Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hur många 100W solpaneler från Biltema krävs det för att mina en mulen dag? Tex ett 2080Ti eller 3080 som drivare.

En mulen dag så får man inte ut mer än 5-10 W på en 100W panel... så drar kortet 220W så mellan 22 och 44 paneler, men då kan du bara köra kanske 8-10 timmar per dygn. Men sen tillkommer förluster nätagg och så drar ju datorn en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Man kan räkna med att en panel på 100W i producerar ca 400Wh/dag i genomsnitt . Läst att att en miningdator drar 7.2 kWh/dygn med en RTX 3080.

18 paneler för 18 000 kronor då plus untrusting för att växla till 220V om det inte ingår. Nichehash 18 juni 2022 ger ett 2080 Ti 250 kr/månad och 380 1,4 ggr mer = 350 kr/månad.

Det blir 51 månader för att gå med vinst med ett RTX 380 med just Biltemas solpaneler. 4, 25 år om inte marknaden kraschar ännu mer och mindre år om värdet på krypto går upp?

En BTC är idag värd ca: 183 000 kr (2018 års nivå)
En ETH är idag värd ca: 009 219 kr

Då räknar du inte heller med kostnaden och värdeförändringen på komponenterna, eller tidsåtgång. Så breakeven är nog längre än så.

Sen kan solpaneler ändå vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Lite typiskt. Tar alltså många år att tjäna in en solpanel för endast maining. Men lite bättre än att driva min AC Luftvärmepump soliga dagar för där räknade jag ungefär 10 år för break even. Luftvärmepumpar drar mellan 500-1200W i kyldrift och genererar inga krypto 😁. Men då räknade jag på ett sommarelpris på 50 öre plus 1,50 kr till nätbolaget och staten. Nu ligger det ju vissa dagar på 3:50 kr + 1,50 kr till Vattenfall och staten. När elpriset går upp så får man ju igen pengarna man investerat snabbare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Eller så binder man sitt elpris när det är billigt och i flera år fram o använder kort med hög efficiency. Fortfarande lönsamt för mig o mina med nuvarande total hashrate på ETH så måste priset per Eth går ner till ca 550$ för det ska bara vara breakeven mot elen.

Permalänk

När priset på oil-futures gick negativ under corona, och vi hade historiskt låga elpriser, sånt händer inte ofta liksom Bara slå till.

Permalänk
Medlem

Tycker ETH har stigit rätt mycket sedan mitten på juni så fortfarande köpläge eller maina med förlust och hoppas på fortsatt uppgång. $1000 sammanlagt igår, idag lite ner med de som köpt el för maining eller rena ETH i juni har ett bättre värde än de som behållit pengarna och låtit inflationen äta upp kassan även om man räknar inflation på dollar man får för ETH.

Frågan är om det är bättre att köpa el för maining eller ha dem på banken? Bara framtiden vet svaret. Men, vill man ha vinst redan nu kan man maina på natten om man har rörligt timpris (elpris innan moms).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker ETH har stigit rätt mycket sedan mitten på juni så fortfarande köpläge eller maina med förlust och hoppas på fortsatt uppgång. $1000 sammanlagt igår, idag lite ner med de som köpt el för maining eller rena ETH i juni har ett bättre värde än de som behållit pengarna och låtit inflationen äta upp kassan även om man räknar inflation på dollar man får för ETH.

Frågan är om det är bättre att köpa el för maining eller ha dem på banken? Bara framtiden vet svaret. Men, vill man ha vinst redan nu kan man maina på natten om man har rörligt timpris (elpris innan moms).
https://i.ibb.co/vd49SS4/natt.jpg

Tillkommer elskatt och elöverföring + moms på det också... Bara den delen ligger för mig närmare 1 SEK/kWh vilket gör kalkylen betydligt sämre.

Permalänk
Medlem

Verkar som om PoS kryper allt närmre.

https://ethermine.org/announcement

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Verkar som om PoS kryper allt närmre.

https://ethermine.org/announcement

Ja, mindre än en månad kvar om inget katastrofalt händer
Ska bli väldigt kul att se. Sedan får vi se hur lång tid det tar innan vettiga skalningslösningar blir implementerade. Jag har förstått det som att Ethereums nästkommande uppgraderingar efter "the merge" (dvs "the surge", "the verge", "the purge" och "the splurge") kommer jobbas på parallellt och att vi alltså förhoppningsvis kan se väldigt stora uppgraderingar inom en hyfsat nära framtid efter förflyttningen till PoS

Extremt spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja, mindre än en månad kvar om inget katastrofalt händer
Ska bli väldigt kul att se. Sedan får vi se hur lång tid det tar innan vettiga skalningslösningar blir implementerade. Jag har förstått det som att Ethereums nästkommande uppgraderingar efter "the merge" (dvs "the surge", "the verge", "the purge" och "the splurge") kommer jobbas på parallellt och att vi alltså förhoppningsvis kan se väldigt stora uppgraderingar inom en hyfsat nära framtid efter förflyttningen till PoS

Extremt spännande!

Har du koll på om man behöver göra något som casual user? Om jag har ethereum på metamask, kommer jag då behöva flytta dessa för att det ska hamna på nya ethereum eller hur är det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har du koll på om man behöver göra något som casual user? Om jag har ethereum på metamask, kommer jag då behöva flytta dessa för att det ska hamna på nya ethereum eller hur är det?

Du behöver inte göra något
Det är bara konsensusmekanismen som ändras från Proof of Work till Proof of stake, en vanlig användare kommer inte märka något förutom att blocktiden blir mycket jämnare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag nog det definitiva svaret på OPs fråga: Inte längre iaf..
Vad gör ni med era kort / riggar nu? Allt sålt eller floodar ni marknaden snart?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Nu har jag nog det definitiva svaret på OPs fråga: Inte längre iaf..
Vad gör ni med era kort / riggar nu? Allt sålt eller floodar ni marknaden snart?

Japp, såg att övergången var idag. Nu gäller det att ju fler Ether man äger i blocktjedjan ju mer tjänar man. Inget mainande med grafikkort längre tror jag. Ether har gått upp idag.

Men med Nicehash gräver man väll andra valutor och växlar till BTC?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Växlade för flera månader sedan till Kaspa, Ergo och ETC. En rigg körde lite Neoxa ett par veckor men är nere för underhåll just nu.

Sjunker priset på RTX3080 och 3090 några tiotal procent till så kommer jag återinvestera en del av förra årets vinst i ett par nya riggar (om inte 40x0-serien blir snorbillig).

Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska gå helhjärtat på Kaspa så jag kör lite spritt ett par veckor till.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Fick en lite udda tanke, har en sommarstuga med direktverkande elvärme, rätt verkanslöst att pumpa in löpande typ 1-2kw/h bara för att hålla det lite varmt under vintern.

Tänkte eftersom det finns fiber indraget att man skulle ställa dit typ 4-6 billiga riggar för mining.
Jag är mer inne på att bära kostnaden/kanske break even men göra någon som helst nytta mera än att tjäna kosing.

Någon som känner till varma riggar som inte drar galet med el att tipsa om. Kan ju vara specifika miners och ljudnivån skiter jag i eftersom det är när jag inte är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fick en lite udda tanke, har en sommarstuga med direktverkande elvärme, rätt verkanslöst att pumpa in löpande typ 1-2kw/h bara för att hålla det lite varmt under vintern.

Tänkte eftersom det finns fiber indraget att man skulle ställa dit typ 4-6 billiga riggar för mining.
Jag är mer inne på att bära kostnaden/kanske break even men göra någon som helst nytta mera än att tjäna kosing.

Någon som känner till varma riggar som inte drar galet med el att tipsa om. Kan ju vara specifika miners och ljudnivån skiter jag i eftersom det är när jag inte är på plats.

Eller ännu bättre, om någon vill ställa dit maskiner mot elkostnaden bara så dra ett PM. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fick en lite udda tanke, har en sommarstuga med direktverkande elvärme, rätt verkanslöst att pumpa in löpande typ 1-2kw/h bara för att hålla det lite varmt under vintern.

Tänkte eftersom det finns fiber indraget att man skulle ställa dit typ 4-6 billiga riggar för mining.
Jag är mer inne på att bära kostnaden/kanske break even men göra någon som helst nytta mera än att tjäna kosing.

Någon som känner till varma riggar som inte drar galet med el att tipsa om. Kan ju vara specifika miners och ljudnivån skiter jag i eftersom det är när jag inte är på plats.

Vad ska du mina då? ETH är ju över

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Vad ska du mina då? ETH är ju över

I princip det som ger 1:1 avkastning eller bättre i kost.
Ska ju bara värma stugan.

Kan vika proteiner eller vad som, så jäkla tråkigt att bara låta elen gå till radiatorerna snarare än någon större nytta.