NAS eller HTPC, vad är bäst för mig?

Permalänk
Medlem

NAS eller HTPC, vad är bäst för mig?

Hej,

Har nyligen fått upp ögonen för nätverkslagring och har nu lyckats motivera detta tillräckligt för att snart göra ett köp !
Men jag är för ny i den här världen och behöver verkligen hjälp. Jag har identifierat 2 alternativ (NAS med Shield? eller ex. NUC+extern lagring) men är för okunnig för att förstå om båda alternativen gör allt enligt min kravspec. Vad är bäst för mig med avseende på pris och prestanda. Kul skulle också höra för och nackdelar.

Min URS:
- Har nyligen investerat i ordentlig hemmabio (LG OLED 77 + ATMOS system). Systemet MÅSTE klara att spela 4k HDR med all Dolby finess (vision, Atmos) och alla DTS-formaten. Vi snackar fullkvalle Blu-ray här. Plex är att föredra.
- Skulle eventuellt vara intressant med flera streams samtidigt men då kanske en 4k o resten 1080 till telefon/platta.
- Rejält med lagring med RAID möjlighet (spara bilder/filmer med barnen)
- På sikt kunna lagra från övervakningssystem på ett enkelt sätt
- Nåbart bortifrån för läsning/skrivning om man t.ex. sitter på landet
- Ska stå i garaget kopplad via ethernet för att slippa oljud och HDMI-kablar så DLNA är väl en grundförutsättning.
- Låg energiförbrukning med dagens elpriser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

Hej,

Har nyligen fått upp ögonen för nätverkslagring och har nu lyckats motivera detta tillräckligt för att snart göra ett köp !
Men jag är för ny i den här världen och behöver verkligen hjälp. Jag har identifierat 2 alternativ (NAS med Shield? eller ex. NUC+extern lagring) men är för okunnig för att förstå om båda alternativen gör allt enligt min kravspec. Vad är bäst för mig med avseende på pris och prestanda. Kul skulle också höra för och nackdelar.

Min URS:
- Har nyligen investerat i ordentlig hemmabio (LG OLED 77 + ATMOS system). Systemet MÅSTE klara att spela 4k HDR med all Dolby finess (vision, Atmos) och alla DTS-formaten. Vi snackar fullkvalle Blu-ray här. Plex är att föredra.
- Skulle eventuellt vara intressant med flera streams samtidigt men då kanske en 4k o resten 1080 till telefon/platta.
- Rejält med lagring med RAID möjlighet (spara bilder/filmer med barnen)
- På sikt kunna lagra från övervakningssystem på ett enkelt sätt
- Nåbart bortifrån för läsning/skrivning om man t.ex. sitter på landet
- Ska stå i garaget kopplad via ethernet för att slippa oljud och HDMI-kablar så DLNA är väl en grundförutsättning.
- Låg energiförbrukning med dagens elpriser...

Skälv kör jag en scheld pro med Kodi som medspelare från min nas. Den gör allt det du önskar att den ska göra, jag har inte testat någon Nuc men det är ju en dator så den gör väl vad en dator kan göra.

Jag valde Kodi på schelden som medspelare för jag fick aldrig Plex media server att fungera bra med ljudet, den ville då för mig alltid komprimera det hur jag än försökte. Så jag fick bara DD+ med Atmos i stället för Dolby thrue HD med Atmos och samma med DTS.

Jag tänker att för dig kanske båda skulle passa 🤔 Kodi som spelare för TV (kraftigare) och Plex för strömning till mobiler (mycket änklare att få det att fungera även om kodi på schelden ska kunna det med vad jag förstår).

När det kommer till vilken NAS som passar just dig bäst kan jag inte säga på rak arm men du ska ha en med mins 4 HDD platser, och du bör välja en från tillverkarna Qnap (lite billigare, och ibland bättre hårdvara samt vad jag valde) eller Synology (bättre och änklare mjukvara vad jag hört) då de är de bästa och änklaste att börja med som privatperson om man inte har mycket erfarenhet.

Börja kolla på Synology DiskStation DS920+ och Qnap TS-453D - 4G. Lägre än de vet jag ej om du bör gå, Känner du dock att du behöver mer så har båda företagen kraftigare och med mer HDD platser med.

Edit: Du kanske bör ändra rubriken till något mer beskrivande 😉🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

jag hade tidigare en Nvidia shield tv med kodi ,men uppgraderade till en Zidoo z9x, denna matar jag med en simpel synology Ds 214, då kollar jag på complete uhd 4k via NAS Zidoo kan hantera Dolby Vision vilket Kodi inte fixar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ni tror fortfarande en mediaspelare är ett krav trots en kraftfull NAS? Var av uppfattningen att de nyare NASarna själv kunde spela upp fullformaten och bara skicka bild o ljud så att säga men jag kanske har förstått det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

jag hade tidigare en Nvidia shield tv med kodi ,men uppgraderade till en Zidoo z9x, denna matar jag med en simpel synology Ds 214, då kollar jag på complete uhd 4k via NAS Zidoo kan hantera Dolby Vision vilket Kodi inte fixar.

Kodi hanterar Dolby Vision så länge Shelden gör det. Men den kan bara i MP4 format och tyvärr inte MKV än. Men tror de arbetar på det.
Men Zidoo så bra ut den med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

Tack för svar! Ni tror fortfarande en mediaspelare är ett krav trots en kraftfull NAS? Var av uppfattningen att de nyare NASarna själv kunde spela upp fullformaten och bara skicka bild o ljud så att säga men jag kanske har förstått det fel?

Inte ett krav! för nasen som du säger kan fungera som medspelare med. Men för den bästa upplevelsen så rekommenderades en medspelare som sköter avkoådning och uppspelning av filen från nasen speciellt när den senare samtidigt ska sköta kameror och spela till flera enheter samtidigt. De två jag tipsade om klara typ max två stora Blu-ray filmer samtidigt och speciellt om de behöver omkårdas till andra format medans de spelas för att till exempel fungera bra på en mobiltelefon.

Vad har du tänkt för budget på en NAS? Du kan ju få mycket mer prestanda för pängarna om du bygger en skälv, men det är mer bökigt att få allt att fungera och troligen kommer den också dra en del mer ström och ta mer plats än en färdig med garantier och support.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det borde väl räcka med en NAS som har kraft nog att hantera det du önskar.

Därefter kan du ju bara installera Plex på din nya, fina TV? Så slipper du lägga pengar på två nya enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag rekommenderar en Nas + nya Apple TV med Infuse pro, då klarar man allt.

^This

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag rekommenderar en Nas + nya Apple TV med Infuse pro, då klarar man allt.

Förutom dolby vision och dolby atmos från disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inte ett krav! för nasen som du säger kan fungera som medspelare med. Men för den bästa upplevelsen så rekommenderades en medspelare som sköter avkoådning och uppspelning av filen från nasen speciellt när den senare samtidigt ska sköta kameror och spela till flera enheter samtidigt. De två jag tipsade om klara typ max två stora Blu-ray filmer samtidigt och speciellt om de behöver omkårdas till andra format medans de spelas för att till exempel fungera bra på en mobiltelefon.

Vad har du tänkt för budget på en NAS? Du kan ju få mycket mer prestanda för pängarna om du bygger en skälv, men det är mer bökigt att få allt att fungera och troligen kommer den också dra en del mer ström och ta mer plats än en färdig med garantier och support.

Budget är inte riktigt satt och beror lite på hur mycket funktionalitet jag kan få in 😅 men lockades lite av att gå på en dyrare NAS (säg runt 4-6) än att köpa en shield för 2k och en instegs NAS. Men behöver jag trots allt båda (NAS och shield/ATV) får man väl börja fundera.

Skrivet av Xophile:

Det borde väl räcka med en NAS som har kraft nog att hantera det du önskar.

Därefter kan du ju bara installera Plex på din nya, fina TV? Så slipper du lägga pengar på två nya enheter.

Det var min tanke. Är inte helt sams med LGn, har försökt köra atmos och DTS:x demos via extern hdd men det är ytterst få ljudcodecs på den här nivån som stödjs. Vill inte hamna i en sån situation men kanske landar i att man måste ha en mediaspelare trots allt… det här med codec är verkligen en jungel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Nix, inte om man som op snackar full bluraykvalitet. Läs på lite grann innan du svarar.

Missade faktiskt Full bluraykvalitet osv, läste lite snabbt, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Är själv nöjd med att faktiskt funkar med DV/HDR/Atmos/Subs utan problem, även om det finns viss kvalitetsmiss!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

Budget är inte riktigt satt och beror lite på hur mycket funktionalitet jag kan få in 😅 men lockades lite av att gå på en dyrare NAS (säg runt 4-6) än att köpa en shield för 2k och en instegs NAS. Men behöver jag trots allt båda (NAS och shield/ATV) får man väl börja fundera.

Det var min tanke. Är inte helt sams med LGn, har försökt köra atmos och DTS:x demos via extern hdd men det är ytterst få ljudcodecs på den här nivån som stödjs. Vill inte hamna i en sån situation men kanske landar i att man måste ha en mediaspelare trots allt… det här med codec är verkligen en jungel!

Ja nä LG har tyvärr slutat med stöd för DTS (sän jag tror oled 8/9 serien) både som uppspelning och även som genomströmning (alltså att tvin egentligen inte ska göra något med ljudet utan bara låta det gå igenom. Resultatet blir Inget eller en kompromiss som bara stereo ljud

Det jag skälv kör än den Qnap nasen som jag "rekommenderade" (men kolla om det finns nyare bättre) högre upp med två 8tb wd gold diskar i och en scheld pro som spelare vid tvin på grund av att min tv inte har Earc så kan inte få mer än DD+ som bäst från den.
Och kör Kodi då plex mediaserver på nasen hur jag än gjorde hela tiden ville komprimera allt ljud även till schelden (med plex media player) som då är kopplad till min receiver som absolut inte ska ha problem med ljudformaten.

Men du kan ju börja med nasen och skulle du merka att det inte går som du vill så skaffa dig då i så fall en separat mediaspelare.

Men räkna med att oavsett så kommer du nog få spendera mer än 6-8k, för det kostar typ en tom nas utan några diskar i som troligen är soppas kraftig som du behöver om den ska kunna spela video.

Den här YouTube kanalen är rätt så bra på att förklara och jämföra olika nasar:
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSe:

Hej,

Har nyligen fått upp ögonen för nätverkslagring och har nu lyckats motivera detta tillräckligt för att snart göra ett köp !
Men jag är för ny i den här världen och behöver verkligen hjälp. Jag har identifierat 2 alternativ (NAS med Shield? eller ex. NUC+extern lagring) men är för okunnig för att förstå om båda alternativen gör allt enligt min kravspec. Vad är bäst för mig med avseende på pris och prestanda. Kul skulle också höra för och nackdelar.

Min URS:
- Har nyligen investerat i ordentlig hemmabio (LG OLED 77 + ATMOS system). Systemet MÅSTE klara att spela 4k HDR med all Dolby finess (vision, Atmos) och alla DTS-formaten. Vi snackar fullkvalle Blu-ray här. Plex är att föredra.
- Skulle eventuellt vara intressant med flera streams samtidigt men då kanske en 4k o resten 1080 till telefon/platta.
- Rejält med lagring med RAID möjlighet (spara bilder/filmer med barnen)
- På sikt kunna lagra från övervakningssystem på ett enkelt sätt
- Nåbart bortifrån för läsning/skrivning om man t.ex. sitter på landet
- Ska stå i garaget kopplad via ethernet för att slippa oljud och HDMI-kablar så DLNA är väl en grundförutsättning.
- Låg energiförbrukning med dagens elpriser...

Zidoo eller Zappiti. De är lite dyrare men gör allt det du önskar. De spelar dessutom bdmv folders med fullt menystöd för blu-ray. Zidoo uppdaterar sina spelare nästan årligen så har oftast nyare chip. Zappiti har dock bäst jukebox-mjukvara och scraper imo.

Jag gissar att du inte har specifika krav på Dolby Vision, så som hantering av FEL och MEL, full DV eller LLDV.
Här har du annars en pedagogisk artikel om du undrar
https://avdisco.com/t/demystifying-dolby-vision-profile-level...

Zidoo z9x känns som en prisvärd spelare så den får min rekommendation, även om jag själv har Zappiti. Jag misstänker att de fungerar ungefär likadant. Det är fantastiskt skönt när allt bara fungerar och man slipper lägga tid på problemlösning när man ska ha filmkväll. Tror inte min Zappiti haft problem med en enda fil så här långt. Riktigt så va det inte med varken min tidigare Htpc med kodi eller Shield.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite, men undrar hur det gått för dig/er?
Tänkte samma sak, köra rippade 4k UHD filmer från min bluray samling via NAS:en (DS918) och Kodi i min Nvidia Shield Pro.
Dock funkar det inte alls bra med ljud som försvinner och knäpper, och Kodi beteer sig slött. Vet inte om det är min router eller om det är Kodi/Shield:n som är problemet.
Bluray filmerna rippar jag 1:1 i katalog-format (inte MKV), så dom är ej komprimerade.

Funderar nu på en Zidoo ZX9, men är rädd att kasta bort pengarna om det blir samma problem igen.
Kanske det blir en renodlad bluray-spelare istället, typ en Panasonic BD820.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Bumpar tråden lite, men undrar hur det gått för dig/er?
Tänkte samma sak, köra rippade 4k UHD filmer från min bluray samling via NAS:en (DS918) och Kodi i min Nvidia Shield Pro.
Dock funkar det inte alls bra med ljud som försvinner och knäpper, och Kodi beteer sig slött. Vet inte om det är min router eller om det är Kodi/Shield:n som är problemet.
Bluray filmerna rippar jag 1:1 i katalog-format (inte MKV), så dom är ej komprimerade.

Funderar nu på en Zidoo ZX9, men är rädd att kasta bort pengarna om det blir samma problem igen.
Kanske det blir en renodlad bluray-spelare istället, typ en Panasonic BD820.

Hur strömmar du, trådlöst?
Om du har några 100Mbps portar i nätverket mellan enheterna kan det också vara ett problem för UHD direkt från disk då de kan peaka högre.

Permalänk
Medlem

Själv har jag min gamla windows dator med 14TB disk i på övervåningen som delar ut biblioteket till min HTPC som bor i stereostacken under tven. Fördel med HTPC är möjligheten att spela spel ifrån soffan. Pinball är rätt hett iom att man kan sällskapa under tiden.
Mitt nätverk är just nu wifi6 mesh mellan våningarna och trådat på våningsplanen. Jag inte, inte helt optimalt. Trådning står på listan. Dock funkar det helt utan problem har 1Gbps+ över wifi i hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Bumpar tråden lite, men undrar hur det gått för dig/er?
Tänkte samma sak, köra rippade 4k UHD filmer från min bluray samling via NAS:en (DS918) och Kodi i min Nvidia Shield Pro.
Dock funkar det inte alls bra med ljud som försvinner och knäpper, och Kodi beteer sig slött. Vet inte om det är min router eller om det är Kodi/Shield:n som är problemet.
Bluray filmerna rippar jag 1:1 i katalog-format (inte MKV), så dom är ej komprimerade.

Funderar nu på en Zidoo ZX9, men är rädd att kasta bort pengarna om det blir samma problem igen.
Kanske det blir en renodlad bluray-spelare istället, typ en Panasonic BD820.

Du borde väl kunna köpa med ångerrätt? Jag har ingen erfarenhet med Zidoo men Zappiti som jag kör bygger på samma plattform. Den sväljer allt. Inte haft problem med en enda fil. De som rippar UHD verkar föredra dessa typer av spelare.
Är inte helt uppdaterad på vad Shield klarar av nu, men det är ju najs om du kan rippa så du får fullt menystöd osv på dina blu-Ray.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du borde väl kunna köpa med ångerrätt? Jag har ingen erfarenhet med Zidoo men Zappiti som jag kör bygger på samma plattform. Den sväljer allt. Inte haft problem med en enda fil. De som rippar UHD verkar föredra dessa typer av spelare.
Är inte helt uppdaterad på vad Shield klarar av nu, men det är ju najs om du kan rippa så du får fullt menystöd osv på dina blu-Ray.

Håller med, testa en Zidoo Z9X, det är under halva priset mot Panasonicen och inte så mycket dyrare än Shielden, och du kan alltid skicka tillbaks om du inte är nöjd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Såg att uppföljaren Zidoo Z9X Pro fanns att köpa på hembiobutiken, så jag beställde en sån.
Nån som är sugen på att köpa en begagnad sån om det skiter sig?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Själv har jag min gamla windows dator med 14TB disk i på övervåningen som delar ut biblioteket till min HTPC som bor i stereostacken under tven. Fördel med HTPC är möjligheten att spela spel ifrån soffan. Pinball är rätt hett iom att man kan sällskapa under tiden.
Mitt nätverk är just nu wifi6 mesh mellan våningarna och trådat på våningsplanen. Jag inte, inte helt optimalt. Trådning står på listan. Dock funkar det helt utan problem har 1Gbps+ över wifi i hela huset.

Sluta irritera min pinball-nerv, då jag är ju rätt sugen på att bygga mig en pinball maskin med 42 tums teve. 😂
Har lösa datordelar för det, men trots det kommer det bli väldigt dyrt (teve, ljud, vibrationsmotorer och allt annat till. 😝

Självklart kör man trådat nätverk till filmerna från NAS:en.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Såg att uppföljaren Zidoo Z9X Pro fanns att köpa på hembiobutiken, så jag beställde en sån.
Nån som är sugen på att köpa en begagnad sån om det skiter sig?

Eventuellt jag 😁
Funderar på att skaffa en tv till sovrummet.
Kör Zappiti till vardagsrum idag (bygger på samma hårdvara som Zidoo)
Men tror inte det kommer skita sig för dig. Jag har haft flera htpc med plex, xbmc/kodi osv. Skulle aldrig gå tillbaka igen. Det är värt mycket att slippa strul när man poppat popcorn och samlat familjen i soffan för att se film. Googlar man verkar de flesta rekommendera att använda NFS istället för SMB mellan NAS och spelaren.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag kör en NAS + HTPC eftersom min NAS står på dygnet runt kör jag en mer strömsnålare CPU med en iGPU i en 4U chassi och en HTPC som är på när jag vill titta på något!

Så frågan är vad som är bäst för dig, vill du ha din NAS på dygnet runt eller oftare än du vill se på något så är det kanske samma väg du vill gå.

Du får nog fundera lite på hur du vill använda saker och ting för att då ut bästa alternativ

Permalänk
Medlem

@eFoppa Det blir nog ingen försäljning till dig.

Har inte tittat på en hel film än, men testat, och strömningen från NAS:en via NFS funkar utan problem (får hoppas att det funkar genom en hel film sen). Känns riktigt smutt, dock ett nytt problem som uppdagats är att 4k UHD filmer verkar inte skalas ner korrekt till HD (1080P projektor utan HDR som jag har), typ färgerna känns rätt bleka. Troligtvis något problem med HDR/Dolby Vision -> SDR konverteringen.
Verkar bli lite offtopic nu känns det som dock...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@eFoppa Det blir nog ingen försäljning till dig.

Har inte tittat på en hel film än, men testat, och strömningen från NAS:en via NFS funkar utan problem (får hoppas att det funkar genom en hel film sen). Känns riktigt smutt, dock ett nytt problem som uppdagats är att 4k UHD filmer verkar inte skalas ner korrekt till HD (1080P projektor utan HDR som jag har), typ färgerna känns rätt bleka. Troligtvis något problem med HDR/Dolby Vision -> SDR konverteringen.
Verkar bli lite offtopic nu känns det som dock...

Hittade detta, men är gamla modellen. Tips är att fråga på Zidoos forum.
http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/review-zidoo-z9x.8254...

Ja lite off-topic kanske det blev nu, men kan ju ändå va relevant för de som går i tankarna på htpc/mediaspelare osv

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Underbart, tack @eFoppa!

Har varit på deras forum. Misstänker dock att den scen jag testade, där jag kände färgerna inte var rätr, kanske är per design. Sen kanske man har blivit lite bortskämd av färgerna från teven i vardagsrummet.

Det handlar om Star Wars Phantom Menace ca 2 minuter från start, där ett skepp landar i en hangar. Skeppets färger är typ grått lila. Nån gång längre fram, om man ens har råd, kanske det blir en ny 4k laser-projektor.

Edit:
https://youtu.be/EA5cvRoAsHM?t=132
Verkar som jag inte har problem ändå! Ser ju ut så här på på min projektor också.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Underbart, tack @eFoppa!

Har varit på deras forum. Misstänker dock att den scen jag testade, där jag kände färgerna inte var rätr, kanske är per design. Sen kanske man har blivit lite bortskämd av färgerna från teven i vardagsrummet.

Det handlar om Star Wars Phantom Menace ca 2 minuter från start, där ett skepp landar i en hangar. Skeppets färger är typ grått lila. Nån gång längre fram, om man ens har råd, kanske det blir en ny 4k laser-projektor.

Edit:
https://youtu.be/EA5cvRoAsHM?t=132
Verkar som jag inte har problem ändå! Ser ju ut så här på på min projektor också.

Härligt att höra!
Haha har vart med om samma sak att man sitter och pillar med inställningar bara för att upptäcka att filmen va tänkt att se ut på ett visst sätt 😅
Laserprojektor är nog fint, samtidigt som jag tycker 1080p är ”underskattat”. Har en Sony HW45 som tyvärr inte används längre pga flytt och brist på plats för duk. Men för film föredrar jag ändå HD projektorn framför min LG Oled. Sen är kanske TV lite mer mångsidig men just film är projektor svårslaget. Vet inte hur bra de nya laser 4k är på HDR men känns som de kan få lite problem där?

Hur funkar Zidoo i övrigt, lätt att ställa in?
Gör iof inte så mycket om man behöver mecka en gång, viktigast för mig är att allt flyter på när man väl ställt in det så man inte behöver sitta och leta codecs och annat när man ska kolla.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jo, ibland har man lite höga förväntningar av filmmakarna.

Då har vi nästan samma projektor, har själv en Sony HW65ES, men man börjar komma in i den här jobbiga situtationen när man måste besluta om man ska köpa ny lampa, eller ny projektor (men har som tur var inte råd just nu).
Är nämligen lite orolig om historierna om SXRD degenerering, samt har jag nu lite problem med flimmer, och antingen är det lampan, eller elektroniken i projjen som felar.

Om Zidoon då, det är ju alltid lite pill att ställa in. Finns inte direkt någon manual, men inte supermycket inställningar heller. Så för min del är den lätt att ställa in. Hade lite problem med att komma åt NFS katalogerna i NAS:en, men det var bara lite inställningar i Synology som behövde fixas.

Inte tittat igenom någon 4k film än så länge (om det ens gör någon skillnad på en HD projektor), men provtittat, och spolat och hoppat igenom, och det känns riktigt bra (ljudet kan ta några sekunder att komma igång om man spolar fram och tillbaks).

Bluraymenyerna är lite som ett lotto, ibland fungerar det utan problem, till exempel filmen Dune som inte har några bakgrundsanimationer. Rovdjuret däremot är det problem med då meny-musiken hackar, liksom bakgrundsfilmen i menyn.
Dark City menyn fungerar inte alls, antingen korrupt rippning eller stödjer ej Zidoo:n menyn.
Så jag är besviken där, dock kan du ju direktstarta filmen med ett klick och undvika meny-problemen, vilket är att föredra (misstänker att dessa menyer i bakgrunden kan skapa problem medans du tittar på filmen).

Vi får se hur det går när jag väl ska titta på nån 4k film.

Skrapningen av filmer och tv-serier kändes riktigt nice också, men självklart inte perfekt (allt beror ju på hur man har namngett filerna).
De videos den inte lyckades matcha samlades i en lista, där man själv manuellt kan matcha filerna, perfekt att få upp ögonen av vad som missats. Serier som inte den lyckats matcha var förvånansvärt lätta att fixa till. Poster-bilder till filmer och serier kan man lätt uppdatera och finns många att välja på. Rätt smutt också, när du lagt till en eller flera filmer i NAS:en, och sen startar upp Zidoo:n, hittar den automatiskt de filmer du lagt till rätt snabbt!

Är också extra glad idag nu när jag fått makemkv fungera i NAS:en via Docker. Lite meck att installera, och inte perfekt än, men smutt att ha cd-spelaren inkopplad i NAS:en så man kan rippa direkt till hårddiskarna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Jo, ibland har man lite höga förväntningar av filmmakarna.

Då har vi nästan samma projektor, har själv en Sony HW65ES, men man börjar komma in i den här jobbiga situtationen när man måste besluta om man ska köpa ny lampa, eller ny projektor (men har som tur var inte råd just nu).
Är nämligen lite orolig om historierna om SXRD degenerering, samt har jag nu lite problem med flimmer, och antingen är det lampan, eller elektroniken i projjen som felar.

Om Zidoon då, det är ju alltid lite pill att ställa in. Finns inte direkt någon manual, men inte supermycket inställningar heller. Så för min del är den lätt att ställa in. Hade lite problem med att komma åt NFS katalogerna i NAS:en, men det var bara lite inställningar i Synology som behövde fixas.

Inte tittat igenom någon 4k film än så länge (om det ens gör någon skillnad på en HD projektor), men provtittat, och spolat och hoppat igenom, och det känns riktigt bra (ljudet kan ta några sekunder att komma igång om man spolar fram och tillbaks).

Bluraymenyerna är lite som ett lotto, ibland fungerar det utan problem, till exempel filmen Dune som inte har några bakgrundsanimationer. Rovdjuret däremot är det problem med då meny-musiken hackar, liksom bakgrundsfilmen i menyn.
Dark City menyn fungerar inte alls, antingen korrupt rippning eller stödjer ej Zidoo:n menyn.
Så jag är besviken där, dock kan du ju direktstarta filmen med ett klick och undvika meny-problemen, vilket är att föredra (misstänker att dessa menyer i bakgrunden kan skapa problem medans du tittar på filmen).

Vi får se hur det går när jag väl ska titta på nån 4k film.

Skrapningen av filmer och tv-serier kändes riktigt nice också, men självklart inte perfekt (allt beror ju på hur man har namngett filerna).
De videos den inte lyckades matcha samlades i en lista, där man själv manuellt kan matcha filerna, perfekt att få upp ögonen av vad som missats. Serier som inte den lyckats matcha var förvånansvärt lätta att fixa till. Poster-bilder till filmer och serier kan man lätt uppdatera och finns många att välja på. Rätt smutt också, när du lagt till en eller flera filmer i NAS:en, och sen startar upp Zidoo:n, hittar den automatiskt de filmer du lagt till rätt snabbt!

Är också extra glad idag nu när jag fått makemkv fungera i NAS:en via Docker. Lite meck att installera, och inte perfekt än, men smutt att ha cd-spelaren inkopplad i NAS:en så man kan rippa direkt till hårddiskarna.

Tack för bra input!
Verkar som Zidoo och Zappiti har lite olika styrkor och svagheter. Zidoo verkar vara snabbare i UI, där Zappiti är förvånansvärt slö (lätt att man trycker två gånger på fjärren), och fler inställningsmöjligheter. Zappiti har dock inga problem med Blu-Ray menyer, och kanske lite snyggare UI med animerade bakgrundsbilder för filmer osv, plus att scrapern är väldigt bra. Min OCD gör att jag döper om alla filmer och serier men ibland när jag glömt så hittar scrapern rätt film ändå, även de mer obskyra.
En nackdel för Zappiti är dock att billigaste spelaren med Dolby Vision-stöd kostar typ 7500:-

Om det blir en tv i sovrummet också så ska jag absolut testa Zidoo Z9X Pro

Har också Synology NAS, det är väl en av de mest lättanvända skulle jag tro? Men som du säger kan det va lite meck ibland. Jag fick lite problem när DSM 7.0 kom och saknade nåt stöd för SMB som min zappitiserver behövde. Man fick lösa det med docker. Det va lite omständigt att installera vill jag minnas men sen har allt funkat som det ska.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

@eFoppa
Nu sket det sig igen!
Testade en lite längre session med filmen Dune, och efter några minuter droppade ljudet ut, kom tillbaks, droppade ut igen osv.
Testade på min Nvidia Shield Pro med Kodi, och av nån anledningen funkade det bra där, vilket det inte gjort förut!
Så lite bortkastade pengar känns det som nu.

Ska testa att koppla in hårddisken direkt och köra därifrån, för att kolla om det är problem med stream-överföringen via nätverket.
Ska också testa att koppla in nätverks-kabeln direkt mellan routern och Zidoo:n, samt se om det går att koppla in NAS:en via USB direkt i Zidoo:n (om det ens är möjligt), för att se om det blir bättre, ty jag har en en switch som kanske är problemet, som just nu är kopplad mellan Zidoo:n och routern. NAS:en är direkt kopplad till routern med ethernet-kabel.
Dock blir det inte dom närmaste dagarna nu för testning då jag inte har tid.

Uppdaterar sen om det funkar bra då, hoppas på det.
Enda positiva känslan (att titta på 4k filmer), är att ljudet ska vara av bättre kvalité. Nu har jag inte HBO Max nå mer där jag streamade Dune för länge sen, men tyckte att ljudet var riktigt grymt iallafall (har ett 7.2.4 system) när jag spelade Dune från NAS:en (så länge det varade), minns inte om jag fick samma känsla när jag tittade via HBO Max, misstänker att ljudkvaliteten är rätt mycket sämre via streaming-tjänsterna.
Amazon Prime har ju några Dolby Atmos filmer, ska se om jag kan hitta nån film där som jag har 4k på skiva, och jämföra.
Dolby Atmos är grymt iallafall!

Ska också testa sen om jag märker några bildkvalitets skillnader sen mellan Nvidia Shield:n och Zidoo:n, då jag har båda inkopplade på samma plats.
Bäst hade varit dock om man hade en 4k-skärm att kolla på.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@eFoppa
Nu sket det sig igen!
Testade en lite längre session med filmen Dune, och efter några minuter droppade ljudet ut, kom tillbaks, droppade ut igen osv.
Testade på min Nvidia Shield Pro med Kodi, och av nån anledningen funkade det bra där, vilket det inte gjort förut!
Så lite bortkastade pengar känns det som nu.

Ska testa att koppla in hårddisken direkt och köra därifrån, för att kolla om det är problem med stream-överföringen via nätverket.
Ska också testa att koppla in nätverks-kabeln direkt mellan routern och Zidoo:n, samt se om det går att koppla in NAS:en via USB direkt i Zidoo:n (om det ens är möjligt), för att se om det blir bättre, ty jag har en en switch som kanske är problemet, som just nu är kopplad mellan Zidoo:n och routern. NAS:en är direkt kopplad till routern med ethernet-kabel.
Dock blir det inte dom närmaste dagarna nu för testning då jag inte har tid.

Uppdaterar sen om det funkar bra då, hoppas på det.
Enda positiva känslan (att titta på 4k filmer), är att ljudet ska vara av bättre kvalité. Nu har jag inte HBO Max nå mer där jag streamade Dune för länge sen, men tyckte att ljudet var riktigt grymt iallafall (har ett 7.2.4 system) när jag spelade Dune från NAS:en (så länge det varade), minns inte om jag fick samma känsla när jag tittade via HBO Max, misstänker att ljudkvaliteten är rätt mycket sämre via streaming-tjänsterna.
Amazon Prime har ju några Dolby Atmos filmer, ska se om jag kan hitta nån film där som jag har 4k på skiva, och jämföra.
Dolby Atmos är grymt iallafall!

Ska också testa sen om jag märker några bildkvalitets skillnader sen mellan Nvidia Shield:n och Zidoo:n, då jag har båda inkopplade på samma plats.
Bäst hade varit dock om man hade en 4k-skärm att kolla på.

Aj! Det är ju inte bra alls. Hmm, det borde inte vara nån skillnad tycker jag på Zappiti och Zidoo eftersom de använder samma realtek-chip.
Testade du igen om du fick samma problem en andra gång?
Jag har identisk setup som dig med NAS kopplad direkt till router och mediaspelaren kopplad till en switch-> router. Så switchen borde inte vara något problem.

Uppdatera gärna hur det går!

Ljudet är stor skillnad på streamingtjänsterna. Kanske den största faktiskt. Jag trodde först jag kopplat in atmoshögtalarna fel när jag spelade filmer via Netflix, tills jag spelade en lokal fil med atmos-spår 😁

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5