Guide: Samsungs TV som bildskärm

Permalänk
Melding Plague

Guide: Samsungs TV som bildskärm

Samsung TV som bildskärm till PC:n kan vara ett utmärkt sätt att få en stor 4K/144 Hz-skärm med grym HDR-kvalitet och VRR. Se upp för fällorna!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Samsung har OLED, FALD och/eller (ännu bättre) Mini-LED i vissa modeller. Det, om något, är skäl nog att köra det istället för de vanliga "gaming-skärmarna" där ute.

Permalänk
Medlem

Tack så enormt mycket för denna artikel.
Väldigt uppskattat och jag ser personligen gärna fler liknande. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört med Samsung QE55Q8DN sedan vintern 2018-2019.

Bara att rekommendera en TV som skärm generellt. Dock bör du ha en ganska stort avstånd till TV'n för generellt användande annars får man titta runt lite för mycket.
Bör inte kunna nås från din sittposition med armarna utan att behöva luta dig fram för att nå dessa. Bör nog ha minst 1 meter mellan skärmen och ansiktet där du sitter med 55" annars är det för nära. Helst lite mera avstånd runt 1.5m är rekommenderbart.
Annat är det om man sitter i soffa på avstånd men om du har det på bordet med tangentbordet framför bör detta sägas om avstånden iallafall.

Permalänk
Medlem

Själv har jag problem med Game-mode på min Samsung. Ljudet försvinner, så man måste starta om eller så blir det framedrops. Ibland blir färgerna väldigt ljusa också. Trodde först det var HDMI-kabeln men köpte en ny och problemet uppstår fortfarande.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Samsung har OLED, FALD och/eller (ännu bättre) Mini-LED i vissa modeller. Det, om något, är skäl nog att köra det istället för de vanliga "gaming-skärmarna" där ute.

FALD innebär väl underförstått att det är mini-LED? Det är ju lite grejen just att det möjliggör att man kan få X antal zoner (några hundra brukar det väl vara) som kan stängas av helt osv annars finns det ju ingen vits att ha Mini-LED.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Kört med Samsung QE55Q8DN sedan vintern 2018-2019.

Bara att rekommendera en TV som skärm generellt. Dock bör du ha en ganska stort avstånd till TV'n för generellt användande annars får man titta runt lite för mycket.
Bör inte kunna nås från din sittposition med armarna utan att behöva luta dig fram för att nå dessa. Bör nog ha minst 1 meter mellan skärmen och ansiktet där du sitter med 55" annars är det för nära. Helst lite mera avstånd runt 1.5m är rekommenderbart.
Annat är det om man sitter i soffa på avstånd men om du har det på bordet med tangentbordet framför bör detta sägas om avstånden iallafall.

Sant. Det är lite knepigt med stora skärmar. Sitter själv med både 55 Qled (2021)och 65 Samsung Qled (2018), och spelar faktiskt mest på 32-tummaren. (Samsung G5 vad den heter, dedikerad datorskärm, inte en TV).

Inser plötsligt att jag lägger ner alldeles för mycket på skärmar..

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag håller på med liknande guider för de andra tillverkarna i takt med att jag testar igenom TV-apparater. De flesta kommer däremot inte i bli i närheten så långa som Samsung-guiden.

Vilket belyser det generella problemet med att köra en TV som en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

FALD innebär väl underförstått att det är mini-LED? Det är ju lite grejen just att det möjliggör att man kan få X antal zoner (några hundra brukar det väl vara) som kan stängas av helt osv annars finns det ju ingen vits att ha Mini-LED.

Nej, FALD är ett begrepp som rör hur bakgrundsbelysningen är konstruerad. Mini-LED innebär hur stora LED dioderna är. Finns ingen given korrelation mellan de två. Du har tidigare haft FALD i apparater som inte har haft mini-LED och FALD fanns långt innan mini-LED ens fanns i en TV.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zemlan:

FALD innebär väl underförstått att det är mini-LED? Det är ju lite grejen just att det möjliggör att man kan få X antal zoner (några hundra brukar det väl vara) som kan stängas av helt osv annars finns det ju ingen vits att ha Mini-LED.

