Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Flyttade för cirka 4 månader sedan med familjen till ett nytt område, mestadels pga min fru. Jag hade en dålig känsla redan då men gick med på det för att jag hoppades på att saker och ting skulle bli bättre.

Problemet är att barnen går kvar i skolan i gamla området 20-30 minuter bort för att få ha "kvar" sina liv. Numera åker jag hemifrån vid 6.30-6.40 för att lämna barnen och är framme på kontoret strax innan 8.00. Jag måste åka 20-30 minuter åt fel håll varje morgon för att sen åka till kontoret. (Ja min fru åker oftast 20-30 minuter enkel resa för att hämta barnen på eftermiddagen och det är ett stort frågetecken för mig hur detta inte kan frustrera henne lika mycket som det frustrerar mig.)

Hade jag inte behövt lämna barnen hade jag kunnat åka hemifrån en timme senare. På det har jag fruktansvärt dåligt samvete gentemot barnen för att de förlorat allt de hade i gamla området. De var ute med kompisar nästan varje dag, byggde kojor, spelade boll eller bara cyklade omkring. Nu sitter de mest hemma med telefoner, dator, tvspel etc. Det finns några barn i nya området men de barnen och iallafall min äldsta har inte riktigt klickat.

Försökte lyfta att jag känner såhär med min fru. Det slutade med att hon tycker jag tar bort all glädje hon känner över det nya området. Att hon trivs, att hon mår bra etc etc. Tappar hoppet än mer kring detta äktenskap. Har varit extremt påfrestande senaste 5 åren och nu känner jag mig bara helt jävla tom.

Permalänk
Medlem

Min 2tb m.2 disk verkar ha pensionerat sig...

Tur den inte ens är 1år gammal så man har kvar garanti.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av D-J:

Flyttade för cirka 4 månader sedan med familjen till ett nytt område, mestadels pga min fru. Jag hade en dålig känsla redan då men gick med på det för att jag hoppades på att saker och ting skulle bli bättre.

Problemet är att barnen går kvar i skolan i gamla området 20-30 minuter bort för att få ha "kvar" sina liv. Numera åker jag hemifrån vid 6.30-6.40 för att lämna barnen och är framme på kontoret strax innan 8.00. Jag måste åka 20-30 minuter åt fel håll varje morgon för att sen åka till kontoret. (Ja min fru åker oftast 20-30 minuter enkel resa för att hämta barnen på eftermiddagen och det är ett stort frågetecken för mig hur detta inte kan frustrera henne lika mycket som det frustrerar mig.)

Hade jag inte behövt lämna barnen hade jag kunnat åka hemifrån en timme senare. På det har jag fruktansvärt dåligt samvete gentemot barnen för att de förlorat allt de hade i gamla området. De var ute med kompisar nästan varje dag, byggde kojor, spelade boll eller bara cyklade omkring. Nu sitter de mest hemma med telefoner, dator, tvspel etc. Det finns några barn i nya området men de barnen och iallafall min äldsta har inte riktigt klickat.

Försökte lyfta att jag känner såhär med min fru. Det slutade med att hon tycker jag tar bort all glädje hon känner över det nya området. Att hon trivs, att hon mår bra etc etc. Tappar hoppet än mer kring detta äktenskap. Har varit extremt påfrestande senaste 5 åren och nu känner jag mig bara helt jävla tom.

Kan ni inte byta skola på dem då? Är de inte så gamla så träffar man ju nya kompisar hela tiden.
Börjar det dock komma upp i högstadiet så brukar det bli lite svårare dock.
I 9an kan de ju iallafall köra moppe till skolan (men är kanske långt dit)

Skrivet av MyRus:

Min 2tb m.2 disk verkar ha pensionerat sig...

Tur den inte ens är 1år gammal så man har kvar garanti.

Oj det låter kasst, fan 1 år på en SSD är ingen vidare. Måste varit riktigt måndags ex

Permalänk
Medlem

Köpt en laptop begagnat. En Lenovo Legion 5. Skicket är bra och priset var ok.
Startade bara upp den snabbt vid affären för att så att det funkade, men när jag kommer hem märker jag att det är clean windows installation. Enbart i med Windows från USB och done. För fan, han kunde väl använt recovery funktionen? Nu får jag mecka med språkpaket, uppdateringar, drivisar och Lenovo programvara i en bra lång stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köpt en laptop begagnat. En Lenovo Legion 5. Skicket är bra och priset var ok.
Startade bara upp den snabbt vid affären för att så att det funkade, men när jag kommer hem märker jag att det är clean windows installation. Enbart i med Windows från USB och done. För fan, han kunde väl använt recovery funktionen? Nu får jag mecka med språkpaket, uppdateringar, drivisar och Lenovo programvara i en bra lång stund.

Rekommenderar att köra Lenovo System Update för att enkelt få rätt drivrutiner etc.

För egen del så är jag både sur, ledsen och galen över att mitt grafikkort fick för sig att dö för nån timme sen. Har hållit på och krånglat i en vecka och nu får jag bara BIOS beep codes om att den inte hittar något grafikkort, kul...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Rekommenderar att köra Lenovo System Update för att enkelt få rätt drivrutiner etc.

För egen del så är jag både sur, ledsen och galen över att mitt grafikkort fick för sig att dö för nån timme sen. Har hållit på och krånglat i en vecka och nu får jag bara BIOS beep codes om att den inte hittar något grafikkort, kul...

I slutändan så laddade jag ner Lenovos program för att göra en recovery disk istället och installerade om datorn. Det uppstod ett lustigt fel att den vägrade aktivera WiFI i windows inställningar. Fick installera om drivrutinen manuellt, men nu funkar allt!

Beklagar sorgen. F.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Kattus:

Rekommenderar att köra Lenovo System Update för att enkelt få rätt drivrutiner etc.

För egen del så är jag både sur, ledsen och galen över att mitt grafikkort fick för sig att dö för nån timme sen. Har hållit på och krånglat i en vecka och nu får jag bara BIOS beep codes om att den inte hittar något grafikkort, kul...

Du kan alltid testa och baka det i ugnen. Kan gå att väcka det igen.
Dock räkna inte med att det håller särskilt länge om du lyckas

Permalänk
Medlem

Stort fint stenskott i vindrutan imorse på väg till jobbet.. Åtgärdat nu hos Ryds för 200kr så man slipper att det spricker vidare, men syns ju fortfarande så kommer att störa mig på det tills den dag rutan kommer behöva bytas ut..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Flyttade för cirka 4 månader sedan med familjen till ett nytt område, mestadels pga min fru. Jag hade en dålig känsla redan då men gick med på det för att jag hoppades på att saker och ting skulle bli bättre.

Problemet är att barnen går kvar i skolan i gamla området 20-30 minuter bort för att få ha "kvar" sina liv. Numera åker jag hemifrån vid 6.30-6.40 för att lämna barnen och är framme på kontoret strax innan 8.00. Jag måste åka 20-30 minuter åt fel håll varje morgon för att sen åka till kontoret. (Ja min fru åker oftast 20-30 minuter enkel resa för att hämta barnen på eftermiddagen och det är ett stort frågetecken för mig hur detta inte kan frustrera henne lika mycket som det frustrerar mig.)

Hade jag inte behövt lämna barnen hade jag kunnat åka hemifrån en timme senare. På det har jag fruktansvärt dåligt samvete gentemot barnen för att de förlorat allt de hade i gamla området. De var ute med kompisar nästan varje dag, byggde kojor, spelade boll eller bara cyklade omkring. Nu sitter de mest hemma med telefoner, dator, tvspel etc. Det finns några barn i nya området men de barnen och iallafall min äldsta har inte riktigt klickat.

Försökte lyfta att jag känner såhär med min fru. Det slutade med att hon tycker jag tar bort all glädje hon känner över det nya området. Att hon trivs, att hon mår bra etc etc. Tappar hoppet än mer kring detta äktenskap. Har varit extremt påfrestande senaste 5 åren och nu känner jag mig bara helt jävla tom.

Låter lite som du klandrar din fru för ert gemensamma beslut. Du behöver nog ställa dig frågan om du fortfarande älskar henne. Gör du det så behöver du se fördelarna med det nya området; din fru verkar vara gladare. Du behöver vara glad för hennes skull. Du ska inte ha dåligt samvete för barnens situation. Jag tänker att det tar ett tag innan de hittar nya vänner. Det hade nog varit enklare om de bytte skola, jobbigt i början men oftast bättre ganska snart. Älskar du henne inte längre så kommer din känsla att fortsätta växa och ditt missnöje med situationen successivt gå ut över familjen.

