Intel tillbaka med positiv kvartalsrapport – stora besparingar väntar

Permalänk
Melding Plague

Intel tillbaka med positiv kvartalsrapport – stora besparingar väntar

Förra kvartalet överraskade Intel med röda siffror, men med svag vinst meddelar nu VD Pat Gelsinger att fokus på IDM-strategin och besparingar är vägen framåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vågar vi tro att Arc överlever dessa besparingar? De har ju inte så mycket bra att visa av det än så länge i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vågar vi tro att Arc överlever dessa besparingar? De har ju inte så mycket bra att visa av det än så länge i alla fall

Det tror inte jag. Om de inte lägger ner allt så blir nog några riktigt magra år med mobila grafikkort istället för diskreta.

Permalänk
Medlem

Om Intel inte hade en långsiktig plan gällande ARC (vilket borde innebära förlust initialt) måte det ju innebära att dom ville åka med på miningtåget men gick fett på pumpen? Sen spökar ju inflationen med såklart!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosse78:

Om Intel inte hade en långsiktig plan gällande ARC (vilket borde innebära förlust initialt) måte det ju innebära att dom ville åka med på miningtåget men gick fett på pumpen? Sen spökar ju inflationen med såklart!

De har aldrig haft intentionen att Arc ska vara för mining. De har däremot ett team som bygger chip som endast är mining, mängden energi som krävs med ett sådant chip är signifikant mycket lägre. De har hittills sagt att de ska fortsätta R&D av Arc. Är nog mer troligt att de avslutar R&D för crypto-chip, baserar jag på att efterfrågan på grafikkort har en säkrare framtid än digitala valutor. Det är väldigt troligt att de kommer fortsätta R&D för GPU:er då det finns stor efterfrågan (nu, men även ännu mer i framtiden) både från konsumenter och datacenter. Ska bli intressant att se vad de kommer spara in på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det tror inte jag. Om de inte lägger ner allt så blir nog några riktigt magra år med mobila grafikkort istället för diskreta.

Jag tror inte det sitter så flamsiga personer som planerar på Intel. Tror inte de tänkte att ARC skulle betala sig vid första generationen. T.ex. Microsoft visste att de skulle gå back med första Xbox men de behövde en isbrytare för att penetrera marknaden för andra generationen.

Kikar man på prestandan på t.ex. Metro Exodus är kortet bättre än 3060 Ti vilket var deras mål som jag förstår det. Korten har stor potential. Raytracing-prestandan är riktigt bra och XeSS är förvånansvärt bra för en första generations kort och teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror inte det sitter så flamsiga personer som planerar på Intel. Tror inte de tänkte att ARC skulle betala sig vid första generationen. T.ex. Microsoft visste att de skulle gå back med första Xbox men de behövde en isbrytare för att penetrera marknaden för andra generationen.

Kikar man på prestandan på t.ex. Metro Exodus är kortet bättre än 3060 Ti vilket var deras mål som jag förstår det. Korten har stor potential. Raytracing-prestandan är riktigt bra och XeSS är förvånansvärt bra för en första generations kort och teknik.

AV1 Encoding/Decoding är tydligen bäst av alla, i en egen klass, så finns fördelar.

Men som jag fattat det, grunden för hela grafikprojektet är att kunna erbjuda accellerator-kort för servrar, konsument delen är typ en spin off och en testbädd för detta.

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

Finns nog mycket pengar att hämta i GFX-marknaden framgent. Dels är priserna, även utan mining-boom, höga och och även medelklasskort lär kunna ha en rätt bra vinstmarginal. Men på sikt är det nog, som nämnt ovan, enterprise man siktar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Med tanke på kretsstorleken, antalet transistorer och minnesbusens bredd (256b) på (DG2-512) så skulle det förvåna mig otroligt om deras ursprungliga plan var att endast matcha 3060Ti.
3060Ti är samma chip som 3070Ti består av, GA104.
Rimligtvis borde de ha siktat på att få liknande prestanda i fulla DG2-512 ~ A770 som den fulla GA104 ~ 3070Ti.
Trots detta så har nvidias GA104 klart färre transistorer 17.4G mot intels 21.7G .

Men jag tror helt på det du säger om att de inte förväntade sig avkastning under första generationerna.

Permalänk
Datavetare

I nuläget skulle jag inte välja Intel Arc som gaming-kort, men som nämnts i tråden är konsument GPU i alla fall delvis en spin-off effekt av att Intel rätt mycket är tvungna att ge sig in i GPU-marknaden då den tar över allt mer områden i server/datacenter.

Rätt uppenbart att Intels DX12/Vulkan drivare behöver mer jobb. Men en sak de verkligen gått all-in på är OneAPI, ett projekt som är mer ambitiöst än Nvidias CUDA (APUet).

På GPU-sidan är OneAPI första ramverket som har någon realistisk chans att utmana CUDAs totala dominas på GPGPU. Men utöver GPGPU, och till skillnad från CUDA, kan OneAPI även användas till andra former av acceleratorer (t.ex. FPGAer) samt CPU (att det finns relevant AVX-512 stöd beror väldigt mycket på OneAPI).

Skulle säga Nvidia att Nvidia fortfarande är i klar ledarposition när det kommer till GPGPU, men här är Intels första försök betydlige bättre än fallet för DX12/Vulkan.

Klicka för mer information
Visa mer

Man kan inte utmana Nvidias OptiX vad det gäller 3D rendering, men man är helt i nivå med Nvidias CUDA prestanda. Och framförallt: redan nu har man fungerande stöd i alla dessa applikationer.

Så A770 kan vara ett vettigt kort, tack vare sitt pris, sin prestanda och sina 16 GB VRAM om man tänker använda det som GPGPU-accelerator.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer