Helgsnack: Hur tillbringade du höstlovet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu har jag inga barn själv, men...

Det är väl inte så självklart att föräldrarna är lediga när barnen är det?

Personer som blir föräldrar, skaffar barn får möjlighet att ta ut föräldraledighet.
Men det är inte obegränsat antal dagar och går väl inte spara hur länge som helst.
Man kan inte bara ta en vecka ledigt när ungen är bebis och sen ta långledigt när ungen fyller 30.

Man kan inte heller komma och säga "Du chefen, nästa vecka ska jag ha ledigt. Jag har barn du vet så nästa vecka är jag ledig".
Man kan behöva mer framförhållning än så.

Övrig ledighet, exempelvis semester så är inte en arbetsgivare skyldig att ge extra semesterdagar till någon som har barn.

Annars...
OM föräldrarna alltid var lediga när barnen har lov så hade det varit förmånligt att skaffa barn.

Framförallt sommarloven brukar vara ganska långa. 2-3 månader någonting.
Att ha kanske 2,5 månader betald ledighet varje sommar bara för att man är förälder hade varit förmånligt.
Sen med jul lov och sport lov och vad mer det är så blir det ju ännu mer, även om de inte är lika långa som sommarlovet.

Tänk att skaffa första barnet ungefär när man går ut gymnasiet.
Sen fortsätta att skaffa ungefär ett barn per årtionde.
Här skulle män ha en fördel som inte har lika hård biologisk klocka som kvinnor.
Många kvinnor över 40 kan inte skaffa barn längre.
Medan män, om de 'uppgraderar' till en yngre fru kan fortsätta skaffa barn när de är 50+, 60+.
Nu är ju inte ålder det enda som påverkar hälsa.
Så det kan ju vara andra saker som påverkar.

Men för vissa skulle det kunna vara möjligt att ha minst ett barn i skolålder i stort sett hela deras yrkesliv.
Att då ha ledigt alla loven samtidigt som minst ett barn har lov skulle vara väldigt förmånligt.
Speciellt om detta är utöver de fem veckor semester man normalt har.
Men har man så mycket ledigt tillsammans med barnen per år så kanske man kan ha 5 veckor ledig egentid om året.

Problemet är ju bara vad ska man göra med verksamheter under loven?
Exempelvis folk som jobbar på sjukhus.
Ska man stänga sjukhusen under 'hela' sommaren?
Eller ska de som inte har barn jobba häcken av sig under alla lov?
Hade det varit så förmånligt hade nog varit många som skaffat barn, om inte bara för förmånerna, att det åtminstone varit ett stort skäl.

@Enviro
När verkligheten kommer ikapp är det inte så självklart, så givetvis, att alla föräldrar är lediga när barnen har lov.

Helt rätt. Nu var jag föräldraledig detta lov för att ta hand om vår minsta och fick då även ha vår 6 åring hemma. men det är absolut inte så att jag är det varje lov. För det mesta har man barnet på dagis eller fritids medan man jobbar.

Skulle men vara ledig alla lov som barnen är det skulle man vara ledig väldigt mycket.

Är man lärare brukar man dock ha mer sommarlov även om det kanske inte är lika mycket som barnen. Gäller dock inte alla i skolan så min fru som är skolklockan (Edit: haha skolklockan? Den auto korrekt var bra. Menade såklart skolkock) bara har semester som oss vanliga även om lärare och elever är borta så får de andra sysslor att göra som tex laga mat på dagis eller äldreboende.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Är man lärare brukar man dock ha mer sommarlov även om det kanske inte är lika mycket som barnen. Gäller dock inte alla i skolan så min fru som är skolklockan (Edit: haha skolklockan? Den auto korrekt var bra. Menade såklart skolkock) bara har semester som oss vanliga även om lärare och elever är borta så får de andra sysslor att göra som tex laga mat på dagis eller äldreboende.

Skolkloka haha
Ja om hon börjar bli uttråkad en arbetsdag så kan hon säga, nämen som tiden rusar iväg, dags att gå hem.

Ingen kan ifrågasätta hennes sinne för tid för hon är skolklockan.

Skrivet av dagas:

Skulle men vara ledig alla lov som barnen är det skulle man vara ledig väldigt mycket.

Har du koll på hur mycket det är under ett år?
Om man räknar samman alla loven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu har jag inga barn själv, men...

Det är väl inte så självklart att föräldrarna är lediga när barnen är det?

Personer som blir föräldrar, skaffar barn får möjlighet att ta ut föräldraledighet.
Men det är inte obegränsat antal dagar och går väl inte spara hur länge som helst.
Man kan inte bara ta en vecka ledigt när ungen är bebis och sen ta långledigt när ungen fyller 30.

Man kan inte heller komma och säga "Du chefen, nästa vecka ska jag ha ledigt. Jag har barn du vet så nästa vecka är jag ledig".
Man kan behöva mer framförhållning än så.

Övrig ledighet, exempelvis semester så är inte en arbetsgivare skyldig att ge extra semesterdagar till någon som har barn.

Annars...
OM föräldrarna alltid var lediga när barnen har lov så hade det varit förmånligt att skaffa barn.

Framförallt sommarloven brukar vara ganska långa. 2-3 månader någonting.
Att ha kanske 2,5 månader betald ledighet varje sommar bara för att man är förälder hade varit förmånligt.
Sen med jul lov och sport lov och vad mer det är så blir det ju ännu mer, även om de inte är lika långa som sommarlovet.

Tänk att skaffa första barnet ungefär när man går ut gymnasiet.
Sen fortsätta att skaffa ungefär ett barn per årtionde.
Här skulle män ha en fördel som inte har lika hård biologisk klocka som kvinnor.
Många kvinnor över 40 kan inte skaffa barn längre.
Medan män, om de 'uppgraderar' till en yngre fru kan fortsätta skaffa barn när de är 50+, 60+.
Nu är ju inte ålder det enda som påverkar hälsa.
Så det kan ju vara andra saker som påverkar.

Men för vissa skulle det kunna vara möjligt att ha minst ett barn i skolålder i stort sett hela deras yrkesliv.
Att då ha ledigt alla loven samtidigt som minst ett barn har lov skulle vara väldigt förmånligt.
Speciellt om detta är utöver de fem veckor semester man normalt har.
Men har man så mycket ledigt tillsammans med barnen per år så kanske man kan ha 5 veckor ledig egentid om året.

Problemet är ju bara vad ska man göra med verksamheter under loven?
Exempelvis folk som jobbar på sjukhus.
Ska man stänga sjukhusen under 'hela' sommaren?
Eller ska de som inte har barn jobba häcken av sig under alla lov?
Hade det varit så förmånligt hade nog varit många som skaffat barn, om inte bara för förmånerna, att det åtminstone varit ett stort skäl.

@Enviro
När verkligheten kommer ikapp är det inte så självklart, så givetvis, att alla föräldrar är lediga när barnen har lov.

Finns fritids där man kan betala för att ha barnen, men också föräldraledighet också, många som sparar mycket dagar för att förlänga ledigheter på sommar och lov

Permalänk
Medlem

Höstlov? Har det varit sånt, ofan, här har det jobbats som vilken vecka som helst. Inge batteriladdande här inte 🤔.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Blev jobb hela lovet, de två äldre kidsen fick vara hemma själv tillsammans och den yngsta på förskolan.
Tanken är att spara lite ledighet till julen.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Musikälskare

Jobb, lov är ett minne

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Black Desert Online.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Spenderade lovet på Lanzarote med frun och våra två barn.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Jobbade dubbla skift, övrig tid hemma med familjen.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Låg i soffan o Blendrade samtidigt som jag kollade film/serie, satt i sackosäcken o spelade Overwatch, gick i skogen, cyklade, tog hand om en väldigt social o kelig katt, kopplade in mitt lilla bashorn o pumpade musik på ljudnivåer jag inte gjort hemma på flera år. Ganska bra ledig vecka, skulle dock behöva flera såna.