Hoppas det löser sig för dig/er, oavsett vad som händer kommer det att bli bra.

Permalänk
Medlem

Hatar seriöst alla amatörer som sitter och kör i mittenfilen och till råga på allt inte ens håller hastigheten på vägen, dvs kör under hastighetsgränsen. Är man som en normalt begåvad människa och ligger i högerfilen måste man tränga in sig genom mittfilen för att köra om i normal hastighet eftersom det är förbjudet att köra om i innerfilen. Man kan få road rage för mindre..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Hakinger:

Hatar seriöst alla amatörer som sitter och kör i mittenfilen och till råga på allt inte ens håller hastigheten på vägen, dvs kör under hastighetsgränsen. Är man som en normalt begåvad människa och ligger i högerfilen måste man tränga in sig genom mittfilen för att köra om i normal hastighet eftersom det är förbjudet att köra om i innerfilen. Man kan få road rage för mindre..

Jag gillar att du har profilbild på Frank Grimes och hatar amatörerna runt dig i trafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Försökte lyfta att jag känner såhär med min fru. Det slutade med att hon tycker jag tar bort all glädje hon känner över det nya området. Att hon trivs, att hon mår bra etc etc. Tappar hoppet än mer kring detta äktenskap.

Låter som hon är självisk eller blundar för det runt om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

..högerfilen måste man tränga in sig genom mittfilen för att köra om i normal hastighet eftersom det är förbjudet att köra om i innerfilen. Man kan få road rage för mindre..

Nåja, du får ju i alla fall köra om på innersidan i upp till 70km/h, men jag håller med.
Därför jag kör som princip att ligga nära bakom och blinka tills de flyttar in till högersidan.

När man träffar idioter i trafiken gäller det att överträffa deras idioti.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sur!
Flyttat till nytt hus för några veckor sedan.
Hyfsat nytt, 2006 så det finns rör och kablar för nätverk.
Fick dock inte ett uttag på kontoret att fungera, satte nytt uttag i kontoret och ny patchpanel i skåpet.
Men just detta uttag/kabel vill inte.
Så fram med rullen med CAT6, drog ur befintliga kablar till rummet, dragtråd/fjäder följde med hyfsat enkelt.
Men dum som man är så tog jag inte någon till hjälp att föra på de nya kablarna, och trots jag tyckte att det gick helt ok att dra så gick dragtråden av, denna i nylon.
Bytte håll, finns ögla i andra änden, fick genom dragtråden i röret nästan direkt.
Kommer inte ihåg varför men fick dra ur den igen och börja om.

Nu är där ett ställe 2.5-3m upp från uttaget i kontoret där det blir tvärstopp.
Går inte att komma förbi, testat i flertalet timmar.
Testat nylontråden, köpt en av metall, snurrat och snurrat, tryckt på, backat, snurrat, tryckt.
Testat från skåpet istället, fastnar på samma ställe. Överdriver inte om jag testat 100 gånger nu.
Kan ge mig fan på att det sitter en dosa och jag lyckas inte pricka in nästa hål vidare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Sur!
Flyttat till nytt hus för några veckor sedan.
Hyfsat nytt, 2006 så det finns rör och kablar för nätverk.
Fick dock inte ett uttag på kontoret att fungera, satte nytt uttag i kontoret och ny patchpanel i skåpet.
Men just detta uttag/kabel vill inte.
Så fram med rullen med CAT6, drog ur befintliga kablar till rummet, dragtråd/fjäder följde med hyfsat enkelt.
Men dum som man är så tog jag inte någon till hjälp att föra på de nya kablarna, och trots jag tyckte att det gick helt ok att dra så gick dragtråden av, denna i nylon.
Bytte håll, finns ögla i andra änden, fick genom dragtråden i röret nästan direkt.
Kommer inte ihåg varför men fick dra ur den igen och börja om.

Nu är där ett ställe 2.5-3m upp från uttaget i kontoret där det blir tvärstopp.
Går inte att komma förbi, testat i flertalet timmar.
Testat nylontråden, köpt en av metall, snurrat och snurrat, tryckt på, backat, snurrat, tryckt.
Testat från skåpet istället, fastnar på samma ställe. Överdriver inte om jag testat 100 gånger nu.
Kan ge mig fan på att det sitter en dosa och jag lyckas inte pricka in nästa hål vidare.