I dagsläget betyder mini-LED betyder att det är en FALD då ingen (ännu) använt mini-LED på något annat sätt än som just en FALD. Finns enstaka 2022-modeller som fortfarande kör FALD och är utan mini-LED, Sony X90K och Samsung Q80B till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Själv har jag problem med Game-mode på min Samsung. Ljudet försvinner, så man måste starta om eller så blir det framedrops. Ibland blir färgerna väldigt ljusa också. Trodde först det var HDMI-kabeln men köpte en ny och problemet uppstår fortfarande.

Kollat om du satt sladden i rätt port på TV? Kan vara så att alla portar inte stöder 4K mer än i 60Hz. Kan bli en massa andra bekymmer också, liknande dina, om man tar fel HDMI-port.

Min äldsta stora Samsung (guldmedaljvinnare i Berlin 2014, 3D-TV på 55 tum) har exempelvis bara en 4K-ingång (HDMI 2.0), övriga är på HDMI 1,4 som förvisso klarar 4K men bara 30Hz.

(Har 7 Samsungskärmar/TV här hemma. Borde söka hjälp! )

Permalänk
Medlem

Är det sant? Är du tillbaka Thomas?! Snälla säg att det är så, underbart <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Networker:

Sant. Det är lite knepigt med stora skärmar. Sitter själv med både 55 Qled (2021)och 65 Samsung Qled (2018), och spelar faktiskt mest på 32-tummaren. (Samsung G5 vad den heter, dedikerad datorskärm, inte en TV).

Inser plötsligt att jag lägger ner alldeles för mycket på skärmar..

Jag skaffade precis en 42" OLED och det känns faktiskt rätt lagom. Enda nackdelen är lite sämre text men i övrigt är den milsvida bättre än min gamla 27" Asus Swift. Nu har man faktiskt en skärm som är i lagom storlek för UHD!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag skaffade precis en 42" OLED och det känns faktiskt rätt lagom. Enda nackdelen är lite sämre text men i övrigt är den milsvida bättre än min gamla 27" Asus Swift. Nu har man faktiskt en skärm som är i lagom storlek för UHD!

Man får sitta på lagom avstånd bara. Faktiskt rätt kul!
Om jag inte har hela skärmen i synfältet (=sitter för nära) så måste man röra huvudet till höger och vänster, typ publiken på tennismatch. Så gäller att sitta en bit ifrån.

2,5m avstånd tycker jag är lagom för mig när det gäller 65'. (Slipper röra på huvudet då).

Tänk på att inte ha statiska bilder för länge på en OLED bara.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en skärm i storleksklass 43”-48” tum men det verkar inte vara många som har displayport. Ngn som vet en vettig tv/skärm med detta? Skall uteslutande användas för spel, men grabbarna kör amd 5700xt som inte verkar ha stöd för hdmi 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är det sant? Är du tillbaka Thomas?! Snälla säg att det är så, underbart <3

Frilans för vissa artiklar (vi kanske vågar hoppas på en tv-guide i år igen?)

Så var det förra året med

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Frilans för vissa artiklar (vi kanske vågar hoppas på en tv-guide i år igen?)

Så var det förra året med

Det kommer en guide i två delar god tid innan BF-veckan. TV-apparater är typ det enda som finns i min skalle just nu sedan två veckor tillbaka. 😵‍💫

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nej, FALD är ett begrepp som rör hur bakgrundsbelysningen är konstruerad. Mini-LED innebär hur stora LED dioderna är. Finns ingen given korrelation mellan de två. Du har tidigare haft FALD i apparater som inte har haft mini-LED och FALD fanns långt innan mini-LED ens fanns i en TV.

