Dator optimerad för Wow och Adobe-program 20k~ budget

Permalänk

Dator optimerad för Wow och Adobe-program 20k~ budget

Hej! Jag vet ingenting om datorer, mer än att den jag har just nu är på väg att ge upp. Jag spelar Wow, rdo, gw2 och diverse andra spel, och använder även Adobe-program. Jag vill kunna spela spel med hög grafikinställningar då jag gillar att ta screenshots av miljön i spelen. Skulle behöva råd vad gäller bygge, då jag inte vet någonting om datorer. Om någon har något tips eller färdigt bygge som skulle passa det jag söker, säg gärna till. Min budget ligger på runt 20k, men kan sträcka mig till 25k om det är så.

Permalänk
Medlem

Här har du ett prisvärt bygge som funkar bra för spel och annat.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/j7cJAWWnP2MlHOFAqXQ8D52XX_c/fillien-1

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd

Vad för adobe program? Premiere och after effects kan ju nyttja cuda cores vilket kan vara värt att ha i åtanke vid val av GPU

Permalänk
Medlem

Om du med adobe program menar premiere/AE så är en bra tumregel:
Disk 1 - programmet - SSD
Disk 2 - cache - SSD/HDD
Disk 3 - materialet som redigeras - SSD
Disk 4 - rendera till, "nice to have" - SSD/HDD
Disk 5 - backup (beror på hur äventyrlig man är)
RAM: Så mycket pengarna räcker till
GPU: Något med CUDA kärnor... nVidia

Nu är det inget krav på något sätt, men gör att allt flyter på fint. En max-speccad dator som är fel konfigurerad i hårdvara och mjukvara hjälper inte mot lagg i videobearbetning. Desto snabbare diskar/ssd:er desto bättre. Ju mer som skalas av desto mer laggar det. Men en bra början är att pröva innan du investerar mer

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Eftersom fokus ändå verkar ligga på spel OCH diverse program från adobe skulle jag kanske titta på något åt detta håll. övrigt förslag är också bra men känns lite som att man sparar in lite väl mycket på vissa komponenter som både ger prestanda och QOL. Lagt in ett Nvidia då jag förutsätter att du kommer använda premiere och kunna nyttja cuda-kärnorna. gick på den snabbaste och billigaste ssd på 1tb att börja med, du kan utöka lagring med 3 till ssd:er allt eftersom behov.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xbgJAUysuFlPAeNKsJsvYDwkZ6U/25k-budget

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB