Mozilla: "Teknikjättar försvårar webbläsarbyten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Fast under perioden har marknadsandelarna gått till Chrome, så det krävs en hel del kruseduller för att förklara hur folk klarar att byta till Chrome men inte till Firefox när de köper ny dator ...

<Uppladdad bildlänk>

När man går in på google.com så får man upp en ruta, antingen direkt eller vid ett senare tillfälle.
I denna ruta står det att man bör skaffa Chrome. Det är så många upptäckte Chrome för första gången och det är så många installerar Chrome igen när de skaffat en ny dator.
Hade det stått Firefox i denna ruta så hade Firefox fått mångt fler användare.

Google var dessutom (eller kanske till och med fortfarande är?) väldigt rabbiata med att bundla Chrome med andra installers så att folk ska råka installera det av misstag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Fast under perioden har marknadsandelarna gått till Chrome, så det krävs en hel del kruseduller för att förklara hur folk klarar att byta till Chrome men inte till Firefox när de köper ny dator ...

<Uppladdad bildlänk>

Mjo. Fast just i fallet Chrome så är det ju faktiskt så att just Google har en ganska unik situation i och med att dom har en så stor användarbas som använder deras mailtjänster mm eftersom du faktiskt behöver ha ett googlekonto med gmail om du har en androidtelefon.
Varenda gång du loggar in på Gmail så får du en fråga om du vill ladda ner och installera chrome.
Så det faktum att de som bytt i hög grad har bytt till just Chrome kan faktiskt förklaras av att dom har en ganska unik marknadsföringssituation. Dessutom äger dom ju en rätt stor andel av tjänster som servar reklam och annonser till folk på internet vilket gör att dom väldigt lätt och mer eller mindre gratis kan åstadkomma en rätt massiv marknadsföring vilket ganska få andra aktörer kommer i närheten av.
Det är inte med avsikt att kasta skit på det faktum att Google uppenbarligen gör en massa saker rätt ur marknadsföringsperspektivet då det uppenbarligen funkar men dom är också inte någon av uppstickarna utan snarare tillhör en av dom större drakarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

När man går in på google.com så får man upp en ruta, antingen direkt eller vid ett senare tillfälle.
I denna ruta står det att man bör skaffa Chrome. Det är så många upptäckte Chrome för första gången och det är så många installerar Chrome igen när de skaffat en ny dator.
Hade det stått Firefox i denna ruta så hade Firefox fått mångt fler användare.

Google var dessutom (eller kanske till och med fortfarande är?) väldigt rabbiata med att bundla Chrome med andra installers så att folk ska råka installera det av misstag.

+1 på den.

Det finns massor med installers där dom mer eller mindre i smyg installerar chrome på datorn som en del av installationen om du inte aktivt går in i en undermeny och letar reda på inställningen och aktivt bockar ur att du vill ha den installerad.
en ganska massiv Opt out strategi som nog kan anses som något tveksam kan jag anse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte längre. MS återställde det där tidigare i W11

Får packa upp min win 11 koll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför inte köra Edge istället för Chrome?

Kanske för att jag haft problem med andre webläsare än Chrome med försäkringskassa och arbetsförmedlingen. Förmoderligen även A-kassan även om det fungerade igår. Autentiseringar till vissa speltjänster mm. Även om de andra är Cromiumbaserade så verkar de kräva vissa svar som ändas Chrome ger. Kan vara timings eller vad som helst så det är inte endast motorn.

Edit:
Kanske för att jag inte Bing är ok.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Skulle hellre vilja se regler om krav på säkerhet och integritet, på alla webbläsare, så slipper vanligt folk bli utnyttjade. Då behöver de inte tänka på sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Varför en varg? Jag hade förstått räv, men varg är lite oväntat.

Kopplingen här är väl hursomhelst att den röda pandan även kallas för (direkt översatt) "eldräv" i Kina.

Dock var väl åtminstone den ursprungliga ikonen och grafiken i webbläsarens logotyp en faktisk räv, denna har ju dock blivit mer abstrakt över tid.

Se t.ex. https://univers-de-panda.fr/en/blogs/panda-roux/firefox-est-i... för lite mer bakgrund

Oj. Menade självklart räv. Blrv lite knas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det ligger något i vad du säger, om Mozilla rent teoretiskt överger sin egna webbläsarmotor så kommer det vara nästan omöjligt att starta upp projektet igen och hålla det relevant. Krävs en hel del specialkunskap i ett sådant team, och webben är ett "rörligt mål" där webbläsare kräver konstant och kontinuerlig utveckling. Givet att man tror att en egen webbläsarmotor, med en kodbas som är helt distinkt från Chromium, är viktigt, eller någonsin kommer bli det, så motiverar det ju ett beslut att fortsätta utveckla en egen.

Med det sagt så tror jag inte att det nödvändigtvis är viktigt. Jag fortfarande svårt att se varför Mozilla skulle ha mindre inflytande över webben om de körde med Chromium-motorn, med möjlighet att forka den om Google gör något de inte gillar. I dagsläget, om Google implementerar något i Chromium de inte gillar så kan de välja att inte implementera samma funktion i Firefox. I det hypotetiska nuläget så skulle de kunna välja att forka Chromium och inte ha med just den delen de inte gillar.

Det enda jag kan se är om det på något sätt skulle vara så att Mozilla-stiftelsen på något sätt inte hade möjlighet att upprätthålla en egen fork av Chromium med specifika funktioner de inte gillar avstängda eller motifierade, när de idag har möjlighet att parallellutveckla en hel separat webbläsarmotor.

Oavsett är detta en väldigt hypotetisk diskussion, det ligger mycket prestige i att ha en egen webbläsarmotor och det ger en viss trovärdighet till att vara oberoende, så det vore särskilt ett impopulärt beslut i många kretsar att byta webbläsarmotor, inte för att man kan peka på någon specifik risk, utan mer har en generell negativ känsla för kod där Google är inblandade.

Precis, om de skulle hoppa av tåget så är det riktigt svårt att se att det skulle finnas någon väg tillbaka från det.
(Det gäller väl även mer generellt, det är ju svårt att öht se en verklig ny aktör ge sig in.)

I princip samma insikt ur ett annat perspektiv leder mig att tro att en hypotetisk övergång till Chromium skulle vara svår för Mozilla; jag förutsätter t.ex. att implikationen vid en sådan övergång är att den egna personalstyrkan krymps kraftigt eftersom de blivit överflödiga och/eller har fel kompetens, och där försvinner massor av expertis på ett bräde. Och de lever sedan i samma verklighet som "alla andra" att det är "gratis" att bara följa med Google-strömmen.
Jag misstänker att slutresultatet skulle bli att man gör klart mindre nytta extremt mycket billigare, åtminstone om man ser till helheten snarare än bara "hur kan vi fortsätta att leverera en webbläsare".

Sedan tror ju åtminstone jag att upprätthållandet av en ytterligare implementation också i sig anses värdefullt, särskilt med tanke på att de flesta andra gått över till Chromium:
Ju mer Chromium blir "alla webbläsares referensimplementation" istället för "en webbläsare", desto mer ökar risken att man frångår öppna standarder som arbetssätt; det omedelbara behovet av standarder krymper ju när man rör sig mot att "alla" ändå använder samma kodbas, det är enklare att bara ändra lite i Chromium-kodbasen istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

+1 på den.

Det finns massor med installers där dom mer eller mindre i smyg installerar chrome på datorn som en del av installationen om du inte aktivt går in i en undermeny och letar reda på inställningen och aktivt bockar ur att du vill ha den installerad.
en ganska massiv Opt out strategi som nog kan anses som något tveksam kan jag anse.

Ganska typiskt ett Microsoft problem. Händer aldrig om man kör Linux eller Apple.
Just Windows vill lägga in en massa programvara bakom ryggen på användarna och även då en massa spion och marknadsförings mjukvara som i förlängningen saboterar systemet lite för varje onödig programvara som läggs in.

Har helt övergett Microsoft och windows numera och är nöjd Linuxanvändare numera. Just detta med att det installeras en massa skräp utan användarens vetskap (det läggs in en massa skit ÄVEN om man får ett val att inte installera). var huvudanledningen till att jag kastade ut Windows för gott.

Innan var det mest att jag inte kunde köra FL Studio med lyckat resultat via Linux. Nu kan jag detta och jag har inga som helst behov av att larva runt med Windows eller Microsoft längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldfart:

Ganska typiskt ett Microsoft problem. Händer aldrig om man kör Linux eller Apple.
Just Windows vill lägga in en massa programvara bakom ryggen på användarna och även då en massa spion och marknadsförings mjukvara som i förlängningen saboterar systemet lite för varje onödig programvara som läggs in.

Har helt övergett Microsoft och windows numera och är nöjd Linuxanvändare numera. Just detta med att det installeras en massa skräp utan användarens vetskap (det läggs in en massa skit ÄVEN om man får ett val att inte installera). var huvudanledningen till att jag kastade ut Windows för gott.

Innan var det mest att jag inte kunde köra FL Studio med lyckat resultat via Linux. Nu kan jag detta och jag har inga som helst behov av att larva runt med Windows eller Microsoft längre.

Rätt svårt att hävda att det är microsoft som försöker tvinga in en installation av Google. Det är ju tvärtemot vad Microsoft kan tänkas vilja. Det är dessutom frågan om installationspaket för produkter som inte är microsofts som det händer.
För att vara tydlig. Jag har aldrig någonsin sett ett installationspaket där microsoft försökt tvinga eller lura mig att installera vare sig chrome eller firefox. Däremot har jag sett massor med exempel där installationspaketen för ett program fått sponsring från Google för att försöka lura på mig installation av chrome.

Så jag tror att du kan släppa att det skulle vara Microsoft som gör det. Dom har inget som helst intresse av att försöka få över dig till Chrome. Däremot försöker dom få dig att använda Edge, Bing och en massa andra saker som dom själva har.
Men att hävda att microsoft försöker lura på dig någon annans produkt som konkurrerar med microsofts egen är nog mer än lovligt långsökt.

Permalänk
Medlem

Så jäkla svårt är det inte att ladda ner en webbläsare och ställa in den som standardläsare.

Jag har Firefox som standard både på dator och mobil, Crome som komplement på dator och mobil. Har Edge på datorn som används om både Firefox och Crome skulle skita sig.

Men har man en seg dator så går tyvärr Firefox bort, då är det Crome som gäller.

Permalänk
Medlem

För min del brukar jag välja bort så mycket som går av de stora bolagens alster. Har dock inte hittat något alternativ för Google-map. Det finns ingen som navigerar bättre vid bilfärden och allttid har färska och riktiga kartor och skickar en på annan väg om den normala vägen har fått ett hinder. Nackdelen är att det är lite stökigt att starta den, gränssnitten ska ju vara moderna och blir nya många gånger man ska starta map.

Gmail hittade jag ett Tyskt alternativ på GMX, Men de är nu uppköpta av Amerikanska maffian. Behöver leta en ny operatör. Gmail används endast som tomt konto för Google:s skull. Har inte varit inne på Gmail på flera år.

Startade Facebook för ett par år sen och då noterade jag att de redan hade min adressbok och de adressböcker som mina kontakter hade. Det gäller att hålla sig undan Maffian så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Firefox körs på alla enheter, klarar inte av krom.

Kunde inte köra Firefox på min gamla telefon. Men på S20'n så fungerar det underbart, ingen reklam, inga äckliga scripts.

Det enda som stör mig är att det öppnar en ny flik varje gång jag startar det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såklart. Mozilla, EU och Sweclockers medlemmar vet såklart bäst vad den dumma pöbeln ska värdera.

Bästa kommentaren i tråden!

Webbläsaren är en del av en dator, att inte ha med en webbläsare är inte möjligt.
Ratten är en del av bilen, att inte ha med en ratt är inte möjligt.

Måste biltillverkaren skicka med verktyg för att kunna byta ratt själv?

Det finns massor av saker som är proprietära i datorer som inte skulle behöva vara det. Samma gäller alla komplexa produkter. Att höja webbläsaren till någon slags gudsstatus är extremt löjligt. Vill man byta är det enkelt, bryr man sig inte är det ens eget val, inte reglerande organ eller forum-drama-queens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bästa kommentaren i tråden!

Webbläsaren är en del av en dator, att inte ha med en webbläsare är inte möjligt.
Ratten är en del av bilen, att inte ha med en ratt är inte möjligt.

Måste biltillverkaren skicka med verktyg för att kunna byta ratt själv?