Trodde jag kom förbi nu, men efter en stund kom jag på att jag matat 25m tråd i ett rör som är 15m utan att det kommit ut något i andra ändan.
Så troligtvis en skarv eller dosa i vägg/tak som nu är helt trasig och 20m dragtråd där någonstans.
Får se om man får ut den igen. EDIT: Nix, den sitter där nu.
Så får in på kattvind och kapa lite, se om man kan komma åt. Annars får man väl klippa dragtråden.
Hur jag ska få dit kablar då blir intressant.
Krypgrund under, så man skulle kunna gå nedåt, men svårt att borra inne i dosan och omöjligt att pricka underifrån.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Trodde jag kom förbi nu, men efter en stund kom jag på att jag matat 25m tråd i ett rör som är 15m utan att det kommit ut något i andra ändan.
Så troligtvis en skarv eller dosa i vägg/tak som nu är helt trasig och 20m dragtråd där någonstans.
Får se om man får ut den igen. EDIT: Nix, den sitter där nu.
Så får in på kattvind och kapa lite, se om man kan komma åt. Annars får man väl klippa dragtråden.
Hur jag ska få dit kablar då blir intressant.
Krypgrund under, så man skulle kunna gå nedåt, men svårt att borra inne i dosan och omöjligt att pricka underifrån.

"Golvet" på vinden uppkapat och hittat 20m dragtråd och ett flexrör som gått av.
Skicka i kablarna fram till brottet och lite manuell handpåläggning så ska det väl lösa sig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

"Golvet" på vinden uppkapat och hittat 20m dragtråd och ett flexrör som gått av.
Skicka i kablarna fram till brottet och lite manuell handpåläggning så ska det väl lösa sig.

Vilken såpa (ironi och dåligt skämt om vad man inte ska använda för att få glid på kablar genom rör)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vilken såpa (ironi och dåligt skämt om vad man inte ska använda för att få glid på kablar genom rör)

Ja nu är där 2 friska kablar hela vägen och testade.
Bara ordentligt Schneider-uttag på kontoret så slipper man kabel genom huset sen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Telefonen föll ur jackan när jag cyklade... Trots magnetiskt fodral lyckades den öppna sig, vända på sig och lägga sig med skärmen nedåt mot asfalten #@!?$&@

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Flyttade för cirka 4 månader sedan med familjen till ett nytt område, mestadels pga min fru. Jag hade en dålig känsla redan då men gick med på det för att jag hoppades på att saker och ting skulle bli bättre.

Problemet är att barnen går kvar i skolan i gamla området 20-30 minuter bort för att få ha "kvar" sina liv. Numera åker jag hemifrån vid 6.30-6.40 för att lämna barnen och är framme på kontoret strax innan 8.00. Jag måste åka 20-30 minuter åt fel håll varje morgon för att sen åka till kontoret. (Ja min fru åker oftast 20-30 minuter enkel resa för att hämta barnen på eftermiddagen och det är ett stort frågetecken för mig hur detta inte kan frustrera henne lika mycket som det frustrerar mig.)

Hade jag inte behövt lämna barnen hade jag kunnat åka hemifrån en timme senare. På det har jag fruktansvärt dåligt samvete gentemot barnen för att de förlorat allt de hade i gamla området. De var ute med kompisar nästan varje dag, byggde kojor, spelade boll eller bara cyklade omkring. Nu sitter de mest hemma med telefoner, dator, tvspel etc. Det finns några barn i nya området men de barnen och iallafall min äldsta har inte riktigt klickat.

Försökte lyfta att jag känner såhär med min fru. Det slutade med att hon tycker jag tar bort all glädje hon känner över det nya området. Att hon trivs, att hon mår bra etc etc. Tappar hoppet än mer kring detta äktenskap. Har varit extremt påfrestande senaste 5 åren och nu känner jag mig bara helt jävla tom.

