Intel Core i9-13900K "Raptor Lake" – effekttörstig tronföljare

Permalänk
Medlem

Toppklass? Nej verkligen inte. Detta på en död plattform också. Visst sitter man
spelar CS och inte bor i dyraste elpris områderna så kanske man bör köpa denna.

När vi istället låser ned prestandan till 2,8 GHz och utför samma enkeltrådade är det inte särskilt svårt att på förhand räkna ut att prestandaskillnaden blir ungefär noll och ingenting. Givetvis var ett lyft på den fronten inget vi hade räknat med på förhand, utan det kan snarare ses som en bekräftelse på att prestandalyftet kan tillskrivas den uppjagade klockfrekvensen och det större antalet kärnor.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Toppklass? Nej verkligen inte. Detta på en död plattform också. Visst sitter man
spelar CS och inte bor i dyraste elpris områderna så kanske man bör köpa denna.

När vi istället låser ned prestandan till 2,8 GHz och utför samma enkeltrådade är det inte särskilt svårt att på förhand räkna ut att prestandaskillnaden blir ungefär noll och ingenting. Givetvis var ett lyft på den fronten inget vi hade räknat med på förhand, utan det kan snarare ses som en bekräftelse på att prestandalyftet kan tillskrivas den uppjagade klockfrekvensen och det större antalet kärnor.

Vad menar du med död plattform? Är det amd man ska satsa på? 13900 är ju bästa processorn i 4k gaming för tillfället.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Det enda ”döda” med plattformen är att det inte kommer någon ny generation cpu:er till den. Men pcie 5.0 har knappt börjat användas, och DDR5 lär bli bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menar du med död plattform? Är det amd man ska satsa på? 13900 är ju bästa processorn i 4k gaming för tillfället.

Tror de syftar på att det inte lär lanseras några nya processorer för platformen, därav död platform. Så nästa gång man vill byta CPU behöver man även byta moderkort.
Ser dock inte detta som ett argument för min del då jag tenderar att använda en CPU genom ett antal generationer och istället byta GPU när det inte räcker till för mig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker argumentet om död plattform också kräver att moderkortet är rimligt prissatt och håller i de åren man argumenterar för.

Just nu är ett skifte till AMD ruggigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Tror de syftar på att det inte lär lanseras några nya processorer för platformen, därav död platform. Så nästa gång man vill byta CPU behöver man även byta moderkort.
Ser dock inte detta som ett argument för min del då jag tenderar att använda en CPU genom ett antal generationer och istället byta GPU när det inte räcker till för mig.

Beror ju också lite på vad för CPU man väljer nu. Kör man på en 13400 eller liknande finns ju alltid möjlighet att byta till en 13900k exempelvis för att krama ur det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalcore:

Tror de syftar på att det inte lär lanseras några nya processorer för platformen, därav död platform. Så nästa gång man vill byta CPU behöver man även byta moderkort.
Ser dock inte detta som ett argument för min del då jag tenderar att använda en CPU genom ett antal generationer och istället byta GPU när det inte räcker till för mig.

Ja så klart jag menade detta. Trist man låter Intel komma undan med detta då inga
regler och krav verkar drabba dessa medans dom flesta andra krav finns på det mesta
annat . 5800x3d i blender 185w och 13900 hela 415w. Dags denna marknaden får
kvar på sig och maxtak sätts på cpu och gpu. Men när Sweclockers ger toppklass så
är jag väl i det snarast ensam om tycka så här. Så nog om detta nu då.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Ja så klart jag menade detta. Trist man låter Intel komma undan med detta då inga
regler och krav verkar drabba dessa medans dom flesta andra krav finns på det mesta
annat . 5800x3d i blender 185w och 13900 hela 415w. Dags denna marknaden får
kvar på sig och maxtak sätts på cpu och gpu. Men när Sweclockers ger toppklass så
är jag väl i det snarast ensam om tycka så här. Så nog om detta nu då.

Just Blender är väl dock ett dåligt test att kolla på om du vill argumentera för lägre strömförbrukning, 13900K är faktiskt effektivare än 5800X3D i det testet. 13900K drar 2,2 gånger så mycket ström men 5800X3D tar 2,6 gånger så lång tid på sig att utföra arbetet, så i slutändan är det 13900K som drar minst ström för det utförda arbetet. Man kan inte bara kolla på den maximala strömförbrukningen, men måste även ta hänsyn till vad strömmen faktiskt används till.

Permalänk
Medlem

Fattar verkligen inte hur både 7950x och 13900k fick betyget "Toppklass" av er med tanke på saker som pris, energi och temp är riktigt dåligt. Med dessa två i baktanken borde även RTX4090 varit toppklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Fattar verkligen inte hur både 7950x och 13900k fick betyget "Toppklass" av er med tanke på saker som pris, energi och temp är riktigt dåligt. Med dessa två i baktanken borde även RTX4090 varit toppklass.

Priset är väl helt ok om man bara tänker på CPUn?
Energi är väl upp till en själv. Du kan dra ner på watten rejält utan några märkvärdiga förluster. Tempen går ju också ned då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fattar verkligen inte hur både 7950x och 13900k fick betyget "Toppklass" av er med tanke på saker som pris, energi och temp är riktigt dåligt. Med dessa två i baktanken borde även RTX4090 varit toppklass.

Som det står i testet av 4090 FE så hade det också fått betyget Toppklass om det bara gick att köpa i Sverige. 7950X och 13900K går att köpa i Sverige, så inget problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fattar verkligen inte hur både 7950x och 13900k fick betyget "Toppklass" av er med tanke på saker som pris, energi och temp är riktigt dåligt. Med dessa två i baktanken borde även RTX4090 varit toppklass.

4090 HADE varit toppklass, om kortet i fråga (Founders Edition) hade gått att köpa i Sverige via officiella kanaler. RTFA.

Citerade fel användare.
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

En fråga eller önskan kanske: skulle ni kunna ha med spel som RimWorld, Minecraft (moddat?) och WoW exempelvis som är mycket mer CPU-intensiva än andra spel? Dessutom vore det intressant att se hur mer äldre processorer presterar jämfört med de nya. Behöver inte vara med som jämförelse i varenda test men en fingervisning. Vet inte om mitt gamla Ryzen 1700 fortfarande hänger med i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quenya:

4090 HADE varit toppklass, om kortet i fråga (Founders Edition) hade gått att köpa i Sverige via officiella kanaler. RTFA.

Pratar inte ens om 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Pratar inte ens om 4090?

My bad, citerade dig istället för din granne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Ja så klart jag menade detta. Trist man låter Intel komma undan med detta då inga
regler och krav verkar drabba dessa medans dom flesta andra krav finns på det mesta
annat

Tja, fördelen med att byta moderkortet efter några år är ju att man får nyare interface på plattformen över tid. Titta på hur t.ex. marknaden för lagring utvecklats där nya ATX-moderkort dubblerat antal M.2-platser inom loppet av fyra år, samt gett 4x PCIe 4.0-lanes till varje plats, mot hur det var 2018 när man kunde få 4x PCIe 3.0 på ena M.2-platsen och SATA på den andra M.2-platsen.

Grejerna som kommer med plattformsuppgraderingarna hos Intel är ju som regel långt mer relevanta för modern hårdvara än att kunna sätta på en nyare CPU på ett fem år gammalt moderkort. Som vanligt är det ju ingenting som slösas bort heller, eftersom det finns en stor andrahandsmarknad för datorer med folk som är villiga att ha grejerna i ett decennium som andra ägaren.

Det finns ju även AMD att välja för den som vill återvinna sitt gamla moderkort längre, så detta är ju inget problem som inte självkorrigerar sig i så fall. Titta även på hur Intel kan välja att stödja både DDR4 och DDR5 på en ny sockel, medan AMD AM5 är DDR5-exklusivt. Där har vi återvinning om något!

