Vad gillar ni med just datorspel/tv-spel? Och varför? :)

Permalänk

Vad gillar ni med just datorspel/tv-spel? Och varför? :)

Jag ställer denna fråga därför att jag i framtiden vill jobba i spelindustrin. Därav är det intressant att veta vad ni faktiskt gillar med dem? Vad som kanske kan förbättras osv. Hade varit kul att läsa era tankar och kanske kan jag ta med det in i branschen (om jag lyckas ta mig dit).

Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Flykten från verkligheten.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar att datorspel är den kanske mest interaktiva form av eskapism som finns. En bok kan berätta hur någonting ser ut, en film kan visa det, men det är bara ett datorspel som kan låta mig utforska och uppleva det. Jag kan läsa hundra uppslagsverk om livet i medeltidens Tyskland, men ingenting kan levandegöra det som ett datorspel.

Mycket kan förbättras, men branschens värsta fiende är sig själv, tror jag. Likriktningen och trippel-A-geggan och games as a service är det som gör att vi får åttiofyra Assassin's Creed's och Call of Duy-pangare och likamånga Fortnite och PUBG-kopior. De marknadskrafter som spelar in där är dock så stora och förhärskande att det inte kan ligga någon enskild till last. Det är bara så det är. Den enda fördelen är att den här skiten göder en anti-rörelse bland mindre utvecklare och indiestudior. Och det är där innovationen och utvecklingen sker. Sex minnesvärda timmar är bättre än hundrasex förglömliga sådana.

Vad gillar du med datorspel?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag gillar att datorspel är den kanske mest interaktiva form av eskapism som finns. En bok kan berätta hur någonting ser ut, en film kan visa det, men det är bara ett datorspel som kan låta mig utforska och uppleva det. Jag kan läsa hundra uppslagsverk om livet i medeltidens Tyskland, men ingenting kan levandegöra det som ett datorspel.

Mycket kan förbättras, men branschens värsta fiende är sig själv, tror jag. Likriktningen och trippel-A-geggan och games as a service är det som gör att vi får åttiofyra Assassin's Creed's och Call of Duy-pangare och likamånga Fortnite och PUBG-kopior. De marknadskrafter som spelar in där är dock så stora och förhärskande att det inte kan ligga någon enskild till last. Det är bara så det är. Den enda fördelen är att den här skiten göder en anti-rörelse bland mindre utvecklare och indiestudior. Och det är där innovationen och utvecklingen sker. Sex minnesvärda timmar är bättre än hundrasex förglömliga sådana.

Vad gillar du med datorspel?

Intressanta tankar! Jag håller helt med om att det är en form av flykt från verkligheten. Och att upplevelsen som är otroligt viktigt.

Jag gillar också det med att kunna gå in i en annan värld och på nått sätt lämna min. I spelet är jag någon annan. Sedan gillar jag att kolla på det stilistiska i spelen och diskutera kring varför de gjort som de gjort. Detaljer är riktigt kul att analysera. Men alltså försöka förstå deras tänk men också uppskatta jobbet kring det. Ibland är det visuella så fint att man tappar hakan, och även vissa berättelser med.

Ett av mina favoritspel är helt klart Zelda: Breath of the Wild Det är fint, bra story och du känner dig som en del av världen.

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Flykten från verkligheten.

Definitivt

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare ang. det här med flykt från verkligheten. Det är helt klart en del i det hela. Det som kanske går hand i hand (eller är typ samma sak) med det är att få möjlighet att uppleva intressanta världar som inte existerar i verkligheten och göra saker som man inte har möjlighet att göra i verkligheten. Att bli tagen på ett äventyr helt enkelt, gärna i sci-fi eller fantasy miljö. Spel är ju interaktiva till skillnad mot film och böcker t.ex. Jag uppskattar verkligen också en bra och väl berättad handling (story) och intressanta karaktärer. Jag uppskattar verkligen också visuellt tilltalande spel, designen och/eller kvalitén på det visuella är ganska viktigt för mig. Ljudupplevelsen kan också lyfta ett spel, där både musiken och övrig ljuddesign har en viktig roll. Jag spelar i stort sett bara singel player spel och är inte så intresserad av tävlingsinriktade spel (PvP) alls.

Permalänk
Medlem

Får nog också säga att det är en sorts flykt från verkligenheten. Steppa in i en värld där man har full kontroll själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Flykten från verkligheten.

Något som blir allt svårare tyvärr, i all form av media.

ont
Känslan av friheten att göra som man vill utan att spelet håller en i handen hela tiden. Som Elden Ring.

Permalänk
Medlem

Definitivt hur man själv lever sig in på ett annat sätt!

Permalänk
Medlem

Tävlingsinriktad men för lat för att tävla fysiskt. Växte upp med CS 1.6, sen LoL och nu Valorant och TFT.

Aldrig fastnat för story-/singelplayerspel utom kanske Ori and the blind forest. Älskar atmosfären i det.

Det här är svårt att definiera men spelkänsla är det viktigaste för mig. Jag bryr mig inte om grafik, story, lore (även om lore kan vara roligt, men inget jag sätter mig in i och absolut inget som styr vilket spel jag spelar) osv, men jag bryr mig väldigt mycket om hur armarna och vapnet rör sig när man går omkring, och även hur det ser ut när andra spelare/karaktärer rör på sig. Älskar 1.6 men fastnade aldrig för source eller cs:go, tycker det ser ut som om gubbarna surfar på marken när de går och vapenkänslan är inte densamma. Valorant är väldigt likt 1.6 dock.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Flykten från verkligheten eller simulationen av en svårförverkligad och dyr verklighet som racing och flygsimulatorer. Har ju också simulationer som the hunter. Har ingen lust gå ut och döda älg irl där man 95 % av tiden bekämpar mygg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag är inte särskilt intresserad av storytelling i spel, story känns i de flesta spel väldigt påklistrad och generisk och endast där för att det är förväntat att spelet ska ha en story. Vissa spel har dock en väldigt välgjord story men där storyn tyvärr är det enda som finns i spelet (vilket gör att det inte så mycket är ett spel längre utan mer som en visual novel med lite gameplay mellan)

Tycker det roliga med spel nästan uteslutande är själva utmaningen, oavsett om det gäller single- eller multiplayerspel. Bra musik/atmosfär/känsla är ett stort plus.