Permalänk
Medlem

Retro skärm?

Hej!
Jag fick denna skärm av en granne för väldigt många år sen. nec multisync lcd1990fx
Såg att den ligger ute för över 3000kr på Ebay. Är det något värde i denna eller är det bara att slänga?
Om den är värd något, varför?
BILDER : https://imgur.com/a/4zvSn4b
MVH Jonas

Permalänk

Det är nog bara att slänga. Ser inte/hittar inte varför någon skulle villa ha en 1280x1024 resolutions skärm med 14ms svarstid år 2022.
På ebay kan säljare ta betalt vad dom vill. Betyder verkligen inte att det säljer

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjonaas1:

Hej!
Jag fick denna skärm av en granne för väldigt många år sen. nec multisync lcd1990fx
Såg att den ligger ute för över 3000kr på Ebay. Är det något värde i denna eller är det bara att slänga?
Om den är värd något, varför?
BILDER : https://imgur.com/a/4zvSn4b
MVH Jonas

Tydligen klarar den 15KHz signal vilket gör att den fungerar till bl.a. Amiga utan extra hårdvara.
Så nog har den ett värde allt.
Om det är 3000:- vet jag inte, men 15KHz skärmar har nästan automatiskt ett högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tydligen klarar den 15KHz signal vilket gör att den fungerar till bl.a. Amiga utan extra hårdvara.
Så nog har den ett värde allt.
Om det är 3000:- vet jag inte, men 15KHz skärmar har nästan automatiskt ett högt pris.

Enligt manualen så verkar det inte så, 31.5 kHz till 81.1 kHz står det i den jag hittade på nätet i alla fall.

Hade den klarat 15 kHz hade jag varit intresserad, dock inte för 3000.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Enligt manualen så verkar det inte så, 31.5 kHz till 81.1 kHz står det i den jag hittade på nätet i alla fall.

Hade den klarat 15 kHz hade jag varit intresserad, dock inte för 3000.

Liknande modeller finns dock med på http://15khz.wikidot.com/ som kompatibel.
Men utan att testa så blir det ju svårt att veta till 100%.

Permalänk
Medlem

Man får en ny IPS-skärm med samma upplösning och betydligt bättre specs i övrigt för 2-3 lax idag. Enda gången en gammal LCD är värd att spara är väl om det rör sig om en 1600x1200-skärm med gamingfähig responstid, typ.

Det där med 15KHz och Amiga är förvisso en grej, men samma sak kan åstadkommas med en flickerfixer/scandoubler och vilken modern skärm som helst.

Med reservation för att jag inte säljer grejer på Ebay och därmed inte har fullkoll på vad som gäller nu, så har det i alla fall tidigare varit så att man kunnat relista annonser hur många gånger som helst. I korthet har man alltså kunnat lägga upp något till fantasipris, och i värsta fall vänta flera år tills någon desperat köpare behöver just den prylen. Ebaypriser är alltså ingen vidare referens.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Commodore 1084 är en retroskärm. Det där är e-waste.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Okej men då har jag koll! Såg att det var nån liknande på tradera också för 3995 där det stod just om det där Amiga (vad det nu är 😂)
Men skönt då åker denna tegelstenen till tippen 👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jjonaas1:

Okej men då har jag koll! Såg att det var nån liknande på tradera också för 3995 där det stod just om det där Amiga (vad det nu är 😂)
Men skönt då åker denna tegelstenen till tippen 👍

Gör ett försök att skänka bort den istället. Finns säkert nån som vill ha den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har betalt rätt bra för gamla LCD skärmar ibland, uppemot 50 spänn.

Men nu behöver ja ingen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjonaas1:

Okej men då har jag koll! Såg att det var nån liknande på tradera också för 3995 där det stod just om det där Amiga (vad det nu är 😂)
Men skönt då åker denna tegelstenen till tippen 👍

Först lägger du den på ebay för 1000kr några veckor

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjonaas1:

Okej men då har jag koll! Såg att det var nån liknande på tradera också för 3995 där det stod just om det där Amiga (vad det nu är 😂)
Men skönt då åker denna tegelstenen till tippen 👍

Gör inget dumt nu.
Amiga ägarna är på allvar och är vana att spendera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gör inget dumt nu.
Amiga ägarna är på allvar och är vana att spendera pengar.

Jag kanske får lägga ut den då. Men tror ni den funkar till Amiga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gör inget dumt nu.
Amiga ägarna är på allvar och är vana att spendera pengar.

Jag körde med scandoubler till min Amiga 4000 för att få ut korrekt signal för VGA-skrämar (30KHz) innan jag spenderade alla pengar på CyberStorm och CyberVision PPC

Just nu har jag däremot bara kvar min A500 Plus med en 1084S i samlingen.