Qualcomm: "Samsung skippar Exynos med Galaxy S23"

Permalänk

Bra att det blir lika på alla S23or och Samsung kan använda Exynos på de andra mobilerna som A serien.

Jag tillhör skaran som tycker de snabbaste mobilcpuerna är tillräckligt snabba för de bästa mobilerna och jag stör mig mer på andra saker som ett megastort kamerahål i skärmen, värdelös kamerazoom etc. När dagens mobiler har så stora brister så vill jag inte lägga 15 000kr på en 6,7" mobil för att ha den superlänge och köpa en sådan dyr mobil och byta ofta blir för dyrt för mig.

Detta leder till att jag kanske får en Exynos på min nästa mobil, men jag accepterar det om priset är vettigt.

Det komiska är att dagens mobiler börjar gå emot att bli så kraftfulla så det inte var länge sedan det fanns tomtar som påstod att man inte vid en desktop behövde lika kraftiga maskiner. Jag själv älskar snabba system överallt, men jag älskar även pengar på mitt konto. Därför kommer jag inte köpa den snabbaste mobilcpun för otroligt mycket pengar när övriga hårdvaran suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra att det blir lika på alla S23or och Samsung kan använda Exynos på de andra mobilerna som A serien.

Jag tillhör skaran som tycker de snabbaste mobilcpuerna är tillräckligt snabba för de bästa mobilerna och jag stör mig mer på andra saker som ett megastort kamerahål i skärmen, värdelös kamerazoom etc. När dagens mobiler har så stora brister så vill jag inte lägga 15 000kr på en 6,7" mobil för att ha den superlänge och köpa en sådan dyr mobil och byta ofta blir för dyrt för mig.

Detta leder till att jag kanske får en Exynos på min nästa mobil, men jag accepterar det om priset är vettigt.

Det komiska är att dagens mobiler börjar gå emot att bli så kraftfulla så det inte var länge sedan det fanns tomtar som påstod att man inte vid en desktop behövde lika kraftiga maskiner. Jag själv älskar snabba system överallt, men jag älskar även pengar på mitt konto. Därför kommer jag inte köpa den snabbaste mobilcpun för otroligt mycket pengar när övriga hårdvaran suger.

Problemet idag blir ju som det klassiska citatet från Henry Ford. Ja, det finns massor med kraft idag, beräkningskraften hos en iPhone 14 PRO Max är tusentals ggr kraftfullare än datorn som fixade månlandningen. Exynos har ju varit sämre än Qualcomms dito i nästan alla generationer.

Det är lätt att värdera saker och ting i kronor. Elektronik prissätts i USD och med skvalpvalutan SEK så får vi leva med att priserna går upp och ned.

Men till kärnfrågan, behöver man uppgradera från en 12 PRO Max till 14 PRO Max? Eller är det villhöver? Det finns de som alltid behöver mer kraft, men för min del så vill jag ha längre batteritid. Tänk om man kunde klocka ned 14 PRO Max så man fick ut samma IPC som 12 PM, men 50% längre batteritid.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Och vad spelar det för roll? När det kommer till ren prestanda så skulle mer eller mindre 99,9% av alla som använder en mobil klara sig med en gammal snapdragon 835 om inte äldre..

Det jag syftar på är innovation och dom ända idag som gör det är Google som satsar på annat som faktiskt gör något nytt istället för ren prestanda som bara ett extremt fåtal av användarna har användning för.

Okey, så fråga blir då: vilken relevant inovation är det då AMD kan bidra med i denna branch? Är inte AMDs huvudexpertis just CPU och GPU design? De är definitivt och slåss i toppen på PC med Intel och Nvidia, men båda de senare har gjort försök i mobilbranchen och båda blev rejält tilltvålade då deras produkter inte var ledande i denna branch.

Håller delvis med att prestandan börjar bli irrelevant på mobil. Grejen med mobiler/pekplattor är hur vi interagerar med dem, vi gör det på ett sätt som är extremt känsligt för "lag".

Var länge massor med antaganden kring att Apple hade en fördel för programvaran var så optimerad. Det är i.o.f.s. sant i att Apple tidigt förstod vikten i att alla former av "acceleratorer" måste användas som en naturligt del av att använda systemtjänster från operativsystemet. Även Google fattade det, även Android fick sådant stöd rätt långt tillbaka (en av Qualcomms styrkor är integration av deras högst kompetenta Hexagon DPS i Snapdragon, den används frekvent av Android).

Det som gjorde att Apple "hade bättre flyt" var primärt att deras CPU var långt före konkurrenterna. Var ju lite svårt att göra head-to-head jämförelser mellan iOS och Windows/Linux/MacOS, så rätt många förutsatte att de brutala benchmark-resultat man såg från Iphone inte var jämförbara med PC. När M1 släpptes gick det nog upp för de flesta just hur snabb den CPUn egentlige var.

Så "lag-fri" upplevelse kräver brutal enkeltråd-CPU-prestanda!!!

Men ja, Iphone har nog nått en nivå där mer CPU-prestanda kanske inte står högst på listan. När Arm introducerade Cortex X serien, som redan i sin första incarnation rejält klev förbi AMD/Intel sett till ISO-frekvensprestanda, så blev CPU-prestandan rätt mycket "good-enough" för en klar majoritet av fallen (men man är ändå 30-40 % efter Apple).

GPU-sidan har däremot långt ifrån nått den gräns där det inte finns massor med saker man kan använda kraften till. Mobilspel står redan för över 50 % av omsättning för spel, den andel lär öka framåt.

Det var ju just p.g.a. att många förväntande sig att introduktion av Radeon GPU i mobil-systemkretsar skulle kunna flytta gränserna än mer som det var rätt mycket skriverier om Exynos 2200.

