Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Fast anledningen till att skippa t ex Google måste ju vara att man är, som jag ser det obefogat, rädd för deras datainsamling? Så det är ju på det temat. Varför skulle man annars avsäga sig tillgången till alla dessa tjänster? Det känns lite som att undvika asfalterade vägar när man kör bil.

Orsaken till att jag avslutade mitt google konto var inte endast för datainsamlingen, den görs på antagligen på andra sätt ändå. Jag nojjar inte så mycket över det.
Jag gillar helt enkelt inte företaget och orsaken till det är flera.
Sen när jag inte hittar det jag vill via duckduckgo t.ex, som är min primära sökomtor, så går jag ibland över till google och söker där.
Alla deras andra tjänster använder jag ej förutom youtube ibland så jag kör nog fortfarande på en asfalterad väg : -)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast anledningen till att skippa t ex Google måste ju vara att man är, som jag ser det obefogat, rädd för deras datainsamling? Så det är ju på det temat. Varför skulle man annars avsäga sig tillgången till alla dessa tjänster? Det känns lite som att undvika asfalterade vägar när man kör bil.

Att inte vilja använda deras tjänster har inget med rädsla att göra.
Jag vill inte bli inlåst i deras system och matas med reklam och ge dom all min data.
Tycker det är bra att det finns konkurrens och alternativ till dom som inte vill ge allt till dom stora företagen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast anledningen till att skippa t ex Google måste ju vara att man är, som jag ser det obefogat, rädd för deras datainsamling? Så det är ju på det temat. Varför skulle man annars avsäga sig tillgången till alla dessa tjänster? Det känns lite som att undvika asfalterade vägar när man kör bil.

En sak att komma ihåg: Många tycker det är lätt att göra ”uppoffringar” för någon mer eller mindre god eller angelägen sak om det inte kostar dem så mycket:
Jag gillar å ena sidan inte Google som företag men å andra sidan har jag inte heller något personligt intresse som kräver av mig att jag använder deras tjänster privat. Då är det inte så svårt att inte använda dem, och är man lagd åt det hållet är det inte heller svårt att rationalisera det valet med någon form av etisk indignation.

Det är inte så krävande att vara vegan om man inte gillar mat eller att låta bli att flyga om man inte gillar att resa - eller att undvika Google om man inte är intresserad av det som finns på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Trams? Är det trams att folk gör aktiva val för att inte stödja teknikjättarnas dominans på marknaden och som missbrukar sin maktposition? Med argumentet att det fungerar bra?

Jag har förståelse för att vissa saknar både tid, kunskap och intresse för att undvika teknikjättarna, men det betyder inte att folk som faktiskt gör det ägnar sig åt trams. Tvärtom kämpar vi för att alla ska ha rätt att välja och samtidigt gynna en konkurrenskraftig marknad.

Jag sa att varje person får såklart göra som dom vill också vilket du verkar ha missat.
Jag tycker det är trams, min personliga åsikt. Framförallt när det pratas om bojkott på grund av integritet.

I min mening (igen om du inte förstår min personliga åsikt) så är det löjligt med allt detta oj företag X spårar min historik eller sparar min historik på nätet etc.
Jag bryr mig helt enkelt inte det minsta om sådant, och för den extremt stora majoriteten (individerna) spelar det ingen som helst roll heller i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast anledningen till att skippa t ex Google måste ju vara att man är, som jag ser det obefogat, rädd för deras datainsamling? Så det är ju på det temat. Varför skulle man annars avsäga sig tillgången till alla dessa tjänster? Det känns lite som att undvika asfalterade vägar när man kör bil.

Tycker inte jag, särskilt då trådstartaren använder vissa tjänster från Alphabet.

Bara för att trådstartaren gjort det så ska ju inte alla andra säga upp sina Google-konton. Du behöver ju inte säga upp ditt konto för att slippa t.ex. riktad reklam, för Googles del finns det ju en inställning på ditt Google-konto. Vill du inte använda storföretagens alla tjänster kan du ju som sagt t.ex. ha ett Google-konto och Microsoft-konto knutet till en egen/annan e-postadress.

