oskön, även om jag fattar varför det blir så.

Pröjsar man så måste man ju uppge ett betalkort eller liknande, därmed har YouTube tillgång till personuppgifter så som Personnummer, kreditvärdighet, kön, ålder, bostad, fordon m.m och länkar det till Google kontot.
Dessa används primärt bara till riktad reklam, men går att använda till mycket annat, så som att skicka adresserad pappersreklam och en massa andra skumma saker där bara fantasin sätter gränser.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Om youtube går så dåligt trots sin särställning så tror jag vi kan lägga ner drömmen om video på internet

Tror han mer är intresserad av fler premiumanvändare att driva upp hans intäkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om youtube går så dåligt trots sin särställning så tror jag vi kan lägga ner drömmen om video på internet

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Klart man kan göra video på nätet lönsamt, men det YT sysslar med är ju även i princip gratis molnlagring av video.

Citat:

Tror han mer är intresserad av fler premiumanvändare att driva upp hans intäkter

Tycker att han kommer med rätt bra poänger, klart det blir problematiskt för ett företag när driftkostnaderna ökar mer än intäkterna? Poänger som att bandbredd och lagrings-kostnader inte längre sjunker lika mycket samtidigt som mängden data dom måste lagra och grafik ökar enormt är väldigt relevanta.

Jag är personligen inget fan av LTT, men jag tycker iaf det är uppfriskande när någon går emot internetböbeln och iaf droppar lite verklighet och nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om youtube går så dåligt trots sin särställning så tror jag vi kan lägga ner drömmen om video på internet

Tror han mer är intresserad av fler premiumanvändare att driva upp hans intäkter

Det är absolut möjligt att Linus argumenterar utifrån egen sak som du beskriver... men:

Om det stämmer att kostnaderna för att driva plattformen faktiskt skenar så som han beskriver blir ju "Youtubes särställning" snarast ett problem; denna särställning gör isf kostnadsproblemet sju resor värre och det på en skala som blir svår att kompensera för.

Vad gäller att lägga ner drömmen om video på Internet så tycker jag inte att just video faktiskt verkar vara kärnan i frågeställningen, däremot tror jag att vi absolut kommer behöva fundera mer över den här illusionen/förväntan/drömmen att allt ska vara gratis på Internet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Klart man kan göra video på nätet lönsamt, men det YT sysslar med är ju även i princip gratis molnlagring av video.

Tycker att han kommer med rätt bra poänger, klart det blir problematiskt för ett företag när driftkostnaderna ökar mer än intäkterna? Poänger som att bandbredd och lagrings-kostnader inte längre sjunker lika mycket samtidigt som mängden data dom måste lagra och grafik ökar enormt är väldigt relevanta.

Jag är personligen inget fan av LTT, men jag tycker iaf det är uppfriskande när någon går emot internetböbeln och iaf droppar lite verklighet och nyans.

Gillar verkligen att han tar upp andra sidan av argumentationen, så brukar jag också göra för att få igång en bra diskussion om ämnet

Förstår dock inte varför vi som enskilda användare ska bråka om eller försvara affärsbeslut för gigantiska bolag som dessa. Det är fritt redan nu att använda Premium om man vill hjälpa dem mer

Det som kostar är ju per visning och bandbredden, och det som går till skaparen av videon (för stora kanaler). Men de får ju betalt per visning också från annonser och sånt. Den fasta kostnaden att ha lagring är ju redan på något vis gjord. Liknande kostnader har ju andra molnlagringsstjänster också.

Inte alls på det klara med hur allt hänger ihop rent ekonomiskt men det kändes verkligen ganska vinklat när man såg hans syn på det. Hans graf stannade ju på 500 de sista åren, tror inte alls de fortsätter öka exponentiellt. Och att filma i 8K eller mer kommer inte heller bli populärt på länge. Så tror han extrapolerar helt felaktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar verkligen att han tar upp andra sidan av argumentationen, så brukar jag också göra för att få igång en bra diskussion om ämnet

Förstår dock inte varför vi som enskilda användare ska bråka om eller försvara affärsbeslut för gigantiska bolag som dessa. Det är fritt redan nu att använda Premium om man vill hjälpa dem mer

Det som kostar är ju per visning och bandbredden, och det som går till skaparen av videon (för stora kanaler). Men de får ju betalt per visning också från annonser och sånt. Den fasta kostnaden att ha lagring är ju redan på något vis gjord. Liknande kostnader har ju andra molnlagringsstjänster också.

Inte alls på det klara med hur allt hänger ihop rent ekonomiskt men det kändes verkligen ganska vinklat när man såg hans syn på det. Hans graf stannade ju på 500 de sista åren, tror inte alls de fortsätter öka exponentiellt. Och att filma i 8K eller mer kommer inte heller bli populärt på länge. Så tror han extrapolerar helt felaktigt

Grundproblemet han belyser: ökad användning av 4k gör att plattformens kostnader (per MB lagrad/överförd) ökar oproportionerligt till intäkterna (per visning).

Som jag tolkar det är väl resonemanget snarast: Youtube hade (rimligen) räknat med teknikutveckling som uteblivit, men användandet av 4k ökar stadigt trots att plattformens ekonomi för 4k-användande inte blivit så mycket bättre som den ursprungliga kalkylen förutsatte.

