Snabbkoll: Använder du skärmens medföljande stativ?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du skärmens medföljande stativ?

Det finns alla möjliga alternativ för att fästa skärmar på både väggar och i bordsskivor. Använder du den medföljande foten eller en egen lösning?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder mig utav medföljande fot, men länge tänkt köpa en arm istället. Men jag är bra på att tänka..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag har en skärm vid sidan av på fot, och sen är min huvudskärm på arm. Men i efterhand så har det inte hjälp/lagt till något som jag egentligen behövde så det känns som bortkastade pengar.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Ja och nej.

Har dubbla skärmar. När jag bara hade en, så köpte jag en monitorarm för att frigöra skrivbordsyta. Sedan köpte jag en skärm till, men min monitorarm har bara plats för 1 skärm, så skärm 2 får stå på medföljande stativ.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen min första arm för hemmakontoret. Mindre avtryck på skrivbordet är egentligen enda anledningen. Har annars alltid använt medföljande stativ.

Permalänk
Medlem

Köpt en "dubbelfot" från dell ... MDS19

På andra skrivbord har jag liknande lösningar, fast med lite vanligare armar. Har ett lager med 6-8 "fötter" om någon vill köpa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Monitorarm av bättre sort är att rekommendera. Amazon har flera "billiga" runt 400-600 kr, som lätt hade kostat minst 1200 kr i svenska butiker.

Permalänk
Medlem

Fäster alltid skärmen på väggen, sen har jag datorn på andra sidan väggen i ett förråd så jag har hål bakom skärmen så inga kablar syns.

Permalänk
Medlem

Skaffade en "gas-arm" till skärmen istället, ångrar inte en enda krona! Mer plats under skärmen och du rör fritt hur än du känner för.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Köpte en matchande extra-skärm för en gångs skull, så jag passade på att sätta upp en dubbel-gasarm.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag kör armar på båda mina skärmar av två anledningar.

Min jobbskärm på ~38” ryms inte tillsammans med min gamingskärm så jag drar jobbskärmen in mot väggen till vänster när jag inte använder den och gamingskärmen bakåt in mot väggen när jag inte använder den.

Den andra anledningen att jag började med arm på min gamingskärm när jag inte hade en jobbskärm är att jag sitter så nära skärmen när jag spelar så behöver utan under skärmen för tangentbordet - det blir inte bra med stativ.

Permalänk
Medlem

Foten till min skärm var så stor att den åt upp nästan hela skrivbordet, så köpte ett väggfäste och hängde upp den.

Permalänk
Medlem

Med min Gigabyte M32Q skärm använder inkluderade foten främst pga den är ovanligt stabil sådan även om den är ganska stor och ful så är det nog den mest stabila jag nånsin haft så själva skärmen vibrerar aldrig eller så.

Hade funderat på att skaffa AmazonBasics arm som jag skaffat till min 32" TV jag använder som sekundär skärm (väldigt nöjd med den armen, behövde något lite robustare som orkar hålla 6.5kg TV:n på plats även efter flera år) men har lite OCD va gäller att ha skärmen precis vågrätt på primära skärmen och det är såpass mycket pill med armar att få det perfekt vågrätt och har inga större behov att flytta runt den (må nu vara att det tar lite extra plats men det får det nu ta). Har märkt jag undviker att flytta på TV:n mest pga att få det "rätt" inställd / höjd och lutning när jag flyttar tillbaka till standardpositionen då min OCD kryper in och det blir en massa pill tills det är precis som det varit. Men för TV:n/sekundära skärmen var det värt det för att få mer arbetsyta/enklare att damma av bordet, annars hade jag haft knappt någon användbar yta kvar av bordet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

En gasdriven monitorarm är bland det bästa du kan skaffa dig! Att kunna flytta runt skärmen till önskad position utan att behöva ta hänsyn till annat på skrivbordet eller höjd-/vinklingsrestriktioner är underbart, och mycket mer ergonomiskt. Nu kan jag exempelvis ha skärmen hängande nästan över tangentbordet, där foten annars skulle ta upp 7 kvadratmeter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Ja men jag vill gärna köpa en arm. Vilka armar kan ni rekommendera för 27-32" tummare?

Permalänk
Medlem

Mja. Mina HP Z27n hade stabila och justerbara stativ inkluderade så dom har jag behållt. 40" Philips har fästs på väggmonterad gasarm.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men jag vill gärna köpa en arm. Vilka armar kan ni rekommendera för 27-32" tummare?

Jag har flera stycken olika. Tittar på en Ergosolid Bordmontering med gasfjäder för 22-35 tums hos Amazon, den ser både bra och riktigt prisvärd ut. 345 kr bara.

Permalänk
Medlem

Har en ASUS ROG 34" vars stativ sträcker sig löjligt långt bakåt. Eftersom jag har skrivbordet mot en vägg hamnade skärmen så långt fram att jag inte fick den plats jag ville ha/behövde för tangentbord och handleder. Jag inser att skärmen kanske faktiskt behöver det stödet för att bli stabil men för egen del är det direkt nödvändigt att hänga den på väggen. Har en arm som gör att jag kan dra den mot mig vid behov samtidigt som ytan under frigörs.

Permalänk
Medlem

Ofta är det samma fabrikör bakom flera olika varumärken, det är ganska lätt att urskilja - det enda som skiljer då är priset.

Permalänk
Medlem

har ni tips bra bra stativ och armar? Jag är sugen men finns så mycket att välja på så jag orkar inte sätta mig in i det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Skaffade armar förra vintern. Det är verkligen värt det. Inte bara får man skärmarna i bättre höjd, men det gör skrivbordet så mycket renare och finare.

Rekommenderar starkt för alla desktopanvändare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Snusfri

Ja, kör med den medföljande till min 55" C1.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Använder en Arctic X1-3D arm till min 34" bildskärm. Blir så mycket renare på skrivbordet med en monitorarm.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vissa monitorarmar har dålig design i bottenplattan som man fäster på bordet, vilket pajar svagare Ikea-bordsskivor lätt. Försök hitta en som är lite bredare i botten än t ex den Deltaco säljer i svenska butiker.

Permalänk

Sedan skärmar blev platta har jag alltid hängt dom på väggen

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Yup, ockuperar mer än halva skrivbordet...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör med Acer Predator XB271HU. Köpte en arm istället av tre anledningar:
1 ) Extremt fult stativ
2 ) Gillar inte så djupa skrivbord och med arm skapar jag extra yta
3 ) Stilrenare

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag kör med tillhörande fot till min Asus ROG Swift PG279Q. Egentligen har jag en ny Ergotron-arm liggande för att hänga den på väggen istället, men inte fått tummen ur att hänga upp den… 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Om man vill sätta en arm på väggen och planerar att eventuellt uppgradera från 34" till kanske upp till 49" ultrawide, är det bara Ergotron som gäller då eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Nej.

Använder skärmstativ på en arm. (modellerna har många namn)

Och jag tycker det var de bästa grejerna som jag köpte till datorn sedan jag började använda datormus. Man frigör så mycket utrymme på skrivbordet, sedan får man skärmarna precis som man vill ha det.

Vad som är det ultimata lösningen går att diskutera. Jag själv saknar dock de ultimata skärmarna utan jag har löst det så bra jag kan med lite pengar och arbete.

För att få mina armar att orka hålla mina skärmar så fick jag borra hål i mitt skrivbord och fästa armarna där så att armarna inte behöver fästas på andra sidan. För då skulle vikten av skärmarna ihop med hävarmen resulterar i att fjädern på hävarmen inte orkar.