Med facit i hand blev resultatet det man kanske borde förväntat sig givet hur pass annorlunda det är att optimera stenhårt för perf/W, vilket man måste has som toppfokus i mobiler, jämfört med att optimera för PC: Exynos 2200 med Radeon blev slagen av Snapdragon 8 gen 1 med Adreno, både i hur snabbt GPUn började trottla (och huvudproblemet med Snapdragon 8 gen 1 var just att den trottlade lite väl snabbt, det fixades i Snapdragon 8+ gen 1 plus att man fick ~10 % mer peak-prestanda) och vilken peak-prestanda man fick ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

Läste sist att Samsung 3nm noden skulle börja rullas ut.
Jag bara spekulerar. Jag tror att det ligger mer bakom än vad vi vet till varför de väljer Qualcomm. Samsung display äger i princip hela marknaden när det gäller mobiler.
I praktiken skiljer en S22u mot en 14 Max Pro nada förutom OS:et och kameran.

Är inte helt med på slutsatsen, är den att Samsung väljer att fokusera på displayer och av den anledning släpper systemkretsdesign? Om ja, inte omöjligt men samtidigt är Samsung ett så brutalt stort företag så gruppen som jobbar med displayer och de som jobbar med Exynos är ur alla praktiska hänseenden två helt separata företag.

Skrivet av Yatagarasu:

Spontan frågeställning gällande kostnad:

En stor säljpunkt för framförallt Steam Deck är priset ändå, skulle det vara möjligt att skeppa "Apple Silicon" i ett format som Steam Deck för 4 500 kronor och fortfarande göra vinst? Som jag förstått det är det inte direkt några marginaler för Valve att prata om, men de verkar inte sälja med förlust i alla fall.

Ifrågasätter inte absolut prestanda nu där Apple onekligen är ledande för stunden i ARM-racet, utan vad som är möjligt ur ett pris/prestanda-perspektiv för både företag likväl som slutkund i övre-låg/mellan-segmentet.

Vad Apple har för BOM lär vi nog aldrig få reda på. De gissningar som finns är nog just rätt vilda spekulationer.

Sökte lite snabbt kring vad Snapdragon 8 gen 1 kostar, förut kunde man hitta priset för Snapdragon-kretsar. Kanske går än, men hittade inget efter snabb sökning.

Däremot finns telefoner, t.ex. Motorola Edge 30 Pro 5G, för 5000 SEK. Rimligen säljs den med vinst, för det priset får man bl.a. 144 Hz 1080 x 2400 OLED skärm, 128 GB flash (grundmodellen av Steam Deck har väl 64 GB och att välja mer flashlagring ökar priset rätt mycket ).

Snapdragon 8+ gen 1 har en riktigt bra GPU och CPU-kraften där är mer jämförbar med PS5/XSX (den förra har högre enkeltrådprestanda men lägre all-core då 4 av de 8 kärnorna är "little" cores) än med Steam deck.

Det AMD/Steam gjort med Steam deck är innovativt, fast bara inom restriktionen "Steam-spel körs på x86_64 baserade Windows datorer, vi vill kunna köra dessa på en handhållen enhet".

Den restriktionen finns inte för mobiler, tvärtom är ARM64 samt "tile based rendering GPUs" normen och med dessa restriktioner är AMD, Intel och Nvidia i nuläget överhuvudtaget inte med i matchen. Är mot den bakgrunden jag undrade vad AMD/Steam deck skulle kunna ha något relevant bidrag i form av innovation till denna branch (vilket är vad tråden handlar om).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Härligt. Lär ju flyta på mycket bättre med Warzone Mobile i högsta grafiken. Sen bättre batteritid och även lite bättre foton. Men vet dock inte om det är lättare för en vanlig användare att få ett bättre foto med Qualcomm i Auto läge mot Exynos i Auto läge. Alltid hört och sett på Youtube att Qualcomm tar bättre foton.

Sen att Qualcomm har ett bättre modem. Så nyfiken om jag då kan få täckning på platser där jag idag har 0 täkckning eller mycket svag täckning/mottagning

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du skulle aldrig ha slutat, du är ju synonym med sweclockers 😜

Vi är en del som minns honom lite längre tillbaks.

https://nordichardware.se/author/jacob-hugosson

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tempel:

Vi är en del som minns honom lite längre tillbaks.

https://nordichardware.se/author/jacob-hugosson

Jävlar, snart tio år sedan jag skrev min sista nyhet på NordicHardware. Dåligt skrev jag också.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vi är en del som minns honom lite längre tillbaks.

https://nordichardware.se/author/jacob-hugosson

Känner så klart till honom där också 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Modellerna med samsungs egen "Exynos" har alltid haft sämre prestanda och sämre batteritid än de med Snapdragon. Ändå så har vi betalat mer för Samsungs exynos utrustade telefoner här i Sverige än vad de gjort på de marknader där de fått den bättre versionen med Snapdragon.
- Make sence, it does not.

Det bör också vara bättre för utvecklingen och kompatibiliteten med mjukvara och kringutrustning att det är en och samma processor i alla modeller.

Nu kanske jag kan tänka mig en toppmodell från Samsung igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är nyfiken vad du anser vara så dåligt med Exynos?

Använder själv en S22 Plus och kan inte säga att jag direkt märker av något som skulle vara katastrof med mobilen alls. Kameran gör ett bra jobb, att surfa SweClockers och Aftonblaskan flyter på och de få spelen jag lirar mobilt har inga problem att hänga med i svängarna.

Har ett litet projekt igång där jag använder mig av en gammal Galaxy S8, och ärligt talat hade även den fungerat för ovan saker jag gör. Enda är väl den något nu förlegade kameran och endast 60 Hz-skärm, men annars fullt duglig mobil i mångt och mycket 5 år senare. Undrar därmed vad folk gör med sina mobiler ibland ärligt talat som "kräver" dessa monster-CPU:er likt de i Apple's diton

Det inte frågan om att Exynos är en katastrof utan att vi i EU får en soc som presterar sämre men samtidigt får betala samma eller mer.
Hade den kommit med Exynos världen över eller om den varit något billigare med Exynos jämfört med SD så hade förmodligen ingen sagt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är nyfiken vad du anser vara så dåligt med Exynos?

Använder själv en S22 Plus och kan inte säga att jag direkt märker av något som skulle vara katastrof med mobilen alls. Kameran gör ett bra jobb, att surfa SweClockers och Aftonblaskan flyter på och de få spelen jag lirar mobilt har inga problem att hänga med i svängarna.

Har ett litet projekt igång där jag använder mig av en gammal Galaxy S8, och ärligt talat hade även den fungerat för ovan saker jag gör. Enda är väl den något nu förlegade kameran och endast 60 Hz-skärm, men annars fullt duglig mobil i mångt och mycket 5 år senare. Undrar därmed vad folk gör med sina mobiler ibland ärligt talat som "kräver" dessa monster-CPU:er likt de i Apple's diton

https://streamable.com/buir0s
Min tidigare S22 Ultra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fy fan, gjorde du inte en återställning? Ja har haft ultra sen launch också. Rätt kass batteritid i början, men nu efter uppdateringar är de betydligt mycket bättre.

Ja hade fått panik med den där. 🥲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Fy fan, gjorde du inte en återställning? Ja har haft ultra sen launch också. Rätt kass batteritid i början, men nu efter uppdateringar är de betydligt mycket bättre.

Ja hade fått panik med den där. 🥲

Det gjorde jag, men min var brutalt dålig.
Kommer nog skaffa s23 ultran när den kommer med Snapdragon.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Okey, så fråga blir då: vilken relevant inovation är det då AMD kan bidra med i denna branch? Är inte AMDs huvudexpertis just CPU och GPU design? De är definitivt och slåss i toppen på PC med Intel och Nvidia, men båda de senare har gjort försök i mobilbranchen och båda blev rejält tilltvålade då deras produkter inte var ledande i denna branch.

Håller delvis med att prestandan börjar bli irrelevant på mobil. Grejen med mobiler/pekplattor är hur vi interagerar med dem, vi gör det på ett sätt som är extremt känsligt för "lag".

Var länge massor med antaganden kring att Apple hade en fördel för programvaran var så optimerad. Det är i.o.f.s. sant i att Apple tidigt förstod vikten i att alla former av "acceleratorer" måste användas som en naturligt del av att använda systemtjänster från operativsystemet. Även Google fattade det, även Android fick sådant stöd rätt långt tillbaka (en av Qualcomms styrkor är integration av deras högst kompetenta Hexagon DPS i Snapdragon, den används frekvent av Android).

Det som gjorde att Apple "hade bättre flyt" var primärt att deras CPU var långt före konkurrenterna. Var ju lite svårt att göra head-to-head jämförelser mellan iOS och Windows/Linux/MacOS, så rätt många förutsatte att de brutala benchmark-resultat man såg från Iphone inte var jämförbara med PC. När M1 släpptes gick det nog upp för de flesta just hur snabb den CPUn egentlige var.

Så "lag-fri" upplevelse kräver brutal enkeltråd-CPU-prestanda!!!

Men ja, Iphone har nog nått en nivå där mer CPU-prestanda kanske inte står högst på listan. När Arm introducerade Cortex X serien, som redan i sin första incarnation rejält klev förbi AMD/Intel sett till ISO-frekvensprestanda, så blev CPU-prestandan rätt mycket "good-enough" för en klar majoritet av fallen (men man är ändå 30-40 % efter Apple).

GPU-sidan har däremot långt ifrån nått den gräns där det inte finns massor med saker man kan använda kraften till. Mobilspel står redan för över 50 % av omsättning för spel, den andel lär öka framåt.

Det var ju just p.g.a. att många förväntande sig att introduktion av Radeon GPU i mobil-systemkretsar skulle kunna flytta gränserna än mer som det var rätt mycket skriverier om Exynos 2200.

Med facit i hand blev resultatet det man kanske borde förväntat sig givet hur pass annorlunda det är att optimera stenhårt för perf/W, vilket man måste has som toppfokus i mobiler, jämfört med att optimera för PC: Exynos 2200 med Radeon blev slagen av Snapdragon 8 gen 1 med Adreno, både i hur snabbt GPUn började trottla (och huvudproblemet med Snapdragon 8 gen 1 var just att den trottlade lite väl snabbt, det fixades i Snapdragon 8+ gen 1 plus att man fick ~10 % mer peak-prestanda) och vilken peak-prestanda man fick ut.

Tänker som så att deras marknadsledande tekniker inom chiplet design skulle för mobiler säkert kunna göra en extremt trevlig krets med dedikerad grafikkrets och en för ai.

Sen att vi använder mobiler på ett sätt som är känsligt för "lag" skulle jag återigen säga är för merparten av användare helt fel. Sure för några procent av användarna så sure men det är inte en stor andel. Tänk på alla som bara använder mobilen till kommunikation, sociala medier och video, dom behöver inte den prestandan vi har idag och dom är merparten av alla användare.

Problemet här är snarare att är man teknikintresserad så spelar det ofta otroligt stor roll och merparten av alla teknikintresserade har ENORMA problem att se på teknik från en icke teknikintresserad persons ögon. Brukar ta min mor som ett exempel, 60+, överlag ganska kunnig inom teknik, behöver man installera om windows så är det inga problem det löser hon! Men samtidigt så sitter hon idag på en S20E som jag själv blir illamående av att använda då den är så otroligt seg av alla chrome flikar hon har konstant öppna och alla typ 5-10 spel som konstant är igång i bakgrunden. Men det funkar och är helt okej för henne, och då har hon nog liknande behov när det kommer till mobiltelefon som 80-90% eller mer av alla användare.

liksom jag själv sitter sen nyligen på en Galaxy fold och har otroligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en "vanlig" mobil men det är enbart på grund av den stora skärmen och att just jag antingen sitter här på sweclockers/terrariedjur och läser eller så kollar jag film/serie/youtube. Men då är jag även medveten att jag är en del av den minoritet som faktiskt i få fall kan vara i behov av den extra prestandan.

