HDR ballar ur i windows

Permalänk
Medlem

HDR ballar ur i windows

Bytt kort till ett 5070ti. Efter det så blir färgerna i Windows helt urvattnade om jag har auto hdr igång. När det är aktiverat så tar det någon minut innan alla färger bleknar.

Med förra kortet i 30-serien hade jag inte samma problem, svårt att greppa vad som egentligen händer. Någon som vet varför det beter sig så här?

Permalänk
Medlem

Har HDR i Windows någonsin funkat som det ska?

Urvattnat direkt när jag aktiverar det med mitt 4090, så jag stänger alltid av det i Windows, aktiverar när jag ska spela något.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bytt kort till ett 5070ti. Efter det så blir färgerna i Windows helt urvattnade om jag har auto hdr igång. När det är aktiverat så tar det någon minut innan alla färger bleknar.

Med förra kortet i 30-serien hade jag inte samma problem, svårt att greppa vad som egentligen händer. Någon som vet varför det beter sig så här?

Skrivet av shugge:

Har HDR i Windows någonsin funkat som det ska?

Urvattnat direkt när jag aktiverar det med mitt 4090, så jag stänger alltid av det i Windows, aktiverar när jag ska spela något.

Det är inte så att ni helt enkelt kör Wide Gamut färgläge i SDR och när ni aktiverar HDR så körs skärmen för SDR innehåll i sRGB/rec709 läge vilket gör att det ser urtvättat ut i jämförelse? För det är normalt allt folk tror att HDR tvättar ur färgerna när de går från översaturerade färger i SDR till HDR och tittar på SDR innehåll i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Det är inte så att ni helt enkelt kör Wide Gamut färgläge i SDR och när ni aktiverar HDR så körs skärmen för SDR innehåll i sRGB/rec709 läge vilket gör att det ser urtvättat ut i jämförelse? För det är normalt allt folk tror att HDR tvättar ur färgerna när de går från översaturerade färger i SDR till HDR och tittar på SDR innehåll i HDR.

Det konstiga är ju att det ser bra ut någon minut eller två sedan vattnar det sakta ur sig. Vilket inte hände med förra grafikkortet där jag kunde ha auto hdr igång hela tiden utan problem. Det lär ju inte ha med kortet att göra men något måste hänt mjukvarumässigt när jag bytte kort.