Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men vad säger då ens reglerna? Om du nu hävdar att det inte dömdes enligt reglerna, så får du ju säga vad reglerna faktiskt säger och varför man skulle dömt på ett annat sätt.

Anledningen till att man drar saker till sin extrem är för att påvisa bristerna i den andres argumentation. Om du nu menar att en sådan typ av "extrem" dive-bomb givetvis inte är tillåten så måste du då peka på varför så inte är fallet, vilket då ger oss möjligheten att nå fram till själva pudelns kärna. För endera säger du ju att reglerna tillåter en att alltid dyka huvudstupa in i en situation, och om bilen framför ger dig en bilbredd och det ändå blir kollision så är det ditt fel, men om bilen framför inte gör det så är det dennes fel, oavsett hur fort och snett du dyker in. Alternativt så menar du att det är någon form av gränsdragning, att vissa dyk är "okej", medan andra inte är det. Men då måste du även kunna argumentera för vad som är okej och vad som inte är det och någonstans så dras det en gräns - vilket är den gräns jag försöker finna.

Det där med kurva 1 vs kurva 2 köper jag inte för fem öre. Det betyder alltså att eftersom Hamilton nu visste att Verstappen kommer på insidan, så ska han, även om han är först in i kurvan och borde ha rätt att välja spår, släppa hela kurvan till Verstappen, eftersom det nu inte längre är en dive-bomb?

Framförallt så är det en ganska vag och ospecifik definition som är ganska svår att upprätthålla.

Hade Verstappen istället tydligt försökt backa ur, men ändå slagit i säg Hamiltons backdäck, så hade jag varit benägen att kalla det en race-incident, då en kollision sannolikt hade undvikits om Hamilton gav Verstappen mer utrymme. Men vad Verstappen gjorde var ju en full send på insidan - enligt "move over or crash"-manér - rakt in i sidan på Lewis, det fanns inte en tillstymmelse till tendens att backa ur situationen. De erkände ju Verstappen till och med efteråt.

Men vad tur då att Verstappen aldrig fått för sig att stänga, eller för den delen dive-bomba tidigare då.

Det är inte rätt att lägga ett citat, där en given kontext saknas för helheten. Den kontexten nämns inte överhuvudtaget av dig eller de 2-3 andra som pratat om den specifika intervju detta handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är inte rätt att lägga ett citat, där en given kontext saknas för helheten. Den kontexten nämns inte överhuvudtaget av dig eller de 2-3 andra som pratat om den specifika intervju detta handlar om.

Nu har jag dock inte lagt ett enda citat. Utan sammanfattat min uppfattning om vad Max faktiskt säger i intervjun efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men vad säger då ens reglerna? Om du nu hävdar att det inte dömdes enligt reglerna, så får du ju säga vad reglerna faktiskt säger och varför man skulle dömt på ett annat sätt.

Anledningen till att man drar saker till sin extrem är för att påvisa bristerna i den andres argumentation. Om du nu menar att en sådan typ av "extrem" dive-bomb givetvis inte är tillåten så måste du då peka på varför så inte är fallet, vilket då ger oss möjligheten att nå fram till själva pudelns kärna. För endera säger du ju att reglerna tillåter en att alltid dyka huvudstupa in i en situation, och om bilen framför ger dig en bilbredd och det ändå blir kollision så är det ditt fel, men om bilen framför inte gör det så är det dennes fel, oavsett hur fort och snett du dyker in. Alternativt så menar du att det är någon form av gränsdragning, att vissa dyk är "okej", medan andra inte är det. Men då måste du även kunna argumentera för vad som är okej och vad som inte är det och någonstans så dras det en gräns - vilket är den gräns jag försöker finna.

Det jag säger är att jag tycker det verkar vanskligt att man till synes behöver en spåkula när man applicerar reglerna.

Om din argumentation faktiskt bemöter detta på något vis så köper jag i större grad syftet, jag upplevde det dock mest som rent trams som inte har med huvudfrågan att göra.

Edit: Notera att det är vad som förefaller vara *metoden* som jag invänder mot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inte läst hela tråden nu, men i Monaco finns det nu data på att Perez kanske crashade i kvalet med flit för att behålla 3e platsen och hålla Max bakom sig.

Perez håller 100 % gas några tiondelar mitt i kurvan, något han inte gjorde någon gång innan. Kan ju kanske ha andra förklaringar, så som att han ville drifts sig igenom sladden och rädda den så... men det är lite knepigt i Monaco och i den kurvan.

Skulle förklara varför Max är pissed. Dock tycker man Perez har hjälpt Max nog genom de hör två mästerskapen för Max att glömma en sån grej. 🤷

Källa: https://twitter.com/F1DataAnalysis/status/1592076400588357632...

