Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Äldsta sonen får snart börja övningsköra och vi har lite funderingar på villkorat B-kort. När jag tog körkort -92 så fanns inte ens tanken på ett körkort för bara automatväxel. Men kollar man Blocket nu så är det nästan 50/50, med liten övervikt för manuell, när det gäller privata annonser. Bilhandlarannonser landar på cirka 70/30 till automatlådornas fördel.

Hur hade ni gjort om ni skulle ta körkort år 2024? Kan det fortfarande vara stor en nackdel på arbetsmarknaden att inte kunna/få göra manuell bil?

Med lastbil får du köra upp med automat och får ändå behörighet för manuell. Borde rimligen va samma med personbil? Oavsett så är det ju bra lära sig hantera manuell växellåda. Automat kräver ju knappt någon träning att få in.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Med lastbil får du köra upp med automat och får ändå behörighet för manuell. Borde rimligen va samma med personbil? Oavsett så är det ju bra lära sig hantera manuell växellåda. Automat kräver ju knappt någon träning att få in.

Detta länkade jag till längre bak i tråden och nej, så är det inte. Du får manuell för lastbil om du kör upp med automat, givet att du redan har ett manuellt B-kort. Annars blir det automat, så du behöver alltså ett manuellt kort ”i botten”.

(Förr var det så att man var tvungen att köra upp manuellt för allt om man ville ha det, men det är alltså ändrat numera.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Med lastbil får du köra upp med automat och får ändå behörighet för manuell. Borde rimligen va samma med personbil? Oavsett så är det ju bra lära sig hantera manuell växellåda. Automat kräver ju knappt någon träning att få in.

Det stämmer inte helt menar jag, du måste ha körkort B med manuell växellåda för detta ska gälla.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på, kan nog vara 50/50 vilken situation man hamnar i på jobb. Så länge det inte ger en massa extra dyra lektioner hade jag nog tagit manuell. Annars kan man ju köra upp igen om behovet uppkommer.

Vi hade manuell bil så jag tog för manuell låda och ville inte begränsa mig. Hade inga problem med manuell och kör nog hellre manuell fosil-bil än automat. Nu kör jag i princip bara elbil på jobbet, vilket är mycket skönare. Men efter några minuter i en manuell kommer man in i det igen. Även om man inte växlar lika optimalt som när man körde regelbundet.

På vårt jobb är majoriteten annars manuella, antar att de är billigare i leasing. Men just de bilarna kör jag aldrig. Ibland köps bilen in när man anställs och då får ju företaget anpassa sig.

Men slutligen så skulle jag inte betrakta någon som sämre för att man tar automat, som jag nog hade gjort för typ 10 år sedan

Permalänk
Medlem

Manuellt om du har tid.
Automat om du vill ha det snabbt.

Körkort för automat kommer inte på något sätt begränsa dig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kör både manuell och automat, även yrkesmässigt (Bulk - lastbil) .

Jag anser att man lär sig mycket mer om just bilen, genom att ta körkort för manuellt.
Speciellt i svåra situationer där underlag har en betydelse, men också att man får mera lärdom om hur
bilen faktiskt fungerar.

Har själv varit på arbetsplatser där endast manuella firmabilar finns att tillgå.

Även om utvecklingen går framåt, så kommer manuella bilar leva kvar länge, både nya och begagnade

Permalänk
Medlem

Kostnaden är densamma så att välja automat som begränsar är en dum idé.

Permalänk
Medlem

Snart går det inte att köpa en ny bil med med manuel växellåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Snart går det inte att köpa en ny bil med med manuel växellåda.

De flesta har nog förstått åt vilket håll utvecklingen går, men det påverkar inte alla miljontals fordon som redan är i trafik. Fast på SweClockers leasar ju alla en elbil för en miljon… och gnäller när leasingkostnaden stiger ihop med räntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Snart går det inte att köpa en ny bil med med manuel växellåda.

Hur många med nytagna körkort köper ny bil? (Typ inga.)

Hur många begagnade bilar har manuell kontra automatisk växellåda? (Många.)

Hur länge kommer manuella bilar rulla på våra vägar? (Läääänge.)

Det finns inga vettiga argument att bara skaffa körkort för automatare (prisskillnaden är minimal), det handlar om ren lättja. Att skaffa för både och däremot.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Äldsta sonen får snart börja övningsköra och vi har lite funderingar på villkorat B-kort. När jag tog körkort -92 så fanns inte ens tanken på ett körkort för bara automatväxel. Men kollar man Blocket nu så är det nästan 50/50, med liten övervikt för manuell, när det gäller privata annonser. Bilhandlarannonser landar på cirka 70/30 till automatlådornas fördel.

Hur hade ni gjort om ni skulle ta körkort år 2024? Kan det fortfarande vara stor en nackdel på arbetsmarknaden att inte kunna/få göra manuell bil?

När man vill hyra bil på semestern utomlands kan det ibland vara stor prisskillnad, ibland finns inte ens automat. Vis av erfarenhet går inte förändringar så fort som man vill men elbilar behöver ingen växellåda.

EDIT, börja med manuell, tycker han det är för svårt, ge upp och kör automat.

Permalänk
Medlem

Blir automat för våran son.
Det är lite fattigt att köra manuelt om inte det är en Porsche 911 😂

Permalänk
Medlem

Klarar man av att ta ett kort för både manuella och automatväxlade bilar är det såklart att föredra. Det finns folk som inte klarar av stressen med att växla manuellt eller av andra anledningar tar ett körkort för enbart automat och det är inget konstigt med det egentligen. Tror det är betydligt mer socialt accepterat att göra så idag, när jag tog körkort för typ 15 år sedan blev det ett jävla liv om någon ens pratade om att ta ett kort för enbart automatväxlade bilar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kml:

Blir automat för våran son.
Det är lite fattigt att köra manuelt om inte det är en Porsche 911 😂

Japp, det är lite mer ståndsmässigt eller borgerligt om man så vill, att köra automat. Det är sen gammalt. Klart grabben inte ska fisa runt i en gammal sossekontainer med spak..

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Klarar man av att ta ett kort för både manuella och automatväxlade bilar är det såklart att föredra. Det finns folk som inte klarar av stressen med att växla manuellt eller av andra anledningar tar ett körkort för enbart automat och det är inget konstigt med det egentligen. Tror det är betydligt mer socialt accepterat att göra så idag, när jag tog körkort för typ 15 år sedan blev det ett jävla liv om någon ens pratade om att ta ett kort för enbart automatväxlade bilar.

Om man blir så stressad av att växla borde man kanske inte ge sig ut i trafiken alls för då lär man ju kunna bli en trafikfara av andra småsaker också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man blir så stressad av att växla borde man kanske inte ge sig ut i trafiken alls för då lär man ju kunna bli en trafikfara av andra småsaker också.

Om man istället vänder på det och tänker att det är en sak mindre att hålla reda på så att man kan ägna mer av sin uppmärksamhet till trafiken så blir resonemanget ett helt annat. Varför ska man ha ABS-bromsar, farthållare, lane och brake assist? Man kan ju klara alla de grejerna själv, eller?

Själv blir jag mer stressad av att köra automat. Tjejen har en och tycker inte den gör som jag vill. Ingen vidare respons i gaspedalen och trycker man till så växlar den ner tre växlar och motorn vrålar så man blir döv. Men så behöver det ju inte vara för alla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man blir så stressad av att växla borde man kanske inte ge sig ut i trafiken alls för då lär man ju kunna bli en trafikfara av andra småsaker också.

Det vore väl egentligen lämpligare att enbart köra med automatväxlade bilar för att plocka bort så många moment som inte hör till bilkörningen som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Kör både manuell och automat, även yrkesmässigt (Bulk - lastbil) .

Jag anser att man lär sig mycket mer om just bilen, genom att ta körkort för manuellt.
Speciellt i svåra situationer där underlag har en betydelse, men också att man får mera lärdom om hur
bilen faktiskt fungerar.

Detta!
Man lär sig att planera körningen mkt bättre med manuell, än med automat.

Skrivet av MinscS2:

Hur många med nytagna körkort köper ny bil? (Typ inga.)

Hur många begagnade bilar har manuell kontra automatisk växellåda? (Många.)

Hur länge kommer manuella bilar rulla på våra vägar? (Läääänge.)

Det finns inga vettiga argument att bara skaffa körkort för automatare (prisskillnaden är minimal), det handlar om ren lättja. Att skaffa för både och däremot.

Håller med om detta.
Övningskör själv med barnen, vi har en större bil med automat.
Vi resonerade så att de ska få lära sig att köra den först och hur man hanterar bilen i trafiken.
Sedan kommer vi skaffa en billigare manuell bil, som barnen kommer kunna nyttja själva för träning/kompisar etc
Räknar med att behålla den 4-6år.

Så först kommer de att lära sig vistas i trafiken, bland alla andra. Sedan blir det att lära sig att växla manuellt, då kommer de slippa stressen från både den inre och yttre miljön.

Manuella bilar är på väg att försvinna, men jag tror inte att de kommer försvinna helt. Kommer alltid finnas ett behov av enklare och billigare bilar. Med billigare syftar jag på inköp, då få personer räknar på vad det kostar att underhålla en bil, service, reservdelar etc.

Glöm inte att privatkörning handlar om mängdövning. Se till att gå några lektioner hos en Trafikskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Det vore väl egentligen lämpligare att enbart köra med automatväxlade bilar för att plocka bort så många moment som inte hör till bilkörningen som möjligt?

Då borde vi ta bort mediasystem, navigering, ventilation, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då borde vi ta bort mediasystem, navigering, ventilation, …

Det är ju dock saker du kan välja själv att inte använda om det tar för mycket uppmärksamhet, eller om man saknar förmågan och självinsikten att stanna till och fixa det man ska istället för att gräva runt efter inställningar på vägen

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa bil för 10-20k(vilket är mycket pengar för en hel del del av befolkningen) så faller lätt automatlåda bort då det kostar lite mer. Och långt ifrån alla har råd med nya bilar eller elbilar än på ett bra tag.
Manuella bilar kommer leva på ett tag till och även om man just nu inte ser anledning till manullt körkort så kan det bli en begränsande faktor i framtiden om man har otur och då är det tråkigt att stå där utan.
Om man inte har på riktigt svårt med växlandet så är det faktiskt bara dumt/lat att inte ta manuellt kort.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Säger också manual växel så länge lagen är utformad som den är idag, tycker jag det är dumt att begränsa sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Det vore väl egentligen lämpligare att enbart köra med automatväxlade bilar för att plocka bort så många moment som inte hör till bilkörningen som möjligt?

Som sagt förut, fast på ett annat sätt: blir man distraherad har man övat för lite. Med erfarenhet så behöver man inte sitta och aktivt tänka på detta, utan det är lite som att hålla balansen på en cykel. Man kan också vända på det och påpeka att automat frigör högerhanden och möjliggör att man ägnar sig åt allsköns för bilkörningen irrelevanta saker. På den tiden man fick hålla i telefonen och prata i den så blev det ju lite svårt med manuell låda när man hamnade i stadstrafik, då det uppstod behöv av att vara bläckfisk. Att amerikaner som har bilen som rullande restaurang, banklokal, sminkbord osv länge har varit glada i automatlåda är kanske inte så konstigt…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Detta länkade jag till längre bak i tråden och nej, så är det inte. Du får manuell för lastbil om du kör upp med automat, givet att du redan har ett manuellt B-kort. Annars blir det automat, så du behöver alltså ett manuellt kort ”i botten”.

(Förr var det så att man var tvungen att köra upp manuellt för allt om man ville ha det, men det är alltså ändrat numera.)

Men finns det ens lastbilar här med manuell låda? Min farsa körde en del lastbil när jag var liten, alltså på åttiotalet, och de var inga manuella då, samma med alla bussar jag åkt i någonsin typ. Den enda manuella jag kört var någon demobil på Volvo Truck Center och det kändes rätt bisarrt faktiskt, spaken var typ en halvmeter lång med världens största "skinn-kon" runtom. Det är lite roligt att Sverige är ett av de länder där manuella har dominerat mest, i alla fall enligt min erfarenhet, medan USA har haft en kraftig övervikt för automat i över 50 år. Men på lastbilar är det nästan tvärtom, många amerikanska chaufförer har aldrig ens sett en automatväxlad lastbil liksom.

Skrivet av Mordekai:

När man vill hyra bil på semestern utomlands kan det ibland vara stor prisskillnad, ibland finns inte ens automat. Vis av erfarenhet går inte förändringar så fort som man vill men elbilar behöver ingen växellåda.

EDIT, börja med manuell, tycker han det är för svårt, ge upp och kör automat.

Tja, det beror på land och storlek på bil ganska mycket tror jag. Småbilar är sällan automater, speciellt inte snålvarianter vilket ofta är vad hyrbilsföretag har i de storlekarna. Men lite större så dominerar automat även bland hyrbilar i de flesta länder.

När jag jobbade med att köra bilar på Volvo, vilket var kanske 2001-2008 eller så, så dominerade automat redan då. Kom det en manuell bil så var chansen att den skulle till Sverige typ 80%, även Norge hade några procent och annars handlade det om riktigt snålutrustade bilar till Tyskland och en och annan UK-bil. Dock handlar ju det om Volvos större modeller mest, de är ju de som tillverkas här, för S40/V50 och de så var manuell mer vanlig och det hände till och med att någon enstaka USA-bil hade manuell låda.

Innan jag jobbade där hade jag lite samma attityd som många verkar ha, att manuell låda är "det riktiga" eller "manliga" kanske, och automat var mer för de som inte kunde köra ordentligt. Men det tog bara någon vecka innan jag började uppskatta automat mycket mer, och det var inte bara jag, ingen ville ju ta den manuella bilen om det kom en liksom. Högerstyrda manuella däremot gillade jag, mycket nog för att många inte kunde hantera dem alls och så fick jag känna mig lite duktig eller så. Men högerstyrt i allmänhet gav ju lite variation i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skulle nog fortfarande ta manuell, det kommer finnas kvar billiga bilar länge med manuell låda.

Sedan är det frågan om man får köra saker som traktor och motorredskap med automatkörkort.

Kanske man får ändå.

Jag växte i och för sig upp på en gård så manuell växellåda har aldrig varit ett problem, även om det inte är så kul med osynkad växellåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror väl på vad man tänkt köra sen och hur intresset ser ut.

Börja övningsköra med automat och känns det sen som att manuell kan vara intressant så fundera på det sen. Det är ju inte så att man måste köra manuell från första dagen och det är inte fel att ha fått koll på annat i trafiken innan.

Personligen uppskattar jag automat ganska mycket. Inte för att det är kul men det är smidigt och en sak mindre att fundera över.

Första 15 åren med körkort gick dock med manuella bilar till 98% av tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Beror väl på vad man tänkt köra sen och hur intresset ser ut.

Börja övningsköra med automat och känns det sen som att manuell kan vara intressant så fundera på det sen. Det är ju inte så att man måste köra manuell från första dagen och det är inte fel att ha fått koll på annat i trafiken innan.

Personligen uppskattar jag automat ganska mycket. Inte för att det är kul men det är smidigt och en sak mindre att fundera över.

Första 15 åren med körkort gick dock med manuella bilar till 98% av tiden.

Fast varför????? Alla kan köra automat utan träning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle begränsa sig till automat om man inte är handikappad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Fast varför????? Alla kan köra automat utan träning

Om det bara finns bilar med automat i familjen känns det lite omständigt att behöva låna bil när det ska övningsköras eller att behöva köpa en bil till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast varför????? Alla kan köra automat utan träning

Om det nu är så enkelt, varför har det då hänt så allvarliga olyckor med A-traktorer?