Och nej, användare behöver inte bråka med varandra om Googles problem med hur de ska få ekonomi i den ena eller andra tjänsten, men många användare verkar samtidigt inte tolerera att Google justerar sina tjänster för att lösa sina problem... Där någonstans uppstår väl just denna diskussion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ser inte poängen med premium... Yt adsen försvinner men alla jävla sponsorskap om all möjlighet g skulle t i videorna är ju lika förbannat kvar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser inte poängen med premium... Yt adsen försvinner men alla jävla sponsorskap om all möjlighet g skulle t i videorna är ju lika förbannat kvar...

Fast sponsorsegmenten kan du alltid klicka dig förbi med några tryck på högerpil. Hur enkelt som helst. YT:s egen reklam kan du inte klicka förbi, och den är också oftast mycket jobbigare att både se och lyssna på, med högre volym, blinkande ljus och andra töntigheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Grundproblemet han belyser: ökad användning av 4k gör att plattformens kostnader (per MB lagrad/överförd) ökar oproportionerligt till intäkterna (per visning).

Det är ett problem som Google kan lösa utan att tittarna blir så upprörda. Ta större del av reklamkakan och premiumavgifterna när någon tittar på en 4K-video. Linus får välja om det är lönt att ladda upp 4K-videor eller inte.

Permalänk
Medlem

Vi konsumenter har fram till nu blivit invaggade i nya vanor. Helt, eller nästan gratis. Nu när jättarna har oss på kroken, börjar de veva in bytet. Det var inte helt oväntat faktiskt.

Det gäller inte bara Youtube.
Än så länge kan man med addblocker blockera annonser på Youtube. Men redan nu, märker jag att vissa klipp inte startar alls, om jag inte temporärt inaktiverar addblockern.
På ansiktsboken dräller det numera reklam i mitt nyhetsflöde.
Detta är bara två exempel på jättar som börjat håva in oss.

Men det är ändå OK, vi har fått en massa gratis. Nu vill de ha betalt. Antingen i pengar, eller våran tid? (=reklamen)
Jag fick när den "Speciella militär operationen" drog igång 24-feb, erbjudande att prova Expressen Premium, gratis. "För att kunna följa kri...operationen".
Jag tänkte det kunde vara gott att slippa reklamen. Men här misstog jag mig stort!
Med premium slipper man inte en millimeter reklam. Det bara låser upp lite mer artiklar. Då var det inte intressant längre! :-/

Jag är beredd att betala för det jag konsumerar, men då kräver jag också att det skall vara prisvärt och rimligt prisat.
Jag körde bla Youtube premium ett tag. Men när mervärdet består i att de låser upp musiken och man slipper reklam?
Då skiter jag i musiken och kör addblocker istället.
De kanske skall hitta på annat att baka in i premium, för att få folk att betala?

Men vist, jag har snyltat länge nu. (Betalat ibland, testat, kommit fram till vad som är värt att betala för, och inte!)
Just nu betalar jag för tre streaming tjänster, samtidigt. Så det är inte att jag inte betalar. Men Youtube???
Jag kollar jämt på Youtube, oftast på vad de rekommenderar. Sitter och slösar min tid på polisbrutaltitet i USA, hur idioter kör i Ryssland och mycket mer tids slöseri. Inte 100 att jag vill betala pengar för det?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Denna tråd verifierar de flesta fördomar jag har om Swec i allmänhet. Man anser sig ha rätten att bara ha och ha, allt ska vara så billigt det bara går, och företag är onda. När jag ser de creepy tvillingarna i NetonNet-reklamen som skanderar "VI VILL HA GRATIS FRAKT" i kör så tänker jag Swectroll direkt. xD

Håller med Matvraket till 100%. Det verkar som att folk inte fattar att det kostar pengar att driva tjänster. Och det här med reklamen.. Ge er...

Har länge funderat på hur det fysiskt går till på Youtubes datacenter. Har de någon som jobbar heltid med att bara bygga nya rack med lagring? Hur mycket hårddiskar får de levererat varje dag?

Youtube måste absolut ha de pengar som de behöver för att driva tjänsten antingen genon annonser eller genom prenumeration om man vill slippa reklam. Det jag tror många reagerar på det är att man vill låsa exempelvis 4K bakom en viss tjänst istället för att alla ska ha tillgång till det och bara öka reklam lite och premium samt lite för att faktiskt kunna förse alla med 4K upplösning. Det handlar ju inte bara om konsumenten tycker jag utan också de som faktiskt skapar filmerna de köper hårdvara de jobbar och sliter för att producera film och upplevelser. En person kan välja att producera i 480 P en annan i 4K för sina tittare ska då youtube bestämma att nej nu får en stor del av dina tittare inte tillgång till den upplösning som den personen vill att mitt innehåll ska upplevas i. Det är inte så roligt hellre för den personen hellre därför är det inte rimligt att Youtube blockerar just upplösningar för de har ingen kontroll på vilken upplösning deras innehåll är utan bestäms av 1000 tals olika kreatörer.

Bytte ut jag emot personen