Det där säger ju absolut ingenting.
Det kan ju lika gärna vara så att han kraschade specifikt på grund av det misstaget dom tar upp, dvs att han touchade gasen. Om den kurvtagningen hade sett exakt likadan ut som alla andra gånger hade han ju rimligtvis inte kraschat. Kika på praktiskt taget vilken annan förare som helst, valfri bana, vid en kurva dom kraschar så kommer antagligen inputs se annorlunda ut vid kraschen än det gjort alla andra varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har jag dock inte lagt ett enda citat. Utan sammanfattat min uppfattning om vad Max faktiskt säger i intervjun efteråt.

Jo, du har rätt.

Men bakomliggande kontexten saknas ändå. Vilket ger en skev bild för helheten. Håller jag för öronen och lyssnar endast på det sista i vad han sa, så får man den vinkeln du just nämnt. Men drar man itu hela intervjun och tänker sig för att engelska är inte hans första språk, så framkommer en helt annan summa ur helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Perez håller 100 % gas några tiondelar mitt i kurvan, något han inte gjorde någon gång innan. Kan ju kanske ha andra förklaringar, så som att han ville drifts sig igenom sladden och rädda den så... men det är lite knepigt i Monaco och i den kurvan.

Han fortsätter styra in i svängen istället för att styra in i sladden. Om han försökt drifta skulle han varit på styrningen i samma ögonblick han stampar på gasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det där med kurva 1 vs kurva 2 köper jag inte för fem öre. Det betyder alltså att eftersom Hamilton nu visste att Verstappen kommer på insidan, så ska han, även om han är först in i kurvan och borde ha rätt att välja spår, släppa hela kurvan till Verstappen, eftersom det nu inte längre är en dive-bomb?

Framförallt så är det en ganska vag och ospecifik definition som är ganska svår att upprätthålla.

Hade Verstappen istället tydligt försökt backa ur, men ändå slagit i säg Hamiltons backdäck, så hade jag varit benägen att kalla det en race-incident, då en kollision sannolikt hade undvikits om Hamilton gav Verstappen mer utrymme. Men vad Verstappen gjorde var ju en full send på insidan - enligt "move over or crash"-manér - rakt in i sidan på Lewis, det fanns inte en tillstymmelse till tendens att backa ur situationen. De erkände ju Verstappen till och med efteråt.

Men vad tur då att Verstappen aldrig fått för sig att stänga, eller för den delen dive-bomba tidigare då.

Du har fortfarande inställningen att du äger racing line om du är först in i en kurva och så är inte direktiven längre.
Om du har en bil jämsides så är du skyldig att lämna en bilbredds utrymme även om det gör att du inte får den optimala racing linjen.
Det är såklart inte samma bedömning om du har någon som divebombar dig efter en raksträcka då det är omöjligt för dig att hinna placera din bil. I detta fall valde Lewis att inte lämna en bilbredd utan ”tvinga” Ver att backa ur. Man kan tycka att han borde backat av (så även jag), men Lewis har inte rätt att stänga kurvan på det sättet och därför skulle jag säga att det är en racing incident.

Det handlar inte om att han är tvungen att lämna hela banan. En bilbredd och det gjorde han inte. Race Control bedömde att Ver hade för hög fart för att hålla sig på sin bilbredd vilket är en teoretisk fråga och ett märkligt sätt att döma. Det blir väldigt märkligt om Race Control ska börja döma efter va som kan hända framöver.

Du ansåg ju inte att Ham gjorde fel på Silverstone heller om jag minns rätt så vi kanske helt enkelt ser väldigt olika på F1 och regler.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag säger är att jag tycker det verkar vanskligt att man till synes behöver en spåkula när man applicerar reglerna.

Om din argumentation faktiskt bemöter detta på något vis så köper jag i större grad syftet, jag upplevde det dock mest som rent trams som inte har med huvudfrågan att göra.

Edit: Notera att det är vad som förefaller vara *metoden* som jag invänder mot.

Men hur ska du göra då?
Du kommer ju bara med massa kritik mot olika saker och tycker man ska göra om reglerna, men du har inte i ett enda inlägg formulerat en enda mening om hur du skulle vilja att det ändras.

I de allra flesta fall så kan man utifrån vissa förutsättningar säga att något är omöjligt, osannolikt, sannolikt, etc. Att det skulle vara någon skillnad när det kommer till formelracing har jag svårt att förstå. Man kan exempelvis genom att jämföra telemetri från andra gånger Max passerat i den kurvan säga om det är sannolikt eller inte att han kunde hålla inne bilen på den bilbredd som han kunde förvänta sig att få. Om Max hade högre hastighet och snävare vinkel än vad han själv (eller någon annan för den delen) har haft genom den kurvan tidigare så talar det ganska klart för att det inte skulle vara möjligt, för då finns det snabbare linjer genom kurvan än den som alla tar.

