Anmäl dig till Roborock Challenge!

Störande högfrequent surr/pip från datorn

Permalänk
Medlem

Störande högfrequent surr/pip från datorn

Hej,

Nyinköpt dator ( i somras), packar upp, startar och direkt från start hörs ett störande högfrequent surr/pip från datorn hela tiden.
Gamiongdator som jag tänkt använda för jobb också och trots när jag bara sitter med mailen så hörs det hela tiden, så pass störande att jag till slut bytte till en äldre dator när jag jobbar och sedan kopplar in den nya datorn när jag ska spela bara.
Men så kan man ju inte ha det.
Detta är datorn:

https://www.inet.se/produkt/2221015/lenovo-legion-t7-i7-32gb-...

Såg en kommentar på datorn som har samma problem så tänker/hoppas/önskar att någon i detta smarta forum kanske tom vet hur man kan lösa problemet.
Stör mig tokmycket på småljud och kan inte arbeta på denna tyvärr...

Kan inte ta tillbaka till inet då datorn befinner sig i spanien i vär lägenhet där, lite lång transportsträcka tillbaka tyvärr.

Edit: Jag har exakt samma modell på jobbet också och inga störande ljud kommer från den

Råd?
Hjälp?
Lösningar?

STORT tack på förhand,
Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av jumptap:

Hej,

Nyinköpt dator ( i somras), packar upp, startar och direkt från start hörs ett störande högfrequent surr/pip från datorn hela tiden.
Gamiongdator som jag tänkt använda för jobb också och trots när jag bara sitter med mailen så hörs det hela tiden, så pass störande att jag till slut bytte till en äldre dator när jag jobbar och sedan kopplar in den nya datorn när jag ska spela bara.
Men så kan man ju inte ha det.
Detta är datorn:

https://www.inet.se/produkt/2221015/lenovo-legion-t7-i7-32gb-...

Såg en kommentar på datorn som har samma problem så tänker/hoppas/önskar att någon i detta smarta forum kanske tom vet hur man kan lösa problemet.
Stör mig tokmycket på småljud och kan inte arbeta på denna tyvärr...

Kan inte ta tillbaka till inet då datorn befinner sig i spanien i vär lägenhet där, lite lång transportsträcka tillbaka tyvärr.

Edit: Jag har exakt samma modell på jobbet också och inga störande ljud kommer från den

Råd?
Hjälp?
Lösningar?

STORT tack på förhand,
Rickard

Coil whine/spoltjut. Kan ibland förbättras av att man byter till ett mer kvalitativt nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Coil whine/spoltjut. Kan ibland förbättras av att man byter till ett mer kvalitativt nätaggregat.

Aha, ja, så kan det vara.
Sitter ett 850W, (90% Energy Star) nätagg i datorn nu, får mäta upp (för alla tillverkare har väl inte samma storlek på nätagg, eller?) och kolla efter ett liknande.
Har du någon rekomendation på agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jumptap:

Aha, ja, så kan det vara.
Sitter ett 850W, (90% Energy Star) nätagg i datorn nu, får mäta upp (för alla tillverkare har väl inte samma storlek på nätagg, eller?) och kolla efter ett liknande.
Har du någon rekomendation på agg?

Kan inte rekommendera specifik modell. Men generellt rekommenderas hög verkningsgrad. 80+ Platinum är en trygg kvalitetsstämpel. Finns massa recensioner här på Sweclockers som kan vägleda. 850 W är ett bra riktmärke vad gäller effekt om det är vad du har sedan tidigare. Kom ihåg att byta ut alla strömkablarna i chassit till de som följer med nya nätaggregatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt som skräp i en av fläktarna?
Testa sätt en penna i dem så att dem inte snurrar, slutar oljudet när du stoppar en av fläktarna, så är det den fläkten som bör rengöras eller bytas ut.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det @Quenya nämner coilwhine/spoltjut kan komma från olika komponenter givetvis. Vanligt nuförtiden är det att grafikkorten är orsaken till detta. Men ofta är detta ljudet signifikant högra under last på grafikkort. T.ex mitt hörs inte alls (för mitt öra) när kortet är idle.

Så det jag undrar är om detta spoltjutet är direkt efter du gett datorn ström eller först när du loggat in i ditt operativsystem?
Som någon annan så, det kan vara fläktar och annat också som för oväsen, ett enkelt sätt att se om det är fläktar är att prova dra ut en åt gången och de om ljudet försvinner.

Det är svårt att säga utan att man kan se eller höra, det är bara rena teorier och spekulationer vi kan gå på nu.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||