sälja på Tradera via paypal?

Permalänk

sälja på Tradera via paypal?

fick ett mail igår där det stod att min annons har blivit köpt på Tradera, det står att produkten är betalt med Paypal, men jag har inget minne av att jag lagt till min Paypal hos Tradera. och när jag går in på "utbetalningsinställningar" så ser det ut såhär:

jag kan inte trycka i Paypal checkboxen av någon anledning, är det någon som sålt på Tradera via paypal innan som vet hur detta fungerar?

Permalänk
Medlem

Ja det här är inställningen för vart du vill ta emot pengarna för försäljningen, ditt bankkonto eller ditt PayPal.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Skrivet av Smurfen:

Ja det här är inställningen för vart du vill ta emot pengarna för försäljningen, ditt bankkonto eller ditt PayPal.

men jag kan ju inte ändra inställningarna? och då betalningen gjordes tidigt igår, borde jag inte redan fått pengarna insatt på mitt paypal konto isåfall?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Det är inte så att han har betalat med paypal bara?
Fick också ett sådant mail för såld vara i på tradera.

Permalänk
Medlem

Köparen har nog betalat till tradera med PayPal, tradera skickar pengar till ditt bankkonto

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det är 2 olika saker hur Tradera får betalt och hur de sedan betalar dig som säljare. Så som du har inställt så kommer du att få betalt till ditt bankkonto även om köparen har betalat med Paypal.

Checkboxen för Paypal är utgråad på mitt konto med. Gissningsvis kan man välja den när man lägger till ett bankkonto (istället för?) men jag vill inte ta bort befintligt bankkonto för att testa det.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Det är inte så att han har betalat med paypal bara?
Fick också ett sådant mail för såld vara i på tradera.

detta är vad som står i mailet,

Permalänk

Kan man vänta med att skicka paketet innan man har fått pengarna på sitt konto? eller måste jag skicka paketet omgående?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Neverlandx1337:

detta är vad som står i mailet,

<Uppladdad bildlänk>

Så står det för mig också.

Skrivet av Neverlandx1337:

Kan man vänta med att skicka paketet innan man har fått pengarna på sitt konto? eller måste jag skicka paketet omgående?

Jag väntar tills jag ser pengarna på mitt konto. Inte mitt fel att han inte körde swish som kommer fram på direkten.
Skriver nog bara att grattis till vunnen annons.
Skickar så fort jag har pengarna på kontot.

Packar väl grejerna så länge bara.

Permalänk

jaha, fick precis följande meddelande av Tradera

Så dom menar alltså att jag måste skicka paketet INNAN jag får pengarna? det vill jag ju inte, självklart vill jag ha pengarna först. Varför säger dom såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverlandx1337:

detta är vad som står i mailet,

<Uppladdad bildlänk>

"Beloppet kommer att sättas in på det bankkonto du angivit." "Köparen har betalat med PayPal".

Vad är problemet?

Skrivet av Neverlandx1337:

jaha, fick precis följande meddelande av Tradera

<Uppladdad bildlänk>

Så dom menar alltså att jag måste skicka paketet INNAN jag får pengarna? det vill jag ju inte, självklart vill jag ha pengarna först. Varför säger dom såhär?

Köparen har redan betalat. Pengarna ligger och väntar hos tradera, i syfte att du inte ska kunna ta pengarna och lura köparen.

Du kanske ska hålla dig borta från köp- och säljsajter om du inte gillar sättet affärerna bedrivs på?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

"Beloppet kommer att sättas in på det bankkonto du angivit." "Köparen har betalat med PayPal".

Vad är problemet?

Köparen har redan betalat. Pengarna ligger och väntar hos tradera, i syfte att du inte ska kunna ta pengarna och lura köparen.

Du kanske ska hålla dig borta från köp- och säljsajter om du inte gillar sättet affärerna bedrivs på?

fast det är som att säga "gå inte in på hemsidor om du inte vill ge bort kakor"

jag vill ju sälja varan? så då måste jag självklart använda sidor som exempelvis tradera eller blocket.

men för mig är det uppenbart att jag får betalt först innan jag skickar varan! men enligt vad dom precis skrev så ska jag skicka den först innan jag får betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverlandx1337:

fast det är som att säga "gå inte in på hemsidor om du inte vill ge bort kakor"

jag vill ju sälja varan? så då måste jag självklart använda sidor som exempelvis tradera eller blocket.

men för mig är det uppenbart att jag får betalt först innan jag skickar varan! men enligt vad dom precis skrev så ska jag skicka den först innan jag får betalt.

Kanske du borde ta och läsa avtalen, innan du använder exempelvis tjänsten Tradera?

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Kanske du borde ta och läsa avtalen, innan du använder exempelvis tjänsten Tradera?

Jo, men visst har jag det, såhär står det angående min situation

"Transaktioner som skäligen kan misstänkas utgöra penningtvätt eller på annat sätt vara i strid med tillämpliga lagar och regler."

att min försäljning av en billig mikrofon skulle uppfattas som penningstvätt eller att bryta mot lagen, det är bara befängt. Jag är indentifierad på sidan med BankID, Bankkort, telefonnummer mm.

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in med att man inte behöver vänta på att betalningen skall in på ens konto innan ni skickar ut varan, något som jag stör mig på mycket när jag köpt en vara. När ni fått en bekräftelse på att betalningen mottagits, så är detta ert bekräftelse på att ni fått pengarna, och att dessa pengar inte går att återkalla som man kan göra med en normal banköverföring.

Står ju till och med i bekräftelsen ni fått i stil med " nu har pengarna kommit in och ni kan skicka varorna". Finns med andra ord ingen anledning att vänta tills pengarna kommit in på kontot.

Permalänk

"Men.. Jag behöver ju pengarna för att kunna betala frakten 😳" #moment22 😆

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Hasson39:

Ville bara flika in med att man inte behöver vänta på att betalningen skall in på ens konto innan ni skickar ut varan, något som jag stör mig på mycket när jag köpt en vara. När ni fått en bekräftelse på att betalningen mottagits, så är detta ert bekräftelse på att ni fått pengarna, och att dessa pengar inte går att återkalla som man kan göra med en normal banköverföring.

Står ju till och med i bekräftelsen ni fått i stil med " nu har pengarna kommit in och ni kan skicka varorna". Finns med andra ord ingen anledning att vänta tills pengarna kommit in på kontot.

Fast kan han inte återkalla dem på typ paypal? Eller det är försent det med?
Mest därför man vill få in dem på kontot.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Fast kan han inte återkalla dem på typ paypal? Eller det är försent det med?
Mest därför man vill få in dem på kontot.

Jo, men det är inte något som sker direkt utan det startas en utredning mellan köparen och säljaren(tradera) så lite därför tradera vill ha bevis på att grejerna är skickat. Efter det så är det ju faktiskt inte ditt bekymmer. 🤔 Vilket istället får en att undra vad tradera har för skydd för folk som scamar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Fast kan han inte återkalla dem på typ paypal? Eller det är försent det med?
Mest därför man vill få in dem på kontot.

Lite osäker när det kommer till paypal, men jag skulle gissa på att all betalning som görs direkt via tradera (deras system), inte går att återkalla, sedan så får vi inte glömma att via paypal så kan köpare när som göra en reklamation via paypal för att få pengarna tillbaka, och de har en tendens att välja köparens sida oavsett.

Permalänk
Sötast

Säljare: Vill sälja guldklocka

Säljare: lägger upp annons
Köpare: Vinner bud
Säljare: Skickar äkta guldklocka
Köpare: öhh, jag fick denna repiga plastleksak, *visar foto* jag vill ha pengarna tillbaka *grin*
Tradera: Fy dig säljare, vi drar tillbaka betalningen och bannar dig.
Säljaren: ???

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur nån vill sälja på tradera, minsta problem eller om köparen är en bedragare så går tradera alltid efter köparens historia.. .så stor varning sälja där idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neverlandx1337:

Jo, men visst har jag det, såhär står det angående min situation

"Transaktioner som skäligen kan misstänkas utgöra penningtvätt eller på annat sätt vara i strid med tillämpliga lagar och regler."

att min försäljning av en billig mikrofon skulle uppfattas som penningstvätt eller att bryta mot lagen, det är bara befängt. Jag är indentifierad på sidan med BankID, Bankkort, telefonnummer mm.

https://info.tradera.com/sakerhetscenter/betalningsvillkor/

Se 3c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte hur nån vill sälja på tradera, minsta problem eller om köparen är en bedragare så går tradera alltid efter köparens historia.. .så stor varning sälja där idag..

Var ju bättre innan när man endast kunde ta emot betalning via banköverföring.

Jag var en av de som klagade på när de införde det nya systemet för 1 år sedan ungefär (har en tråd om det), men ca 150 omdömen senare har jag än så länge inte lyckats råka ut för en bedragare eller oseriös person, och då har jag nästan bara sålt varor. Antar att jag fortsätter med tradera fram tills att jag råkar ut för mitt första fall

Fördelen med Tradera är att man får bra betalt, och ibland lika mycket som nypriset för en vara.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Säljare: Vill sälja guldklocka

Säljare: lägger upp annons
Köpare: Vinner bud
Säljare: Skickar äkta guldklocka
Köpare: öhh, jag fick denna repiga plastleksak, *visar foto* jag vill ha pengarna tillbaka *grin*
Tradera: Fy dig säljare, vi drar tillbaka betalningen och bannar dig.
Säljaren: ???

menar du att just detta har hänt dig? eller du bara kommer med en uppdiktad historia?

Permalänk

ja, jag borde ha läst igenom allt mer noggrant. Men jag hade hört folk säga "använd Tradera inte Blocket" i samband med att jag klagade på "Blocketpaketet". så jag antog att hos tradera skulle jag få pengarna föst!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Neverlandx1337:

menar du att just detta har hänt dig? eller du bara kommer med en uppdiktad historia?

Ej hänt mig, teoretisk påhittad historia.

Googla dock säljare lurad på tradera/blocketpaketet så finns det gott om material.
Sedan är det kanske svårt att veta vilka källor som är pålitliga när det kommer till pengar.

Men jag ser inte hur ett blocketpaket/tradera"paket" är tryggare för säljaren. Är endast fördelar för motparten.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ej hänt mig, teoretisk påhittad historia.

Googla dock säljare lurad på tradera/blocketpaketet så finns det gott om material.
Sedan är det kanske svårt att veta vilka källor som är pålitliga när det kommer till pengar.

Men jag ser inte hur ett blocketpaket/tradera"paket" är tryggare för säljaren. Är endast fördelar för motparten.

min stora fråga är, om jag skulle bli lurad av köparen på tradera (jag sålde tegelstenar tydligen), kan jag då lita på att tradera hjälper mig? det är här jag är skeptiskt... min tillförlit för dessa "företag" med deras bristfälliga kundservice är mycket låg.