Jag gjorde samma sak i.. 5 år, sedan kom det upp att jag har rätt till taxi åt mina barn varje dag... Så nu 3 år tillbaka har de åkt taxi varje morgon! Jävla skönt att slippa köra 30 minuter åt fel håll varje dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Telefonen föll ur jackan när jag cyklade... Trots magnetiskt fodral lyckades den öppna sig, vända på sig och lägga sig med skärmen nedåt mot asfalten #@!?$&@

Murphy's lag, om något kan gå fel på flera olika sätt kommer det gå fel på det värsta sättet. (travesti)

För många år sen jobbade jag en kort period som fotograf, blev knuffad i ryggen av en som hade bråttom och tappade kameran på gatan. När jag böjde mig ner för att ta upp kameran tutade någon ilsket, jag tittade upp och hoppade åt sidan för SL-bussen som kom och som körde över kameran. Den gick i massor av småbitar. Tur i oturen täckte min försäkring skadan, jag lämnade in kameran till en kamerareparatör (ingick i försäkringsvillkoren). Han bara stirrade, "vad har kunnat ställa till en kamera på det här viset?", frågade han och när jag berättat mumlade han "Murphy's law". Det var första gången jag hörde uttrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Murphy's lag, om något kan gå fel på flera olika sätt kommer det gå fel på det värsta sättet. (travesti)

För många år sen jobbade jag en kort period som fotograf, blev knuffad i ryggen av en som hade bråttom och tappade kameran på gatan. När jag böjde mig ner för att ta upp kameran tutade någon ilsket, jag tittade upp och hoppade åt sidan för SL-bussen som kom och som körde över kameran. Den gick i massor av småbitar. Tur i oturen täckte min försäkring skadan, jag lämnade in kameran till en kamerareparatör (ingick i försäkringsvillkoren). Han bara stirrade, "vad har kunnat ställa till en kamera på det här viset?", frågade han och när jag berättat mumlade han "Murphy's law". Det var första gången jag hörde uttrycket.

Kan ju lägga till att jag "babyar" min telefon. Laddar sällan 100% och har alltid i fodral för att den ska vara i ett fint skick när jag säljer den. Nu kan jag inte längre skriva mint condition i annonsen längre *snyft* Fodralet har iallafall en upphöjning uppe och nere som lyfter skärmen från ytan så det blev endast mikrorepor repor som syns i direkt ljus men ändå......

Försäkringsbolaget lär ju ha höjt ett ögonbryn dock haha...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Skrivet av serafim:

Murphy's lag, om något kan gå fel på flera olika sätt kommer det gå fel på det värsta sättet. (travesti)

För många år sen jobbade jag en kort period som fotograf, blev knuffad i ryggen av en som hade bråttom och tappade kameran på gatan. När jag böjde mig ner för att ta upp kameran tutade någon ilsket, jag tittade upp och hoppade åt sidan för SL-bussen som kom och som körde över kameran. Den gick i massor av småbitar. Tur i oturen täckte min försäkring skadan, jag lämnade in kameran till en kamerareparatör (ingick i försäkringsvillkoren). Han bara stirrade, "vad har kunnat ställa till en kamera på det här viset?", frågade han och när jag berättat mumlade han "Murphy's law". Det var första gången jag hörde uttrycket.

Ett annat ord är konfirmation bias, där man minns det man vill minnas.
Jag har gjort X antal saker denna och förra veckan som kunde gå riktigt galet. Och visst har lite saker krånglat, men det kunde ha varit värre. Och nu sitter jag att surar att livet inte är problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett annat ord är konfirmation bias, där man minns det man vill minnas.
Jag har gjort X antal saker denna och förra veckan som kunde gå riktigt galet. Och visst har lite saker krånglar, men det kunde ha varit värre. Och nu sitter jag att surar att livet inte är problemfritt.

Jag minns ofta saker jag helst vill glömma. En hel del av min uppväxt skulle jag gärna glömma bort men det går inte.

Permalänk
Avstängd

Bensinen kan sänkas med tio kronor utan problem, utan större negativ verkan på miljön, ändå upprepas från politiker klimatalarmistiska domedagslögner.

Permalänk

för 2.5 år sedan tog jag studenten, och jag har inte tagit mig nånstans. gick ut med toppbetyg på 20.7, läste 3500 poäng (vanlig gymnasielinje=2500p). fick stipendie för högsta meritvärde på min skola till och med. jag är smart om jag får säga det själv. jag lär mig lätt, men är ganska lat. jag jobbade ett år efter studenten (covid ställde till det, så jobbade lika mycket som de med permittering, fast utan permittering, dvs 60% i början, sedan 80% och till slut 100%, isolerat hemifrån). jag försökte spara mycket, och förlorade sedan 90k på börsen. jag har 270k kvar nu (om jag säljer bilen)

bestämde mig för att plugga. hoppade på civilingenjör industriell ekonomi, för det var ju bäst. insåg rätt snabbt att det inte var något för mig men att jag skulle gå klart året. jag gjorde det, men skrev aldrig tentorna för matten, hamnade efter direkt sen skippade jag det, "jag skulle ju ändå byta". klarade 4 av 8 kurser(de kurserna jag bestämde mig för att skriva tentorna på), läste sedan en extra sommarkurs för att bli berättigad csn året efter, samtidigt som jag sommarjobbade. under denna period vände jag på dygnet, började lägga mig 03-05 typ, och gick inte på föreläsningarna, det var fortfarande covid under denna period, så allt fanns ju ändå inspelat. jag isolerade mig en del och så är det fortfarande, igår la jag mig 06. inte hållbart

jag hoppade av efter 1 år och flyttade hem, och bytte till högskoleingenjör inom annan inriktning på mindre lärosäte. jag gillar programmet, men vi är 6st i klassen redan nu under år 1 (hur det nu går ihop). jag har gått från att gå på en linje vars lunchföreläsningar består av VD:n på nasdaq, fondförvaltare och workshops (inte för att jag gick på dessa då jag aldrig gick till skolan, men...) till att ha en klass lika stor som min vänskapskrets på min förra linje.

nu är jag rädd att kugga matten nästa vecka. det vore bara droppen... har pluggat så gott jag kan verkligen, men det är tufft att trycka matte flera timmar om dagen. jag är lite mållös nu, jag har vänner som tar examen i vår.. jag själv går första året och har inte kommit nånstans.... jag känner att jag inte kan hoppa av denna linje då jag redan slösat massa tid och csn lån (inte för att jag vill hoppa av den). så jag har inget val än att gå kvar här. på ett mediokert lärosäte utan vänner att umgås med på fritiden, som jag kunde på förra programmet. jag börjar fundera på varför jag inte valde yrkeshögskola inom samma ämne för att skippa all krånglig matte. men hey, med 20.7 i merit kan man väl inte gå på YH? hur fan resonerar jag...

nåja, jag har hoppat av en av Sveriges svåraste linjer att komma in på för att byta till gävle högskola. om jag kuggar matten nu, då blir det jobbigt på riktigt. jag känner bara att jag är fast i en återvändsgränd. min plan är att bo hemma i 2 år nu, tills jag är 23 och sossa mat av föräldrarna för att kompensera mitt tidigare slarv, och gå kvar på den här linjen no matter what. vi får se hur det går med det...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av HickeHiskelig:

för 2.5 år sedan tog jag studenten, och jag har inte tagit mig nånstans. gick ut med toppbetyg på 20.7, läste 3500 poäng (vanlig gymnasielinje=2500p). fick stipendie för högsta meritvärde på min skola till och med. jag är smart om jag får säga det själv. jag lär mig lätt, men är ganska lat. jag jobbade ett år efter studenten (covid ställde till det, så jobbade lika mycket som de med permittering, fast utan permittering, dvs 60% i början, sedan 80% och till slut 100%, isolerat hemifrån). jag försökte spara mycket, och förlorade sedan 90k på börsen. jag har 270k kvar nu (om jag säljer bilen)

bestämde mig för att plugga. hoppade på civilingenjör industriell ekonomi, för det var ju bäst. insåg rätt snabbt att det inte var något för mig men att jag skulle gå klart året. jag gjorde det, men skrev aldrig tentorna för matten, hamnade efter direkt sen skippade jag det, "jag skulle ju ändå byta". klarade 4 av 8 kurser(de kurserna jag bestämde mig för att skriva tentorna på), läste sedan en extra sommarkurs för att bli berättigad csn året efter, samtidigt som jag sommarjobbade. under denna period vände jag på dygnet, började lägga mig 03-05 typ, och gick inte på föreläsningarna, det var fortfarande covid under denna period, så allt fanns ju ändå inspelat. jag isolerade mig en del och så är det fortfarande, igår la jag mig 06. inte hållbart

jag hoppade av efter 1 år och flyttade hem, och bytte till högskoleingenjör inom annan inriktning på mindre lärosäte. jag gillar programmet, men vi är 6st i klassen redan nu under år 1 (hur det nu går ihop). jag har gått från att gå på en linje vars lunchföreläsningar består av VD:n på nasdaq, fondförvaltare och workshops (inte för att jag gick på dessa då jag aldrig gick till skolan, men...) till att ha en klass lika stor som min vänskapskrets på min förra linje.

nu är jag rädd att kugga matten nästa vecka. det vore bara droppen... har pluggat så gott jag kan verkligen, men det är tufft att trycka matte flera timmar om dagen. jag är lite mållös nu, jag har vänner som tar examen i vår.. jag själv går första året och har inte kommit nånstans.... jag känner att jag inte kan hoppa av denna linje då jag redan slösat massa tid och csn lån (inte för att jag vill hoppa av den). så jag har inget val än att gå kvar här. på ett mediokert lärosäte utan vänner att umgås med på fritiden, som jag kunde på förra programmet. jag börjar fundera på varför jag inte valde yrkeshögskola inom samma ämne för att skippa all krånglig matte. men hey, med 20.7 i merit kan man väl inte gå på YH? hur fan resonerar jag...

nåja, jag har hoppat av en av Sveriges svåraste linjer att komma in på för att byta till gävle högskola. om jag kuggar matten nu, då blir det jobbigt på riktigt. jag känner bara att jag är fast i en återvändsgränd. min plan är att bo hemma i 2 år nu, tills jag är 23 och sossa mat av föräldrarna för att kompensera mitt tidigare slarv, och gå kvar på den här linjen no matter what. vi får se hur det går med det...

Det kan vara en klen tröst, men finns många som har det värre. Jag hade en något liknande resa som du, men gjorde färdigt en del matte under första året, var ikapp först år 4 på utbildningen. Svårt med prestige men i längden tjänar man inget på det, ska man plugga behöver det vara en kul utbildning eller åtminstone något som är tillräckligt kul för att man ska klara av det.
Skriv gärna PM om du vill prata! Var där du är för tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

för 2.5 år sedan tog jag studenten, och jag har inte tagit mig nånstans. gick ut med toppbetyg på 20.7, läste 3500 poäng (vanlig gymnasielinje=2500p). fick stipendie för högsta meritvärde på min skola till och med. jag är smart om jag får säga det själv. jag lär mig lätt, men är ganska lat. jag jobbade ett år efter studenten (covid ställde till det, så jobbade lika mycket som de med permittering, fast utan permittering, dvs 60% i början, sedan 80% och till slut 100%, isolerat hemifrån). jag försökte spara mycket, och förlorade sedan 90k på börsen. jag har 270k kvar nu (om jag säljer bilen)

bestämde mig för att plugga. hoppade på civilingenjör industriell ekonomi, för det var ju bäst. insåg rätt snabbt att det inte var något för mig men att jag skulle gå klart året. jag gjorde det, men skrev aldrig tentorna för matten, hamnade efter direkt sen skippade jag det, "jag skulle ju ändå byta". klarade 4 av 8 kurser(de kurserna jag bestämde mig för att skriva tentorna på), läste sedan en extra sommarkurs för att bli berättigad csn året efter, samtidigt som jag sommarjobbade. under denna period vände jag på dygnet, började lägga mig 03-05 typ, och gick inte på föreläsningarna, det var fortfarande covid under denna period, så allt fanns ju ändå inspelat. jag isolerade mig en del och så är det fortfarande, igår la jag mig 06. inte hållbart

jag hoppade av efter 1 år och flyttade hem, och bytte till högskoleingenjör inom annan inriktning på mindre lärosäte. jag gillar programmet, men vi är 6st i klassen redan nu under år 1 (hur det nu går ihop). jag har gått från att gå på en linje vars lunchföreläsningar består av VD:n på nasdaq, fondförvaltare och workshops (inte för att jag gick på dessa då jag aldrig gick till skolan, men...) till att ha en klass lika stor som min vänskapskrets på min förra linje.

nu är jag rädd att kugga matten nästa vecka. det vore bara droppen... har pluggat så gott jag kan verkligen, men det är tufft att trycka matte flera timmar om dagen. jag är lite mållös nu, jag har vänner som tar examen i vår.. jag själv går första året och har inte kommit nånstans.... jag känner att jag inte kan hoppa av denna linje då jag redan slösat massa tid och csn lån (inte för att jag vill hoppa av den). så jag har inget val än att gå kvar här. på ett mediokert lärosäte utan vänner att umgås med på fritiden, som jag kunde på förra programmet. jag börjar fundera på varför jag inte valde yrkeshögskola inom samma ämne för att skippa all krånglig matte. men hey, med 20.7 i merit kan man väl inte gå på YH? hur fan resonerar jag...

nåja, jag har hoppat av en av Sveriges svåraste linjer att komma in på för att byta till gävle högskola. om jag kuggar matten nu, då blir det jobbigt på riktigt. jag känner bara att jag är fast i en återvändsgränd. min plan är att bo hemma i 2 år nu, tills jag är 23 och sossa mat av föräldrarna för att kompensera mitt tidigare slarv, och gå kvar på den här linjen no matter what. vi får se hur det går med det...

Skrivet av PuMaH:

Det kan vara en klen tröst, men finns många som har det värre. Jag hade en något liknande resa som du, men gjorde färdigt en del matte under första året, var ikapp först år 4 på utbildningen. Svårt med prestige men i längden tjänar man inget på det, ska man plugga behöver det vara en kul utbildning eller åtminstone något som är tillräckligt kul för att man ska klara av det.
Skriv gärna PM om du vill prata! Var där du är för tio år sedan.

Samma för mig, högskolestudierna kom som en käftsmäll jag absolut inte var beredd på efter att jag glidit genom högstadiet och gymnasiet utam någon större ansträngning.

Kämpa på! Det blir bättre när man väl kommer förbi matten och går in i de mer verklighetsförankrad e ämnena. Kom även ihåg att en nästan fullföljd utbildning väger i princip lika tungt som en examen. Både jag och flera av mina kollegor har fortfarande en kurs eller två som inte är godkänd, vi fick jobb ändå.

Självklart ska målet vara att fullfölja utbildningen, speciellt för din egen skull då det är en stor grej att ha klarat av allt, men låt inte nojan ta över för att du kuggar en del kurser.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Flyttade ensam till en ny stad för att studera, men hade en hel del vänner här som flyttat några år tidigare. Av någon anledning så flyttade alla dom vidare rätt så snabbt, och inom 4 månader var jag ensam kvar här, utan att egentligen känna någon.

Fick en ny bra vän på jobbet, dessvärre av motsatt kön, och för att göra en lång historia ytterst kort, så är jag nu 2 år senare i en situation där mitt 5 åriga förhållande med min flickvän högst troligen kommit till en ände. Vet inte om jag är galen eller arg, mest tom innuti kanske.

En betydligt värdsligare sak, blev tydligen permanent bannad från alla EA spel för att ha använt offensivt språk i Apex med enbart vänner som enligt klubbreglerna i klubben vi är med i accepterar offensivt språk och thrashtalking. Löjligt. förlorde typ 500€ i spel där.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Flyttade ensam till en ny stad för att studera, men hade en hel del vänner här som flyttat några år tidigare. Av någon anledning så flyttade alla dom vidare rätt så snabbt, och inom 4 månader var jag ensam kvar här, utan att egentligen känna någon.

Fick en ny bra vän på jobbet, dessvärre av motsatt kön, och för att göra en lång historia ytterst kort, så är jag nu 2 år senare i en situation där mitt 5 åriga förhållande med min flickvän högst troligen kommit till en ände. Vet inte om jag är galen eller arg, mest tom innuti kanske.

En betydligt värdsligare sak, blev tydligen permanent bannad från alla EA spel för att ha använt offensivt språk i Apex med enbart vänner som enligt klubbreglerna i klubben vi är med i accepterar offensivt språk och thrashtalking. Löjligt. förlorde typ 500€ i spel där.

dra iväg ett mail. origin hade sjukt bra support back in the days, iallafall mer seriös än vad steam har. när jag var liten skulle jag skaffa battlefield, vilket var bökigt då jag var minderårig å EA var tjuriga som satan, tror jag skrev in min egna ålder med morsans mail på kontot. men morsan ringde origin och efter ett långt samtal fick jag till slut spela

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?