Snabbtitt på skaftdammsugaren Trouver Solo 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som jag nämnde, en tröja var ca 8 månader efter inköp.
Man kan ju alltid försöka med ett mail, knappast att de vill ha tillbaka batteriet.

Har samma problem som ovan, har försökt få hjälp av både säljare och Aliexpress för någon månad sedan utan framgång. Säljaren hävdar på sin profil att 2 års garanti gäller via dem och Aliexpress skriver i sina TOS att de följer EU-lagar och erbjuder 2 års garanti för kunder inom EU, men när man väl vill ha hjälp så vägrar dom båda, meningslöst att försöka tyvärr.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@goasmurfen @Nivity @nu1mlock

Jag kan bekräfta att det saknas batteribalansering i enhetens BMS. En manuell balansering återställde min enhet så nu klarar den av full fart i flera minuter precis som när den var ny.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@goasmurfen @Nivity @nu1mlock

Jag kan bekräfta att det saknas batteribalansering i enhetens BMS. En manuell balansering återställde min enhet så nu klarar den av full fart i flera minuter precis som när den var ny.

Min ligger någonstans på tippen dock vid det här laget
Aldrig hört talas om batteribalansering, men verkar som man använder en mackapär för göra det, intressant i vilket fall som

Bra att ha med sig i framtiden hehe. Skönt du fick igång din igen i alla fall :>

Permalänk
Medlem

Mitt batteri dog också för några månader sedan. Eller det gick att dammsuga kanske 10 sekunder på lägsta hastighet.

Efter mycket om och men så blev jag lovad en delåterbetalning, men den har jag inte sett röken av.

Istället för att slänga den så hade jag hoppats på att kunna köpa ett batteri för Dreame P10, men vågade till slut inte chansa utan köpte Dreame P10 ny istället. Det var nog lika bra, för det visade sig att det inte hade passat ändå. Däremot kan man i alla fall använda skaft och borste från Trouver Solo 10 med Dreame P10, men inget annat - inte ens väggfästet passade.

Dreame P10 är i alla fall märkbart tystare och dess batteripack är löstagbart, så då kan man köpa nya batterier istället för en helt ny dammsugare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Mitt batteri dog också för några månader sedan. Eller det gick att dammsuga kanske 10 sekunder på lägsta hastighet.

Efter mycket om och men så blev jag lovad en delåterbetalning, men den har jag inte sett röken av.

Istället för att slänga den så hade jag hoppats på att kunna köpa ett batteri för Dreame P10, men vågade till slut inte chansa utan köpte Dreame P10 ny istället. Det var nog lika bra, för det visade sig att det inte hade passat ändå. Däremot kan man i alla fall använda skaft och borste från Trouver Solo 10 med Dreame P10, men inget annat - inte ens väggfästet passade.

Dreame P10 är i alla fall märkbart tystare och dess batteripack är löstagbart, så då kan man köpa nya batterier istället för en helt ny dammsugare.

Batteriet i Trouver är ett löstagbart batteri men det är fastskruvat med en skruv under etiketten. Verkar återanvändas på andra enheter. Jag misstänker att det är samma BMS-lösning på de flesta av Xiaomi-dammsugarna (Dreame, trouver, Viomi etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Batteriet i Trouver är ett löstagbart batteri men det är fastskruvat med en skruv under etiketten. Verkar återanvändas på andra enheter. Jag misstänker att det är samma BMS-lösning på de flesta av Xiaomi-dammsugarna (Dreame, trouver, Viomi etc).

Jag uttryckte mig lite tokigt, tror jag. Jag vet att det är löstagbart på Solo 10, jag skruvade bort det när jag pillade med dammsugaren. Jag menade mer att Dreame P10 är mer tänkt att kunna byta batteri istället för att bli elskrot. Knappar på sidan för att lossa batteriet, men framför allt för att det säljs lösa batteripack för produkten.

Svenska återförsäljare som säljer/sålde Solo 10 kunde inte erbjuda batteripack till Solo 10 utan tog in och kasserade dammsugaren vid reklamation. Dör batteriet på P10 så får man ett nytt batteri, vilket är bättre än att slänga en annars fungerande dammsugare.

Edit: Det är säkert samma BMS men det är inte riktigt samma batterier. Tror P10 har ett extra 18650?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Jag uttryckte mig lite tokigt, tror jag. Jag vet att det är löstagbart på Solo 10, jag skruvade bort det när jag pillade med dammsugaren. Jag menade mer att Dreame P10 är mer tänkt att kunna byta batteri istället för att bli elskrot. Knappar på sidan för att lossa batteriet, men framför allt för att det säljs lösa batteripack för produkten.

Svenska återförsäljare som säljer/sålde Solo 10 kunde inte erbjuda batteripack till Solo 10 utan tog in och kasserade dammsugaren vid reklamation. Dör batteriet på P10 så får man ett nytt batteri, vilket är bättre än att slänga en annars fungerande dammsugare.

Edit: Det är säkert samma BMS men det är inte riktigt samma batterier. Tror P10 har ett extra 18650?

Har inte koll på vad det är för batterispänning på paketet till p10.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag köpte en likadan dammsugare till Tjejen i September hos Tretti.

Då jag upptäckt detta felet kontaktade jag Tretti och gav tydlig information om att grejerna kommer paja. Fick samtal i dag från en kille på Tretti som ville ha en sammanfattning på grejerna och så drar vi åt tumskruvarna på tillverkaren. Troligen inget som hjälper tidigare ägare som köpt från Aliexpress men kanske påverkar mängde skitprodukter som skeppas hit framledes.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Efter urladdning och uppladdning så verkar displayen på enheten dött. Alla funktioner finns fortfarande kvar och dammsugaren tar laddning och dammsuger så länge som den gjorde när den var ny. Däremot går det inte se laddningsgrad på enheten.

Edit: Det visade sig att jag klantat mig och laddat batteripaketet något högre än vad displayen gillade.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det sitter en lastbalanseringskrets med beteckning PT6111.
Datablad finns här:
http://images.100y.com.tw/pdf_file/37-PT6111.pdf
(Jag har även arkiverat databladet om det är någon som plockar ned detta från webben och förnekar existensen).

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Efter lite grävande så är det tydligt att cellbalanseringen medvetets har kopplats från. Alternativt total inkompetens på företagets sida. Det sistnämnda låter ytterst osannolikt då de ändå fått ihop en enhet som faktiskt fungerar utan att börja brinna.

Det är tydligt att Balance select och balance enable är sammankopplade, de är dessutom kopplade mot jord och således "Hårddragna" till att alltid vara avstängd.

Balance Enable = 0 -> Balancera inte.

La tillbaka bilder som raderats av någon anledning.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Efter lite grävande så är det tydligt att cellbalanseringen medvetets har kopplats från. Alternativt total inkompetens på företagets sida. Det sistnämnda låter ytterst osannolikt då de ändå fått ihop en enhet som faktiskt fungerar utan att börja brinna.

<Uppladdad bildlänk>
Det är tydligt att Balance select och balance enable är sammankopplade, de är dessutom kopplade mot jord och således "Hårddragna" till att alltid vara avstängd.

<Uppladdad bildlänk>

Är det något som går fixa?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FiftyFifty:

Nej det går inte på något rimligt sätt permanent fixa detta eller "slå på" funktionen.

Jag löste det genom att manuellt balansera celler. Det går att göra medan cellerna är monterade i paketet. Löda på tåtar och ladda en cell i taget till en bestämd spänning. Detta löser ju problemet på individnivå ett tag.

Jag kikar på varför bilderna har försvunnit i inlägget ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej
Vad glad jag blev när jag sökte på denna tråden och såg att den var aktiv.
Även min trouver har tappat i batteri men inte alls lika grovt som ni beskriver.
Jag kan fortfarande dammsuga en bra stund på medelhastigheten medans maxläget tömmer den på nån/några minuter.
Jag är fortfarande nöjd med köpet då jag endast gav 650kr för min under BF21.
@DavidtheDoom för oss som inte är så kunniga på det här med batterier, skulle du kunna ta en bild på hur du gjorde för att lösa balanseringen?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av FiftyFifty:

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det går inte på något rimligt sätt permanent fixa detta eller "slå på" funktionen.

Jag löste det genom att manuellt balansera celler. Det går att göra medan cellerna är monterade i paketet. Löda på tåtar och ladda en cell i taget till en bestämd spänning. Detta löser ju problemet på individnivå ett tag.

Jag kikar på varför bilderna har försvunnit i inlägget ikväll.

Skrivet av leverbrock:

Hej
Vad glad jag blev när jag sökte på denna tråden och såg att den var aktiv.
Även min trouver har tappat i batteri men inte alls lika grovt som ni beskriver.
Jag kan fortfarande dammsuga en bra stund på medelhastigheten medans maxläget tömmer den på nån/några minuter.
Jag är fortfarande nöjd med köpet då jag endast gav 650kr för min under BF21.
@DavidtheDoom för oss som inte är så kunniga på det här med batterier, skulle du kunna ta en bild på hur du gjorde för att lösa balanseringen?

Dold text

Detta var väl bilderna som försvann i inlägget ovan. Jag har länkat in bilderna i inlägget ovan också.

Jag kan absolut lägga upp en bild på hur jag gjorde balanseringen.

Kort och gott lödde jag ditt ett kablar på varje batteripol i paketet, sedan laddade jag ett batteri i taget med hjälp av ett externt nätagg. Jag använde mitt labbnätagg och laddade till 4.2V spänning och kopplade från laddaren när laddströmmen var nere på 50 mA.

Kopplingen är troligen: (Mät innan du laddar).
-1+ -2+ -3+ -4+ -5+ -6+
Eller om man vill se varje cell mot kabel:

Vit (+)

Vit (-)

Grå(+)

Grå (-)

Brun (+)

Brun (-)

1

2

3

4

5

6

Orange (-)

Gul (+)

Gul (-)

Turkos (+)

Turkos (-)

Lila (+)

Dvs negativ pol till vänster på första kabeln i underkant (Orange), sedan positiv pol på kabel 1 i överkant (Vit).
När cell 2 ska laddas så måste man placera negativ pol på kabel 1 i överkant (Vit) och sedan positiv pol på kabel 2 i nederkant (Gul). Sedan får man vandra cell för cell. Den första cellen, den som är närmst kontakten i batteripaketet, är den cell som är mest urladdad och tar längst tid att ladda, sedan går det fortare och fortare allt eftersom spänningen på cellerna inte är lika bottnade. Cellen längst till höger, den längst från kontakten, har en spänning nästan på 4.2 V (fulladdad) när den närmst kontakten är nere på 3.4 V (urladdad)

Om det är oklart så är det bara att fråga!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nu har tjejens Trouver också pajat och klarar av kanske 30s med laddning i maxhastighet. Klarade lite mindre än ett halvår även den. Min egna dammsugare som har laddats upp en gång har nu blivit obalanserad på nytt (Mars senast). Dags att ladda upp på nytt igen mao!

Med en list så kan man lätt och smidigt ladda om batteripaketet utan att behöva plocka isär paketet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste haft väldans tur med min. Visst har den blivit sämre men fungerar fortfarande helt OK speciellt med tanke för priset.
Jag tror jag kan köra iaf 5 minuter på maxhastighet men brukar mest köra på medium då jag föredrar lägre ljudnivå.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av leverbrock:

Jag måste haft väldans tur med min. Visst har den blivit sämre men fungerar fortfarande helt OK speciellt med tanke för priset.
Jag tror jag kan köra iaf 5 minuter på maxhastighet men brukar mest köra på medium då jag föredrar lägre ljudnivå.

Den borde hålla mycket bättre om du bara kör medium/låg då obalansen främst uppstår vid högt effektuttag. 5 minuter är ju nästan som en ny enhet.

Ser att du finns i Borås, du får hojta när batteriet packat ihop så kan jag göra en modifiering på din enhet och balansera upp den. Dock inget som jag vill ha på brevlådan, känns tokfel att skicka Li-ion postledes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den borde hålla mycket bättre om du bara kör medium/låg då obalansen främst uppstår vid högt effektuttag. 5 minuter är ju nästan som en ny enhet.

Ser att du finns i Borås, du får hojta när batteriet packat ihop så kan jag göra en modifiering på din enhet och balansera upp den. Dock inget som jag vill ha på brevlådan, känns tokfel att skicka Li-ion postledes.

🙏🏼 Det vore väldigt snällt och jag ska ha det i åtanke. Jag kör förbi GBG relativt ofta.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av leverbrock:

🙏🏼 Det vore väldigt snällt och jag ska ha det i åtanke. Jag kör förbi GBG relativt ofta.

Update i tråden.

Har två såna här dammsugare som jag har manuellt balanserat. Nu har jag tröttnat, köpte två balanseringskretsar för 33 kr styck från Aliexpress. Ska bara jackas in mot vardera cell. Återkommer med resultat i September.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väntar med "spänning" på resultatet. Nu har även min börjat bli bra mycket sämre, speciellt i Max läget.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av leverbrock:

Väntar med "spänning" på resultatet. Nu har även min börjat bli bra mycket sämre, speciellt i Max läget.

Funkar det bra så fixar vi samma lösning åt dig. Kostar för lite för att kunna säga "det är för jobbigt". Kostar under 50 spänn i material och typ 5 min med en lödkolv. Det svåraste är att få upp plasthuset på batteriet lagom snyggt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Funkar det bra så fixar vi samma lösning åt dig. Kostar för lite för att kunna säga "det är för jobbigt". Kostar under 50 spänn i material och typ 5 min med en lödkolv. Det svåraste är att få upp plasthuset på batteriet lagom snyggt!

Gärna 👍🏻

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av leverbrock:

Gärna 👍🏻

Jag fyller upp med att det inte lirade.
Balanseringskretsen funkar bara om cellerna överstiger 4.2V och batteriladdaren laddar batterierna till typ 4.1 V så någon balansering påbörjas aldrig.

Har en förhoppning om att kika på detta och kanske hitta annan lösning för att ladda cellerna med samma laddare men genom en annan krets som sköter balansering.

Edit: hade gjort något knas med ordföljden. Bättre nu.
Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av leverbrock:

Gärna 👍🏻

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fyller upp med att det inte lirade.
Balanseringskretsen funkar bara om cellerna överstiger 4.2V och batteriladdaren laddar batterierna till typ 4.1 V så någon balansering påbörjas aldrig.

Har en förhoppning om att kika på detta och kanske hitta annan lösning för att ladda cellerna med samma laddare men genom en annan krets som sköter balansering.

Ytterligare uppföljning.

Med klassisk 25.2 V (6x4.2V) laddare så gick det fint att ladda upp dammsugaren och få cellerna balanserade.
Har dock malplacerat min balanseringskrets #2 någonstans och 3D-skrivaren är out of action just nu så har inte fått till någon snyggare lösning än att balanseringskortet hänger i ett par tåtar.

Visa signatur