Permalänk
Avstängd

Hur ofta behöver man byta CPU? Typ engång vart 7-10nde år i snitt? Det hela "framtidssäkert" "död plattform" känns så meningslöst om man nu inte suktar efter de där extra 5% fpsen som inte gör någon meningfull skillnad.

Man har gott om tid att spara till ett nytt moderkort, cpu och ram om sådant behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Beror ju också lite på vad för CPU man väljer nu. Kör man på en 13400 eller liknande finns ju alltid möjlighet att byta till en 13900k exempelvis för att krama ur det sista.

Läste någonstans att de billigare processorerna i 13xxx serien kommer vara alder lake som rebrandats. Å andra sidan om de exempelvis kallar den gamla 12600K för 13400 så kan det ändå bli prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Läste någonstans att de billigare processorerna i 13xxx serien kommer vara alder lake som rebrandats. Å andra sidan om de exempelvis kallar den gamla 12600K för 13400 så kan det ändå bli prisvärt.

Åh den klassiska "Källa: Internet"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Åh den klassiska "Källa: Internet"

Javisst. Verkar mest vara rykten än så länge.

https://www.tomshardware.com/news/list-and-specs-of-all-13th-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/34821-intel-core-i5-13400-u...

Intressant att 13400 listas som både Raptor Lake och Alder Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Javisst. Verkar mest vara rykten än så länge.

https://www.tomshardware.com/news/list-and-specs-of-all-13th-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/34821-intel-core-i5-13400-u...

Intressant att 13400 listas som både Raptor Lake och Alder Lake.

Tom's Hardware-artikeln är lite underlig, de skriver att vissa modeller ska använda Alder Lake men visar sen som källa en bild från Gigabyte som säger raka motsatsen? Sen länkar du nog fel SC-artikel, du kanske egentligen menade denna? Beviset där är också lite tunt eftersom det bara är baserat på mängden cache och inte nämner Alder Lake direkt, men i alla fall lite mer övertygande.

Oavsett så lär det inte spela någon större roll, det är ju inte direkt någon massiv skillnad mellan Alder Lake och Raptor Lake utan det är mest antalet kärnor och klockfrekvens som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tom's Hardware-artikeln är lite underlig, de skriver att vissa modeller ska använda Alder Lake men visar sen som källa en bild från Gigabyte som säger raka motsatsen? Sen länkar du nog fel SC-artikel, du kanske egentligen menade denna? Beviset där är också lite tunt eftersom det bara är baserat på mängden cache och inte nämner Alder Lake direkt, men i alla fall lite mer övertygande.

Oavsett så lär det inte spela någon större roll, det är ju inte direkt någon massiv skillnad mellan Alder Lake och Raptor Lake utan det är mest antalet kärnor och klockfrekvens som skiljer.

Aha, bilden i twitter-länken i Toms Hardware - artikeln säger annorlunda, jag missade det. Kollar man twitter-tråden finns också en till bild med RPL / ADL. Möjligen att de gissar utifrån stepping att C0 och H0 skulle kunna vara rebrandade Alder Lake medan B0 kan vara Raptor Lake. Sweclockers-länken var mer för att det verkar där som att 13400 får 4 stycken E-kärnor. Jaja vi får nog vänta och se hur det faktiskt blir då allt bara är rykten och spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Energi är väl upp till en själv. Du kan dra ner på watten rejält utan några märkvärdiga förluster. Tempen går ju också ned då.

Testade min 13900k igår. På >320W kan jag inte kyla den ordentligt (det blir snabbt 95C+), men på 200W presterar den lika bra enkeltrådat och typ 93% så bra multitrådat, med temperaturer runt 50 respektive 70C.

Eftersom den effektbegränsade multitrådade prestandan ändå är mer än fyra gånger så hög som för min gamla 8700k så tror jag inte att jag höjer gränsen så mycket högre än det. Får se hur temperaturerna blir när jag fått in grafikkortet och stängt till datorlådan, men jag vill hålla mig under 85 grader vid tungt arbete (och jag gillade hur tysta fläktarna var vid 200W).