Jag vet vad FALD är, menar mer att Mini-LED och FALD går liksom hand i hand, något Laxpudding bekräftade med sitt svar till mig. Däremot kan man ju ha FALD utan att ha Mini-LED förstås. Men har man Mini-LED är det FALD på TVn också.

Skrev min kommentar mest för det Kändes som @användare-234 blandade ihop Mini-LED och Micro-LED eftersom han skrev "och/eller (ännu bättre) Mini-LED". Just det där "eller" och "ännu bättre" gjorde mig fundersam.

Det är många som tror mini-LED är samma sak som Micro-LED, som de hört och läst ska vara frälsaren som gör att de kan få fördelarna med OLED utan nackdelarna och tills dess vägrar de OLED. Men det är ju liksom långt borta, om det någonsin blir verklighet öht för vanliga konsumenter. Mini-LED gör ju ett tappert försök, men det kommer liksom aldrig nå nivån OLED ligger på. Alltså är det bara dumt att gå och vänta på det, och ännu mer onödigt att tro att Mini-LED=Micro-LED.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kommer en guide i två delar god tid innan BF-veckan. TV-apparater är typ det enda som finns i min skalle just nu sedan två veckor tillbaka. 😵‍💫

Fantastiskt!

Inte själv intresserad i år, men alltid trevligt att läsa igenom och se allt det nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kommer en guide i två delar god tid innan BF-veckan. TV-apparater är typ det enda som finns i min skalle just nu sedan två veckor tillbaka. 😵‍💫

Just ja, vi är vid den tiden på året nu igen. Tyvärr lär man väl inte få se någon av just de TV-modellerna man är intresserad av på rea i år heller, men man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Medlem

Funderar på att spara till en Sony A95K, en trevlig QD-OLED, att spela på. 120/4K är trevligt nog, men det viktigaste är en HDR som höjer allt. Men det blir tidigast nästa BF, med tanke på prislappen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Networker:

Man får sitta på lagom avstånd bara. Faktiskt rätt kul!
Om jag inte har hela skärmen i synfältet (=sitter för nära) så måste man röra huvudet till höger och vänster, typ publiken på tennismatch. Så gäller att sitta en bit ifrån.

2,5m avstånd tycker jag är lagom för mig när det gäller 65'. (Slipper röra på huvudet då).

Tänk på att inte ha statiska bilder för länge på en OLED bara.

Jag sitter väl max en meter ifrån, känns rätt lagom! Skulle kunna ha den närmre men måste fixa väggfäste först. IMMERSION!

Just inbränning har inte varit ett direkt problem på OLED på väldigt länge, de klarar mycket med dagens tekniker för att refresha panelen och flytta bilden då och då. Utöver det så har jag ändå ett barn på 4 månader så det blir inte speciellt långa sessioner oavsett.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

RGB eller BGR

Bra artikel. Något jag saknar dock är frågan om subpixel layout. Det var länge sen jag sist var inne på att använda en TV som skärm till datorn men en sak som styrde mig bort från det var att de flesta TV-skärmar har BGR-subpixellayout. Tittar jag på rtings om just TV:n som diskuteras så har den BGR-layout vilket iaf historsikt gett suddigare text (som till viss del kunnat åtgärdas med hjälp av ClearType). Hur är det med det idag? Är det fortfarande ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kollat om du satt sladden i rätt port på TV? Kan vara så att alla portar inte stöder 4K mer än i 60Hz. Kan bli en massa andra bekymmer också, liknande dina, om man tar fel HDMI-port.

Min äldsta stora Samsung (guldmedaljvinnare i Berlin 2014, 3D-TV på 55 tum) har exempelvis bara en 4K-ingång (HDMI 2.0), övriga är på HDMI 1,4 som förvisso klarar 4K men bara 30Hz.

(Har 7 Samsungskärmar/TV här hemma. Borde söka hjälp! )

Japp, använder porten (HDMI1) som ska vara med VRR, 4K, HDR m.m. Vet att en av de andra portarna är t.ex eARC.

Tycker det är så jäkla skumt att datorn påverkas för att man byter till Game-mode på tv:n. På vilket sätt kommunicerar de genom Hdmi-kabeln. T.ex Sonic Mania hänger sig ibland och jag måste boota om datorn helt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit läsa igenom allt men uppskattar den här typen av guider extremt mycket.

Saknar verkligen möjligheten att kunna ge feedback med ratings ⭐⭐⭐⭐⭐ eller 👍på artiklar.

Permalänk
Medlem

Spelar en hel del från sägen på en 55" Samsung Q90T (4k, 120hz, HDR, VVR), i början kändes det lite surreal men när man vande sig så var det nästan för bra för att vara sant. Det enda lite bröliga var att hitta en HDMI 2.1 kabel som klarar av att överföra allt utan strul i 120hz, det är inte alla som gör det, samt att blåtanden på tv inte fungerar när gaming mode är akriverat så kan inte använda blåtands lurarna till att spela med.

Det ända jag har svårt att spela är FPS spel i MP, man får liksom inte riktigt samma "flick aim" som när man sitter rakryggad. Men typ The Division 2, Elden Ring och sådant är nästan bara bättre från sängen på storskärm, bilden är helt överlägsen.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Själv har jag problem med Game-mode på min Samsung. Ljudet försvinner, så man måste starta om eller så blir det framedrops. Ibland blir färgerna väldigt ljusa också. Trodde först det var HDMI-kabeln men köpte en ny och problemet uppstår fortfarande.

Har också lite problem emellanåt , att bilden blir väldigt grådassig, togglar jag gamemode av och på igen så brukar det lösa sig. Att ljudet försvinner har också uppstått på XB efter någon uppdatering, jag hittade en tråd om det på MS supportforum men det verkar bara vara Samsung som har problemet så lösningen ligger nog där snarare än hos MS. Då är det att ljudet funkar i menyer och liknande men när man startar vissa spel så är det inget ljud alls, inte i menyerna heller, förrän man stänger av spelet och då är det tillbaka.

Skrivet av Fredag:

Funderar på att spara till en Sony A95K, en trevlig QD-OLED, att spela på. 120/4K är trevligt nog, men det viktigaste är en HDR som höjer allt. Men det blir tidigast nästa BF, med tanke på prislappen.

Det är en sjukt bra TV. Dock envisas de med att bara ha två av de bästa HDMI-ingångarna varav en är ARC/eARC så om man vill koppla något ljud via HDMI har man bara en port kvar som klarar VRR/4K@120 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Själv har jag problem med Game-mode på min Samsung. Ljudet försvinner, så man måste starta om eller så blir det framedrops. Ibland blir färgerna väldigt ljusa också. Trodde först det var HDMI-kabeln men köpte en ny och problemet uppstår fortfarande.

Jag hade exakt samma problem, spenderade en hel del tid med att felsöka all, slutade med att jag köpte en kortare kabel så fungerade allt vad Samsung utlovade att TV ska klara av.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elixx:

Jag hade samma problem, men köpte en kortare kabel så fungerade allt vad Samsung utlovade att TV ska klara av.

Min kabel till XBoxen är den som följde med den, den borde klara allt, och det gör den ju också nio gånger av tio liksom. Och dessa problem har kommit efter uppdateringar av teven eller XB så jag tror inte problemet ligger i hårdvaran eller kablarna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Jag håller på med liknande guider för de andra tillverkarna i takt med att jag testar igenom TV-apparater. De flesta kommer däremot inte i bli i närheten så långa som Samsung-guiden.

Vilket belyser det generella problemet med att köra en TV som en skärm.

Törs jag fråga om Panasonic då?

Sitter idag på en 48" JZ1000 som datorskärm, men det här med inställningar och vad som är vad är inte lika självklart alla gånger i deras menyer... 😅

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >