Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Kontakten är ju då en del av kabeln så...

Specifikt den del av "kabeln" som har felat. Så att samma sak händer när andra änden av kabeln är utbytt mot något annat är föga förvånande.

Permalänk
Medlem

Tror ni att ett corsair ax860i kan driva ett 4090 och en amd 7950x om man stänger av boost på cpu och inte överklockar kortet?
Läste en gammal recension på psun då pressade de upp systemet till 760w utan problem.
Inväntar de nya psuerna som bör komma inrullade under december. Och har själv haft två evga classified gtx 980 ti under vatten och maximalt överklockde och en Intel i7 4770 k mellan 4,6-4,9 GHz utan problem. Tror att det systemet drog ca en bit över 700 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Tror ni att ett corsair ax860i kan driva ett 4090 och en amd 7950x om man stänger av boost på cpu och inte överklockar kortet?
Läste en gammal recension på psun då pressade de upp systemet till 760w utan problem.
Inväntar de nya psuerna som bör komma inrullade under december. Och har själv haft två evga classified gtx 980 ti under vatten och maximalt överklockde och en Intel i7 4770 k mellan 4,6-4,9 GHz utan problem. Tror att det systemet drog ca en bit över 700 w

Tror att det är lugnt med ett ax860i. Kitguru pressade upp ett ax850 till 1045w i en review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Om man har ett Strix 4090 och spelar VR... stäng av AURA. Fick en vansinnigt massa framedrops, och förstod inte varför. Stängde av AURA och vips försvann de. (Fungerade fint att ha på AURA med mitt 3090. Men tydligen inte 4090. Hade samma problem på mitt 2080ti dock)

Ett annat tips om man råkar ut för låst fps på 45 om man med ett mixed reality headset aka reverb G2 är att stänga av motion smoothing i mixed reality menyn inuti steam vr. Då sköt fps:en upp.

stavfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så, då var äntligen det nya systemet på plats och jag kan officiellt vara med i "Klubben".

Blev till slut ett Gainward RTX 4090 Phantom GS.
Inte det tystaste kortet jag ägt men inte det mest högljudda heller.
Kylningen till 13900k överröstar ju allt ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så, då var äntligen det nya systemet på plats och jag kan officiellt vara med i "Klubben".

https://images4.imagebam.com/24/f3/e8/MEGIKGV_o.jpg

Blev till slut ett Gainward RTX 4090 Phantom GS.
Inte det tystaste kortet jag ägt men inte det mest högljudda heller.
Kylningen till 13900k överröstar ju allt ändå.

Ett Phanteks Evolv X

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Så, då var äntligen det nya systemet på plats och jag kan officiellt vara med i "Klubben".

https://images4.imagebam.com/24/f3/e8/MEGIKGV_o.jpg

Blev till slut ett Gainward RTX 4090 Phantom GS.
Inte det tystaste kortet jag ägt men inte det mest högljudda heller.
Kylningen till 13900k överröstar ju allt ändå.

Nån särskild anledning till att du tar ut kablarna där uppe och inte i luckan nedanför kortet?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nån särskild anledning till att du tar ut kablarna där uppe och inte i luckan nedanför kortet?

Det är lite pest eller kolera med 4x8-pins adaptern.

Drar man den uppåt så syns den tydligare och "blockerar" RAM-RGB:n.

Drar man den neråt så "blockerar" den GPU-RGB:n och så syns mer av kabelröran framför PSU:n då luckan är öppen och blir upplyst av frontfläkten.

Jag valde att ha luckan stängd och belysningen på grafikkortet "fritt".
(Inbillar mig också att där blir mindre "stress/press" på kontakten då man kan "ta ut svängen" med kablemanget mer genom att dra det i en båget uppåt, än att pressa det genom luckan nedåt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Här är mitt nya system dock så behöver jag vänta på am5 vattenblocket av EK velocity men skall börja i morgon att montera ned min gamla dator och modda chassit lite grann ett TT core p3

Permalänk
Medlem

Synd att korten inte matas med ström från kortsidan

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nu blir jag nyfiken. Varför just 4 frames under uppdateringsfrekvensen? Varför ger det lägsta möjliga latens? Och 138 på en 144hz skärm.. är inte det 6 frames under?

Jo, som du säger är det 6 frames under på en 144 HZ skärm Nu hittar jag inte länkarna som beskriver saken :/ Var längesedan jag läste detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror att det är lugnt med ett ax860i. Kitguru pressade upp ett ax850 till 1045w i en review.

Kollade kitguru och de hade testat mitt psu och det klarade 997w så jag borde vara hyfsat säker

Permalänk
Medlem

Äntligen är CableMod kabeln skickad Det tog sin lilla tid må jag säga.
15e Okt - Beställd
19e Okt - Skickad till EU warehouse
7e Nov - Anländ till DE warehouse och fick ett GLS trackingnummer

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Äntligen är CableMod kabeln skickad Det tog sin lilla tid må jag säga.
15e Okt - Beställd
19e Okt - Skickad till EU warehouse
7e Nov - Anländ till DE warehouse och fick ett GLS trackingnummer

Samma här. Fast jag tyckte inte det tog så lång tid. Men är väl ungefär snarlikt.
Nu saknas bara ett 4090

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? det här kan ju bli dyrt för nVidia om de måste ersätta alla kablar?

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/yodzba/looks_like_40...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Alla väntar på att Nvidia skall uttala sig, och jag antar att varenda en som köpt 4090 tycker att fungerande kablage borde ingå i priset. Befintlig kabel rimmar jävligt illa med både funktion och estetik givet vad man betalat för.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, som du säger är det 6 frames under på en 144 HZ skärm Nu hittar jag inte länkarna som beskriver saken :/ Var längesedan jag läste detta.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se... kan det vara

Permalänk

Det låter bra för mig, om dom nu vet vad problemet är och en ny kabel adapter kan fixa problemet så är jag nöjd.

Betydligt billigare än att återkalla alla korten som sålts och ligger på lager hos återförsäljarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får ett uttalande från Nvidia gällande kablage i samband med release av 4080 den 16 November.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Äntligen är CableMod kabeln skickad Det tog sin lilla tid må jag säga.
15e Okt - Beställd
19e Okt - Skickad till EU warehouse
7e Nov - Anländ till DE warehouse och fick ett GLS trackingnummer

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Gigabyte RTX 4090 Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripwire75:

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Min ”skickades” för en vecka sedan men inte rört sig än..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Tripwire75:

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Jag antar att kablarna åker båt ifrån Kina till Europa, min är nog fortfarande på en båt

Har sett ut så i en vecka nu.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Happ, Komplett accepterade reklamationen, bara att hålla tummarna att Gainward byter fläktarna och man får behålla det här coilwhine fria kortet. Men gissningsvis får man ett redan reparerat 4090 i retur.

Om de inte raktav påstår att turbin-fläktarna låter som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripwire75:

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Hej.
Min kabel kom förra veckan med Schenker, ej DHL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Samma här. Fast jag tyckte inte det tog så lång tid. Men är väl ungefär snarlikt.
Nu saknas bara ett 4090

Är inte en månad lång tid? Saken är ju att det inte står någon leveransinformation på deras hemsida (hade det stått en månad så hade man åtminstone varit beredd på det), däremot står det generell leveranstid i "in transit" mailet man får och då är det bra kortare tid än så.

4090t har jag och är illa tvungen att köra med adaptern men än så länge har det gått bra.

Snyggt! Precis den var det.

Skrivet av Tripwire75:

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Intressant, de verkar skicka med lite olika transportörer. Själv fick jag GLS som transportör vilket gissningsvis blir något annat när det kommer till Sverige. Paketet är inte heller upplockat men det kanske inte är så konstigt då det brukar ske på eftermiddagen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kommer att Beställa min psu kabel från moddiy. Beställde min sons 3090 ti kabel där i från och det tog ca 5dagar att få hem den och man kan välja mellan olika typer av kablar/färger och längd själv. Klart snyggare kablar än de som finns tillgängliga

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Asus har släppt en ny bios update version (inte en ny bios). För de som fick följande fel:

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...

https://www.asus.com/motherboards-components/graphics-cards/t...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Har nu även testat MSI Suprim X och det whinade en hel del i 4k@60, riktigt störande även 2m+ bort så det blir en nono. Går ju inte att bjuda hem någon och ha en 3D application på samtidigt, stackars husdjur också Möjligen lite lite tystare än Strix OC, dock bara en HDMI-port, samt 520w maxtak.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har nu även testat MSI Suprim X och det whinade en hel del i 4k@60, riktigt störande även 2m+ bort så det blir en nono. Går ju inte att bjuda hem någon och ha en 3D application på samtidigt, stackars husdjur också Möjligen lite lite tystare än Strix OC, dock bara en HDMI-port, samt 520w maxtak.

Här är en 600w bios för Suprim X:

https://drive.google.com/file/d/1woms5XyYhr0pw2kPoU_2s12zOaIm...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tack! Men kortet är redan nerpackat, ju mer ström det drog desto mer lät det.