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla grafer i recensionen, men det bästa vore om man kunde testa CPU:er på samma effektnivå, eller att det är samma klockfrekvens men normaliseras mot dragen effekt. Det här med att kröna en vinnare efter bäst prestandasiffror trots att den tillåts dra mera watt än konkurrenten är ju ganska galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Nu har jag inte läst alla grafer i recensionen, men det bästa vore om man kunde testa CPU:er på samma effektnivå, eller att det är samma klockfrekvens men normaliseras mot dragen effekt. Det här med att kröna en vinnare efter bäst prestandasiffror trots att den tillåts dra mera watt än konkurrenten är ju ganska galet.

Fast är man bäst så är man väl bäst?
Toppklass = bästa möjliga produkt eller bästa möjliga produkt inom pris/prestanda/effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

En fråga eller önskan kanske: skulle ni kunna ha med spel som RimWorld, Minecraft (moddat?) och WoW exempelvis som är mycket mer CPU-intensiva än andra spel? Dessutom vore det intressant att se hur mer äldre processorer presterar jämfört med de nya. Behöver inte vara med som jämförelse i varenda test men en fingervisning. Vet inte om mitt gamla Ryzen 1700 fortfarande hänger med i jämförelse.

Lättare att testa utan 3d spel och grafikkort tex AI-test. Här ser du Ryzen 1700 på 584:
https://openbenchmarking.org/test/pts/ai-benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Lättare att testa utan 3d spel och grafikkort tex AI-test. Här ser du Ryzen 1700 på 584:
https://openbenchmarking.org/test/pts/ai-benchmark

Det testet är ju dock inte alls representativt för hur processorerna presterar i spel, eller knappt något annat heller. Dels så använder det AVX som sällan används i spel, vilket är varför Ryzen 7000-serien är så långt före. Och dels så är det något som bäst körs på GPU ändå, man får leta långt ner i listan för att hitta första CPU om man även tar med GPUer.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det testet är ju dock inte alls representativt för hur processorerna presterar i spel, eller knappt något annat heller. Dels så använder det AVX som sällan används i spel, vilket är varför Ryzen 7000-serien är så långt före. Och dels så är det något som bäst körs på GPU ändå, man får leta långt ner i listan för att hitta första CPU om man även tar med GPUer.

Ryzen 1700 relativt 8700K (gpu Geforce GTX 1080)
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i7-8700k/11.htm...

Permalänk
Skrivet av AMD73:

Toppklass? Nej verkligen inte. Detta på en död plattform också. Visst sitter man
spelar CS och inte bor i dyraste elpris områderna så kanske man bör köpa denna.

När vi istället låser ned prestandan till 2,8 GHz och utför samma enkeltrådade är det inte särskilt svårt att på förhand räkna ut att prestandaskillnaden blir ungefär noll och ingenting. Givetvis var ett lyft på den fronten inget vi hade räknat med på förhand, utan det kan snarare ses som en bekräftelse på att prestandalyftet kan tillskrivas den uppjagade klockfrekvensen och det större antalet kärnor.

Låsa frekvens känns väl lite konstigt, låsa effekten och jämföra skillnad det är mera ok.
En nyare/förfinad tillverkningsteknik kan ju förhoppningsvis ge möjligthet att klocka högre till samma effekt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det testet är ju dock inte alls representativt för hur processorerna presterar i spel, eller knappt något annat heller. Dels så använder det AVX som sällan används i spel, vilket är varför Ryzen 7000-serien är så långt före. Och dels så är det något som bäst körs på GPU ändå, man får leta långt ner i listan för att hitta första CPU om man även tar med GPUer.

Något annat?
Till exempel NASA:
Här hittar vi även Ryzen 1700, Bulldozer och M2 (Rosetta-kod?)
https://openbenchmarking.org/test/pts/npb