I hockey så döms exempelvis straff ut om man saboterar ett friläge, men då är det en bedömning från domaren huruvida det hade blivit ett friläge eller inte, kanske hade anfallaren ändå snubblat, eller en annan back hade kunnat åka ikapp, etc.

Som sagt så saknar jag något konkret från dig om hur detta ska regleras och bedömas.

Skrivet av GooGeL:

Jo, du har rätt.

Men bakomliggande kontexten saknas ändå. Vilket ger en skev bild för helheten. Håller jag för öronen och lyssnar endast på det sista i vad han sa, så får man den vinkeln du just nämnt. Men drar man itu hela intervjun och tänker sig för att engelska är inte hans första språk, så framkommer en helt annan summa ur helheten.

Om jag lyssnar på hela hans intervju så finns det väldigt lite där som talar till Maxs fördel om man säger så. Maken till plumpa uttalanden har jag sällan skådat.

Permalänk
Medlem

När det diskuteras så hett är det i regel en race incident. T1 och t2 är ju nästan en chikan på interlagos. Är man sida vid sida in i t1 brukar man va det i t2 också om inte någon släpper av. T1 är det naturliga stället köra om på inte t2 det var en typisk max grej att ge sig på då han alltid är entitled till all asfalt

Till max försvar så var han faktiskt före i t1 och tanken var väl då att Lewis skulle ge vika så jag tycker det egentligen är en glasklar race incident ändå...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Racingincident, men båda är puckon som slåss på det viset. Liksom, värt att skada bilen och tappa placeringar för lite penismätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Racingincident, men båda är puckon som slåss på det viset. Liksom, värt att skada bilen och tappa placeringar för lite penismätning.

Max brydde sig inte om sitt eget race. Han ville mest sabba för Hamilton, vilket han i princip erkände i intervjuerna efter racet.
Lewis däremot borde fan förstå nu vad Max gör när han är i det läget.

Max sjönk så fruktansvärt långt ner i mina ögon efter detta racet av flera anledningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du har fortfarande inställningen att du äger racing line om du är först in i en kurva och så är inte direktiven längre.
Om du har en bil jämsides så är du skyldig att lämna en bilbredds utrymme även om det gör att du inte får den optimala racing linjen.
Det är såklart inte samma bedömning om du har någon som divebombar dig efter en raksträcka då det är omöjligt för dig att hinna placera din bil. I detta fall valde Lewis att inte lämna en bilbredd utan ”tvinga” Ver att backa ur. Man kan tycka att han borde backat av (så även jag), men Lewis har inte rätt att stänga kurvan på det sättet och därför skulle jag säga att det är en racing incident.

Fast nu har jag aldrig sagt att Hamilton hade rätt till racing-line, jag säger ju bokstavligen att han skulle lämna en bilbredd - vilket han inte gjorde. Men jag tycker att det blir en petitess i sammanhanget givet att Verstappen hade såg hög fart/snäv vinkel att han omöjligt kunnat hålla sig kvar på den bilbredden. Du får hävda att det är hur teoretiskt du vill, men då kan jag fortsätta hävda att i en sådan situation så hade inte Verstappen ens behövt försöka bromsa inför kurvan, han kan försöka ta den i 250 och ingen kan absolut säkert veta om han klarar det eller inte. Så varje gång du kommer på insidan, så ska du trycka gasen i botten istället för på bromsen, eftersom ingen någonsin kan säga ifall du skulle klarat det eller inte. Så då är vi åter tillbaka på att det skulle ge incitament att alltid göra "full send", framförallt om du har mindre att förlora än den andre på det. Framförallt blir det ju en superanvändbar taktik för en andreförare för att plocka ut det största hotet, och det bästa av allt är att det inte ens blir ditt fel!

Skrivet av eFoppa:

Det handlar inte om att han är tvungen att lämna hela banan. En bilbredd och det gjorde han inte. Race Control bedömde att Ver hade för hög fart för att hålla sig på sin bilbredd vilket är en teoretisk fråga och ett märkligt sätt att döma. Det blir väldigt märkligt om Race Control ska börja döma efter va som kan hända framöver.

Jo, för att undvika kollision så hade Lewis behövt lämna mer eller mindre hela kurvan åt Verstappen.
Om vi jämför med Russel, som har fått köra ostört och därmed har en "optimal" linje (grönt) genom kurvan, så kan vi tydligt se att Verstappen (rött) skulle behöva ta kurvan snävare än vad Russel gjorde (ursäkta mina paint-skills), samtidigt som han har betydligt snävare kurva. Det förefaller helt omöjligt att genomföra, om det inte går i betydligt betydligt lägre hastighet, vilket vi kan säga att det inte heller gör, Verstappen tar ju upp mer fart än Hamilton då han är närmare honom vid apex än stunden strax innan. Så att han skulle klara den kurvan med avsevärt högre vinken och hastighet förefaller vara en total omöjlighet. Att den slutsatsen inte skulle tålas dras utan en spåkula känns aningen överdrivet.

Skrivet av eFoppa:

Du ansåg ju inte att Ham gjorde fel på Silverstone heller om jag minns rätt så vi kanske helt enkelt ser väldigt olika på F1 och regler.

Den frågan tror jag inte att jag någonsin uttalade mig i. Däremot så gjorde jag det i mitt ursprungliga inlägg nu, där jag menar att det finns vissa likheter med ovan situation där Hamilton då och Verstappen nu skulle ha dragit sig ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Max brydde sig inte om sitt eget race. Han ville mest sabba för Hamilton, vilket han i princip erkände i intervjuerna efter racet.
Lewis däremot borde fan förstå nu vad Max gör när han är i det läget.

Max sjönk så fruktansvärt långt ner i mina ögon efter detta racet av flera anledningar.

<Uppladdad bildlänk>

Länk: https://www.formula1.com/en/latest/article.verstappen-on-why-...

Citat:

Max Verstappen was left with no regrets over his failed overtake on Lewis Hamilton during the Sao Paulo Grand Prix, while explaining that he had “reasons” for not returning a position to team mate Sergio Perez late in the race.

Verstappen attacked Hamilton for P2 after an early Safety Car restart but the pair came to blows in the middle of the Senna Esses, sending both drivers off the track and forcing the Dutchman to pit for repairs.

While Verstappen questioned over the radio where he was meant to place his car, the stewards were of the opinion that the Red Bull man was at fault and handed him a five-second time penalty – adding to an already tough recovery job.

Asked by Sky Sports F1 for his take on the clash after the race, Verstappen questioned Hamilton’s approach, saying: “To be honest, I went around the outside, and I immediately felt he was not going to leave space. I just went for it, he didn’t leave me space, so I knew we were going to get together.

“It cost him the race win, for me it gave me five seconds. It wouldn’t have mattered anything for my race, because we were just way too slow. But it’s just a shame, I thought we could race quite well together, but clearly the intention was not there to race.”

Permalänk
Medlem

Han gjorde ett omkörningsförsök på utsidan som inte hade en chans lyckas. Redan när han tog svängen så hade han förlorat duellen men han valde ändå fullfölja in i andra kurvan. Hade det funnits mer utrymme från Hamiltons sida hade Verstappen ändå drivit ut och kolliderat med honom eftersom han kom in i helt fel vinkel och hade för hög fart för att klara svängen från den vinkeln. Bedömningen av bandomarna är helt korrekt.

Det är inte första gången han trycker på alldeles för hårt in i kurvor för att försvara sin position, med resultat att han egentligen inte kan klara svängen. Han gjorde det två gånger i Brasilien förra året, dock i en annan kurva. Detta var knappast sista gången han gör det dessutom.

Som jag sagt förut. Han är alldeles för lik sin far på banan, tror han är guds gåva till racingen och kan göra lite som han vill. Det märks så tydligt på hans gnäll när det inte går som han vill. "It's not fair" osv.

Inget snack om att han är snabb och har talang, men han behöver tona ner sin attityd flera nivåer. Vettel var lite sådär när han började köra också men han mognade efter några år, Verstappen verkar bara bli grinigare istället. Ja, alla F1-förare är egoister och självcentrerade, annars hade de inte varit där, men han är det i kubik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Kändes lite som en rewind till förra säsongen, Max och Lewis slåss till sista bloddroppen, ingen viker sig. Men här fattar jag verkligen inte varför Max satsade som han gjorde?? Jag bryr mig mindre om vem som eventuellt var mest skyldig till situationen igår. Det som stör mig är att han tvunget skulle ge allt i en situation där han borde räknat med krach-boom-bang. Han har vunnit redan, han är mästare, han behöver inte hävda sig.

Sen ska vi inte prata om hans trams i slutet där han totalvägrade att släppa förbi Checo igen. Om man vunnit hela skiten för andra året i rad och fullständigt krossat allt motstånd, varför "hämnas" för en situation i Monaco? Snacka om småsint.

Överlag tyckte jag att han hade mognat under den här säsongen. Han har kört relativt sansat samtidigt som han varit målmedveten, inga crazymoves direkt. Efter det här känns han mer som en obstinat tonåring igen, skärpning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, för att undvika kollision så hade Lewis behövt lämna mer eller mindre hela kurvan åt Verstappen.
Om vi jämför med Russel, som har fått köra ostört och därmed har en "optimal" linje (grönt) genom kurvan, så kan vi tydligt se att Verstappen (rött) skulle behöva ta kurvan snävare än vad Russel gjorde (ursäkta mina paint-skills), samtidigt som han har betydligt snävare kurva. Det förefaller helt omöjligt att genomföra, om det inte går i betydligt betydligt lägre hastighet, vilket vi kan säga att det inte heller gör, Verstappen tar ju upp mer fart än Hamilton då han är närmare honom vid apex än stunden strax innan. Så att han skulle klara den kurvan med avsevärt högre vinken och hastighet förefaller vara en total omöjlighet. Att den slutsatsen inte skulle tålas dras utan en spåkula känns aningen överdrivet.

<Uppladdad bildlänk>

Den frågan tror jag inte att jag någonsin uttalade mig i. Däremot så gjorde jag det i mitt ursprungliga inlägg nu, där jag menar att det finns vissa likheter med ovan situation där Hamilton då och Verstappen nu skulle ha dragit sig ur.

Max hamnar kanske två meter utanför banan vid utgången, och då understyr han på grund av kollisionen. Det är kanske var Lewis bil hade hamnat om han lämnat utrymme.

Permalänk

Fifan, tangenterna lyser, ta fram popcorn för nu blir de att åka av.

1. Ingen av er gnäller när Max inte lämnar utrymme på utsidan. Lite märklig kan jag tycka. Han medvetet gjorde att båda åkte brett förra året flera gånger.

2. Alla minns när Max klättrar upp på Ham i Italien. Samma sak, där har Max mer fart men kräver att Ham ska stanna bilen för att den omkörningen ska lyckas.

Till och med driver59 eller vad han nu heter som ni länkar när det passar er, säger att Hamilton skulle behövt bromsa ut Verstappen helt. Så att Max inte skulle svänga in. Så sorgligt är det att en förare rekommenderar att köra fult för att en förare inte ska ge sig på en manöver som inte lyckas.

3. Silverstone, om man hävdar att Ver hade klarat kurvan utan problem om han fått mer utrymme, då argumenterar ni också för att Hamilton hade klarat silverstone utan problem.

Så vad kan vi konstatera då?

Hamilton skulle tagit mer fart genom kurvan och släppt racingline för att trycka Ver av banan. Driver59 rekommendationen.

Om vi ska använda oss av spekulation vad som kunde ha hänt. Hamilton skulle bromsat mer och gett bilbredds utrymme så Ver hade kunnat trycka ut Ham i nästa sväng. Då får Ver skylla sig själv på silverstone, finns massa shoulda coulda woulda Hamilton hade kunnat göra då.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Fifan, tangenterna lyser, ta fram popcorn för nu blir de att åka av.

1. Ingen av er gnäller när Max inte lämnar utrymme på utsidan. Lite märklig kan jag tycka. Han medvetet gjorde att båda åkte brett förra året flera gånger.

2. Alla minns när Max klättrar upp på Ham i Italien. Samma sak, där har Max mer fart men kräver att Ham ska stanna bilen för att den omkörningen ska lyckas.

Till och med driver59 eller vad han nu heter som ni länkar när det passar er, säger att Hamilton skulle behövt bromsa ut Verstappen helt. Så att Max inte skulle svänga in. Så sorgligt är det att en förare rekommenderar att köra fult för att en förare inte ska ge sig på en manöver som inte lyckas.

3. Silverstone, om man hävdar att Ver hade klarat kurvan utan problem om han fått mer utrymme, då argumenterar ni också för att Hamilton hade klarat silverstone utan problem.

Så vad kan vi konstatera då?

Hamilton skulle tagit mer fart genom kurvan och släppt racingline för att trycka Ver av banan. Driver59 rekommendationen.

Om vi ska använda oss av spekulation vad som kunde ha hänt. Hamilton skulle bromsat mer och gett bilbredds utrymme så Ver hade kunnat trycka ut Ham i nästa sväng. Då får Ver skylla sig själv på silverstone, finns massa shoulda coulda woulda Hamilton hade kunnat göra då.

Tack

Driver59? Menar du 61? Ser inget på hans youtube än om situationen, pratar vi om olika personer eller vart har han uttalat sig?

---
Har inte så mycket att säga om incidenten i sig, tycker bägge får skylla sig själva, klart som fan det blir krock när man stänger sådär och när den andra föran ligger så pass högt upp. Kan inte reglerna bra nog för att avgöra vad den "bästa" bedömningen hade varit från dommarsida dock.

Checo/Max situationen däremot, nä fyfan, jag har gillat Max sen första säsong, och jag köpt att han är lite oskön och är en vinnarskalle, men det där var riktigt lågt. IMO helt ointressant hurvida Checo gjorde si eller så på Monaco, även om det vore fallet så har an ställt upp med råge för att betala tillbaka en sådan skulld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Fifan, tangenterna lyser, ta fram popcorn för nu blir de att åka av.

1. Ingen av er gnäller när Max inte lämnar utrymme på utsidan. Lite märklig kan jag tycka. Han medvetet gjorde att båda åkte brett förra året flera gånger.

2. Alla minns när Max klättrar upp på Ham i Italien. Samma sak, där har Max mer fart men kräver att Ham ska stanna bilen för att den omkörningen ska lyckas.

Till och med driver59 eller vad han nu heter som ni länkar när det passar er, säger att Hamilton skulle behövt bromsa ut Verstappen helt. Så att Max inte skulle svänga in. Så sorgligt är det att en förare rekommenderar att köra fult för att en förare inte ska ge sig på en manöver som inte lyckas.

3. Silverstone, om man hävdar att Ver hade klarat kurvan utan problem om han fått mer utrymme, då argumenterar ni också för att Hamilton hade klarat silverstone utan problem.

Så vad kan vi konstatera då?

Hamilton skulle tagit mer fart genom kurvan och släppt racingline för att trycka Ver av banan. Driver59 rekommendationen.

Om vi ska använda oss av spekulation vad som kunde ha hänt. Hamilton skulle bromsat mer och gett bilbredds utrymme så Ver hade kunnat trycka ut Ham i nästa sväng. Då får Ver skylla sig själv på silverstone, finns massa shoulda coulda woulda Hamilton hade kunnat göra då.

Tack

Väntade bara på att Hamiltons största fan skulle vakna. Dessvärre kan man ju inte ta något du säger där Hamilton är inblandad på allvar.

Men vi kan konstatera att direktiven sen Silverstone ändrats och att Max hade vart tvungen att lämna en bilbredd i copps även i år (vilket han förvisso gjorde) så det hade även vart Lewis fel i år 😄

Blomman har en poäng men jag håller inte med. Du hade försvarat Hamilton om han så agerade torped.

Nu ser vi fram emot att säsongen snart är slut. Hoppas Perez sätter Max på plats och att McLaren jobbar hårt med nästa års bil

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nu ser vi fram emot att säsongen snart är slut. Hoppas Perez sätter Max på plats och att McLaren jobbar hårt med nästa års bil

Nästa säsong blir intressant då förhoppningsvis AlphaTauri fixat skrothögen, Alonso strollar runt sin kollega i AM-stallet och Ferrari pitwall får turen med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nästa säsong blir intressant då förhoppningsvis AlphaTauri fixat skrothögen, Alonso strollar runt sin kollega i AM-stallet och Ferrari pitwall får turen med sig.

Ja! Jag har inte så stora förhoppningar kring McLaren men hoppas det blir en bättre säsong än i år med fler förare stall som slåss om det. Kändes ju lovande till en början i år.
Haha ja ska bli kul att se Alonso i AM 😄

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Det är ju tydligt att det finns något mer bakom här som vi utifrån inte har den blekaste aning om....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Driver59? Menar du 61? Ser inget på hans youtube än om situationen, pratar vi om olika personer eller vart har han uttalat sig?

---
Har inte så mycket att säga om incidenten i sig, tycker bägge får skylla sig själva, klart som fan det blir krock när man stänger sådär och när den andra föran ligger så pass högt upp. Kan inte reglerna bra nog för att avgöra vad den "bästa" bedömningen hade varit från dommarsida dock.

Checo/Max situationen däremot, nä fyfan, jag har gillat Max sen första säsong, och jag köpt att han är lite oskön och är en vinnarskalle, men det där var riktigt lågt. IMO helt ointressant hurvida Checo gjorde si eller så på Monaco, även om det vore fallet så har an ställt upp med råge för att betala tillbaka en sådan skulld.

Driver 61 ska det vara, tack! Han uttalade sig om Monza

Skrivet av eFoppa:

Väntade bara på att Hamiltons största fan skulle vakna. Dessvärre kan man ju inte ta något du säger där Hamilton är inblandad på allvar.

Men vi kan konstatera att direktiven sen Silverstone ändrats och att Max hade vart tvungen att lämna en bilbredd i copps även i år (vilket han förvisso gjorde) så det hade även vart Lewis fel i år 😄

Blomman har en poäng men jag håller inte med. Du hade försvarat Hamilton om han så agerade torped.

Nu ser vi fram emot att säsongen snart är slut. Hoppas Perez sätter Max på plats och att McLaren jobbar hårt med nästa års bil

"Jag" säger inget, jag vet inte om du missade det? Jag tar resonemang som andra skrivit.
Det du skriver höjer definitivt inte nivån på tråden eller bidrar med något positivt.

Permalänk
Medlem

Perez kan bära ett eget team hoppas han tar tillfället i akt om han får bli förste förare i nytt team.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag djupdyka lite i den här konspirationsteorin angående perez och monaco. Och eftersom jag till och med gillar perez och tycker det är kul när det går bra för honom så är detta inlägget absolut inte för att jag har något mot honom utan bara för att försöka reda ut orsaken till kontroversen som ingen vill bekräfta. Ville bara ha detta sagt innan jag börjar analysera data så inga hardcore-fanboys går bananas i onödan

Okej, efter att ha kollat på väldigt mycket telemetri både från perez och andra förare, och videoklipp från ombord-kameror både från varvet perez kraschade och ett "vanligt" varv så ser det (imo) väldigt suspekt ut!

Om man tittar på telemetrin från hans gaspedal varje gång han kör igenom portier (kurva 8) bromsar han ner, växlar ner till 2ans växel rullar förbi apex för att progressivt gå på gas när bilen nästan är helt uträtad. Har en bild som inte postats med som visar likadant 20 varv till.
Men varvet han kraschade bromsar han ner till 10km/h lägre fart än hans tidigare kvalvarv, han bromsar mycket längre in i kurvan för att sen innan han ens är i närheten av apex ge 100% gas väldigt snabbt. Som omedelbart spinner runt bilen. Man "råkar" inte ge 100% gas och det är absolut inte en touch eller att han slant med foten på pedalen för då hade det inte heller gett 100%. Plus att dessa förarna kör med närmast omänsklig precision kurva efter kurva varv efter varv osv.
För att bygga vidare på detta så ser man även att det görs inte det minsta lilla försök i att parera och motverka sladden som man i vanliga fall ser att de är blixtsnabba med att göra så fort de får minsta lilla överstyrning på bilen.

Telemetrin kan ni se här: Telemetri + video

Ok men varför gjorde han det då?
- För det första låg han före max efter första försöket i Q3.
- Han antog nog att max (och fler) skulle förbättra sin tid i andra försöket.
- Han såg själv på sin ratt att han låg ett par tiondelar efter sin egen bästa tid på ratten för att han inte hade en enda grön minisektor på det varvet fram till kraschen.
- Han visste om att monaco är i princip omöjlig att köra om på och starta 3a på insidan ger ju även chans att gå upp på andra plats i starten.
- Han var vid det laget fortfarande högst aktuell för att kunna ta WDC.
- Monaco var loppet direkt efter spanien där han va allt annat än glad för att han fick "släppa" max även om max var MYCKET snabbare på sina mjuka däck. Max körde mer än 1 sek snabbare per varv och hade ändå tagit honom så att han "gav" max segern i spanien köper jag absolut inte.

Sen är ju även portier perfekt att göra det i, en av de långsammaste svängarna på banan plus att där finns en tecpro-barriär.
Inte bara det utan visst det känns dumt att riskera växellådsbyte men han hade kunnat ta en ny i poolen utan få en bestraffning.
Sen blir det ju inte bättre av att det har "bekräftats" från ett antal källor att det är sanning och att han skulle ha erkänt för marko och horner (dessa "bekräftelser" får man ju ta med en nypa salt såklart). Men också att när max får frågan i intervju efter racet om det handlade om monaco så förnekar han ju inte det heller.
Sen att max fortf skulle vara sur för detta och inte kunna hjälpa perez med 2 sjukt viktiga poäng för de ggr som perez hjälpt max är ju rätt så barnsligt..! Även om det skulle vara så att max har hållt fast vid sen monaco att nästa gång ni ber mig hjälpa perez så vägrar jag pga att han förstörde max kval och chans till att vinna.

Nu är ju allt detta konspirationer tills att perez och RB själva bekräftar det, men i mina ögon (utan att jag är partisk) så tycker jag att det ser absolut mer ut som att det är med vilje än att det skulle vara av misstag.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag är 100% övertygad att Perez gjorde det med mening samt dessutom på ett klumpigt sätt. Jag är förvånad över att ingen reagerade, särskilt Ferrari, när det hände.

Innan han går på 100% gas har han dessutom i princip max rattutslag. För att gå så aggressivt på gas borde han åtminstone försökt räta upp bilen så mycket som möjligt. Han borde egentligen gjort en Rosberg och "råkat" bromsa på sig.

Tycker dock att Max borde släppt det för länge sedan. Men det är en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Nu tänker jag djupdyka lite i den här konspirationsteorin angående perez och monaco. Och eftersom jag till och med gillar perez och tycker det är kul när det går bra för honom så är detta inlägget absolut inte för att jag har något mot honom utan bara för att försöka reda ut orsaken till kontroversen som ingen vill bekräfta. Ville bara ha detta sagt innan jag börjar analysera data så inga hardcore-fanboys går bananas i onödan

Okej, efter att ha kollat på väldigt mycket telemetri både från perez och andra förare, och videoklipp från ombord-kameror både från varvet perez kraschade och ett "vanligt" varv så ser det (imo) väldigt suspekt ut!

Om man tittar på telemetrin från hans gaspedal varje gång han kör igenom portier (kurva 8) bromsar han ner, växlar ner till 2ans växel rullar förbi apex för att progressivt gå på gas när bilen nästan är helt uträtad. Har en bild som inte postats med som visar likadant 20 varv till.
Men varvet han kraschade bromsar han ner till 10km/h lägre fart än hans tidigare kvalvarv, han bromsar mycket längre in i kurvan för att sen innan han ens är i närheten av apex ge 100% gas väldigt snabbt. Som omedelbart spinner runt bilen. Man "råkar" inte ge 100% gas och det är absolut inte en touch eller att han slant med foten på pedalen för då hade det inte heller gett 100%. Plus att dessa förarna kör med närmast omänsklig precision kurva efter kurva varv efter varv osv.
För att bygga vidare på detta så ser man även att det görs inte det minsta lilla försök i att parera och motverka sladden som man i vanliga fall ser att de är blixtsnabba med att göra så fort de får minsta lilla överstyrning på bilen.

Telemetrin kan ni se här: Telemetri + video

Ok men varför gjorde han det då?
- För det första låg han före max efter första försöket i Q3.
- Han antog nog att max (och fler) skulle förbättra sin tid i andra försöket.
- Han såg själv på sin ratt att han låg ett par tiondelar efter sin egen bästa tid på ratten för att han inte hade en enda grön minisektor på det varvet fram till kraschen.
- Han visste om att monaco är i princip omöjlig att köra om på och starta 3a på insidan ger ju även chans att gå upp på andra plats i starten.
- Han var vid det laget fortfarande högst aktuell för att kunna ta WDC.
- Monaco var loppet direkt efter spanien där han va allt annat än glad för att han fick "släppa" max även om max var MYCKET snabbare på sina mjuka däck. Max körde mer än 1 sek snabbare per varv och hade ändå tagit honom så att han "gav" max segern i spanien köper jag absolut inte.

Sen är ju även portier perfekt att göra det i, en av de långsammaste svängarna på banan plus att där finns en tecpro-barriär.
Inte bara det utan visst det känns dumt att riskera växellådsbyte men han hade kunnat ta en ny i poolen utan få en bestraffning.
Sen blir det ju inte bättre av att det har "bekräftats" från ett antal källor att det är sanning och att han skulle ha erkänt för marko och horner (dessa "bekräftelser" får man ju ta med en nypa salt såklart). Men också att när max får frågan i intervju efter racet om det handlade om monaco så förnekar han ju inte det heller.
Sen att max fortf skulle vara sur för detta och inte kunna hjälpa perez med 2 sjukt viktiga poäng för de ggr som perez hjälpt max är ju rätt så barnsligt..! Även om det skulle vara så att max har hållt fast vid sen monaco att nästa gång ni ber mig hjälpa perez så vägrar jag pga att han förstörde max kval och chans till att vinna.

Nu är ju allt detta konspirationer tills att perez och RB själva bekräftar det, men i mina ögon (utan att jag är partisk) så tycker jag att det ser absolut mer ut som att det är med vilje än att det skulle vara av misstag.

Misstaget är givetvis analyserat hos RB, blir svårt att hitta en bra bortförklaring från Perez.

Bra inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Misstaget är givetvis analyserat hos RB, blir svårt att hitta en bra bortförklaring från Perez.

Bra inlägg!

Frågan är varför fia missade det. Även live såg det brutalt suspekt ut

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag är 100% övertygad att Perez gjorde det med mening samt dessutom på ett klumpigt sätt. Jag är förvånad över att ingen reagerade, särskilt Ferrari, när det hände.

Varför skulle ferrari klaga? De låg redan 1a och 2a efter första försöket i Q3. De om några va väl bara glada att det hände för då fick ingen chansen att förbättra.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb