Guide: Samsungs TV som bildskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min kabel till XBoxen är den som följde med den, den borde klara allt, och det gör den ju också nio gånger av tio liksom. Och dessa problem har kommit efter uppdateringar av teven eller XB så jag tror inte problemet ligger i hårdvaran eller kablarna.

Kan nog skilja beroende på vilken modell man har osv, men har inte haft några problem alls sedan jag skaffade en kortare kabel. Saken är väl att kabeltillverkarna gärna skryter med att de är certifierade men tror det kan skilja en del i kvalitet, speciellt om den är för lång. Dock borde ju Xboxens medföljande kabel fungera såklart. Har själv inte upplevt problem med min TV efter uppdateringar.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elixx:

Kan nog skilja beroende på vilken modell man har osv, men har inte haft några problem alls sedan jag skaffade en kortare kabel. Saken är väl att kabeltillverkarna gärna skryter med att de är certifierade men tror det kan skilja en del i kvalitet, speciellt om den är för lång. Dock borde ju Xboxens medföljande kabel fungera såklart. Har själv inte upplevt problem med min TV efter uppdateringar.

Jo jag tycker kabeln borde funka. Här är tråden på MS forum: https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/certain-ga...

Många föreslagna lösningar men eftersom problemet är intermittent så är det svårt att veta om problemet är löst eller inte.

Permalänk

Hellre en WOLED, Samsungs LCD:er har alldeles för kass svärta.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dblade:

Har inte hunnit läsa igenom allt men uppskattar den här typen av guider extremt mycket.

Det är inte så mycket läsning, annat än inledning som också är sammanfattningen. Resten är mest konkreta steg-för-steg för den dag man står där med en Samsung och kanske skakar på huvudet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Hellre en WOLED, Samsungs LCD:er har alldeles för kass svärta.

OLED har absolut bättre svärta än QLED. I mina ögon är problemet något överdrivet dock, den enda gången jag märker bristerna med panelen är ju när man har väldigt vit text på väldigt mörk bakgrund (vilket är utvecklarna av apparnas fel och väldigt dumt), då kan det bli rätt grått runt den men det löses ju enkelt genom att stänga av undertexterna , men annars är svärtan väldigt bra om än inte i klass med en OLED. Men jag kollar ju sällan på TV i ett helt mörklagt rum och det är ju då man verkligen får nytta av den djupa svärtan.

Men Samsung har ju kommit med QD-OLED som ser ut att slå LG's WOLED på typ allt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SpankMan:

Bra artikel. Något jag saknar dock är frågan om subpixel layout. Det var länge sen jag sist var inne på att använda en TV som skärm till datorn men en sak som styrde mig bort från det var att de flesta TV-skärmar har BGR-subpixellayout. Tittar jag på rtings om just TV:n som diskuteras så har den BGR-layout vilket iaf historsikt gett suddigare text (som till viss del kunnat åtgärdas med hjälp av ClearType). Hur är det med det idag? Är det fortfarande ett problem?

Japp, det är BGR på just QN95B. Artikeln är avgränsad att vara generell för Samsung, då även en BU8 eller AU8 och allt däremellan beter sig likadant. Men de har alla rätt olika subpixellayouter och det går nog inte att lista alla modellers och alla storlekars alla varianter. Detta är en fix från datorsidan/windows med hur man ställer in cleartype.

Tänkte avsluta serien med en mer samlad artikel om hur man ska tänka från datorsidan som är direkt beroende av hur Sony, Samsung etc. löser det. När jag gått igenom Sony, Philips, TCL, Panasonic och förmodligen LG (på nytt) har jag en helt annan samlad bild med vilka problem man stöter på från datorsidan och deras fixar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

OLED har absolut bättre svärta än QLED. I mina ögon är problemet något överdrivet dock, den enda gången jag märker bristerna med panelen är ju när man har väldigt vit text på väldigt mörk bakgrund (vilket är utvecklarna av apparnas fel och väldigt dumt), då kan det bli rätt grått runt den men det löses ju enkelt genom att stänga av undertexterna , men annars är svärtan väldigt bra om än inte i klass med en OLED. Men jag kollar ju sällan på TV i ett helt mörklagt rum och det är ju då man verkligen får nytta av den djupa svärtan.

Men Samsung har ju kommit med QD-OLED som ser ut att slå LG's WOLED på typ allt.

Nu är jag sådär petig igen 🤓

Vill verkligen få bort hela diskussionen OLED vs. QLED eftersom en "QLED" kan vara en helt naken LCD-panel utan någon som helst FALD och utan några extra filter som ger max 350 nits eller så. Bara att det är kvantpricksdopade färgfilter och tillverkaren heter Samsung, TCL eller Hisense och är med i "QLED Alliance". Majoriteten QLED-modeller är ju hopplösa jämfört med en OLED hur man än vänder på det.

Det som gör QN95B och liknande till undantag som fungerar så bra och är jämförbara med en OLED är inte QLED utan deras FALD och kombinationen VA-panel med filter för bättre vinklar. Den kombinationen fanns på Samsungs och Sonys modeller långt innan QLED blev ett begrepp. Och det finns på dagens Sonys X95-modeller där Sony inte alls använder "QLED"-begreppet. Trots att Sonys bättre LCD-modeller till synes bygger på samma CSOT-byggda hårdvara som flera av Samsungs modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Japp, använder porten (HDMI1) som ska vara med VRR, 4K, HDR m.m. Vet att en av de andra portarna är t.ex eARC.

Tycker det är så jäkla skumt att datorn påverkas för att man byter till Game-mode på tv:n. På vilket sätt kommunicerar de genom Hdmi-kabeln. T.ex Sonic Mania hänger sig ibland och jag måste boota om datorn helt.

Jag har en samsung q90t och då är det port 4 som har 2.1 120

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yatagarasu:

Törs jag fråga om Panasonic då?

Sitter idag på en 48" JZ1000 som datorskärm, men det här med inställningar och vad som är vad är inte lika självklart alla gånger i deras menyer... 😅

Panasonic kommer senare. Har en 65LZ2000E i kartong. Den är ett helsike att montera själv men det ska lösa sig. Dock lär jag hinna göra om Sony och Philips först.

Permalänk
Skrivet av snajk:

OLED har absolut bättre svärta än QLED. I mina ögon är problemet något överdrivet dock, den enda gången jag märker bristerna med panelen är ju när man har väldigt vit text på väldigt mörk bakgrund (vilket är utvecklarna av apparnas fel och väldigt dumt), då kan det bli rätt grått runt den men det löses ju enkelt genom att stänga av undertexterna , men annars är svärtan väldigt bra om än inte i klass med en OLED. Men jag kollar ju sällan på TV i ett helt mörklagt rum och det är ju då man verkligen får nytta av den djupa svärtan.

Men Samsung har ju kommit med QD-OLED som ser ut att slå LG's WOLED på typ allt.

WOLED fungerar bättre med text (bra gällande monitorbruk), återger bättre svärta i ljusa miljöer

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Nu är jag sådär petig igen 🤓

Vill verkligen få bort hela diskussionen OLED vs. QLED eftersom en "QLED" kan vara en helt naken LCD-panel utan någon som helst FALD och utan några extra filter som ger max 350 nits eller så. Bara att det är kvantpricksdopade färgfilter och tillverkaren heter Samsung, TCL eller Hisense och är med i "QLED Alliance". Majoriteten QLED-modeller är ju hopplösa jämfört med en OLED hur man än vänder på det.

Det som gör QN95B och liknande till undantag som fungerar så bra och är jämförbara med en OLED är inte QLED utan deras FALD och kombinationen VA-panel med filter för bättre vinklar. Den kombinationen fanns på Samsungs och Sonys modeller långt innan QLED blev ett begrepp. Och det finns på dagens Sonys X95-modeller där Sony inte alls använder "QLED"-begreppet. Trots att Sonys bättre LCD-modeller till synes bygger på samma CSOT-byggda hårdvara som flera av Samsungs modeller.

Jo det är jag medveten om. Med "QLED" menar jag Samsungs bättre modellserier med FALD och så, vilket inte är korrekt förstås, men vi snackar ju inte om budgetmodeller här riktigt.

Min morsas man köpte en Q60 för ett år sen eller så, och den är ju inte bra någonstans. Vad är det med en del män i övre medelåldern och deras förmåga att tro på allt en försäljare säger men inte alls lita på yngre släktingar som inte försöker sälja det med högst marginaler utan faktiskt se till behoven?

Skrivet av Peterrrrr:

WOLED fungerar bättre med text (bra gällande monitorbruk), återger bättre svärta i ljusa miljöer

Well, tills man får problem med inbränningar. Det finns en anledning till att OLED inte har slagit igenom på skärm-marknaden utöver kostnaden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Well, tills man får problem med inbränningar. Det finns en anledning till att OLED inte har slagit igenom på skärm-marknaden utöver kostnaden.

...och den anledningen är inte inbränningar för då skulle vi aldrig haft CRT på 80- och 90-talet.

Att OLED inte slagit igenom på skrivbordet handlar om att tillverkningsekonomin aldrig har lyft. De enda lönsamma OLED-skärmarna i ≈20–32 tum senaste tio åren är yrkesmodeller. Typiskt produkter där man hämta hem kostnaden för små upplagor och dålig avkastning när de färdiga skärmarna kostar $5 000–$30 000 och mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

...och den anledningen är inte inbränningar för då skulle vi aldrig haft CRT på 80- och 90-talet.

Att OLED inte slagit igenom på skrivbordet handlar om att tillverkningsekonomin aldrig har lyft. De enda lönsamma OLED-skärmarna i ≈20–32 tum senaste tio åren är yrkesmodeller. Typiskt produkter där man hämta hem kostnaden för små upplagor och dålig avkastning när de färdiga skärmarna kostar $5 000–$30 000 och mer.

Jo, men jag ser också en del klagomål från de som använt LG's mindre OLED-TV som skärmar, att linjer kommer fram där kanterna på fönstren brukar hamna och liknande. Jag vet inte om det är inbränningar, eller om de går att få bort med en del arbete, men det problemet finns ju inte på LCD i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jo, men jag ser också en del klagomål från de som använt LG's mindre OLED-TV som skärmar, att linjer kommer fram där kanterna på fönstren brukar hamna och liknande. Jag vet inte om det är inbränningar, eller om de går att få bort med en del arbete, men det problemet finns ju inte på LCD i alla fall.

Det är retention, inte inbränningar och ja, de plågar många LCD:er också. Särskilt på LCD-paneler som hängt med i många år kan det bli tillfälliga skuggor efter fönster och gränssnitt där ena eller båda kortsidorna av skärmen ofta är känsligare.

LCD:er får ofta retention även som helt nya, från mönster med tydliga temporala förändringar. Ungefär en av tre spelskärmar jag testat får retention efter några minuter med testufot. Fick flera gånger ta paus i testerna och låta panelen vila inför UFO-fotografering. Ddet var så mycket retention att UFO:t såg konstigt ut på bilderna.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det är jag medveten om. Med "QLED" menar jag Samsungs bättre modellserier med FALD och så, vilket inte är korrekt förstås, men vi snackar ju inte om budgetmodeller här riktigt.

Min morsas man köpte en Q60 för ett år sen eller så, och den är ju inte bra någonstans. Vad är det med en del män i övre medelåldern och deras förmåga att tro på allt en försäljare säger men inte alls lita på yngre släktingar som inte försöker sälja det med högst marginaler utan faktiskt se till behoven?
Well, tills man får problem med inbränningar. Det finns en anledning till att OLED inte har slagit igenom på skärm-marknaden utöver kostnaden.

Använder vår OLED som film, spel och dataskärm.
Inte sett någon IR ens....
Samma sak lät det när vi skaffade Pioneer plasman som vi hade i 14 år till samma ändamål
OLED har blivit mycket mer stabila senaste generationerna

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är jag sådär petig igen 🤓

Vill verkligen få bort hela diskussionen OLED vs. QLED eftersom en "QLED" kan vara en helt naken LCD-panel utan någon som helst FALD och utan några extra filter som ger max 350 nits eller så. Bara att det är kvantpricksdopade färgfilter och tillverkaren heter Samsung, TCL eller Hisense och är med i "QLED Alliance". Majoriteten QLED-modeller är ju hopplösa jämfört med en OLED hur man än vänder på det.

Det som gör QN95B och liknande till undantag som fungerar så bra och är jämförbara med en OLED är inte QLED utan deras FALD och kombinationen VA-panel med filter för bättre vinklar. Den kombinationen fanns på Samsungs och Sonys modeller långt innan QLED blev ett begrepp. Och det finns på dagens Sonys X95-modeller där Sony inte alls använder "QLED"-begreppet. Trots att Sonys bättre LCD-modeller till synes bygger på samma CSOT-byggda hårdvara som flera av Samsungs modeller.

Har något ändrats gällande vinklarna för FALD senaste året för när jag testat så har svärtan varit lika bra som OLED (nästan) men bara om man suttit precis rätt för så fort man börjar få lite större tittvinklar så rasar det rätt snabbt gällande svärta med mera? Med en större skärm så hamnar man som bekant rätt ofta där även om man sitter exakt mitt framför skärmen när vi snackar datorbruk.

Om jag minns rätt så har väl Samsung iaf på TV-sidan kommit på att den där utlovade ljusstyrkan på QD-OLED varit lite för bra för att vara sann och sänkt den rätt rejält i nya firmware uppdateringar enligt vad jag hört/läst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Har något ändrats gällande vinklarna för FALD senaste året för när jag testat så har svärtan varit lika bra som OLED (nästan) men bara om man suttit precis rätt för så fort man börjar få lite större tittvinklar så rasar det rätt snabbt gällande svärta med mera? Med en större skärm så hamnar man som bekant rätt ofta där även om man sitter exakt mitt framför skärmen när vi snackar datorbruk.

Om jag minns rätt så har väl Samsung iaf på TV-sidan kommit på att den där utlovade ljusstyrkan på QD-OLED varit lite för bra för att vara sann och sänkt den rätt rejält i nya firmware uppdateringar enligt vad jag hört/läst.

Det är inte FALD:en i sig som ordnar vinklarna utan LCD-panelen. Sämre vinklar på VA, bättre på IPS men då också lägre kontrast från början. Samsung QN95- och X95-modellerna har VA-panel med extra filter för bättre vinklar, "vinkelfilter" som minskar en del kontrast samt riskerar regnbågsmönstrade reflexer. Fast i kombination med en FALD:en blir det riktigt bra trots lägre kontrast från vinkelfiltret eftersom svärtan behålls via FALD:en

Övriga Samsung QN9-modellerna verkar vara antingen VA med vinkelfiltret eller IPS utan sådant filter som förstås blir överflödigt med IPS. Sånär som potentiella problem med reflexer är VA med vinkelfilter det som ger högre kontrast överlag. IPS med FALD kämpar alltid en hel del med den grundläggande kontrasten.

Sonys X90 och TCL:s C8-modeller är VA utan filter med FALD och de bleknar rätt omgående i vinkel och FALD:en avslöjar sig själv.

QD-OLED – jag har testat Sony A95K – och den är i praktiken något bättre än WOLED-varianten A90J. Inget som jag skulle säga är fantastiskt avgörande utan snäppet mer ljuskraft när man behöver.

Permalänk
Medlem

Kan @Laxpudding bekräfta ifall 2022 fortfarande inte kan skicka vidare flerkanalig LPCM via eARC?

Alla tidigare Samsung-modeller nermixar flerkanalig LPCM till 2.0 innan ljudet skickas vidare via eARC till förstärkare/soundbar (trots en manual som påstår annat).

Detta innebär att om man vill ha annat än stereo för spelande på konsol så måste man ansluta Xbox/Playstation direkt till en receiver eller välja Dolby/DTS som ljudformat på konsolerna, varav Dolby/DTS leder till fördröjning av ljudet jämfört med bilden. Dolby/DTS leder även till lägre ljudkvalitet jämfört med okomprimerad LPCM.

Ett annat alternativ är att ansluta direkt till t.ex. en Samsung soundbar, men deras 2022-modeller kan inte skicka vidare 4K120, så det är ingen lösning heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Kan @Laxpudding bekräfta ifall 2022 fortfarande inte kan skicka vidare flerkanalig LPCM via eARC?

Alla tidigare Samsung-modeller nermixar flerkanalig LPCM till 2.0 innan ljudet skickas vidare via eARC till förstärkare/soundbar (trots en manual som påstår annat).

Detta innebär att om man vill ha annat än stereo för spelande på konsol så måste man ansluta Xbox/Playstation direkt till en receiver eller välja Dolby/DTS som ljudformat på konsolerna, varav Dolby/DTS leder till fördröjning av ljudet jämfört med bilden. Dolby/DTS leder även till lägre ljudkvalitet jämfört med okomprimerad LPCM.

Ett annat alternativ är att ansluta direkt till t.ex. en Samsung soundbar, men deras 2022-modeller kan inte skicka vidare 4K120, så det är ingen lösning heller.

Jag tror att rtings eller liknande är bäst för den där typen av svar. Eller forum där vetgiriga användare testar. Jag äger inte utrustningen för att utreda detta. Även om jag önskar jag kunde testa sådant, har jag ingen publiceringskanal för sådant där jag kan hämta hem kostnaden och tiden det tar för den typ av testande. Måste avgränsa mig till det jag har rutinen för, vilket är bildegenskaperna.

När man räknar in allt som kan göras är TV-apparater är så otroligt omfattande och komplexa med hundratals kombinationer av situationer som behöver jämföras och bekräftas. Det är kanske 2–4 veckors heltidsjobb att gå igenom allt och skapa något presenterbart av den informationen. Vilket fungerar för sådana som rtings när det är tre, fyra personer som har credit för testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte FALD:en i sig som ordnar vinklarna utan LCD-panelen. Sämre vinklar på VA, bättre på IPS men då också lägre kontrast från början. Samsung QN95- och X95-modellerna har VA-panel med extra filter för bättre vinklar, "vinkelfilter" som minskar en del kontrast samt riskerar regnbågsmönstrade reflexer. Fast i kombination med en FALD:en blir det riktigt bra trots lägre kontrast från vinkelfiltret eftersom svärtan behålls via FALD:en

Tror kanske vi talar om olika vinklar här, min erfarenhet av FALD är att problem relaterade till svärtan ökar rejält när man hamnar lite snett, dvs haloing osv. Gissar att du kanske mer tänker på de panelrelaterade problemen som finns där oavsett FALD? Nu har jag dock inte testat något sen G9 Neo så kanske att det blivit bättre. Förundras än idag över hur bra min Acer X27 står sig totalt sett även om responstiden kanske inte är toppklass, men som jobbskärm är den svårslagen, i synnerhet när man hackat fläktkurvan. Sen kanske inte 27" 4K oskalat är för alla men man vänjer sig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Tror kanske vi talar om olika vinklar här, min erfarenhet av FALD är att problem relaterade till svärtan ökar rejält när man hamnar lite snett, dvs haloing osv. Gissar att du kanske mer tänker på de panelrelaterade problemen som finns där oavsett FALD? Nu har jag dock inte testat något sen G9 Neo så kanske att det blivit bättre. Förundras än idag över hur bra min Acer X27 står sig totalt sett även om responstiden kanske inte är toppklass, men som jobbskärm är den svårslagen, i synnerhet när man hackat fläktkurvan. Sen kanske inte 27" 4K oskalat är för alla men man vänjer sig

"...svärtan ökar rejält när man hamnar lite snett, dvs haloing osv. " är ju ett resultat av vinklarna från LCD-panelen, inte från själva FALD:en. Effekten är mycket större på VA-paneler utan vinkelfilter. I vinkel ser Sony X90 och Samsung Q80 mycket värre ut än QN95 trots att QN95 har 2-3 gånger mer ljus att pusha ut. X90 etc. lyser ändå upp ännu starkare i vinkel oavsett storleken på zonerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Tror kanske vi talar om olika vinklar här, min erfarenhet av FALD är att problem relaterade till svärtan ökar rejält när man hamnar lite snett, dvs haloing osv. Gissar att du kanske mer tänker på de panelrelaterade problemen som finns där oavsett FALD? Nu har jag dock inte testat något sen G9 Neo så kanske att det blivit bättre. Förundras än idag över hur bra min Acer X27 står sig totalt sett även om responstiden kanske inte är toppklass, men som jobbskärm är den svårslagen, i synnerhet när man hackat fläktkurvan. Sen kanske inte 27" 4K oskalat är för alla men man vänjer sig

Bättre modeller är definitivt bättre ut denna aspekt. Min Q85R från 2018 är sjukt mycket bättre än min morsas Q60 från förra eller förrförra året. Hennes ser hyfsad ut rakt framifrån men allt fallerar om man tittar lite från sidan medan min i princip inte tappar något förrän man verkligen är bredvid skärmen. Sen är ju Q60 budget på många sätt, ingen FALD exempelvis, så även framifrån är ju bilden sämre, men skillnaden om man typ sätter sig längst ut i soffan är enorm.

Permalänk
Medlem

Har använt Samsungs 75" som monitor dom senaste 3 åren. Går aldrig tillbaka att sitta på en kontor / gamingstol med ett traditionällt PC setup med bord, monitor och stol som före. Det är en värld före / efter.

Dagens skärmar är fullt ut användbara som monitorer (kanske inte Philips då, har en 2019 modell från Philips och den har dålig skärpa som datorskärm), Samsungen däremot är helt ypperlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"...svärtan ökar rejält när man hamnar lite snett, dvs haloing osv. " är ju ett resultat av vinklarna från LCD-panelen, inte från själva FALD:en. Effekten är mycket större på VA-paneler utan vinkelfilter. I vinkel ser Sony X90 och Samsung Q80 mycket värre ut än QN95 trots att QN95 har 2-3 gånger mer ljus att pusha ut. X90 etc. lyser ändå upp ännu starkare i vinkel oavsett storleken på zonerna.

Fast just Haloing (Halo Effect) är väl rätt knutet till FALD och dess zoner enligt t.ex.

https://www.howtogeek.com/757975/what-is-blooming-or-the-halo...

även om problemet med försämrad svärta i sig gäller även utan FALD och rent generellt lär vara sämre utan FALD. Dock har väl gränserna mellan vad som är vad suddats ut lite numera med Mini LED, fler antal zoner, bättre processing osv.

Sen kanske det för dom flesta är mer relevant hur slutresultatet blir än varför det blir det, och där är väl slutsatsen oavsett att bildskärmar med VA och FALD med fördel ses från så liten vinkel som möjligt och att skillnaderna blir rätt påtagliga när man börjar hamna i icke optimala vinklar. Till skillnad från OLED, som väl är FALD med 8 miljoner zoner

Sen har väl FALD åtminstone historiskt introducerat en del lag som gör att det ofta går på sparlåga eller är avstängt i Game mode, men det kanske man kommit tillrätta med numera på mer avancerade modeller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoOngle:

Dagens skärmar är fullt ut användbara som monitorer (kanske inte Philips då, har en 2019 modell från Philips och den har dålig skärpa som datorskärm), Samsungen däremot är helt ypperlig.

Philips behöver ställas i Bildskärms-läge för att det ska fungera utan subsampling av färger, samt ett ton olika filter som smetar ut och kryddar datorbilden. Dock är inte alla Philips likadana. Enklare modellserier är ofta OEM och ODM-byggen med helt annan hårdvara och helt andra inställningar där ett läge som passar datorbruk kan saknas helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bättre modeller är definitivt bättre ut denna aspekt. Min Q85R från 2018 är sjukt mycket bättre än min morsas Q60 från förra eller förrförra året. Hennes ser hyfsad ut rakt framifrån men allt fallerar om man tittar lite från sidan medan min i princip inte tappar något förrän man verkligen är bredvid skärmen. Sen är ju Q60 budget på många sätt, ingen FALD exempelvis, så även framifrån är ju bilden sämre, men skillnaden om man typ sätter sig längst ut i soffan är enorm.

För TV-apparater, eller snarare TV-tittande från längre avstånd, har väl dagens VA/FALD skärmar blivit mycket bättre vad jag märkt. Nu måste man sitta rätt extremt åt sidorna för att märka någon större skillnad tycker jag, medan tidigare kunde det räcka med en tresitssoffa på 4 meters avstånd för att det skulle bli slagsmål om mittplatsen som ju annars är förbjuden att använda men vad gör man inte för bästa bilden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Fast just Haloing (Halo Effect) är väl rätt knutet till FALD och dess zoner enligt t.ex.

https://www.howtogeek.com/757975/what-is-blooming-or-the-halo...

även om problemet med försämrad svärta i sig gäller även utan FALD och rent generellt lär vara sämre utan FALD. Dock har väl gränserna mellan vad som är vad suddats ut lite numera med Mini LED, fler antal zoner, bättre processing osv.

Sen kanske det för dom flesta är mer relevant hur slutresultatet blir än varför det blir det, och där är väl slutsatsen oavsett att bildskärmar med VA och FALD med fördel ses från så liten vinkel som möjligt och att skillnaderna blir rätt påtagliga när man börjar hamna i icke optimala vinklar. Till skillnad från OLED, som väl är FALD med 8 miljoner zoner

Jag kan inte svara för hur andra beskriver det hela. Förhållandet är komplext mellan alla faktorer och hur man jämför.

Så fort du är i en större vinkel mot en LCD är det i första hand panel+vinkelfilter och inte FALD:en i sig. Ju mer du är rakt framifrån desto mer är FALD:en avgörande. Någonstans där emellan är det hälften av båda.

QN95B lyser upp stora delar av hela panelen i rejält vinkel i en mild mörkgrå. Men rakt framifrån märks det att FALD:n har många zoner och den blooming som syns är smal och slimmad kontur runt ljusa objekt. Det tyder på att ljus reflekteras internt på ett sätt som filtren inte är byggda för att hantera när man står långt åt sidan.

X90, Q80 etc. har mycket färre zone och svagare ljusstyrka men lyser upp galet starkare åt sidan. Rakt framifrån syns blooming tydligare trots lägre ljusstyrka än QN95B eftersom zonerna är färre och större – sämre FALD helt enkelt.

Dessa produktskillnader fanns långt innan det blev aktuellt med tusen FALD-zoner och mini-LED. Hur det ser ut från sidan är handlar om paneler och vinkelfilter. Bättre och modernare FALD märker man bäst rakt framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kan inte svara för hur andra beskriver det hela. Förhållandet är komplext mellan alla faktorer och hur man jämför.

Så fort du är i en större vinkel mot en LCD är det i första hand panel+vinkelfilter och inte FALD:en i sig. Ju mer du är rakt framifrån desto mer är FALD:en avgörande. Någonstans där emellan är det hälften av båda.

QN95B lyser upp stora delar av hela panelen i rejält vinkel i en mild mörkgrå. Men rakt framifrån märks det att FALD:n har många zoner och den blooming som syns är smal och slimmad kontur runt ljusa objekt. Det tyder på att ljus reflekteras internt på ett sätt som filtren inte är byggda för att hantera när man står långt åt sidan.

X90, Q80 etc. har mycket färre zone och svagare ljusstyrka men lyser upp galet starkare åt sidan. Rakt framifrån syns blooming tydligare trots lägre ljusstyrka än QN95B eftersom zonerna är färre och större – sämre FALD helt enkelt.

Dessa produktskillnader fanns långt innan det blev aktuellt med tusen FALD-zoner och mini-LED. Hur det ser ut från sidan är handlar om paneler och vinkelfilter. Bättre och modernare FALD märker man bäst rakt framifrån.

Jag har väl tidigare haft erfarenheten av att med en FALD skärm fast med FALD avstängt så har just problemet med Haloing minskat även om bilden övrigt blivit rätt mycket sämre, och utifrån det dragit slutsatser kring vad som orsakas av FALD och vad som orsakas av panelen. Dock är det väl lite osäkert vad "avstängd" riktigt innebär, zonerna försvinner rimligtvis inte utan det lär handla om att dom blockerar genomströmmande ljus så lite som möjilgt.

Har för mig att iaf Samsung inte har något läge som är off utan bara Low/Mid/Max om man inte ställer in något speciellt bildläge, men även då verkar väl Samsung se användarens inställningar mest som rekommendationer som jag förstått det. Du lär ju ha testat både fler TV-apparater än jag gjort och även på ett mer ingående sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips behöver ställas i Bildskärms-läge för att det ska fungera utan subsampling av färger, samt ett ton olika filter som smetar ut och kryddar datorbilden. Dock är inte alla Philips likadana. Enklare modellserier är ofta OEM och ODM-byggen med helt annan hårdvara och helt andra inställningar där ett läge som passar datorbruk kan saknas helt.

Yup, och jag misstänker att min är en av de enklare modeller.
Ett avslöjande (och lite märkligt) är att min Phillips TV vill få datorn att gå i 1080P läge, fast du kan sätta 4K läge manuellt, men då får du smetig text och lite udda färger på text. Såvida jag vet har den ingen bildskärmsläge, men datorn registrerar 4K läget och det kan användas, men texten blir inte så skarp som t.ex. vid användning av den inbyggda youtube appen.

Min Samsung 75" är också av den absolut billigaste modellen, men texten på datorn står kristallklart, och latency på den är "bara" 7 ms. medan Philips in "gaming" läge är hela 30 ms. De är båda från samma år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoOngle:

Yup, och jag misstänker att min är en av de enklare modeller.
Ett avslöjande (och lite märkligt) är att min Phillips TV vill få datorn att gå i 1080P läge, fast du kan sätta 4K läge manuellt, men då får du smetig text och lite udda färger på text. Såvida jag vet har den ingen bildskärmsläge, men datorn registrerar 4K läget och det kan användas, men texten blir inte så skarp som t.ex. vid användning av den inbyggda youtube appen.

Min Samsung 75" är också av den absolut billigaste modellen, men texten på datorn står kristallklart, och latency på den är "bara" 7 ms. medan Philips in "gaming" läge är hela 30 ms. De är båda från samma år.

Ifall du kollar tredje raden på EDID-beskrivningen på den här bilden (från Samsungen förvisso) så berättar TV:n vilken upplösning den föredrar. Moderna TV berättar att de vill ha 4K och 60 Hz. Enklare modeller och OEM/ODM-tillverkaren brukar köra på 1920x1080.

Ifall det är en Philips i PUS7 eller PUS6-serien är den antagligen byggd av Vestel och är grunden samma sort som Sharp, Andersson med flera. Dessa Philipsmodeller har helt andra menyer än Philips mer kända utbud.