Och sure spelande på mobiler är en enorm marknad men större del av den marknaden är nog inte fortnite och pubg utan snarare spel från king och liknande som fungerar felfritt på en "potatis".

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Tänker som så att deras marknadsledande tekniker inom chiplet design skulle för mobiler säkert kunna göra en extremt trevlig krets med dedikerad grafikkrets och en för ai.

Sen att vi använder mobiler på ett sätt som är känsligt för "lag" skulle jag återigen säga är för merparten av användare helt fel. Sure för några procent av användarna så sure men det är inte en stor andel. Tänk på alla som bara använder mobilen till kommunikation, sociala medier och video, dom behöver inte den prestandan vi har idag och dom är merparten av alla användare.

Problemet här är snarare att är man teknikintresserad så spelar det ofta otroligt stor roll och merparten av alla teknikintresserade har ENORMA problem att se på teknik från en icke teknikintresserad persons ögon. Brukar ta min mor som ett exempel, 60+, överlag ganska kunnig inom teknik, behöver man installera om windows så är det inga problem det löser hon! Men samtidigt så sitter hon idag på en S20E som jag själv blir illamående av att använda då den är så otroligt seg av alla chrome flikar hon har konstant öppna och alla typ 5-10 spel som konstant är igång i bakgrunden. Men det funkar och är helt okej för henne, och då har hon nog liknande behov när det kommer till mobiltelefon som 80-90% eller mer av alla användare.

liksom jag själv sitter sen nyligen på en Galaxy fold och har otroligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en "vanlig" mobil men det är enbart på grund av den stora skärmen och att just jag antingen sitter här på sweclockers/terrariedjur och läser eller så kollar jag film/serie/youtube. Men då är jag även medveten att jag är en del av den minoritet som faktiskt i få fall kan vara i behov av den extra prestandan.

Och sure spelande på mobiler är en enorm marknad men större del av den marknaden är nog inte fortnite och pubg utan snarare spel från king och liknande som fungerar felfritt på en "potatis".

Vad är fördelen med chiplets? Det är en väg runt att vi börja se slutet av Moores lag!

Vad är nackdelen med chiplets? En uppenbar nackdel för den branch vi pratar om här är att, allt annat lika, så ger en chiplet-design sämre perf/W jämfört med en monolitisk design. Är ingen slump att Steam Deck använder sig av en monolitisk design och att AMD använder chiplets överallt utom för bärbara datorer.

Alla kommer nog få gå över till chiplets vad det lider, men rätt säker att mobiler och andra enheter där perf/W är absolut högsta prioritet kommer vara den sista utposten för avancerade monolitiska designer.

Tekniken för att "lima ihop" kretsar är inte AMDs, den är TSMCs (Intel har ju sitt "superklister" i EMIB) och kan därför användas av alla deras kunder (Apple använder en av TSMCs mest avancerade teknik för detta till M1 ultra, M1 ultra är den enda M1-design som inte används i bärbara enheter).

Ovan på det behövs en interconnect. Det AMD har med infinity-fabric är något som behövs oavsett om man använder chiplets eller om man bygger motsvarande som en monolitisk design. Här verkar Qualcomm använda samma som de flesta andra som använder sig av Arms IP: Advanced Microcontroller Bus Architecture (AMBA).

Alla dessa interconnects (Intel och Apple har också egna tekniker) är "stängda" tekniker, här får vi hoppas CXL tar över med tiden så vi får en standardiserad teknik som gör det enklare att "klippa och klistra" mellan olika IP

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

vilken otrolig sorg

så vi blir tvungna att få en bättre system krets utan alla problem där telefonen slukar 70% av batteriet över natten. där det är bevisat att foton blir en hel del bättre på chipp med qualcomm. värmeutvecklingen ligger lägre på qualcomm. detta var en av anledningarna till att jag börja med fold 2 för att slippa Samsungs horribla krets.

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag också. Ser ingen anledning att dom ska ha sämre chipp i deras dyrare modeller. Dom får gärna finnas kvar i de billigare telefonerna.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är inte helt med på slutsatsen, är den att Samsung väljer att fokusera på displayer och av den anledning släpper systemkretsdesign? Om ja, inte omöjligt men samtidigt är Samsung ett så brutalt stort företag så gruppen som jobbar med displayer och de som jobbar med Exynos är ur alla praktiska hänseenden två helt separata företag.

Vad Apple har för BOM lär vi nog aldrig få reda på. De gissningar som finns är nog just rätt vilda spekulationer.

Sökte lite snabbt kring vad Snapdragon 8 gen 1 kostar, förut kunde man hitta priset för Snapdragon-kretsar. Kanske går än, men hittade inget efter snabb sökning.

Däremot finns telefoner, t.ex. Motorola Edge 30 Pro 5G, för 5000 SEK. Rimligen säljs den med vinst, för det priset får man bl.a. 144 Hz 1080 x 2400 OLED skärm, 128 GB flash (grundmodellen av Steam Deck har väl 64 GB och att välja mer flashlagring ökar priset rätt mycket ).

Snapdragon 8+ gen 1 har en riktigt bra GPU och CPU-kraften där är mer jämförbar med PS5/XSX (den förra har högre enkeltrådprestanda men lägre all-core då 4 av de 8 kärnorna är "little" cores) än med Steam deck.

Det AMD/Steam gjort med Steam deck är innovativt, fast bara inom restriktionen "Steam-spel körs på x86_64 baserade Windows datorer, vi vill kunna köra dessa på en handhållen enhet".