Men om du vill använda DuckDuckGo för att använda deras motor eller för att köra på Googles vägar via dem är väl inte några större konstigheter. Det är ju den konkurrensen vi har utanför Kina och Ryssland (på sökmotorer) när vi räknar bort Bing.

Använder du någon annan är det någon annan som tjänar pengar på att mina din data. Du kanske gillar att det är någon annan eller inte, valet bör finnas.

Permalänk
Medlem

Själv försöker jag att använda google allt mindre. Genom att söka direkt de sidor som har egna sökfuntioner. T ex Imdb och wikipedia.

Många gånger när jag söker så brukar det vara det som står på wikipedia jag är ute efter.
Men innan av ren lathet så sökte nästan alltid via google. Det har jag försökt sluta med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caoz:

Tycker teorier kring kognitiv dissonans är intressanta i diskussioner som detta:

"Cognitive dissonance theory proposes that people seek psychological consistency between their expectations of life and the existential reality of the world. To function by that expectation of existential consistency, people continually reduce their cognitive dissonance in order to align their cognitions (perceptions of the world) with their actions."

"The creation and establishment of psychological consistency allows the person affected with cognitive dissonance to lessen mental stress by actions that reduce the magnitude of the dissonance, realized either by changing with or by justifying against or by being indifferent to the existential contradiction that is inducing the mental stress."

Enligt denna tanke så är ett sätt att minska stressen som dissonansen skapar genom att till exempel spela ner frågans betydelse - Som att säga "Vi blir ändå övervakade hela tiden av andra aktörer, så det spelar ingen roll vad jag gör". Eller förneka att problemet finns genom att kalla de som lyfter upp frågan för paranoida foliehattar.

Därför du kanske alltid möter samma gamla argument? Det är svårt att tänka sig ett liv helt offline och utan alla bekvämligheter det medför. När du lyfter upp problemet så drabbas man av ovan nämnda dissonans och agerar omedvetet för att minska den.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Från svenska Wikipedia:

"Erfarenhet kan kollidera med förväntningar, som till exempel köparens ånger efter att ha köpt ett dyrt föremål. I ett tillstånd av kognitiv dissonans kan en person känna förvåning, rädsla, skuld, ilska eller genans. Det är vanligt att ha förutfattade meningar och betrakta sina val som korrekta, trots att mycket talar för motsatsen. Ibland kallas fenomenet för att "rättfärdiga sina val".

"Ett klassiskt exempel på kognitiv dissonans (och ursprunget till uttrycket "surt, sa räven") är fabeln Räven och druvorna av Aisopos, skriven cirka 620-564 f.Kr. I berättelsen ser en räv några stora hängande druvor och vill äta dem. Räven är oförmögen att tänka ut ett sätt att nå dem, och gissar att druvorna förmodligen inte var värda att äta, eftersom de säkert var omogna eller sura. Detta exempel följer ett mönster: man begär något, tycker att det är ouppnåeligt och minskar sin dissonans genom att kritisera det. Jon Elster kallar detta mönster för "adaptiv preferensbildning"."

"En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"."

Detta var ju ingen nyhet egentligen men jag visste inte att det kallades för kognitiv dissonans. Intressant läsning.

Skrivet av anon910:

Ja, det borde finnas bättre saker att ägna sitt liv åt en att noja över google el Apple , men den här typen av människor är ju i minoritet här i världen och var och en får ju göra som de vill såklart.

Jaha, så det är bättre att ägna sitt liv åt Google eller Apple än att fritt få välja? Att avstå från teknikjättarna betyder inte att man är nojig eller behöver göra större uppoffringar beroende på vem man är. Även om jag vill undvika teknikjättarna helt så kan inte ens jag det, men när jag kan så gör jag det. Att inte ha ett konto hos Google och Apple är enkelt, men jag behöver fortfarande använda Android då det trist nog inte finns alternativ på grund av återigen - Googles och Apples monopol.

På 90-talet var det inte okej för Microsoft att skeppa Windows med deras egna webbläsare, men år 2022 är det tillåtet för Google och Apple att styra över mobila applikationer. Sen trots att Android i grunden är fri och öppen källkod så styr Google det så hårt att ingen tillverkare kan använda det utan Google.

Antitrust-lagen i USA eller EU:s konkurrenslag verkar inte gälla längre. Åtminstone så används de inte som de kan/bör. Nyligen så stämde Indien Google men tyvärr är ju summorna som företagen stäms på ett piss i havet. Ska man stämma så rika företag måste summan vara i relation till deras rikedom för att det ska kännas. Sen behövs nog mer än så för att de ska rätta sig efter lagen.

Skrivet av 57josa:

Jag är lite osäker på varför du citerade mig, men jag beskriver ju precis det du säger. Tror att jag läste George Orwell's roman nån gång i början på 80-talet när internet knappt var uppfunnet för gemene man. Idag är det i stort sett verklighet det han skrev redan 1948.
Minns i början på 90-talet när man kopplade upp sig med modem och tyckte det var helt fantastiskt det där med internet. Idag springer varenda människa runt med en uppkopplad mobiltelefon i handen, vissa släpper den ju inte ens när dom ska sova. Så det där med "framtiden" är nog redan här. Sen får ju folk ha vilken åsikt dom vill det stör mig inte. Men att jag skulle vara naiv och historielös köper jag inte. Sorry for that. Det är nog så, att det redan är försent.

Ber om ursäkt att jag misstolkade din ironi. Det är aldrig för sent. Det är som att lägga sig platt för makthavare/motstånd vilket är det sista man bör. Att det ändå känns för sent kan jag förstå, men för sent är det aldrig. Det är för sent när vi är döda.

Skrivet av cyklonen:

Det är staters spionerande man ska vara orolig för, inte privata företags. Privata företag har ingen polis som kan gripa dig, eller militär som kan attackera dig. Vad Google, Facebook, Apple eller Microsoft gör är totalt ointressant. De kan inte slänga dig i fängelse.

Hur tror du staten spionerar på befolkningen då? Du förstår inte att staten kan begära ut information (vilket de redan gör) från teknikföretagen?

Att du sen anser att det är "totalt ointressant" att även företag ska veta allt om dig får stå för dig. Ingen har min tillåtelse att veta allt om mig förutom det jag aktivt väljer att berätta. Det verkar främmande för vissa idag. Privatliv ska inte existera.

Skrivet av Caoz:

Jag säger inte att det kanske händer här i Sverige och därför kan vara svårt att leva in i, men det finns länder med mindre noggräknade ledare som redan gör eller kan göra detta i framtiden.

Detta är ett farligt tankesätt att tro att inget liknande kan hända i Sverige. Att det kan få stora konsekvenser redan nu för vissa länder betyder inte att det inte kan få det i framtiden även för oss. Om man ger dem pekfingret så tar de snart hela handen. Tycker det räcker att se hur makthavaren kan bete sig redan idag för att förstå att alla inte vill enskilda medborgares bästa. Maktgalna män finns det gott om redan.

Skrivet av Nivity:

Jag sa att varje person får såklart göra som dom vill också vilket du verkar ha missat.
Jag tycker det är trams, min personliga åsikt. Framförallt när det pratas om bojkott på grund av integritet.

I min mening (igen om du inte förstår min personliga åsikt) så är det löjligt med allt detta oj företag X spårar min historik eller sparar min historik på nätet etc.
Jag bryr mig helt enkelt inte det minsta om sådant, och för den extremt stora majoriteten (individerna) spelar det ingen som helst roll heller i slutändan.

Jag tror alla fattar att det var din personliga åsikt, det betyder inte att jag/andra inte kan kritisera den.

Att du inte bryr dig är ungefär som att nån skulle säga "jag bryr mig inte om fri sjukvård för jag är frisk" eller "jag bryr mig inte om fattiga för jag är rik" osv. Det låter extremt egoistiskt och naivt att bara för att man själv (just nu) känner sig opåverkad av något att man inte ser konsekvenserna det kan få för andra.

Du kan tala för dig själv men du ska nog inte föra talan för "den extremt stora majoriteten" och huruvida detta spelar en roll för dem eller inte i slutändan.

Stavfel.
Permalänk
Avstängd

Det är absolut fint att ni orkar jobba er, men det gör inte jag. Jag vet vad Google samlar in om mig och vad de gör med informationen således har jag gjort bedömningen att det är värt det.

Gmail är ju den minst viktiga tjänsten som jag använder av deras, det är ju enkelt och snabbt att byta till vilken som helst av de hundratals andra tjänster som ger samma sak om man känner för det. Men youtube är svår att ersätta, samma med maps, och än mer sök. Det finns alternativ till dessa men de är inte alls lika bra enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Jag sa upp mitt google-konto för ett halvår sen (det var förresten inte lätt att göra, många steg).
Som sökmotor använder jag istället duckduckgo och som email protonmail som sekundär.
Outlook 2016 mailklient för mitt åldersdigna hotmail konto primärt.
När jag vill ha något från youtube använder jag 4K Video Downloader,
slipper reklamen.

Varför gjorde jag detta? Trött på google överlag.
"So far" så har livet utan Google fungerat bra.
Jag har nog blivit en grinig gammal gubbe men hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Det var samma för mig.
Det mesta jag gjorde på nätet var kopplat till dem, men valde att börja rensa bort banden steg för steg.
Det har varit en resa där jag har lärt mig massor om hur man kan skapa en mer privat sfär på nätet.
Det är såklart inte helt vattentätt, men det är bättre.

Jag använde mig av den här hemsidan som gav god vägledning för att ta kontroll över hur jag exponerade mig på nätet...
Privacy Tools – How to Restore Your Online Privacy

Skrivet av Jumpcut:

Intressant! Jag hoppade av Apple-tåget nu i höstas, inte pga hur dom hanterar personuppgifter eller har koll på mig, utanför jag tröttande på Apples walled garden och dyra telefoner helt enkelt.

Gick därmed all in i mitt gamla konto hos Google. Det började ju som för många med ett gmailkonto runt 2005 eller så. Sen blev det betalt YouTube-konto och numer även Foto (typ 100 GB), drive (10 GB), Podcasts, Home och Google One.

Igår började jag fundera på att jag kanske inte vill dra runt på 17 års historik kopplat till mig. Så jag reggade ett nytt Google konto och håller nu som bäst på att flytta över valda saker dit. Men kanske att jag då borde skippa mailen och köra protonmail istället och även hitta en annan sökmotor.

Det blir ju lite jobb för att få till. Men har bara fått en jobbig magskänsla att allt är så hårt kopplat till Google.

Titta gärna här, på alternativa sökmotorer...
10 Best Private Search Engines in 2022

Kör själv med Qwant just nu i kombination med Firefox med inställningarna rekommenderade här...
Firefox Privacy – The Complete How-To Guide

Vem vet, du kanske hittar någon du inte testat än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Gmail är ju den minst viktiga tjänsten som jag använder av deras, det är ju enkelt och snabbt att byta till vilken som helst av de hundratals andra tjänster som ger samma sak om man känner för det. Men youtube är svår att ersätta, samma med maps, och än mer sök. Det finns alternativ till dessa men de är inte alls lika bra enligt min erfarenhet.

Håller med om att Gmail är enkelt att byta ut i jämförelse med YouTube, Google Maps och Google Sök. Även om jag inte har ett Google-konto så betyder det inte att jag inte fortfarande använder dessa tjänster. Jag gör det bara via NewPipe/Piped/local, GMaps WV och DuckDuckGo bangs (växlar mellan sökmotorer). Jag hoppas det dyker upp intressanta konkurrenter en dag...

Fun fact, sist vi skulle åka till en adress i angränsande län så hittade inte Google Maps platsen men hitta.se gjorde det (nybygge). Så även om Google Maps för det mesta är bättre så finns det undantag. Även hittat sidor via DuckDuckGo som jag inte hittar via Google Sök, även om Google Sök för det mesta är bättre på att hitta.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jumpcut:

Intressant! Jag hoppade av Apple-tåget nu i höstas, inte pga hur dom hanterar personuppgifter eller har koll på mig, utanför jag tröttande på Apples walled garden och dyra telefoner helt enkelt.

Gick därmed all in i mitt gamla konto hos Google. Det började ju som för många med ett gmailkonto runt 2005 eller så. Sen blev det betalt YouTube-konto och numer även Foto (typ 100 GB), drive (10 GB), Podcasts, Home och Google One.

Igår började jag fundera på att jag kanske inte vill dra runt på 17 års historik kopplat till mig. Så jag reggade ett nytt Google konto och håller nu som bäst på att flytta över valda saker dit. Men kanske att jag då borde skippa mailen och köra protonmail istället och även hitta en annan sökmotor.

Det blir ju lite jobb för att få till. Men har bara fått en jobbig magskänsla att allt är så hårt kopplat till Google.

Du vet att du kan ställa in ditt Google-konto att rensa all historik äldre än X månader? Då hade du inte behövt bytt konto

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är inte helt fri och har egentligen inga åsikter mer än att jag inte försöker bli alltför beroende. Gillar dock min gmail-address och har inte hittat någon klockren domän för att köra eget (även om jag har två idag och kör Office 365 Family där).

Men kör Onedrive för foton och mail (ms är kanske inte bättre, men betalar så jag slipper reklam åtminstone).
Barnen använder SmartTubeNext för youtube på mobiler och tv.

DuckduckGo för sök och Edge som webbläsare (ibland Brave), dock Adguard Home på nätverket hemma.

Permalänk
Avstängd

Google tillför mitt liv väldigt mycket värde, byter bara om någon annan kan ge mig mer värde.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå över till gmail tänkte jag en gång i tiden men det slutade med två mail där min gmail får agera skräp-mail som jag reggar på alla skit sidor. Hotmail 4 lajf.... Hur byter man ens mail? skulle ju ta ett halvår att adressändra sin mail på alla sidor.

Sen har jag nog svårt att släppa google som sökmotor, den levererar alltid tycker jag, och youtube är ju svårt att vara utan

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle gå, men är inte motiverad till en sådan omställning i nuläget. Får grått hår av bara tanken på att byta mail till exempel. Sen använder jag Youtube rätt mycket också. Och telefonen är en Pixel

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Nu kanske det sagts i tråden som jag inte läst än, men...

Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur du gör om de andra parter du interagerar med på något vis använder Googles tjänster, för då kommer du ändå vara sekundärt exponerad mot deras databehandling när du skickar mail t ex.

Att slå sig fri från de stora jättarnas databehandling med egna val och VPN:er etc ser jag mest som en illusion faktiskt.

Man kan väl hoppas att jag har fel..?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Nu kanske det sagts i tråden som jag inte läst än, men...

Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur du gör om de andra parter du interagerar med på något vis använder Googles tjänster, för då kommer du ändå vara sekundärt exponerad mot deras databehandling när du skickar mail t ex.

Att slå sig fri från de stora jättarnas databehandling med egna val och VPN:er etc ser jag mest som en illusion faktiskt.

Man kan väl hoppas att jag har fel..?

Sekundärt exponerad när du skickar mail? Hur då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sekundärt exponerad när du skickar mail? Hur då?

Tänker nog lite fel där eller har stor foliehatt.

Google minar inte Gmail för annonsering, de brukade göra det med personliga konton fram till 2017.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Nu kanske det sagts i tråden som jag inte läst än, men...

Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur du gör om de andra parter du interagerar med på något vis använder Googles tjänster, för då kommer du ändå vara sekundärt exponerad mot deras databehandling när du skickar mail t ex.

Att slå sig fri från de stora jättarnas databehandling med egna val och VPN:er etc ser jag mest som en illusion faktiskt.

Man kan väl hoppas att jag har fel..?

Om man mejlar till någon med Gmail/Hotmail/iCloud så blir man ju exponerad (alltså jag antar att t.ex. Google kan se vad man har skrivit). Nu mejlar jag aldrig privatpersoner längre utan det är mer för myndighetskontakter, orderbekräftelser, kundservice osv. Vad de använder för system vet jag inte, kan mycket väl vara Microsoft eller Google bakom. Jag skickar ingen känslig information men om jag ändå ombeds att skicka/bifoga något känsligt dokument så väljer jag att överlämna fysiskt/brevposta eller så får de en länk från Bitwarden med lösenord att hämta ifrån (det sista kan verka främmande för otekniska personer men har funkat bra för det mesta).

Vad det gäller nätkonton som ej är kopplade till min riktiga identitet så använder jag tjänster som AnonAddy/SimpleLogin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Sekundärt exponerad när du skickar mail? Hur då?

Att Google kan läsa både det som skickas och tas emot.

Skrivet av Petterk:

Tänker nog lite fel där eller har stor foliehatt.

Google minar inte Gmail för annonsering, de brukade göra det med personliga konton fram till 2017.

Inte annonsering (mer än för den som använder Gmail), men det som skickas och mottas i Gmail kan Google mycket väl läsa.

Permalänk
Medlem

Skulle nog bli lite mer omständigt. Det fungerar så smidigt med Googles tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du vet att du kan ställa in ditt Google-konto att rensa all historik äldre än X månader? Då hade du inte behövt bytt konto

Ja, det har jag inställt sedan länge.

Det som inte går att får bort lika enkelt är alla olika saker man använt mailen till. Min mail har väl varit med i typ åtta olika breaches under dessa 17 år. Alltifrån LinkedIn, Adobe, Dropbox, SweC etc som under åren blivit hackade på olika sätt. Jag har ju även använt mailen i flera hundra olika webshoppar. Även om jag kan ta bort alla mina skickade mail så ligger dom ju säkert kvar hos andra, vissa som säkert fått sina datorer ägda etc. Så totalt sätt kan man väl säga att min gamla mailadress helt enkelt är i behov av ett byte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Titta gärna här, på alternativa sökmotorer...
10 Best Private Search Engines in 2022

Kör själv med Qwant just nu i kombination med Firefox med inställningarna rekommenderade här...
Firefox Privacy – The Complete How-To Guide

Vem vet, du kanske hittar någon du inte testat än.

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inte annonsering (mer än för den som använder Gmail), men det som skickas och mottas i Gmail kan Google mycket väl läsa.

Ja, myndigheter kan läsa dina okrypterade e-postmeddelanden om de hittar på en anledning att så göra. Google kommer inte läsa av dem, vill de börja säger de till innan så du kan radera allt.

Permalänk

Lite nyfiken på apple, många skriver att man blir så inlåst i deras värld osv osv. Jag byter friskt mellan macOS, linux, windows, osx android och aldrig stött på några problem.
Nu använder jag förvisso samma e-postadresser, samma appar i både iOS och android.
(tycker det är roligt med variation, men i slutändan så kör jag samma saker på alla system. ssh i terminal, vs code, webbläsare (edge där den finns och safari, ibland opera bara för att, docker, vmware, filezilla)

Personligen har jag pensionerat min gmail till skräppost och google play. ohh, loggar in med google i mobil-spel också För kontot är ju gött att ha ibland.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det har jag inställt sedan länge.

Det som inte går att får bort lika enkelt är alla olika saker man använt mailen till. Min mail har väl varit med i typ åtta olika breaches under dessa 17 år. Alltifrån LinkedIn, Adobe, Dropbox, SweC etc som under åren blivit hackade på olika sätt. Jag har ju även använt mailen i flera hundra olika webshoppar. Även om jag kan ta bort alla mina skickade mail så ligger dom ju säkert kvar hos andra, vissa som säkert fått sina datorer ägda etc. Så totalt sätt kan man väl säga att min gamla mailadress helt enkelt är i behov av ett byte.

Att ens mailadress "kommer ut" är ju svårt att undvika men det är ju också bara en adress. Kampen att undvika att ens mail får någon spam är ju förlorad sedan länge liksom, men spamfilter gör ju det till ett mindre problem.

Själv har jag haft min hotmail sedan innan MS köpte dem, och min Gmail sedan det öppnades för allmänheten, och det är ju inga problem ändå. Sen har jag skaffat en domän med mail också, som jag håller hårdare i, men så här i efterhand känns det onödigt. En mail som kostar pengar varje år bara för att få en mer unik adress, och som dessutom fungerar sämre på flera sätt. Hade jag kunnat betala samma men få mailen till Gmail eller hotmail så hade jag gjort det direkt, men de vill ha ännu mer betalt för sånt, med månadsavgift per mailadress och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att ens mailadress "kommer ut" är ju svårt att undvika men det är ju också bara en adress. Kampen att undvika att ens mail får någon spam är ju förlorad sedan länge liksom, men spamfilter gör ju det till ett mindre problem.

Själv har jag haft min hotmail sedan innan MS köpte dem, och min Gmail sedan det öppnades för allmänheten, och det är ju inga problem ändå. Sen har jag skaffat en domän med mail också, som jag håller hårdare i, men så här i efterhand känns det onödigt. En mail som kostar pengar varje år bara för att få en mer unik adress, och som dessutom fungerar sämre på flera sätt. Hade jag kunnat betala samma men få mailen till Gmail eller hotmail så hade jag gjort det direkt, men de vill ha ännu mer betalt för sånt, med månadsavgift per mailadress och så.

Jag drog igång en adress hos protonmail nu och tänkte försöka hålla den lite mer ren. Sen har jag kvar min gamla gmail som slask. Raderade alla mail som var äldre än ett år på gamla gmailen. 4000 mail låg det kvar i boxen då. Det blir ju några mail om dagen. Har en förhoppning om att det kanske kan bli lite lugnare tempo i protonmailen i några år iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Använder startpage.com alltid. Vilket förvisso använder index från google Men påstås vara mer privat. Ingen aning dock.

Var det inte dom som var väldigt privata men som sen köptes upp av ett kinesiskt företag som inte riktigt hade samma filosofi? Typ som Opera alltså.

Permalänk
Medlem

Ett tips som förvånansvärt många missar är att faktiskt ta sig tiden att gå igenom de Privacy controls som Google numera, förmodligen mot sin vilja, infört med anledning av GDPR osv. Det innebär så klart inte att man plötsligt blir helt anonym online, men ett steg på vägen. Sen kanske gärna slänger in en Adblocker också (med whitelisting på de siter man tycker förtjänar det).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det har jag inställt sedan länge.

Det som inte går att får bort lika enkelt är alla olika saker man använt mailen till. Min mail har väl varit med i typ åtta olika breaches under dessa 17 år. Alltifrån LinkedIn, Adobe, Dropbox, SweC etc som under åren blivit hackade på olika sätt. Jag har ju även använt mailen i flera hundra olika webshoppar. Även om jag kan ta bort alla mina skickade mail så ligger dom ju säkert kvar hos andra, vissa som säkert fått sina datorer ägda etc. Så totalt sätt kan man väl säga att min gamla mailadress helt enkelt är i behov av ett byte.

Ah, ok. Nej, det kan du såklart inte rensa bort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A