Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Wifi 6E = AXE, när kan man köpa i Sverige/EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

nej en riktigt nätverksinstallatör. Elektriker lämnar allt att önska när det kommer till nätverk. "Strikt förbjudet" var har du läst det?
Troligen har en elektriker sagt det eftersom de inte vill orsaka störningar på befintliga nätverk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabelroer-foer-el-i-kab...

Det är inte så att ni båda har rätt?

Du får inte dra nätverkskabel i samma dolda VP-rör som el, då elsladdarna i dessa är enkelisolerade. Endast med vp-röret blir de dubbelisolerade.

Att lägga dubbelisolerad elkabel och nätverkskabel i en vanlig utanpåliggande kabelkanal skall inte vara någon fara, då elkabeln är korrekt isolerad.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är 10Gbit portarna LAN eller WAN som standard inställning? Hur mappar man det till WAN? Skulle det funka även med Merlin?

2.5 GbE är standard.

Här:

Har ingen erfarenhet (ännu) av Merlin.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Går det krama fullt ut på båda 10Gbit portarna med Asus ROG Rapture GT-AXE16000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Går det krama fullt ut på båda 10Gbit portarna med Asus ROG Rapture GT-AXE16000?

Vet ej, svårt att testa för mig.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

nej en riktigt nätverksinstallatör. Elektriker lämnar allt att önska när det kommer till nätverk. "Strikt förbjudet" var har du läst det?
Troligen har en elektriker sagt det eftersom de inte vill orsaka störningar på befintliga nätverk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabelroer-foer-el-i-kab...

Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter för installation säger någonstans (kan inte hitta var just nu) att alla ledare som går i samma rör måste vara isolerade mot den högsta spänningen som förekommer, och ethernetkabel brukar inte vara isolerad mot 230V.

Ett sätt att komma runt det är väl att dra icke-ledande fiberkabel istället, men då blir det ännu bökigare (med begränsad krökningsradie osv).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det är inte så att ni båda har rätt?

Du får inte dra nätverkskabel i samma dolda VP-rör som el, då elsladdarna i dessa är enkelisolerade. Endast med vp-röret blir de dubbelisolerade.

Att lägga dubbelisolerad elkabel och nätverkskabel i en vanlig utanpåliggande kabelkanal skall inte vara någon fara, då elkabeln är korrekt isolerad.

Det är just dolt VP-rör det handlar om i mitt fall, dvs om jag kunde dra nätverkskabeln via existerande rören inuti väggarna så skulle det vara relativt enkelt att lösa problemet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter för installation säger någonstans (kan inte hitta var just nu) att alla ledare som går i samma rör måste vara isolerade mot den högsta spänningen som förekommer, och ethernetkabel brukar inte vara isolerad mot 230V.

Ett sätt att komma runt det är väl att dra icke-ledande fiberkabel istället, men då blir det ännu bökigare (med begränsad krökningsradie osv).

Absolut inte förbjudet, att du inte hittar det beror på att de uppdaterat sina förlegade föreskrifter, isoleringen är ju fullgod iom att elen är isolerad.

Anlita en riktig nätverksinstallatör istället för att vara så negativ.

Permalänk

Jag tycker det går lite trögt med övriga produkter.

Det är ju bara vissa nyare surfplattor och mobiltelefoner som har stöd. Kommer man till en webbradio eller något annat så puttrar man förmodligen fortfarande på i WIFI 4 och det är samma sak med blåtand att många tillverkare är totalt jävla urusla på att uppdatera sina grejer.
Inte fan kan man dela med sig av specifikationer heller, inte ens tillverkarens förbannade PDF anger detta utan man kör något ytligt meningslöst försäljningssnack i stället.

Så även att ange räckvidd. Det blir kanske offtopic men ja tycker det är en röra när man vill köpa sina saker.

Jag vill ha en webbradio i köket. och grejen är ju att en platta med Youtube eller som här en webbradio så blir det en fördröjning. Steget upp är ju en väldigt tydligt skillnad i Ping/latenscy. det blir lättare att hitta en kanal med bra musik om det går rappt och man slipper vänta när det ska buffra.

Sist jag letade fanns det någon ful webbradio för nån 20 lax eller så.

Alternativet blir att dra en kabel men det vill jag inte för det finns inget bra sätt att dra kabeln.

Samma jäkla mek att köpa lurar, har lyckats köpa blåtandsändare som inte är kompatibel med min Volco och då har jag lusläst specifikationer men misslyckades tydligen.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Finns det routrar som har runt 8x10Gbit rj-45 portar som faktiskt kan leverera 10Gbit på varje port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det routrar som har runt 8x10Gbit rj-45 portar som faktiskt kan leverera 10Gbit på varje port?

Har inte sett någon router men börjar ju dyka upp lite switchar som inte kostar en njure.