Den restriktionen finns inte för mobiler, tvärtom är ARM64 samt "tile based rendering GPUs" normen och med dessa restriktioner är AMD, Intel och Nvidia i nuläget överhuvudtaget inte med i matchen. Är mot den bakgrunden jag undrade vad AMD/Steam deck skulle kunna ha något relevant bidrag i form av innovation till denna branch (vilket är vad tråden handlar om).

Att vi konsumenter vet ej vad som ligger bakom sammanslagningen med tanke på Samsung storlek som företag. Jag gissar på någon slags kompetens. Samsung har ju snart sin 3nm nod färdig och satsar tydligen väldigt mycket pengar på det hela. Vad Qualcomm bygger vet vi inte heller. Sedan kanske Samsung har något som slår konkurrensen och de har kanske inte lust att döda marknaden. Lite dit jag vill komma till.
Lite det som har hänt på mobil sidan. Alla telefoner kör Samsung displays och alla använder Sony optik.
Apple stod ju still på sin retina skärm länge och nu på de senaste modellerna är de ju med igen när de också har gått till Samsung display.
Javisst att A chipet är lite snabbare så är det ändå inte den avgörande faktorn för under skalet på en Iphone sitter det delar som tillverkas utav andra och försöker man jämföra en S22u mot en 14 Pro Max så är det rätt så jämt skägg mot de två så länge man bortser från priset.
Sedan får man också ta det här med lite is i magen. För rykten säger att det kan också bli Exynos 2300 som var tänkt att bli nästa.

Permalänk

När man pratar dåliga saker så tycker jag man borde jämföra emot vad som finns för alternativ eller vad som snart kommer.
Att betala 15 000kr för en Samsung S22 Ultra och veta att man inte har den bästa cpun i modellen bara för att man bor i Europa så är det något som får mig att tappa köplusten. När de väl har samma cpu, så blir det såklart att Apples cpu även då presterar så mycket bättre, som får min försvinner min känsla av att visst mobilen var svindyr men den har bäst av allt.

Frågan är dock när mobilerna börjar bli så bra så man kan känna att man kan köpa en och ha den i många år? Den där gigantiska kameraön och värdelösa zoomfunktionen är det som gör att jag inte känner någon premiumkänsla av dessa dyra mobiler.
Där jag vet att det är en kort tidsfråga innan båda dessa problem är löst. Såklart inte zoomen blir grym, men kanske tillräckligt för att man inte ska behöva ha med en extern kamera hela tiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

Att vi konsumenter vet ej vad som ligger bakom sammanslagningen med tanke på Samsung storlek som företag. Jag gissar på någon slags kompetens. Samsung har ju snart sin 3nm nod färdig och satsar tydligen väldigt mycket pengar på det hela. Vad Qualcomm bygger vet vi inte heller. Sedan kanske Samsung har något som slår konkurrensen och de har kanske inte lust att döda marknaden. Lite dit jag vill komma till.
Lite det som har hänt på mobil sidan. Alla telefoner kör Samsung displays och alla använder Sony optik.
Apple stod ju still på sin retina skärm länge och nu på de senaste modellerna är de ju med igen när de också har gått till Samsung display.
Javisst att A chipet är lite snabbare så är det ändå inte den avgörande faktorn för under skalet på en Iphone sitter det delar som tillverkas utav andra och försöker man jämföra en S22u mot en 14 Pro Max så är det rätt så jämt skägg mot de två så länge man bortser från priset.
Sedan får man också ta det här med lite is i magen. För rykten säger att det kan också bli Exynos 2300 som var tänkt att bli nästa.

Qualcomm kommer avtäcka 2023 års toppmodell av Snapdragon 15-17 november. Gissningarna är nog rätt lågrisk och tror (tyvärr) att de är helt korrekt (hade hellre sett att man började använda sin egen Arm design, men den verkar som sagt i första hand riktas mot bärbara Windows PC): man kommer använda sig av 1st Cortex X3, 3st Cortex A715 och 4 st Cortex A510.

Cortex X3 förväntas ha 10-15 % högre IPC jämfört med nuvarande X2 ("upp till" 25 % enligt Arm, det inkluderar ökning av frekvens). Cortex A715 är enligt Arm själva primärt en perf/W optimering av nuvarande A710. A510 är samma som idag, men ska ändå finnas lite perf/W optimeringar enligt Arm (~5 %).

Och när det kommer till S22U och 14 Pro Max: det är rätt jämt skägg sett till GPU, men CPU-mässigt kör Apple över Qualcomm (och lär tyvärr göra det till om/när Qualcomm får till sin "egen" Arm design).

Sen vet jag inte vad det är för "sammanslagning" du refererar till. De som jobbar med processnoder och de som jobbar med Exynos lär ha väldigt lite med varandra att göra. Samsung är ett gigantiskt företag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Att vi konsumenter vet ej vad som ligger bakom sammanslagningen med tanke på Samsung storlek som företag. Jag gissar på någon slags kompetens. Samsung har ju snart sin 3nm nod färdig och satsar tydligen väldigt mycket pengar på det hela. Vad Qualcomm bygger vet vi inte heller. Sedan kanske Samsung har något som slår konkurrensen och de har kanske inte lust att döda marknaden. Lite dit jag vill komma till.
Lite det som har hänt på mobil sidan. Alla telefoner kör Samsung displays och alla använder Sony optik.
Apple stod ju still på sin retina skärm länge och nu på de senaste modellerna är de ju med igen när de också har gått till Samsung display.
Javisst att A chipet är lite snabbare så är det ändå inte den avgörande faktorn för under skalet på en Iphone sitter det delar som tillverkas utav andra och försöker man jämföra en S22u mot en 14 Pro Max så är det rätt så jämt skägg mot de två så länge man bortser från priset.
Sedan får man också ta det här med lite is i magen. För rykten säger att det kan också bli Exynos 2300 som var tänkt att bli nästa.

håller inte riktigt med dig där. En gång i tiden hade Apple sämre SoC i sina iPhones jämfört med Qualcomms chip. Ändå lyckades Apple få en bättre upplevelse i sitt gui. Då menar jag vanliga människor som bara brydde sig om upplevelsen. @Yoshman har mer inside info än vad vi vanliga dödliga har, men det räcker att titta på M1 vs Apples värsting på x86 och kika perf/W så förstår man hur bra Apple har lyckats med sin SoC.

Det finns inte en chans att Exynos 2300 slår M2 i perf/W. Grejen är att vi inte har sett skillnaden gapet mellan x86 och ARM (Apple SoC) någonsin i datorvärlden. Om jag var Samsung så skulle jag plocka fram alla kanoner jag hade för att kriga mot Apple. Skillnaden i cpukraft är redan flera generationers skillnad. Samsungs Exynos klarar inte ens att slå Qualcomms dito på fingrarna i samma generation. Det finns ju en anledning varför det inte produceras några Samsung telefoner med Exynos för USA-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spontan frågeställning gällande kostnad:

En stor säljpunkt för framförallt Steam Deck är priset ändå, skulle det vara möjligt att skeppa "Apple Silicon" i ett format som Steam Deck för 4 500 kronor och fortfarande göra vinst? Som jag förstått det är det inte direkt några marginaler för Valve att prata om, men de verkar inte sälja med förlust i alla fall.

Ifrågasätter inte absolut prestanda nu där Apple onekligen är ledande för stunden i ARM-racet, utan vad som är möjligt ur ett pris/prestanda-perspektiv för både företag likväl som slutkund i övre-låg/mellan-segmentet.

Den stora kostnaden för Apple Silicon är ju R&D. De tar ju in det med råge i och med att SoC:n kan användas i Macbooks, Mac Minis, Mac Pro:s, Ipads och i viss mån iPhones. Apple Silicon behöver inte tjäna pengar i sig. Ingenjörerna fokuserar på att bygga bästa möjliga SoC som är möjligt just nu och tillsammans med mjukvarusidan ta fram de funktioner som man vill ha hårdvaruaccelererat. Jag såg en intervju där MKBHD intervjuade 2 Appleingenjörer som just förklarar detta. Till skillnad från Intel som producerar ett chip och moderkortschipset. Sen ska Microsoft skriva ett OS som fungerar optimalt med produkterna från Intel osv.

Klart Apple kan producera en "steamdeck apple silicon edition" för 4500 kr om de vill, men varför skulle de? När folk skulle betala det dubbla. Om man bryter ned det så är en "steamdeck apple silicon edition" en iPod med inbyggda hårdvaruknappar för spel. Kan de producera en iPhone för 5000kr så är det andra möjligt också.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

håller inte riktigt med dig där. En gång i tiden hade Apple sämre SoC i sina iPhones jämfört med Qualcomms chip. Ändå lyckades Apple få en bättre upplevelse i sitt gui. Då menar jag vanliga människor som bara brydde sig om upplevelsen. @Yoshman har mer inside info än vad vi vanliga dödliga har, men det räcker att titta på M1 vs Apples värsting på x86 och kika perf/W så förstår man hur bra Apple har lyckats med sin SoC.

Det finns inte en chans att Exynos 2300 slår M2 i perf/W. Grejen är att vi inte har sett skillnaden gapet mellan x86 och ARM (Apple SoC) någonsin i datorvärlden. Om jag var Samsung så skulle jag plocka fram alla kanoner jag hade för att kriga mot Apple. Skillnaden i cpukraft är redan flera generationers skillnad. Samsungs Exynos klarar inte ens att slå Qualcomms dito på fingrarna i samma generation. Det finns ju en anledning varför det inte produceras några Samsung telefoner med Exynos för USA-marknaden.

Det jag vill komma fram till är att vi kan diskutera om vad som är bäst. Vi har fortfarande ingen som helst idé över varför Samsung vill ha Qualcomm och vise versa.
Xclipse önskar jag de kan fortsätta med istället för Adreno.
Vad vet jag som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänker som så att deras marknadsledande tekniker inom chiplet design skulle för mobiler säkert kunna göra en extremt trevlig krets med dedikerad grafikkrets och en för ai.

Sen att vi använder mobiler på ett sätt som är känsligt för "lag" skulle jag återigen säga är för merparten av användare helt fel. Sure för några procent av användarna så sure men det är inte en stor andel. Tänk på alla som bara använder mobilen till kommunikation, sociala medier och video, dom behöver inte den prestandan vi har idag och dom är merparten av alla användare.

Problemet här är snarare att är man teknikintresserad så spelar det ofta otroligt stor roll och merparten av alla teknikintresserade har ENORMA problem att se på teknik från en icke teknikintresserad persons ögon. Brukar ta min mor som ett exempel, 60+, överlag ganska kunnig inom teknik, behöver man installera om windows så är det inga problem det löser hon! Men samtidigt så sitter hon idag på en S20E som jag själv blir illamående av att använda då den är så otroligt seg av alla chrome flikar hon har konstant öppna och alla typ 5-10 spel som konstant är igång i bakgrunden. Men det funkar och är helt okej för henne, och då har hon nog liknande behov när det kommer till mobiltelefon som 80-90% eller mer av alla användare.

liksom jag själv sitter sen nyligen på en Galaxy fold och har otroligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en "vanlig" mobil men det är enbart på grund av den stora skärmen och att just jag antingen sitter här på sweclockers/terrariedjur och läser eller så kollar jag film/serie/youtube. Men då är jag även medveten att jag är en del av den minoritet som faktiskt i få fall kan vara i behov av den extra prestandan.

Och sure spelande på mobiler är en enorm marknad men större del av den marknaden är nog inte fortnite och pubg utan snarare spel från king och liknande som fungerar felfritt på en "potatis".

Du glömmer bort att många sociala medie appar drar mycket batteri = mycket processorkraft. ska man ha reddit, insta, tiktok, snap, twitter, plus dina bank apper, nån enstaka gaming appar.. asså de läggs på, och jag som inte gejmar märker snabbt av när det börjar lagga när man switchar mellan apparna. så ja, det är mer krävande än vad du antyder...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Du glömmer bort att många sociala medie appar drar mycket batteri = mycket processorkraft. ska man ha reddit, insta, tiktok, snap, twitter, plus dina bank apper, nån enstaka gaming appar.. asså de läggs på, och jag som inte gejmar märker snabbt av när det börjar lagga när man switchar mellan apparna. så ja, det är mer krävande än vad du antyder...

Nej det jag antyder är att det inte behövs, lägg in att appar stängs av helt istället efter 10minuters inaktivitet så är det inte ett problem.

Det jag menar är att beräkningskraften hos dagens mobiler i topp segmentet är för alla förutom en väldigt liten andel helt onödiga.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Nej det jag antyder är att det inte behövs, lägg in att appar stängs av helt istället efter 10minuters inaktivitet så är det inte ett problem.

Det jag menar är att beräkningskraften hos dagens mobiler i topp segmentet är för alla förutom en väldigt liten andel helt onödiga.

Och där har användarna ett val att just kunna köpa enklare cpu& gpu om de ej väljer Apple.
Varför så många ändå väljer att köpa t.ex. Samsung S22 och inte göra i princip ett skit mer än vad en datanörd gjorde på sin smartphone år 2002 är en bra fråga? En stor del till detta tror jag handlar om att det är så lätt att köpa mobiler på avbetalning med abonnemang.
Och det har gått så långt så mobiloperatörerna tar sjukligt höga priser för deras abonnemang till folk som ej köper dem med en mobil.

Dagens högpresterande mobiler största problem är energieffektivitet och där ligger Apple i top, andra tillverkare bör skapa mobiler som inte drar väldigt mycket ström vid lite större mobillast. Och där har de svårt. Jag påstår att Samsung 8 Gen 1 prestanda för nästa alla räcker till, problemet är att den vid denna prestanda drar för mycket ström och tömmer ens batteri.

*edit*
Ironisk påstående: En datanörd år 2002. Använde sin smartphone för att remota in på servrar, uppdatera databaser med Querys etc. En elite datanörd år 2022, använder sin mobil för att uppdatera sin facebook sida med vad de har ätit idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och där har användarna ett val att just kunna köpa enklare cpu& gpu om de ej väljer Apple.
Varför så många ändå väljer att köpa t.ex. Samsung S22 och inte göra i princip ett skit mer än vad en datanörd gjorde på sin smartphone år 2002 är en bra fråga? En stor del till detta tror jag handlar om att det är så lätt att köpa mobiler på avbetalning med abonnemang.
Och det har gått så långt så mobiloperatörerna tar sjukligt höga priser för deras abonnemang till folk som ej köper dem med en mobil.

Dagens högpresterande mobiler största problem är energieffektivitet och där ligger Apple i top, andra tillverkare bör skapa mobiler som inte drar väldigt mycket ström vid lite större mobillast. Och där har de svårt. Jag påstår att Samsung 8 Gen 1 prestanda för nästa alla räcker till, problemet är att den vid denna prestanda drar för mycket ström och tömmer ens batteri.

*edit*
Ironisk påstående: En datanörd år 2002. Använde sin smartphone för att remota in på servrar, uppdatera databaser med Querys etc. En elite datanörd år 2022, använder sin mobil för att uppdatera sin facebook sida med vad de har ätit tidag.

Att priset är högt för abonnemang beror ju på att man numera inte får låsa in folk i långa bindningstider. Så det finns ingen anledning att subventionera mobilerna längre och du behöver ett abonnemang med mycket data nu förtiden då man inte kan ta 4 kr/sms eller 1kr i minuten för samtal. För då ringer folk via data. Data kostade knappt något förut, nu är det svindyrt.

Ironi eller inte. Smartphones för den stora massan kom i och med släppet av IPhones. Innan dess hade man bara vanliga dumma telefoner.

Vad folk vill använda sina mobiler till är deras sak. Tycker att det är förlegat med ”elitismen”, att det ska vara några få valda som får nyttja internet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

Det jag vill komma fram till är att vi kan diskutera om vad som är bäst. Vi har fortfarande ingen som helst idé över varför Samsung vill ha Qualcomm och vise versa.
Xclipse önskar jag de kan fortsätta med istället för Adreno.
Vad vet jag som konsument.

Enda sättet de kan fortsätta med Xclipse (RDNA-baserad GPU för mobil) är att jobba vidare med Exynos. Qualcomm lär knappast byta ut Adreno i närtid och när man köper Snapdragon är det ju en komplett systemkrets, inklusive GPU.

Fast varför vill man se vare sig AMDs, Nvidias eller för del delen Intels GPU-design i mobila sammanhang? Ingen av dessa använder sig av en "tile based rendering pipeline". Och nej, det alla dessa tre har som optimering i att försöka rendera saker i tiles för bättre cache-hit rate är inte samma sak, det mobilerna har påverkar ända upp i API-lagret medan AMD, Nvidia och Intel designar för "immediate rendering pipeline".

Från ett rent logisk perspektiv har PC GPUer och mobil GPU (vilket även inkluderar "Apple Silicon" då de kör med "tile based rendering pipeline") samma funktioner. (Framåt finns risken att det divergerar då "Mesh-shaders" förväntas bli allt vanligare på PC, dessa utnyttjar deras styrkor bättre men passar "tile based" GPUer väldigt dåligt).

Rent praktiskt handlar det om designer som har ett par fundamentala skillnader, något som medför att saker som är relativt "billigt" på den ena kan vara rätt dyrt på den andra och vice-versa. Kort och gott: när man optimerar spel finns en lång rad optimeringar som är gemensamma oavsett om man kör på AMD, Nvidia eller Intel. Samma sak gäller på mobiler, är ett stort överlapp med saker som är bra oavsett om man kör med Qualcomm, Apple eller Arm.

Nvidia fick erfara detta när de gav sig in i mobilmarknaden, man hade en väldigt bra GPU relativt konkurrenterna men blev ändå ingen hit. Den nisch Nvidia ändå kapat åt sig vad det gäller ARM-SoC marknaden är den där de kan dra nytta av CUDA, d.v.s. använda GPU för beräkningar (detta då CUDA är så brutalt dominerande för GPGPU).

Så vad vore värdet med RDNA i mobiler? Man kommer hela tiden ha nackdelen att ha "fel" design jämfört med resten. Så länge man är i minoritet kommer mest bara agera sänke.

Apple har här det omvända problemet på PC-sidan, något som nog gör avtryck i utbudet på Apple Arcade... Man kommer ha uppförsbacke då datorspel kommer optimeras för den GPU-modell AMD, Nvidia och Intel använder. Enda fördelen Apple har här är att "tile based rendering" är guld för perf/W, och i nuläget verkar den fördel vara större hos bärbara än att ha "fel" grundläggande pipeline-design (Apples integrerade GPUer för bärbara är i en helt egen liga jämfört med AMD/Intel).

Skrivet av norrby89:

Tänker som så att deras marknadsledande tekniker inom chiplet design skulle för mobiler säkert kunna göra en extremt trevlig krets med dedikerad grafikkrets och en för ai.

Sen att vi använder mobiler på ett sätt som är känsligt för "lag" skulle jag återigen säga är för merparten av användare helt fel. Sure för några procent av användarna så sure men det är inte en stor andel. Tänk på alla som bara använder mobilen till kommunikation, sociala medier och video, dom behöver inte den prestandan vi har idag och dom är merparten av alla användare.

Problemet här är snarare att är man teknikintresserad så spelar det ofta otroligt stor roll och merparten av alla teknikintresserade har ENORMA problem att se på teknik från en icke teknikintresserad persons ögon. Brukar ta min mor som ett exempel, 60+, överlag ganska kunnig inom teknik, behöver man installera om windows så är det inga problem det löser hon! Men samtidigt så sitter hon idag på en S20E som jag själv blir illamående av att använda då den är så otroligt seg av alla chrome flikar hon har konstant öppna och alla typ 5-10 spel som konstant är igång i bakgrunden. Men det funkar och är helt okej för henne, och då har hon nog liknande behov när det kommer till mobiltelefon som 80-90% eller mer av alla användare.

liksom jag själv sitter sen nyligen på en Galaxy fold och har otroligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en "vanlig" mobil men det är enbart på grund av den stora skärmen och att just jag antingen sitter här på sweclockers/terrariedjur och läser eller så kollar jag film/serie/youtube. Men då är jag även medveten att jag är en del av den minoritet som faktiskt i få fall kan vara i behov av den extra prestandan.

Och sure spelande på mobiler är en enorm marknad men större del av den marknaden är nog inte fortnite och pubg utan snarare spel från king och liknande som fungerar felfritt på en "potatis".

Fast som redan nämnts: finns ju modeller under toppsegmentet. Samma gäller ju för PC-marknaden, rätt få som har nytta av topp CPUerna (vilken normal användare behöver 16-24 kärnor och GPU-kraft motsvarande RTX4090/7900XTX?).

Finns väl inget dåligt som kan komma ur att tillverkande ändå jobbar hårt för att pusha gränserna?

Just sett till CPU-prestanda händer ju det mest spännande på ARM64 sidan. AMD och Intel presterar faktiskt bedrövligt här, deras enda "ess" i rockärmen är att man kan klocka saker till månen på PC då det ändå är tekniskt möjligt att ha CPUer som drar 200-300 W...

Sett till utfört arbete per cykel är man inte bara omkörd av Apple, utan även Arm (Cortex X serien) och 2023 kommer vi antagligen kunna lägg Qualcomms kommande CPU-design till samlingen som klivit förbi Intel/AMD på den punkten.

Och självklart är majoriteten av spelen relativt enkla. Men även på PC ser vi ju att en väldig stor andel av de spel som körs kräver väldigt lite. Finns en anledning att Intel GPUer har så pass stor andel på Steam, det finns en hel del spel som rätt många kör som inte kräver mer!

Men samma här: det hindrar ju inte att tillverkarna ändå jobbar hårt för att flytta frontlinjen. Framtidens bärbara spelkonsoler kommer antagligen vara mobiler, tids nog kommer man få till en lyckad varit av Switch/SteamDeck fast med en mobilplattform som underliggande plattform. Finns ju redan "gaming mobiler" på Android-sidan, får känslan att det är långt större i Asien just nu än här hemma (har en sådan modell själv för spel-testning, utformningen ger dels bättre kylning men de är även bättre anpassade för att hållas som en handhållen enhet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Det hade sina skäl som jag redogjort för Med facit i hand var det vid sidan om tidigare skäl helt rätt för mig efter nio år på samma arbetsplats! Men det här är fortfarande ett av mina stora intressen. Jag älskar att skriva, förklara och utbilda, så det är roligt att ha möjligheten att göra gästinspel och bidra där @Enlightener tycker att jag har något att tillföra.
Jag är alltid professionell i mitt yrkesutövande.

Jag är jätteglad så länge jag får låna Jacob och hans expertis när han är tillgänglig.
Klart vi inte ska låta våra veteraner komma undan, utan lockar tillbaka dem för lite inhopp och gästspel. En gång SweClocker, alltid SweClocker, eller?

Vad gäller Jacobs professionalism säger jag: "5/7 Would hire again"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag är alltid professionell i mitt yrkesutövande.

mm alltid:P https://www.sweclockers.com/nyhet/31136-hackare-kapar-kuklas-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig