Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Jag hör/ser inte den skillnaden, har aldrig gjort, i övrigt har jag inga problem med det svenska språket. Jag är 51 år gammal, inte så bra på grammatik öht men har väldigt lätt att lära mig språk i form av uttal, ord och melodi. Det är ju dessutom bara i vårt skriftspråk vi använder de/dem.

EDIT Tack för tipsen hur man skiljer, dessvärre brukar jag glömma hur det var när det väl gäller. Jag tror som några varit inne på att läsa mycket skapar denna förståelse automatiskt. Jag har tyvärr inte läst många böcker på svenska, tror det är den viktigaste markören för hur lätt man har för korrekt skriftspråk när det skiljer sig på detta sätt från talspråk.

Jag stör mig sjukt mycket på när folk inom IT inte kan prata bra engelska, känner direkt misstro mot deras IT-kunskaper om de inte ens lärt sig grundspråket för IT. Lite som kockar som inte kan köksfranska.

Permalänk
Medlem

En faktor skulle kunna vara att man inte längre kan hjälpa någon att sluta göra fel. Antingen kränker man vederbörande eller så triggar man en tredje parts självhävdelsebehov vilket leder till att man måste försvara och förklara ens goda intentioner.

Det vore nog bättre om man återgick till att kalla det konstruktiv feedback istället för språkpolisande

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är såklart för att man i talspråk säger "dom". Knepigt när det är olika talspråk och skrivspråk.

Men ett tips, alla svenskar som ens kan grundläggande engelska är duktiga på They och Them, även om de inte behärskar de och dem. Så:
They = De
Them = Dem

Alla ser att följande meningar är fel:
"Them took the food."
"He told they it was wrong"

Men många ser inte felen här:
"Dem tog maten"
"Han sa till de att det var fel"

Möjligvis att det upptäcks lättare när meningarna är på rad så där.

Skrivet av s3ns3n:

Det är en sak du ska veta och det är att du är inte bättre än människor som inte vet skillnaden mellan De och Dem.

Bara jag som hade svårt att läsa den meningen? Annan ordföljd och kommatering hade gjort det mer lättläst. Och nej, man är inte bättre människa för att man skriver bättre. Däremot är man i mina ögon en snäppet bättre människa om man anstränger sig lite och åtminstone försöker. Världen blir lite bättre om man åtminstone försöker underlätta för varandra.

Permalänk
Medlem

Här tycker jag att man får hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Häng med.

"Dem gick iväg" ser för mig ungefär lika fel ut som "Han körde iväg med bilet". Så det är knappast något sorts överdrivet ordsnobberi att reagera på de/dem.

Men, de/dem uttalas "dom" i talspråk utan att det leder till några missförstånd. Därmed säger logiken till mig att man borde göra en stavningsreform och bara köra på dom istället.

Tyvärr så är "dom" för mig något som barn i lågstadiet skriver, tillsammans med en massa andra fel som felvända N osv, typ den nivån. "Dom gick iväg" ser barnsligt ut i en seriös text.

Men med allt ovanstående sammanvägt så kan jag motvilligt rent rationellt överväga att börja acceptera en övergång till "dom" om jag får 10-20 år att vänja mig.

Å andra sidan blir det antagligen som med "hen". Jag förstår logiken bakom ordet men det drar ändå en ilning längs ryggraden varje gång jag hör eller läser det...

Permalänk
Medlem

Jag stör mig relativt ofta på detta. Skolan var riktigt dålig på min tid - har den blivit ännu sämre de senaste 15-20 åren?

För dem som har svårt för detta så finns det ett ganska enkelt knep för att skriva rätt, om de inte kan skriva rätt med detta knep är man förmodligen bortom all räddning.

Är du osäker på om det skall vara "de" eller "dem" - testa att byta ut det ordet till "jag" eller "mig". Passar "jag" in skall det vara "de", och passar "mig" in är det "dem" som är rätt.

Voilá!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Har fått lära mig att man skriver Dom men läser dom dem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Här tycker jag att man får hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Häng med.

"Dem gick iväg" ser för mig ungefär lika fel ut som "Han körde iväg med bilet". Så det är knappast något sorts överdrivet ordsnobberi att reagera på de/dem.

Men, de/dem uttalas "dom" i talspråk utan att det leder till några missförstånd. Därmed säger logiken till mig att man borde göra en stavningsreform och bara köra på dom istället.

Tyvärr så är "dom" för mig något som barn i lågstadiet skriver, tillsammans med en massa andra fel som felvända N osv, typ den nivån. "Dom gick iväg" ser barnsligt ut i en seriös text.

Men med allt ovanstående sammanvägt så kan jag motvilligt rent rationellt överväga att börja acceptera en övergång till "dom" om jag får 10-20 år att vänja mig.

Å andra sidan blir det antagligen som med "hen". Jag förstår logiken bakom ordet men det drar ändå en ilning längs ryggraden varje gång jag hör eller läser det...

När man skall skriva instruktioner för arbetsmoment är hen extremt smidigt ord istället för han/hon.

Permalänk
Medlem

Det är dock bara när talspråkets dom används som pronomen som utbyte mot jag (blir de) respektive mig (blir dem) fungerar. I meningen "Dom flesta sweclockarna kan inte skilja på objektsform och subjektsform." så används dom som bestämd artikel plural, inte som pronomen (varken jag eller mig fungerar som utbyte). Man ser ibland meningar såsom "Dem flesta sweclockarna ...", men när det handlar om dom som bestämd artikel plural skall det alltid vara de, aldrig dem (alltså "De flesta sweclockarna...").

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

En faktor skulle kunna vara att man inte längre kan hjälpa någon att sluta göra fel. Antingen kränker man vederbörande eller så triggar man en tredje parts självhävdelsebehov vilket leder till att man måste försvara och förklara ens goda intentioner.

Det vore nog bättre om man återgick till att kalla det konstruktiv feedback istället för språkpolisande

pÅ iNteRneT beHövS dET iNTe!1one!1!eleven11!

Är en rad jag brukar få se lite då och då.. Eller så skylls det på dyslexi när det oftast är lathet.
För skyller man på dyslexi, så är man ju eeeelak om man "kaos attackerar" en lat jävel som inte har lärt sig svenska under alla femtioelva åren i skolan. Och då kommer en rosa-hårig kaos-FI-are och ska göra handhjärtan och skrika en i ansiktet, för hönan känner sig tredjepartskränkt å andras vägnar..

EDIT: Sedan vet jag med mig, m.a.p. engelska som någon tidigare påpekade. Jag vet att jag har svårt att veta när is och are ska användas, mestadels eftersom jag lärt mig engelska genom IRC-chattande och internet, och väldigt lite via skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Var lärde du dig att radbryta efter varje mening? Inte var det i grundskolan iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men ett tips, alla svenskar som ens kan grundläggande engelska är duktiga på They och Them, även om de inte behärskar de och dem. Så:
They = De
Them = Dem

"De" har dock även en annan funktion i språket. I fraser som "de gula fåglarna" betyder "de" snarare "the" (eller ibland "those"). Så jag brukar formulera minnesregeln som:

Skriv "dem" ifall du skulle skriva "them" på engelska, och "de" i övriga fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Det var nog din grundskola som sög, det heter DOM och inte DEM............................sedan kan man säga vad fan man vill, de dom dem di osv psv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det var nog din grundskola som sög, det heter DOM och inte DEM............................sedan kan man säga vad fan man vill, de dom dem di osv psv

Va?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt. Att det finns ett helt annat ord som också stavas "dom" är inget problem utan det går nästan alltid att avgöra från sammanhanget vilket av orden som avses.
(Det finns flera sådana ordpar i svenskan, där två ord med helt olika mening råkar stavas på samma sätt, och i vissa fall även uttalas lika. Ytterst sällan det leder till några problem i praktiken.)

Som t.ex. "Snart är det val, men mitt val är enkelt, oooh shit där ligger en val!"

Skrivet av Pelegrino:

Medan som ”dom” är acceptabelt i löst skriftspråk så är det ur en akademisk synpunkt aldrig acceptabelt.

"Åh nej!" Tur mina universitetsår är bakom mig.

"Dom" finns med i SAOL och är mest logiskt att använda eftersom det uttalas på samma sätt. Räcker för mig.

Jag bryr mig inte om ifall folk skriver "de/dem" men att som vissa här i tråden se ner på folk för att dom (hehe) använder sig av "dom" är bara barnsligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Om du ska pedagogiskt lära ut skillnaden, hur skulle du göra detta?

Lika lätt som att lära en nybörjare på dator när man dubbelklicka eller enkelklicka.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med de eller dem i skriftspråk. Men nu har jag fått en kollega som inte kan skilja på detta, som dessutom chattar med mig i Teams. Så nu har jag börjat tveka själv. Det är skitjobbigt rent ut sagt att inte riktigt vara säker på detta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det var nog din grundskola som sög, det heter DOM och inte DEM............................sedan kan man säga vad fan man vill, de dom dem di osv psv

Va? Med all respekt så är du helt ute och cyklar.

Skrivet av MinscS2:

Som t.ex. "Snart är det val, men mitt val är enkelt, oooh shit där ligger en val!"

"Åh nej!" Tur mina universitetsår är bakom mig.

"Dom" finns med i SAOL och är mest logiskt att använda eftersom det uttalas på samma sätt. Räcker för mig.

Jag bryr mig inte om ifall folk skriver "de/dem" men att som vissa här i tråden se ner på folk för att dom (hehe) använder sig av "dom" är bara barnsligt.

Mina universitetsår är också bakom mig men det handlar om att ge ett seriöst intryck. Skriver någon "dom" till mig hamnar de automatiskt bakom de som skriver med korrekt svenska. Men du har helt rätt om att "dom" finns i SAOL.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Detta har varit ett problem länge (se t.ex. Wikipedia för lite historia). Tidigare hade vi di/dom i talspråk, men di har nu i stort sett försvunnit. Så samma sak kommer troligtvis hända även i skriftspråk, det tar bara lite längre tid att ändra på hur vi skriver än hur vi pratar.

Skillnaden mellan de/dem fyller ju egentligen inget praktiskt syfte, så likt andra onödiga delar av språket (likt pluralform för verb som försvann på 50-talet) kommer det sannolikt att förenklas med tiden.

Permalänk
Medlem

Från Språktidningen:

" Att skriva dom kan sticka i ögonen och se vardagligt ut men det är aldrig fel "

Lena Lind Palicki - språkvetare och språkvårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Mina universitetsår är också bakom mig men det handlar om att ge ett seriöst intryck. Skriver någon "dom" till mig hamnar de automatiskt bakom de som skriver med korrekt svenska. Men du har helt rätt om att "dom" finns i SAOL.

Men ser det sämre ut att skriva "dom" än att skriva fel på "de" och "dem"? Jag kan tycka att om man är konsekvent med att skriva "dom" så har man ändå självinsikt nog att förstå att man inte kan. Det blir på något sätt mer seriöst än att visa att man inte kan och dessutom visa att man inte vet att man inte kan.

Det jag tycker att även de som jobbar med språk (journalister med flera) verkar ha svårast för är när en mening börjar med objektet, som i Wikipediaartikeln som länkades:
Dem har han aldrig sett.
Där blir det ofta "de" även om man har ett subjekt senare i meningen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det är väldigt vanligt, ungefär lika vanligt som särskrivningar.

Vad är det för otyg förresten att inleda ett mejl med "Hej," och sedan flytta ner någon rad och börja skriva en ny mening? Nästan alla gör så här känns det som.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Jag upplever att det är väldigt vanligt, ungefär lika vanligt som särskrivningar.

Vad är det för otyg förresten att inleda ett mejl med "Hej," och sedan flytta ner någon rad och börja skriva en ny mening? Nästan alla gör så här känns det som.

Syftar du på kommatecknet här eller menar du att man börjar med Hej/Hej! och sen påbörjar en mening längre ner/under också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Syftar du på kommatecknet här eller menar du att man börjar med Hej/Hej! och sen påbörjar en mening längre ner/under också?

Ja, man bör antingen avsluta sin mening eller skriva den som en rubrik helt utan skiljetecken som man brukar göra med "med vänlig hälsning". Man kan aldrig påbörja en ny mening direkt efter ett kommatecken.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ser att det finns förslag att byta ut mot "jag" och "mig" vilket jag tycker verkar lite bakvänt. "Vi" och "oss" tycker jag passar bättre för att se var man ska använda "de" eller "dem"

Säger man t.ex. "Oss sprang ut" så hör man direkt att det blir galet men "Vi sprang ut" låter bra, alltså ska det vara "De sprang ut"

Nu har jag själv blivit ganska blasé vad gäller detta, någonstans börjat inse att detta är något vi måste lära oss acceptera helt enkelt. Jag stör mig betydligt mer på saker som t.ex. "förens" när det ska vara "förrän" och "bytat" när det ska vara "bytt" vilket jag ser väldigt ofta i forumet.

Jag skriver också fel ibland, det gör vi alla, men jag försöker i alla fall vara så korrekt som möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad är det för otyg förresten att inleda ett mejl med "Hej," och sedan flytta ner någon rad och börja skriva en ny mening? Nästan alla gör så här känns det som.

Rätt säker på att det kommer från Engelskan och att de helt enkelt lärt sig skriva formella (edit: upplevt formella) mejl genom att kolla på Engelska mejl de fått. Första träff: https://www.thesaurus.com/e/grammar/comma-placement-greetings...

Permalänk
Inaktiv

Jag lägger ingen större energi på hur andra skriver. Anser inte att någon skriver sämre för att de använder "dom" utan det krävs annat för att jag faktiskt ska reagera. En person som skriver korrekt svenska kan ändå skriva dåligt t.ex. formulera sig dåligt. Hellre "dom" och bra formuleringar.

Använder aldrig "dom" själv men kommer inte ihåg att jag fick någon bra/logisk förklaring i skolan. Brukar tänka på de/jag och dem/mig. Man kan väl tänka på they/them också men jag tänker sällan på engelska när jag skriver på svenska.

Med det sagt har jag inget emot att språket utvecklas. Kanske ersätts de/dem men dom senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Givetvis läste jag tingsrättens dom.
Dom fungerar inte att använda för att undvika de och dem.

Så du kan inte veta skillnaden om det är "kör" eller "kör"? T ex: "jag kör bil" och "jag sjunger i kör"? Eller "får". Eller "kön". Eller "många andra ord som skrivs likadant men betyder inte samma sak".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Signovinces:

Så du kan inte veta skillnaden om det är "kör" eller "kör"? T ex: "jag kör bil" och "jag sjunger i kör"? Eller "får". Eller "kön". Eller "många andra ord som skrivs likadant men betyder inte samma sak".

Precis så.

Ungefär samma tänker jag om "hen". När man är emot ordet för att det betyder höna på engelska. Jaha, sex betyder sex/samlag och inte siffran 6 på engelska. Vem bryr sig om vad det betyder på engelska eller andra språk. Svenska är svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Rätt säker på att det kommer från Engelskan och att de helt enkelt lärt sig skriva formella mejl genom att kolla på Engelska mejl de fått. Första träff: https://www.thesaurus.com/e/grammar/comma-placement-greetings...

Jag tror du har rätt i det.

Jag ser att vissa skriver månader med stor bokstav i början och det gör man på engelska men inte på svenska.

Något annat som är otroligt vanligt är att många inte använder ett mellanslag innan procenttecknet och det är något man gör på engelska men inte på svenska.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Jag tror du har rätt i det.

Jag ser att vissa skriver månader med stor bokstav i början och det gör man på engelska men inte på svenska.

Något annat som är otroligt vanligt är att många inte använder ett mellanslag innan procenttecknet och det är något man gör på engelska men inte på svenska.

Känner igen mig i detta. Kan ibland förväxla svenska och engelska språkregler faktiskt.