Det finns massor av saker som är proprietära i datorer som inte skulle behöva vara det. Samma gäller alla komplexa produkter. Att höja webbläsaren till någon slags gudsstatus är extremt löjligt. Vill man byta är det enkelt, bryr man sig inte är det ens eget val, inte reglerande organ eller forum-drama-queens.

Fel perspektiv. Självklart kommer tillverkarna skicka med en webbläsare – men de är inte alltid fria att bestämma vilken. Så om vi ska ta en biljämförelse så vore det som om däcktillverkaren bestämde vilken ratt som ska sitta i bilen.

Konkurrensmyndigheter bryr sig inte om dina val och om de är begränsade eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

För min del brukar jag välja bort så mycket som går av de stora bolagens alster. Har dock inte hittat något alternativ för Google-map. Det finns ingen som navigerar bättre vid bilfärden och allttid har färska och riktiga kartor och skickar en på annan väg om den normala vägen har fått ett hinder. Nackdelen är att det är lite stökigt att starta den, gränssnitten ska ju vara moderna och blir nya många gånger man ska starta map.

Gmail hittade jag ett Tyskt alternativ på GMX, Men de är nu uppköpta av Amerikanska maffian. Behöver leta en ny operatör. Gmail används endast som tomt konto för Google:s skull. Har inte varit inne på Gmail på flera år.

Startade Facebook för ett par år sen och då noterade jag att de redan hade min adressbok och de adressböcker som mina kontakter hade. Det gäller att hålla sig undan Maffian så långt det går.

De ägs av United Internet som är ett Tyskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De ägs av United Internet som är ett Tyskt företag.

Deras underskrifter brukar vara "1&1 Mail & Media", det bolaget ligger i Pennsylvania. GMX tror jag bedrivs därifrån.
Fast det är ett dotterbolag till "United internet" i Tyskland.

Lite som att Unilever äger mycket av alla dagligvarubolag inom handel som t.ex.livsmedelstillverkning. Har ca 400 varumärken och drygt 3 miljarder personer använder deras produkter dagligen men få vet att det är Unilever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Deras underskrifter brukar vara "1&1 Mail & Media", det bolaget ligger i Pennsylvania. GMX tror jag bedrivs därifrån.
Fast det är ett dotterbolag till "United internet" i Tyskland.

Lite som att Unilever äger mycket av alla dagligvarubolag inom handel som t.ex.livsmedelstillverkning. Har ca 400 varumärken och drygt 3 miljarder personer använder deras produkter dagligen men få vet att det är Unilever.

Så du hade fel och det har ingenting med "amerikansk maffia" att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så du hade fel och det har ingenting med "amerikansk maffia" att göra.

1&1 är förståss USA:s maffia

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

1&1 är förståss USA:s maffia

Men ändå inte. "1&1 Mail & Media Inc. is a subsidiary of United Internet Group, a publicly listed internet services company based in Montabaur, Germany.". Det gäller även GMX och WEB.DE.

Är du orolig för NSA kan du nog vara lugn nu när man även rivit upp Privacy Shield-avtalet (som skulle ersätt Safe Harbour-avtalet).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna använda adblock på chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Varför skulle man inte kunna använda adblock på chrome?

Klart man kan... om man nu vill det. Orkar inte faktagranska just nu men var det inte AdBlock som sponsras och därigenom också släpper släpper igenom viss reklam? Aja, inget jag tar gift på.

Jag använder uBlock Origin som blockar allt. Har inte jämfört på flera år eftersom det fungerat så bra för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klart man kan... om man nu vill det. Orkar inte faktagranska just nu men var det inte AdBlock som sponsras och därigenom också släpper släpper igenom viss reklam? Aja, inget jag tar gift på.

Finns i inställningarna en på eller avknapp för godtagbara annonser.

Jag har den avstängd och ser ingen reklam förutom på ställen där jag stängt av adblock (t.ex. Sweclockers)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klart man kan... om man nu vill det. Orkar inte faktagranska just nu men var det inte AdBlock som sponsras och därigenom också släpper släpper igenom viss reklam? Aja, inget jag tar gift på.

Jag använder uBlock Origin som blockar allt. Har inte jämfört på flera år eftersom det fungerat så bra för mig.

Ja jag använder också ublock origin, jag mest undrade bara varför så många pratar om adblock och chrome i tråden.